Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
För att anknyta...

...till tidigare svar så noterade jag att det blivit väldig snurr på Köprådstrådarna: "Vilken kamera ska jag välja".

Många svar blir det av skiftande karaktär. De flesta råden är bra och några väldigt bra i mitt tycke. Men det som är lite frapperande är att många frågeställare (jag har kollat fler sådana trådar under de senaste veckorna) inte i sin ursprungsfråga talar om vad de främst ska använda kameran till.

Redan där är man ju ute på en längre cykeltur och får givetvis en massa svar som förvirrar snarare än hjälper.

Sedan i tråden 7D eller 60D är TS ängslig över att den ena kameran är nästan ett år äldre. D v s även om nu 7D vore ett bättre val för TS personligen så upplevs det tydligen som "farligt" att köpa något som är 11 månader äldre eftersom "det sker så mycket inom elektronikbranschen".

Nåväl, antag att den senaste modellen väljs av "säkerhetsskäl" så kommer den likväl förbaskat att redan efter sommaren vara 10-11 månader äldre än de kameror som då presenteras.

Den som absolut söker det modernaste (eller med mest "imponerande intetsägande siffror") gör nog bäst i att aldrig köpa någon ny kamera utan kan "fönstershoppa" genom att på nätet läsa tester, nuffror, utlåtanden från en den ene än den andre.

Men många av köprådstrådarna är riktigt bra och med frågeställare som vet vad de vill använda kameran till.

Fast många gånger tror jag att de som skall "uppgradera" kameran skulle bli lyckligare av att lägga pengarna på ett bättre objektiv istället.

Så, jag menar inte att köprådstrådarna är dåliga. Tvärtom. Men däremot att det råder stor förvirring i konsumentleden som kan bli omedvetet lurade av mindre vetande och förvirrade säljare på elektronikvaruhus.

//Lennart
 
D7000 togs nog inte fram för att köra isolöst, dom flesta köparna av den vet nog knappast vad det är för någonting, en modell i en naturlig serie med en sensor köpt av Sony.

Även om jag hade dina egenskaper Lennart vid Photoshop och dyligt skulle jag nog inte köpa D7000 i alla fall, blev faktiskt besviken över det magra greppet som inte borde vara på en sådan kamera, tätt sittande knappar, kameran gav ett gyttrigt intryck, den gamla 40D är betydligt bättre att hålla i, så är det för mig, förmodlingen skulle man vänja sig vid kameran efter en tid och uppskatta den mer, men första hands intrycket var inte bra för mig

Läste för övrigt om lillebror till D7000, D5100 för att ändra iso på den krävdes mins 4:a knapptryckningar på 3 olika ställen för att ändra iso, utvecklingen backar nog ett par steg i bland också. Canon borde skämmas gentimot sina kunder med precis dom släppen du räknade upp förut. Dom och flera övriga fabrikanter vet ju självfallet om att man allt som oftast binder sig fast vid ett märke genom optiken man köper, man blir infångad på både gott och ont och klamrar sig fast så gott det går.

Jag tillhör inte dom som vill byta kamera vart annat år, även om det blev lite tätare när jag var yngre, mina förhoppningar om Sony grusades rejält efter dom fina kamerorna A700 och A900 dom konstiga massläppen av instegare där modellerna till och med fick mindre med direktknappar och kom i en osannolik strid ström. Sedan bytte som bekant Sony spår och kom med sina SLT-modeller av allra första generation, som bara kan bli bättre, hoppas att dom lyckas hyggligt för min optik passar bara till Sonykameror.
MVH.//Bengt.
 
Jag tillhör inte dom som vill byta kamera vart annat år, även om det blev lite tätare när jag var yngre, mina förhoppningar om Sony grusades rejält efter dom fina kamerorna A700 och A900 dom konstiga massläppen av instegare där modellerna till och med fick mindre med direktknappar och kom i en osannolik strid ström. Sedan bytte som bekant Sony spår och kom med sina SLT-modeller av allra första generation, som bara kan bli bättre, hoppas att dom lyckas hyggligt för min optik passar bara till Sonykameror.
MVH.//Bengt.

Ja, om Canon borde skämmas för sina släpp gäller det nog i lika hög grad för Sony vad gäller de massläpp du nämner. Somliga av dem hann knappast registreras på lagret hos ÅF och hamna på hyllorna innan nästa kom som sedan inom kort hamnade i utförsäljningskorgarna på elektronikvaruhusen med röda prislappar.

