Efter ditt och mitt inlägg till KG borde väl sponsorpengar utgå till oss från Sony.
Jag har dessvärre inte sett någon tendens till sjunkande priser på A850 just nu. Jag hade både A900 och A850, men sålde A850:an...och som vanligt vill ångrar jag mig. Trodde på att A77 skulle komma snabbare, men sedan kom katastrofen i Japan så jag gissar att den lär vänta på sig.
Dessutom tror jag att jag skulle sakna A850 likväl förbaskat. A900:an fyller ju samma funktion och är förvisso lite snabbare, har större sökare och lite mer polerad finish, men det är bekvämt med 2 i princip identiska kamerahus när man är ute för att enbart fotografera och har dagen på sig.
Det har sålts några på tradera för under 10 000 kr. senaste tiden.
Jag sålde min A900 för 15000, vilket jag ångrar lite. Hade inte varit så dumt att ha den kvar
Min resa i kamervärlden är kanske lite anmärkningsvärd. Jag har som sagt velat en del och varit lite otålig. Första vändan med A850 lyckade jag inte få till det. Var lite ovan och körde på samma sätt som med A550, sikta och tryck med jpeg och höga ISO och lyckades inte få till det riktigt. Var rätt roligt ändå att jag kunde hjälpa Torbjörn en period (var är du förresten? I canon-trådarna, eller?) och sen så småningom efter en vända med A900 köpa tillbaka den för samma peng.
Blev lite jobbigt när jag upptäckte vad jag gjort mig av med då jag precis börjat komma underfund med hur man ska hantera den för att det ska bli bra. Köpte som sagt sedan en A900, men tragglade en hel sommar och fick dåligt resultat och höll på att helt tappa sugen för allt vad foto heter. Blev helt tokig, slet mitt hår och skämdes för mina bilder med A900 och Zeiss85 när det blev sämre resultat än när frun plåtade med mobilkameran. Det visade sig att både den kameran och mitt Zeiss 85 var feljusterade fokusmässigt som dessutom adderade felen. När jag sålde den var den nyservad och tipp-topp och var perfekt justerad, så det var ett bra ex, men min "känsla" för den var naggad i kanten så jag valde att behålla A850 istället. Hade båda kamerorna samtidigt två dagar bara. Skillnaden mellan A850 och A900 är nästan obefintlig. Enda riktiga skillnaden är seriehastigheten och det är inte högsta prio för mig ändå. Kör mest single-shot.
Nu har jag äntligen både kameror och objektiv som ligger helt perfekt i fokus och bara fungerar superbra. Jag har gått en utbildning i Photoshop och tycker själv jag är hyggligt bra på det och har också övat upp min färdighelt och fotograferingsskicklighet avsevärt. Idag kan jag kameran utan och innan fixar snabbt och smidigt inställningar utan att ens titta på kameran knappt, vet hur man ska exponera för att det ska bli bra och använder minnena och utgår från dem. Tidigare fick jag en dålig hit-rate med många bilder som bara var att slänga, men nu sitter varenda en spot on. NU är det riktigt roligt att fotografera och det förklarar väl också min vurm för den här kameran jämfört med alla superlativer jag öst över A550 och A580. De kamerorna spelar inte i samma division helt enkelt.
Tror att det här är bidragande orsak till att åsikterna går isär så mycket om kameramodellerna. A850/A900 kräver ett visst mått av skicklighet för att resultatet ska bli bra, men när man kommer över den tröskeln så ger kameran tillbaka mångdubbelt.
Tyckte själv jag var rätt hygglig på att fota innan då jag redan på 70-talet lärde mig att hantera systemkameror och hållt på länge, dock med vissa långa uppehåll, men det senaste året har min egen skicklighet växt avsevärt. Tror att det är en process man får räkna med när man skaffar en FF, att gå tillbaka ett par steg i utvecklingen och tvingas till att förfina sin teknik. Det kräver en viss tillvänjning.
Lennart! Länge förstod jag mig på en del saker du och en del andra skrev för att jag hade helt andra referensramar, men nu tror jag att jag tänker i mer samma banor. Vill inte på något sätt förhäva mig och höja mig själv till samma nivå som dig, men relativt sett, hur jag själv var för ett år sedan så har jag blivit betydligt bättre fotograf och kommit över en tröskel när man kan utnyttja potentialen i de här fantastiska verktygen.
Sen säger min fru att jag är en usel fotograf
. Visst, du tar superskarpa bilder så att varenda rynka och finne syns, men lyckas inte "fånga själen" säger hon och tar fram NEXen och tar en helt underbar bild av vår son som blir mycket bättre än alla mina bilder
.
Nu när jag behärskar hantverket lite bättre och även har hyfsad produktkännedom om Sony-systemet är det dags att ta itu med den konstnärliga biten och utveckla den, Det finns alltid utmaningar och alla behöver ju inte ta de olika byggstenarna för att bli en bra fotograf i samma ordning.
/Mats