Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ser ganska stor skillnad, och lämnade ju t.o.m in min första 850 för att jag trodde det var fel på systemet. Här är SSS alltid av utom när jag verkligen vet att jag behöver det. Det gör bara bilderna sämre i de allra flesta fall när man fotar i bra ljus. Från och med 1/f tar jag skarpare bilder utan SSS igång, och ja - jag har testat MÅNGA timmar fram och tillbaka.

Har man 3-10 pixlar i skakoskärpa vid en "viss förutsättning" gör systemet mycket skillnad till det bättre. När jag vet att jag kan ta skarpa bilder utan gör det bara skada. Jag är inte speciellt imponerad, kan jag säga efter ett par tiotusen bilder med sensorbaserade antiskaklösningar.

Ja där ser man, dessa nya uppgifter som du Joakim och Lennart nu redovisar uppfattar man närmast som sensationella. av alla många timmars läsning kring A900/850, så har jag inte upptäckt vad jag kan minnas att Sonys SSS orsakar blurrighet, är det kombinationen snabb tid, FF-formatet + det höga pixelantalet ( 24,5 ) som orsakar Sonys SSS någon form av mikroskakningar.

Vid tester av Sonys APS-C modeller har jag bra läst fördelar som låt SSS alltid vara påslagen, finns ingen anledning att slå av.

//Bengt
 
Det är därför jag anser att varenda Sonykamera borde ha en yttre off/on-knapp för SSS. Att ha av/på-funktionen i menyerna är ingen vidare bra lösning. Det är väl bara A900/A850/A700 som har yttre knapp.

Alla modellerna i de första generationerna hade "yttre knapp" för att slå av SSS: 100, 200/300/350, 700, 850/900, men sedan har jag inte koll på dem längre.

Denna knapp genererade fö. naturligtvis kritik mot Sony hos kameratestarna som ansåg att den var slöseri med plats och fanns där bara för att försäljarna på mässor och i butiker skulle kunna visa att SSS fanns, då sensorbaserad skakreducering inte går att dema så bra i sökaren som sådan som istället har rörliga linselement i objektivet... Att man skulle vilja slå av eller på den så ofta att det rättfärdigade en knapp ansågs inte rimligt.

Så jag antar att Sony har lyssnat på kritiken...
 
Tänk vad olika det är....jag personligen har aldrig märkt av att SSS orsakar "blurriga" bilder eller att det blir skarpare med den avslagen ovs brännvidd o förhållanden....nu för tiden så stängs SSS endast av då kameran används på stativ.
Däremot så drabbades jag personligen rätt ofta av "blurriga" bilder med IS och VR under vissa förhållanden när jag körde Canon och Nikon.
 
Jag har min på hela tiden.har man på sigmas 2.8 eller mitt carl zeis 85mm så väger paketet nästan 2 kilo
 
Tänk vad olika det är....jag personligen har aldrig märkt av att SSS orsakar "blurriga" bilder eller att det blir skarpare med den avslagen ovs brännvidd o förhållanden....nu för tiden så stängs SSS endast av då kameran används på stativ.
Däremot så drabbades jag personligen rätt ofta av "blurriga" bilder med IS och VR under vissa förhållanden när jag körde Canon och Nikon.

Nej, men man får titta ganska noggrant och det märks ganska tydligt vid uppskalningar. Och ssv så inträffar det för min del bara vid vissa situationer där brännvidd och tid samspelar lite sämre med SSS.

No big deal. Men speciellt när man vill skärpa upp bilden via smart skärpa syns det ganska tydligt OM och NÄR det inträffat. Kan ibland se ut som mikroskakningar vid första anblicken, men ser lite mer ihopklumpat ut och kan störa vissa färgövergångar.

SSS är mycket bra, men jag ser ingen anledning att använda den när den inte behövs. Sedan märks väl detta fenomen tydligare på en stor vibrerande FF-sensor än en APS-C, antar jag.
 
Nej, men man får titta ganska noggrant och det märks ganska tydligt vid uppskalningar. Och ssv så inträffar det för min del bara vid vissa situationer där brännvidd och tid samspelar lite sämre med SSS.