Men om du ff sitter på en KM 7D så känns det verkligen inte obefogat med en uppgradering om du nu inte råkar anse att den räcker för dina behov. Kanske en A65 eller A77 om de nu visar sig infria de förhoppningar många har på dem.

//Lennart
 
Ja, om Canon borde skämmas för sina släpp gäller det nog i lika hög grad för Sony vad gäller de massläpp du nämner. Somliga av dem hann knappast registreras på lagret hos ÅF och hamna på hyllorna innan nästa kom som sedan inom kort hamnade i utförsäljningskorgarna på elektronikvaruhusen med röda prislappar.

Men om du ff sitter på en KM 7D så känns det verkligen inte obefogat med en uppgradering om du nu inte råkar anse att den räcker för dina behov. Kanske en A65 eller A77 om de nu visar sig infria de förhoppningar många har på dem.

//Lennart

En KM5D har jag, KM7D hade en saftig prislapp som satte stopp, Expert gick ut med ett reapris, från 8,200 Kr till 6900 Kr på den mindre KM5D så jag slog till under 2005. A77 kan bli min nästa kamera om inte priset skenar i väg för mycket, upp till 15000 med bättre optik, och den kan bli min för dom närmaste 8-10 åren.
//Bengt.
 
Självklart borde Sony skämmas, inte tu tal om annat, troligtvis hade Sony mycke CCD-sensorer liggandes på fabriken, deras lösning blev som det blev, under denna tid fick ju Sonys kameror smeknamnet Toykameror, som du skrev så hamnade dom i dom stora plastkorgarna vid utgången med röda prislappar, precis som lite sämre strumpor för en billig penning.

Men det finns en klar skillnad anser jag i styrkan på skämmasbarometern, Canon har varit världsledande i ruskigt många år, med många trogna kunder över världen. 20D lade ribban högt på sin tid, förväntningarna var stora på kommade modeller, om du mins så var förväntningarna lika stora på 50D för Canontrogna som A77 är nu för Sonytrogna, så ser jag på saken.

Jag kan se vissa likheter med A700 och 20D fast det skiljer några år mellan dom, bägge parter väntade på något som var mycket lovande, A700 var magnesiumkameran som hade många attribut att klassas som en semiprokamera av hög klass, likaså den äldre 20D. A700 var Sonys första magnesiumkamera, nästa kunde bara bli ännu bättre, och 20D var så bra att den kallades väl nästan som en milstolpe bland alla deras modeller.

Även Risedal hade förväntningar ( Äger många fina objektiv passande för Canon ) Han gick in i en ordentlig testgenomgång med 40D mot den efterlängtade 50D. En modell som inte var dålig i sig, men som var förväntad som en killer, upplever Canonägare ofta som både kunniga och kräsna, att äga en Canon eller en Nikon är av tradition en markering av att man har någonting i sin hand av mycket hög kvalitet, Nu vill jag direkt markera att jag inte menar dig personligen Lennart, utan att det allmänt bara har sett eller ser ut så.

Jag tror att 7D är sprungen ur en allt hårdare konkurens, Pentax K7 är ingen dålig kamera, nog anade Canon att Pentax hade börjat att få fart på tillverkningen av fina kvalitetsmodeller, även bland dom billigare kamerorna som var ovanligt välspecade för sitt pris. Sony kom med det fina och unika LV-systemet, A550 kunde ju genom monitorn ta 4b/sekunden lika snabbt som att använda den optiska sökaren.
Vänl./Bengt.
 
Sony kommer att lansera MINST TRE fullformatskameror under år 2012

.
Först, jag tycker ABSOLUT INTE att Sony "självklart borde skämmas". Tvärtom, de har på bara fem år åstadkommit väldigt mycket som jag definitivt är imponerad av. Mer praktiskt användbara funktioner än de andra nyckelspelarna har lyckats åstadkomma - tillsammans (får väl göra en sammanställning så småningom).

