PMD
Aktiv medlem
Kanske skulle vara bra att inhandla en Canon. Folk här verkar ha fått för sig att jag är lite ensidig förespråkare för Sony av någon obegriplig anledning.
Risken är att det inte hjälper.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kanske skulle vara bra att inhandla en Canon. Folk här verkar ha fått för sig att jag är lite ensidig förespråkare för Sony av någon obegriplig anledning.
Jag skulle ju få provköra den lovade du ju.
Hursomhelst räcker antalet kameror jag har till för tillfället och det finns ju nån i NEX-tråden som verkar sugen på att byta ut sin 5D mot en NEX.
Ska fundera på saken, ge mig ett erbjudande jag inte kan säga nej till, vetja ;-)
/Mats
Jag skulle ju få provköra den lovade du ju.
Hursomhelst räcker antalet kameror jag har till för tillfället och det finns ju nån i NEX-tråden som verkar sugen på att byta ut sin 5D mot en NEX.
Ska fundera på saken, ge mig ett erbjudande jag inte kan säga nej till, vetja ;-)
/Mats
Denna tråd har ju varit lite i dvala en tid. Den lilla tid jag haft till övers har använts till att maximera resultaten från A900/A850.
Och det är nästan förbluffande hur många småförbättringar man ständigt kommer på i olika situationer.
Just nu ser jag i princip inga begränsningar för egen del ( d v s hur jag använder kamerorna).
Detta är ju iofs en universell sanning; ju mer man lär sig kamerans uppträdande i olika situationer desto bättre blir resultaten. Jag ser ingen anledning att klaga på något just nu. Möjligtvis avsaknaden av LV.
Tobbe vill tydligen sälja sin 5DMkII.
jag har gjort jämförelser mellan 5DMKII och A900/A850. Färghanteringen tycker jag är till Sonys fördel.
Det pågår ju en annan tråd där det påvisas hur färghanteringen via QP card och mjukvara kan förbättra färhanteringen hos alla kameror. Men i pilotfallet används en 5DMKII som exempel.
Denna metod skulle givetvis lyfta Sonys FF-kameror ännu mer. Mycket intressant.
I övrigt finns det vissa karaktärsskillnader mellan Sonys FF och exv 5DMKII, men med facit i hand så här långt är det mycket jämnt skägg vad gäller bildresultat. Med bättre färgegenskaper (via egna profiler gm QP-card) och lite bättre lågljusegenskaper framstår 5DMkII som bättre vid högre iso.
Dock skulle det vara intressant att höra vad dessa egna färgprofiler (som Joakim bl a ligger bakom) kan tillföra Sonys FF-modeller. Om Joakim läser detta får han gärna komma med ett svar.
Färghanteringen tycker jag annars varit den starkaste sida hos A900/A850 vs 5DMkII.
Då kliver Sony överraskande in med sin allra första FF-kamera, A900 som till en början får ta imot mycke stryk framför allt lågljusegenskaper, men efter något år på marknaden och att konkurenterna inte längre ser modellen som något hot, så börjar berömmen strömma in om kamerans fina egenskaper, den fula ankungen blev en svan.
.
Sant att många tycker/upplevde att Sony fick mycket stryk/dålig kritik men ärligt talat fick den inte speciellt dålig kritik eller dåliga omdömen om man ser till helheten...många hänger ofta upp sig på det negativa som sägs/skrivs o glömmer bort det positiva/helhetsomdömet....den fick mest stryk/kritik för att den ansågs var dålig/ha sämre högiso-egenskaperna än Canons och Nikons likvärdiga modeller....i övrigt va det inte mycket klagomål/negativ kritik egentligen om man bortser från priset.
"Köpta testare" är något som oftast tas upp av personer som aldrig någonsin provat på att arbeta som fotograf. Ett par av kraven som någon som arbetar med kameran som redskap och inte som hobbyleksak är just bra hög-ISO-egenskaper och snabb och exakt följande AF - något som A850/900 helt enkelt inte är speciellt bra på. Man måste vara extremt noga med exponeringen för att bilder tagna i dåligt ljus ska bli acceptabla, och om det man fotograferar rör sig för fort blir det inga många skarpa bilder av 100...
Man måste ju läsa ett test inom en kontext. Det finns inget alltomfattande slutbetyg på en kamera, det finns bara "bra eller dåligt inom detta område för just denna typ av användare".
Och sett som en kamera som ska användas utanför sportarenorna, och utanför de djupaste grottorna är A850/900 riktigt trevliga. Det hindrar inte att det finns åtminstone en fem-sex andra kameror jag hellre väljer att ha med mig när förutsättningarna blir lite besvärligare.
Har en A850 och är också nöjd (eftersom jag jag visste att jag köpte en kamera med funktionella begränsningar).
Hmm.
Med risk får jag Canoniterna på mig. Men kan inte hålla truten längre helt enkelt..
Skall Canon 5D mkII vara en snabb (säker) kamera mot Sony A850? Den som anser detta, Snälla. Kom hit och visa hur man gör..
Hmm.
Med risk får jag Canoniterna på mig. Men kan inte hålla truten längre helt enkelt..
Skall Canon 5D mkII vara en snabb (säker) kamera mot Sony A850? Den som anser detta, Snälla. Kom hit och visa hur man gör..
Tobbe, ska vi "bytlåna" ett tag?
Vore allvarligt talat riktigt roligt att provköra en 5D ett tag, men ditt erbjudande tackar jag nej till då jag inte har utrymme att köpa ytterligare en kamera just nu. Du kan få ha antingen min A850 eller A580 under tiden tillsammans med lite passande gluggar, blixtar och annat.
Så ska jag se ifall jag kan få snurr på Canonen och bli övertygad Canonist! Det är ju trots allt en otrolligt populär kamera och alla de 10000-tals som hyllar den kan väl inte ha helt fel. Säkert inte så svårt att sälja den sen heller.
/Mats
Rajala tar 15000 för a850 nu.
Ursäkta om jag blandar mig i vad som i grunden verkar vara en uppgörelse mellan 2 personer (men forumet är ju öppet).
Personligen tycker jag att det ALLTID är av godo att prova på olika system. Det bör dock göras under en lite längre tid så man hinner bli vän med reglagens placering o dyl så man kan koncentrera sig på själva motivet mer.
Att bara ställa upp en kamera på stativ i fast belysning och testa dess lågljusegenskaper samt AF pricksäkerhet tar ju kortare tid, men säger inte så mycket i övrigt. Man bör testa på vanliga vardagssituationer ( d v s sådana man själv helst plåtar). Ofta finner man då hur löjliga många VS-trådar är och skapar olika läger av "canonister", "nikonister", "sonyister".
Jag menar inte att dessa trådar är onödiga. De är bra i vissa sammanhang men går ofta överstyr eftersom många deltagare försätter sig i försvarsposition för det egna märket. Denna tråd har ju istället varit tämligen "nykter" i detta avseende.
Men ju fler som skaffar sig kunskap om olika systems egenskaper desto bättre och mer givande blir sådana trådar. Sedan tycker jag personligen att det är väldigt roligt och spännande att testa system man vanligtvis inte använder.
//Lennart