No big deal. Men speciellt när man vill skärpa upp bilden via smart skärpa syns det ganska tydligt OM och NÄR det inträffat. Kan ibland se ut som mikroskakningar vid första anblicken, men ser lite mer ihopklumpat ut och kan störa vissa färgövergångar.

SSS är mycket bra, men jag ser ingen anledning att använda den när den inte behövs. Sedan märks väl detta fenomen tydligare på en stor vibrerande FF-sensor än en APS-C, antar jag.

Hur noggrant då och i vilka situationer(ljusförhållanden,slutartider) inträffar problemet(nyfiken då jag inte sett eller märkt av nått sådant problem)?? Kan inte vara ett speciellt stort eller utbrett problem för jag kan inte läggas till minne att jag sett/läst att någon annan haft denna typen av problem.

Jag personligen ser ingen skillnad mellan mina bilder med SSS på resp av om jag kollar på dom i 100% i förhållanden där ljuset(allt från naturligt ljus till studio) är tillräckligt för att kunna ta skarpa bilder utan SSS...när ljuset tryter få jag skarpare bilder med SSS på. Som sagt jag personligen har aldrig märkt av eller sett att SSS orsakar nått sådant problem i mina bilder...verken på skärm eller i väldigt stora printar.
 
Nu tror jag det stormar i vattenglaset. Är det någon som tror att vi överhuvudtaget skulle ha bildstabilisering i objektiv och kamerahus om det inte gjorde nytta?
Det har gjorts mängder med tester där man jämfört på-av eller med och utan och för mig är det definitivt så att jag aldrig skulle vilja vara utan den. Så tydliga har dessa exempel ofta varit. Därmed inte sagt att man i vissa situationer har marginell nytta av tekniken om ljussituationen är bra så man ändå gott och väl klarar av att ta bilder med stor frihet att välja den kombination av bländare och slutartid man tycker sig ha behov av utan att bilderna blir suddiga av skakoskärpa. Situationen är en helt annan i sämre ljus då möjliga val krymper drastiskt. jag ser ingen märkbar negativ effekt av SSS ens i dessa sammanhang och det gör att jag inte finner något som helst skäl att slå av den.

Det är möjligt att det finns fantomer som fixar att handhålla även kortare telen utan olägenhet och suddiga bilder och tycker det är kul men den gruppen tillhör inte jag. Jag har testat med mitt 70-400 både med och utan och har inga problem med att rättfärdiga att jag alltid har den på. Jag har t.o.m. kommit fram till att jag nog gillar att även sökaren är stabiliserad på gamla dagar. Sensorn jag har i min kamera idag är flera steg bättre både när det gäller brus på höga ISO och DR och det gör att det blivit lättare för alla att fotografera handhållet utan bildstabilisering - om man är stadig på handen. För oss andra kommer bildstabilisering fortsatt att vara ett viktigt hjälpmedel.

Sedan kan det mycket väl vara så att det finns en viss skillnad i effektivitet mellan SSS i FF hus och APS-C-hus. Det borde vara enklare att få till en effektiv stabilisering i APS-C-hus än i FF dito. Sensorpaketet är mindre och lättare och en rörelse relativt den mindre sensorn borde vara lättare att parera effektivt. Det var ju många som helt dömde ut möjligheten att överhuvudtaget få till bildstabilisering i FF-hus innan A900 kom och japanerna lakoniskt konstaterade att den frågan inte var vare sig en teknisk eller praktisk issue längre.

För mig skulle alternativet vara att alltid släpa runt på stativ - en eller trebent och det är heller inte en issue..
 
Senast ändrad:
Vad jag menade var att knivskärpan var borta (kanske lite grovt att kalla det blurrighet) ibland när SSS är på. Vissa har sett det, vissa inte och jag är osäker. Jag vill egentligen inte nörda/pixelspana för mycket men jag tycker det är viktigt att få en ryggmärgskänsla för vad utrustningen klarar/inte klarar.

Angående det tekniska och SSS så tycker jag det är rätt självklart att det blir en försämring med SSS inkopplad. Samma sak gäller ju när man handhåller; på korta slutartider så är försämringen (jämfört med ett stativ) så liten att upplösningen på sensorn/gluggen sätter begränsningen. När sedan tiden ökar tar skakningsbruset över mer och mer för att sedan bli oacceptabelt.