Och jag är ju ändå ingenjör, så jag kan se hur mycket floskler som öses ut och hur mycket fripperies och gimmickar som många fabrikanter stoppar in i sina kameror (här tycker jag faktiskt att Sony har skött sig klart bäst när det gäller detta). Sony har från "ledande kretsar" (dvs testare och användare av Canon och Nikon, och i och för sig även från många Sonyister) inte fått ens i närheten av det erkännande och den respekt de enligt min uppfattning har förtjänat. Kan inte se att någon annan spelare ens tillnärmelsevis anstränger sig så mycket och jobbar så in i helgutta hårt som Sony, inom detta område.

Det måste finnas balans mellan de bra (och i många fall revolutionerande) funktioner/prylar som Sony fört till bordet, och de missar de gjort. Vilket de förvisso har - Jag skulle egenhändigt ha kunnat strypa dem för att de tog bort Program-shift från min i övrigt mycket älskade A550, och ifall de hade tagit bort M-shift funktionen också, så SKULLE jag ha gjort det! :)


Nåväl, tillbaka tillbaka till huvudspåret. SAR skriver:
"I am getting tons of enthusiastic emails from dealers and photographs that claim to have seen and tested the A77 and NEX-7."

"And some of them also told me that Sony is already “lobbying” for the next fullframe cameras. Sony wants the dealer to push the Sony products also because their upcoming fullframe cameras will be even more amazing than the A77. I have been told that Sony is currently talking with all the major dealers to redefine the marketing strategy."


Ger i alla fall vissa indikationer om att Sonys kommande fullformatare skulle kunna vara värda att vänta på.


Samt:
"There has been no Sony A900 price drop yet because Sony plans to release the next FF cameras in 6-9 months only. It would be to early to clear the stocks now."
.
 
Senast ändrad:
Sony lägger helt klart i en högre växel nu.
Trots allas/vissas dissande att A77 inte alls blir så speciell och att andra har betydligt högre förväntningar, så tror jag ändå att A77 kommer att ÖVERTRÄFFA dessa förväntningar.

Det hänger ihop efeter ett par års sonderande och testande att de släpper en killer-modell och sen satsar hårt på marknadsföring på nya sätt.

Fast TRE nya FF under 2012. Usch, då måste man ju välja, eller bli ruinerad.

Kommer kanske bli ett ytterligare price-drop på åtminstone en FF alldeles snart.

/Mats
 
Sony lägger helt klart i en högre växel nu.
Trots allas/vissas dissande att A77 inte alls blir så speciell och att andra har betydligt högre förväntningar, så tror jag ändå att A77 kommer att ÖVERTRÄFFA dessa förväntningar.

Det hänger ihop efeter ett par års sonderande och testande att de släpper en killer-modell och sen satsar hårt på marknadsföring på nya sätt.

Fast TRE nya FF under 2012. Usch, då måste man ju välja, eller bli ruinerad.

Kommer kanske bli ett ytterligare price-drop på åtminstone en FF alldeles snart.

/Mats

En A99/A88 FF med SLT lär vill bli troligast då. Min invändning som jag skrivit om tidigare att Sony gjorde en "Canon" som släppte 20D/30D/30DDn/40D och 50D utan att det var speciellt mycket av uppgradering, står jag fast vid vad gäller en rad instegsmodeller. Vidare att A700, trots mångas förväntningar inte fick den modernisering som uppenbarligen var rejält efterfrågad.

Att Sony däremot svarat för en ganska strong insats vad gäller att snabbt etablera sig hyfsat med användbara funktioner håller jag med Gunnar om.

Sonys FF-satsning framöver är nog helt avhängig hur A77 kommer att tas emot. Jag har tidigare strött både galla och beröm över EVF. Kanske den med 3Mp blir berömvärd. Det är inte långt kvar nu tills vi kan få första facit.

Ruinerad? Ja, om man om man absolut känner att man måste. Jag måste i alla fall på något sätt tillskansa mig en möjlighet att prova A77. Det kommer att ge mig en bra hint om Sonys kommande FF.
Det ska till en rejäl prestandaökning vad gäller bildkvalitet, detaljering, DR mm (sekvenser o dyl är inte så viktiga för mig i FF-sammanhang) för att jag ska ruinera mig.

//Lennart
 
Snyft

Med lite blandade känslor kan jag meddela att jag inte längre tillhör skaran av Sony FF-ägare.
Känns bra på sitt sätt då det var tvunget av ekonomiska skäl, men hon lämnar ett hål efter sig.

