Nu tror jag det stormar i vattenglaset. Är det någon som tror att vi överhuvudtaget skulle ha bildstabilisering i objektiv och kamerahus om det inte gjorde nytta?...
.
Håller med fullt!
Bäst är såklart ett tokstadigt stativ och massor av ljus, stor bländare låg ISO och korta slutartider och ingen stabilisering. Men så ser ju inte alla fotosituationer ut, så när det behövs är stabilisering bra och mycket användbart. Stora fördelen med att ha den inbyggd i kamerahuset är att den finns!
De här diskussionerna mynnar alltid ut i objektiv vs. sensor, vilket som är bäst, men eftersom det inte finns objektivbaserad stabilisering alls för en stor grupp objektiv och att det för gruppen ljusstarka telen blir väldigt dyrt, så är det inte det som saken gäller, utan istället stabilisering överhividtaget. Finns massor av trådar i t.ex. Canon-forumen där folk är i valet och kvalet mellan t.ex. 70-200/2,8 utan IS kontr 70-200/4 med IS därför att 70-200/2,8IS kostar mer än 10000 kr mer än det utan. på långa telen, typ 500+ är det självklart bra, men ljusstarka 600-800 mm med stabilisering kostar ju 100 000 och mer. Att ha det i huset är självklart en mycket bra funktion. Det går ju som sagt att stänga av och sätta på objektiv med stabilisering. Däremot går det inte att sätta på i en kamera som inte har funktionen.
Vissa här vänder ju kappan efter vinden lite grann och tycker nu att det är sensorbaserad stabilisering är kass när det tas upp det blir försämring att ha det påslaget i lägen då det är överflödigt, medan man tidigare sagt att man inte märker skillnad om man lämnar den på även då man kör på stativ.
Min ringa erfarenhet är i alla fall att det hjälper till bra då det behövs och då jag t.ex. fotat makro med stativ och råkat glömma funktionen på så försämrar inte det kvaliten alls. Däremot när jag varit duktig och stängt av den för att istället sedan glömma att sätta på den så blir det en försämring i lägen då det behövs. I det avseendet är ju A850/A900 suverän som har en riktig knapp utanpå kameran att växla med,
På långa telen är min uppfattning att objektivbaserad stabilisering har fördelar. Inte så mycket det där som alla talar om att sökaren blir stabiliserad, det är oviktigt för mig då det inte påverkar bilden alls ju utan bara är en bekvämlighetssak. Det man istället saknar är en indikator som hjälper en att trycka av i rätt ögonblick. Jag tror i allafall att det kan vara stor skillnad i kvaliten med objektivbaserad stabilisering beroende på hur mycket förskjutna lisgtupperna är, vilket väl är anlednngen till "tipset" att alltid ta flera bilder i serie för att välja ut den bästa.
Däremot förbättrar objektivbaserad stabilisering AF då AF-sensorerna kan låsa på mer stillastående objekt.
Men, det går ju inte an att ha åsikter utan egen erfarenhet, så därför har jag nu gått och inhandlat ett
Sigma 150-500mm F5-6.3 APO DG OS HSM .
Har precis fått det och har haft tokfullt med jobb, så jag har inte hunnit prova ännu, men ska göra det i helgen. Tyvärr verkar det vara något fel, för det surrar inte och stabiliserar bilden, utan istället ser det ut som vanligt men bilden "hoppar till" och "rycker". Verkar som att stabiliseringslinserna kärvar. Skit också om det är trasigt. Återkommer i ämnet.
Var egentligen inställd på ett Sony 70-400G, men ville ha längre räckvidd samt var sugen på stabiliseringen och med bra ISO-egenskaper så gör 1/2 EV (f/6,3) inte så mycket. Området 70-150 känns inte så viktigt för där har jag andra objektiv som passar bättre och Sigmat kostar också bara dryg hälften. Vore kul nån gång att jämföra sida vid sida med ett 70-400G.
Hade tidigare ett likadant Sigma-objektiv fast utan stabilisering som jag lite förhastat sålde då jag misslyckades med bilderna på kronprincessans bröllop. Har nu gått tillbaka och tittat på andra bilder tagna med det objektivet som (tekniskt) är oerhört bra. Mitt misslyckande berodde inte på objektivet utan snarare skit bakom sökaren - klart att det blir uselt om man försöker köra på 1/60 handhållet på 500 mm.
. Ska bli riktigt kul att utforska det igen gast med stabilisering.
(Har förresten passat på att shoppa lite mer
- fyra begagnade objektiv och tre (!) st. teleconvertrar, Kenko 1.5x, Kenko MC7 2x och en Sigma 2x. Så det blir en period av utvärderande framöver och troligen lite sälj småningom).
/Mats