SSS är ett reglersystem som motverkar skakning- ALLA reglersystem har fel. Är felet större än en halv(?) pixel i genomsnitt så syns det vid tillräcklig förstorning (så länge gluggen är tillräckligt skarp).

Så jag tror alla här har rätt ;-)
 

Härligt! En F58-light fast förhoppningsvis i F42-prisklass.
Har det dock ganska gott ställt på blixtfronten med en F58 och 3 minolta 3600, men om den här hamnar rätt i pris kan jag tänka mig att göra mig av med minoltorna och istället skaffa två såna här.

(Men Gunnar, varför postade du inlägget på det där udda stället och inte här i Sony-forumet?)


/Mats
 
Nu tror jag det stormar i vattenglaset. Är det någon som tror att vi överhuvudtaget skulle ha bildstabilisering i objektiv och kamerahus om det inte gjorde nytta?...
.

Håller med fullt!

Bäst är såklart ett tokstadigt stativ och massor av ljus, stor bländare låg ISO och korta slutartider och ingen stabilisering. Men så ser ju inte alla fotosituationer ut, så när det behövs är stabilisering bra och mycket användbart. Stora fördelen med att ha den inbyggd i kamerahuset är att den finns!

De här diskussionerna mynnar alltid ut i objektiv vs. sensor, vilket som är bäst, men eftersom det inte finns objektivbaserad stabilisering alls för en stor grupp objektiv och att det för gruppen ljusstarka telen blir väldigt dyrt, så är det inte det som saken gäller, utan istället stabilisering överhividtaget. Finns massor av trådar i t.ex. Canon-forumen där folk är i valet och kvalet mellan t.ex. 70-200/2,8 utan IS kontr 70-200/4 med IS därför att 70-200/2,8IS kostar mer än 10000 kr mer än det utan. på långa telen, typ 500+ är det självklart bra, men ljusstarka 600-800 mm med stabilisering kostar ju 100 000 och mer. Att ha det i huset är självklart en mycket bra funktion. Det går ju som sagt att stänga av och sätta på objektiv med stabilisering. Däremot går det inte att sätta på i en kamera som inte har funktionen.

Vissa här vänder ju kappan efter vinden lite grann och tycker nu att det är sensorbaserad stabilisering är kass när det tas upp det blir försämring att ha det påslaget i lägen då det är överflödigt, medan man tidigare sagt att man inte märker skillnad om man lämnar den på även då man kör på stativ.

Min ringa erfarenhet är i alla fall att det hjälper till bra då det behövs och då jag t.ex. fotat makro med stativ och råkat glömma funktionen på så försämrar inte det kvaliten alls. Däremot när jag varit duktig och stängt av den för att istället sedan glömma att sätta på den så blir det en försämring i lägen då det behövs. I det avseendet är ju A850/A900 suverän som har en riktig knapp utanpå kameran att växla med,

På långa telen är min uppfattning att objektivbaserad stabilisering har fördelar. Inte så mycket det där som alla talar om att sökaren blir stabiliserad, det är oviktigt för mig då det inte påverkar bilden alls ju utan bara är en bekvämlighetssak. Det man istället saknar är en indikator som hjälper en att trycka av i rätt ögonblick. Jag tror i allafall att det kan vara stor skillnad i kvaliten med objektivbaserad stabilisering beroende på hur mycket förskjutna lisgtupperna är, vilket väl är anlednngen till "tipset" att alltid ta flera bilder i serie för att välja ut den bästa.

Däremot förbättrar objektivbaserad stabilisering AF då AF-sensorerna kan låsa på mer stillastående objekt.

Men, det går ju inte an att ha åsikter utan egen erfarenhet, så därför har jag nu gått och inhandlat ett Sigma 150-500mm F5-6.3 APO DG OS HSM :).

Har precis fått det och har haft tokfullt med jobb, så jag har inte hunnit prova ännu, men ska göra det i helgen. Tyvärr verkar det vara något fel, för det surrar inte och stabiliserar bilden, utan istället ser det ut som vanligt men bilden "hoppar till" och "rycker". Verkar som att stabiliseringslinserna kärvar. Skit också om det är trasigt. Återkommer i ämnet.