Det får bli en period med bara APS-C ett tag, men det reder nog upp sig strax och jag vill inte hålla det för omöjligt att det kommer in en A850 eller A900 ändå i familjen igen trots nyheter som A77 och kommande FF-modeller, men de ligger ju ett helt år bort i tiden.

Den här kameran har i allafall gett mig enormt stor glädje och verkligen fått mig att upptäcka vad fotografi handlar om.

Kommer nog ändå att husera vidare här i tråden framöver, men ni får låta bli att berätta hur bra era FF-kameror är. Ta fram allt dåligt med dem istälet vetja ;-)


/Mats
 
Du gjorde rätt Mats!!!

FF-kameror är usla skapelser som bör buntas ihop och förgifta närmaste återvinningscentral. Jäkla metallkameror, när det finns gammal fin plast istället. Precis som du säger så är FF-kameror, och speciellt Alpha 900/850 riktiga skitkameror som knappt duger till annat än bokstöd. Jag använder mina förargelseväckande FF-hus till att ankra båten med.

Lita på mig för jag är felfri, sånär som på en sak: Jag ljuger:)

//Lennart
 
Lita på mig för jag är felfri, sånär som på en sak: Jag ljuger:)

Hmmm, det där tål att tänka på.
Om du ljuger så innebär det alltså att du talar sanning eftersom att du ljuger när du säger att du gör det, men å andra sidan om du skulle talat sanning så stämmer ju inte det i alla fall, för att då vore det inte sant att du ljuger...

Nåja, glad att jag lyckades bli av med skräpet. Var bara tungt och klumpigt och kallt på vintern och hade inte ens inbyggd blixt, ingen video eller programval för att få färgglada filtereffekter eller kul förvrängningar eller ansiktsigenkänning, GPS eller nåt vettigt alls egentligen. Kan inte fatta att nån vill ha en sån där kamera.

Blev några kronor över så jag går och handlar mig en HX9V istället, den är minsann av metall den med och man behöver inte hålla på och byta klumpiga objektiv och den kan massa saker som stora FF-klumpen inte klarar. För resten av pengarna köper jag mig en resa till nåt varmt trevligt ställe så att det finns bra motiv att fotografera.


/Mats
 
För resten av pengarna köper jag mig en resa till nåt varmt trevligt ställe så att det finns bra motiv att fotografera.

/Mats

Nu har du gjort 2 mindre intelligenta saker men som kompensation fattat ett vettigt beslut. De 2 förstnämnda bestod av 1/ Sälja A850:an 2/ Skriva att Canonkameror tar själlösa bilder.

Nr 3 är en konsekvens av nummer 2. Nes´t pas? Jag skulle i dina kläder också dragit iväg någonstans såvida du inte springande vill plåta ett antal Canonkramare som inte fattar humor och jagar dig för att spela fotboll med den där håriga grejen du har mellan axlarna.

Det finns många Canonfotografer i Stockholmstrakten.

Nej, du har väl sannolikt fattat ett beslut som känns bra i nuet för dig och jag hoppas du inte avviker från denna tråden. Det var ju du som drog igång den för 16-17 månader sedan.

//Lennart
 
Grattis på födelsedagen din gamla uv och kollega
M

Om du avser mig så bugar jag och tackar. Fyller ju faktiskt år idag. Vat tusan tar tiden vägen? Det var ju typ igår som man stolt drog fram sin första egenframkallade film ur dosan. Resultatet var väl inget vidare, men roligt var det.

Sedan dess ett större antala analoga kameror: Agfa, Rolleiflex, Konica, Mamiya, Hasselblad, Nikon, Canon, Leica. Olika filmtyper, varierande uppdrag. Sedan första digitalkameran Coolpix 850 kompakt följt av Nikon D-1 dslr och sedan har det bara rullat på.

Men tiden tycks gå så fort i en accelererande fart. Trodde aldrig på mina föräldrar eller farföräldrar som sa:
- Passa på medan du är ung, vips sitter du och är lika gammal som vi och undrar var tiden tog vägen.

De hade rätt!

Ha en skön söndag, Mikael!

//Lennart
 
Det är Pers rövarspråk eller isländska.

Tjurlelu på dig (det lär betyda kardanknut eller så på isländska - rätta mig någon om jag har fel eller felstavat)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.