avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Vad står en beg A850 i ?
Såg en för 12 kkr på blocket.
Vad var det billigaste nya när de fanns. Var det Rajala för 13kkr?
A900 är väl värd mer. Var några is Sthml till salu men de försvann fort??
Både JapanPhoto och Rajala hade A850 för 13 000 kr. under en kort period vardera och det var det som satte fart på bl.a. den här tråden från början. Det var splittade kit-paket och sedan såldes 28-75-objektiven ut för 5 990 kr. hos JapanPhoto åtminstone.
Det var som sagt under korta tider för numera ganska längesedan som det gjordes, efter det återgick priserna till ett mer standardpris för A850-hus för 17 000, vilket är betydligt under listpriset det med och låg så länge. Nu är lägsta priset 20 000 för enbart hus och 27 000 i kit med 28-75 SAM..
A900 reades aldrig ut på det sättet, utom då JapanPhoto sålde ut ett ex för 14 900 på fotomässan förra året.
A900 är c:a 6 000 kr dyrare ny än A850, men båda modellerna är svåra att få tag i till annat än listpris. A900 kostar 29 900 som billigast.
Den stora priskillnaden är inte alls motiverad. I princip är det exakt samma kamera. Det enda som skiljer egentligen är snabbare serietagning med A900 på 5 fps jämfört med 3 fps på A850, men det anser inte jag är det viktigaste på en sådan här kamera. Finns några andra små-detaljer också - A900 är blankare i lacken, har relief på programratten och ska ha 100% sökarteckning istället för 98%. Det sista märks inte! Jag har haft bägge kamerorna sida vid sida med samma objektiv och jämfört och det går inte att se nån skillnad. Personligen gillar jag mer den mattare/strävare lackeringen på A850, men det är en smaksak.
A850 är nyare modell och de har gjort något intenrt för bildhanteringen och utläsning från sensorn. ISO-100 lär ska vara "äkta" på A850, men stretchat på A900. Hur som helst är det marginell skillnad där med, bildkvaliten är i princip identisk mellan båda.
Jag har haft både A850 och A900 och en kort tid båda samtidigt och jämfört. Jag valde att behålla A850 och sälja A900. Var egentligen hugget som stucket, men min A900 hade råkat ut för ett slutarfel som iofs. åtgärdades på garantin där dom bytte hela slutarpaketet så att efter det var den i toppskick igen, men jag hade något litet agg mot den kameran pga detta och valde ändå att behålla A850 istället. Sålde A900 för 15 500, med över ett års kvarvarande garanti.
I mitt paketpris har jag räknat med 12 500 kr. för kamerahuset, men vill absolut sälja den i paket med vertikalgreppet och åtm. ett av 20/1,8 eller 28-75SAM, för de sakerna har jag inget större behov av om jag inte har kameran kvar. VG definitivt inte, men även om objektiven är kalasfina så passar de inte så bra brännviddsmässigt på APS-C. Även objektiven "reas" i samband med paketet, så billigt är det definitivt, även om det som sagt blir ganska stor summa.
Dessutom tror jag mitt kameraexemplar är exceptionellt bra. Så perfekt på alla vis, helt underbar kamera. Så den som vet vad han vill ha kan göra en riktigt bra affär med saker i toppskick, fast som sagt tajmingen att sälja den här kameran just nu kunde definitivt varit bättre. Tror mycket väl att både efterfrågan och pris kan stiga framöver. Jag kan ju iofs inte veta skicket på andra kameror som säljs, men speciellt vanliga till salu är dom inte. Det finns en äldre A900 med lite bucklor och repor på som en kille brukar lägga upp till försäljning med jämna mellanrum här på FS, och även andra både köp och säljannonser, men sen svarar han inte på mailen eller ångrar sig. De andra som legat ute har gått iväg rätt snabbt.
Har fått en del svar på min annons, men alla vill köpa enbart kamerahuset, vilket jag inte säljer separat. Däremot om någon innan köper VG och åtm ett av de båda objektiven så kan jag såklart sälja kameran separat.
/Mats