Var egentligen inställd på ett Sony 70-400G, men ville ha längre räckvidd samt var sugen på stabiliseringen och med bra ISO-egenskaper så gör 1/2 EV (f/6,3) inte så mycket. Området 70-150 känns inte så viktigt för där har jag andra objektiv som passar bättre och Sigmat kostar också bara dryg hälften. Vore kul nån gång att jämföra sida vid sida med ett 70-400G.

Hade tidigare ett likadant Sigma-objektiv fast utan stabilisering som jag lite förhastat sålde då jag misslyckades med bilderna på kronprincessans bröllop. Har nu gått tillbaka och tittat på andra bilder tagna med det objektivet som (tekniskt) är oerhört bra. Mitt misslyckande berodde inte på objektivet utan snarare skit bakom sökaren - klart att det blir uselt om man försöker köra på 1/60 handhållet på 500 mm. :). Ska bli riktigt kul att utforska det igen gast med stabilisering.

(Har förresten passat på att shoppa lite mer :) - fyra begagnade objektiv och tre (!) st. teleconvertrar, Kenko 1.5x, Kenko MC7 2x och en Sigma 2x. Så det blir en period av utvärderande framöver och troligen lite sälj småningom).


/Mats
 
Bortsett från...

...dina köporgier så är jag för det första inte säker på att det ska surra i ett OS HSM, men jag kan ha fel. Har ett par Canon L-gluggar med IS där man nästan får ha stetoskop för att höra surret.

Vidare bortsett från detta så är jag lite frusterad över hela bildstabiliseringsdebatten; d v s objektivbaserad vs sensorbaserad. Det enda jag kommit fram till och som känns väsentligt för mig är att bildstabilsering, oavsett vilken av de 2 typerna det handlar om är oerhört bra att ha.

Att som Sonyägare/användare kunna ha tillgång till båda systemen och växla emellan, via tredjepartstillverkare är dock ett plus naturligtvis. Men ssv hellre SSS/IS/VR/OSS än ingen stabilisering alls.

Har för övrigt hittat en 24-70/2.8 SSM som är EXTREMT bra. Mycket bättre än vad olika tester gör gällande.
Har motsvarande glugg till canon men utan IS och båda gluggarna väger ju runt kilot och att man med Sonykamera får SSS gör ju bara Zeissgluggen dubbelt värdefull i vissa situationer.

//Lennart
 
...dina köporgier så är jag för det första inte säker på att det ska surra i ett OS HSM, men jag kan ha fel. Har ett par Canon L-gluggar med IS där man nästan får ha stetoskop för att höra surret.

Vidare bortsett från detta så är jag lite frusterad över hela bildstabiliseringsdebatten; d v s objektivbaserad vs sensorbaserad. Det enda jag kommit fram till och som känns väsentligt för mig är att bildstabilsering, oavsett vilken av de 2 typerna det handlar om är oerhört bra att ha.

Att som Sonyägare/användare kunna ha tillgång till båda systemen och växla emellan, via tredjepartstillverkare är dock ett plus naturligtvis. Men ssv hellre SSS/IS/VR/OSS än ingen stabilisering alls.

Har för övrigt hittat en 24-70/2.8 SSM som är EXTREMT bra. Mycket bättre än vad olika tester gör gällande.
Har motsvarande glugg till canon men utan IS och båda gluggarna väger ju runt kilot och att man med Sonykamera får SSS gör ju bara Zeissgluggen dubbelt värdefull i vissa situationer.

//Lennart

Jo, jag har läst om "surret" i recensioner, men mitt är knäpptyst.
Tyvärr verkar det vara fel på objektivet. Stabiliseringen funkar inte, utan en lins verkar kärva inne i objektivet. Man ser ingen stabilisering, utan istället hoppar bilden till och sen igen. Ska inte påstå att jag har så stor vana av objektivbaserad OS, men så här ska det inte vara.

Problemet med de andra tillverkarna som saknar stabilisering i kamerahuset inte har stabilisering alls för en stor grupp objektiv. Det finns bara för ljussvaga zoomobjektiv och långa telen. Canon har t.ex. Inte ett enda (jo, ok då ett enda 100/2,8 macro) ljusstarkt objektiv under 150 mm med stabilisering. Tydligen funkar det inte på stora bländare eller så kan man inte acceptera sörsämring i bildkvalitet på högklassoptik då det krävs stora rörelser av linselementen. På långa telen behövs en minimal förskjutning.

Jag blir också frustrerad över debatten sensor vs. objektiv eftersom det hela tiden går i cirklar och kommer tillbaka till det när det inte är det som gäller, utan snarare stabilisering (sensor) kontra ingen stabilisering alls.

Så frågan är alltså inte vilket som är bäst, utan att det finns alls. Så när du säger att det inte är så noga vilken typ som används, bara det finns (fritt parafraserat) så stämmer det inte, för det finns ju inga objektiv med stabilisering inom en stor grupp. Titta på den här listan hos Canon t.ex.: http://www.canon.se/For_Home/Produc...nses/Standard_and_Medium_Telephoto/index.aspx

Det enda som finns i stabiliserad variant är 100/2,8 makro och kostar då dubbelt så mycket.

Och så finns det en massa billigare zommar med f/4,5-6,3 osv, men för de lite mer seriösa fotograferna som har Canon 24-70/2,8 och fast ljusstark optik finns inget alls.

Det är en mycket större fördel med stabilisering i huset än många tror som tänker "ok, man kan ju ha det i objektiven istället", men så är det som sagt inte, det finns ju inte för en stor grupp objektiv.

Tror som sagt objektiv-os har vissa fördelar på långa telen. Det är ju inte Sonys starka sida, men kanske kommer det stabiliserade objektiv småningom även från Sony.

Tycker f.ö. att Sigma visar framfötterna mycket nu. Dreglar lite över det nya 150/2,8 Macro med OS och HSM som nu även finns till Sony (det tidigare utan stabilisering fanns inte med alpha-fattning).


/Mats
 
Tycker f.ö. att Sigma visar framfötterna mycket nu. Dreglar lite över det nya 150/2,8 Macro med OS och HSM som nu även finns till Sony (det tidigare utan stabilisering fanns inte med alpha-fattning).


/Mats

Sigma håller på att bli verkligt högklassigt. Det har jag iofs tyckt en längre tid, men då har jag haft turen att ha/provat gluggar som 18-50/2.8 och deras macrovarianter samt 50/1.4 HSM. Som bekant hade jag ju en tid 170-500 till Sony. Gjorde som du och sålde bara för att upptäcka i efterhand att det var en ruskigt bra glugg för den relativt lilla slanten. Har ett par hundra bilder där det i praktiken blåser 70-300SSM av banan i 300-läget vid full öppning på lite längre avstånd.

Om nu surret ska finnas där så hoppas jag du får det tillrättat utbytt. Själv har jag haft iväg en bekant 16-35/2.8SSM i 14 dagar nu. När jag kollar servicestatus på min order står det ff "mottaget av verkstad men ej påbörjat". Lite slött, men jag sitter inte i sjön-utan det får ta sin tid.

Åter till Sigma. Jag vidhåller ff att deras 70-300/4 är absolut outstanding. Hade det haft OS skulle plånboken blivit tommare, men jag vill ha minst 400mm så jag avvaktar med intresse dina intryck av 170-500:an.

//Lennart
 
Har för övrigt hittat en 24-70/2.8 SSM som är EXTREMT bra. Mycket bättre än vad olika tester gör gällande.
Har motsvarande glugg till canon men utan IS och båda gluggarna väger ju runt kilot och att man med Sonykamera får SSS gör ju bara Zeissgluggen dubbelt värdefull i vissa situationer.

//Lennart

Det låter bra det :)
 
Canon har t.ex. Inte ett enda (jo, ok då ett enda 100/2,8 macro) ljusstarkt objektiv under 150 mm med stabilisering.
Samt EF-S 17-55 f/2.8 IS USM (om du drar gränsen vid f/2.8; drar du den vid f/4 så finns det ett till).
Dessutom finns ett par ljusstarka telezoomar som börjar en bra bit under 150mm som har IS.
 
Samt EF-S 17-55 f/2.8 IS USM (om du drar gränsen vid f/2.8; drar du den vid f/4 så finns det ett till).
Dessutom finns ett par ljusstarka telezoomar som börjar en bra bit under 150mm som har IS.

Jo, det finns några 2,8-zoomar för APS-C både från Canon och tredjepart, men det är knappast av intresse för den som skaffat sig den fina EOS 5D.

Kanske kommer det ytterligare nåt framöver, men verkligheten är att Canon-folk i praktiken lever utan stabilisering, fast de har en retorik som säger "vi har det i objektiven istället", vilket ju är direkt osanning.

Nä, nu är det helg och ljust ute så dags att reda ut det här med trilskande OS i objektivet.

Lennart: det är ett Sigma 150-500, inte 170-500. Finns ett sånt med, men 150-500 lär ska vara mycket bättre.


/Mats
 
...dina köporgier ...

Var inte planerat, råkade bara bli så. Skulle köpa en TC och hittade en Sigma 2X som jag köpte på stört. Precis efter det fick jag syn på en annons med 2 Kenko i paket med 3 minoltaobjektiv och ett Tokina 400/4,5 samt en kamera,. Inga jättepengar så jag slog till på det med, fast det jag egentligen var ute efter var en Kenko Pro 1,4x TC. Nåja, vi får se vad det lider. kunde inte låta bli att sätta alla TC i rad på det nya 150-500 och plåta med A580. Blir effektiv brännvid på 4500 mm! :) (fast resultatet blev väl inte så där jättebra i ärlighetens namn).


Har för övrigt hittat en 24-70/2.8 SSM som är EXTREMT bra. Mycket bättre än vad olika tester gör gällande.

Jag var också och kannibaliserade lite på Kent när han sålde ut sina prylar. Övervägde just detta 24-70, men gick på 28-75SAM istället pga DIN tidigare utsaga att det i praktiken var lika bra... Fiffigt Lennart! :)


/Mats
 
Sigma håller på att bli verkligt högklassigt. ..

Eller hur?

Åter till Sigma. Jag vidhåller ff att deras 70-300/4 är absolut outstanding. Hade det haft OS skulle plånboken blivit tommare, men jag vill ha minst 400mm så jag avvaktar med intresse dina intryck av 170-500:an.

//Lennart


Lovar att återkomma.

Apropå Sigma så finns ju också det här med OS och HSM för Sony nu!
http://www.sigmaphoto.com/shop/120-300mm-f28-ex-dg-os-apo-hsm-sigma1

Visserligen lite dyrare och ännu större och tyngre, men har intern zoom och fokusering och är extremt ljusstarkt. Om det är extremt bra optiskt och ger bra resultat med TC kan det vara alternativ. Som en förvuxen 20-200/2,8.

Jag ska åka till Atlanta i USA snart. Är det någon som känner till en butik som säljer dessa i Atlanta? Lyckas inte hitta fotoaffärer i Atlanta på nätet alls.

Om jag lyckas hitta detta till bra pris i USA så kan du få köpa mitt 150-500 :), gör mig i så fall av med Tamron 70-200/2,8 också.

Nä, dumt att snacka om att sälja innan jag ens hunnit använda mitt nya 150-500. Lätt att ryckas med när man bläddrar bland dessa gluggar. Ren fotoporr :).



/Mats
 
Kanske kommer det ytterligare nåt framöver, men verkligheten är att Canon-folk i praktiken lever utan stabilisering, fast de har en retorik som säger "vi har det i objektiven istället", vilket ju är direkt osanning.

Halvsanning snarare. Det finns ju objektiv med IS ...

Jag skulle inte ha något alls emot att ha sensorbaserad bildstabilisering i mina EOS-hus. Då skulle jag få det bästa av två världar. Köper man en Olympus 4/3- eller m4/3-kamera så får man det (sensor-IS i huset och objektiv-IS med Panasonics objektiv).

Vi vet ju alla varför Canon och Nikon valde att placera bildstabilisering i objektiven, och om vi tittar på deras objektivutbud så är de flesta av objektiven som saknar IS konstruerade innan den digitala tekniken tog över. Det ska finnas mycket stor försäljningspotential om man ska konstruera om en redan befintligt objektivkonstruktion för att införa IS (men det har ju faktiskt hänt).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.