Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag var också och kannibaliserade lite på Kent när han sålde ut sina prylar. Övervägde just detta 24-70, men gick på 28-75SAM istället pga DIN tidigare utsaga att det i praktiken var lika bra... Fiffigt Lennart! :)


/Mats

Jo, men jag vidhåller att skillnaden mellan dem rent optiskt är knappt existerande. För mig var det ett utslag av "överkonsumtion" vad gäller bildresultatet som endast berodde på en lite fånig tanke att ha en hel zeisslinje vad gäller gluggarna. Och 16-35/2.8 SSM tillsammans med 24-70/2.8SSM plus 85/1.4ZA och 135/1.8ZA känns mums.

Så jag vidhåller att 28-75SAM är i princip lika bra. Har lagt upp bilder bredvid varandra Så jag kallar det hela ett "snobbinköp" förutom att det kan ursäktas med 24mm-läget.

Jag skulle inte gråtit om ingen köpt mitt 28-75SAM som möjliggjorde att jag kunde få 24-70/2.8 SSM.
Så ligger det till (prylbögeri mao:)
 
Trist historia!

Nu har jag varit ute i det härliga vädret och fotograferat med mitt nya Sigma 150-500.

Först det positiva. Det här är ett högklassigt objektiv. Mycket välbyggt och bildkvaliten är riktigt hög. Förra gången jag hade ett tyckte jag det var tungt och klumpigt, men den känslan får jag inte nu. Jag tror det är lite skillnad på objektiven faktiskt, det här är rundare i kanterna på gummigreppen och har lite slätare yta. Enligt specen så väger det också 100 g. mindre(!) än varianten utan stabilisering.

Försökte hitta lite fåglar eller ekorrar att fotografera, men alla höll sig undan från mig trots att det kvittrade en massa runtomkring och jag satt stilla med mitt stativ i en glänta en halvtimme och väntade :-(. Fick en del skarpa bilder på grenar och trädstammar dock... Ska kolla mer noggrannt sen om skärpa osv. Andra rapporterar att det behövs bländas ner lite i längsta läget om det inte ska bli lite mjukt. 450 mm. och f/8 lär ska vara knallskarpt och så långt som jag sett hittills stämmer det. Fokuserar snabbt tyst och fint. AF fungerar också med 1,5x-extendern fast det inte "ska" göra det.

Nu till det tråkiga.
Mitt exemplar är trasigt.

Objektivets stabilisering fungerar inte. oftast händer ingenting och det märks ingen som helst skillnad med den på eller av. Provat både med A850 och A580. Ibland så försöker den, men det "knakar" lite i objektivet och knäpper till och så hoppar bilden till i sökaren. Rycker liksom.

Sen nåt ännu tristare!
Det är en buckla på objektivet. Inte stor, men på zoomringen syns och framförallt känns, det att det blivit tilltryckt på ett ställe. Det är en liten inbuktning och ett märke i gummit och kanten på gummit sticker ut så att det går att pilla upp. Syns inte så väl på bilden kanske, men det är skadat.

Nu ångrar jag lite att jag sparade några kronor på att köpa det på nätet istället för i butik. Köpte det av Japan Photo. Är det någon som vet hur JP hänger ihop? Kan man gå in i en JP-butik här i Stockholm med saker man handlat på japanphoto.se?

Är det förresten inte så att alla nya Sigma-objektiv ska ha en sticker på kartongen att de är "SLT Compatible"? Min har inte det.

Lite märkligt alltihop eftersom det inte var något som JP hade på lager, utan jag fick vänta på det i en vecka.

150-500_buckla.jpg


/Mats
 
Mats!

Gå in i affär i Stockholm (JP) och kolla. För övrigt ska det inte spela någon roll att du handlat det över nätet. JP annonserar ju "samma priser på nätet som i affären". Dessutom är ju felen du uppger helt i enlighet med fullgoda skäl för varuretur alternativt utbyte till ny likadan produkt.
 
Mats!

Gå in i affär i Stockholm (JP) och kolla. För övrigt ska det inte spela någon roll att du handlat det över nätet. JP annonserar ju "samma priser på nätet som i affären". Dessutom är ju felen du uppger helt i enlighet med fullgoda skäl för varuretur alternativt utbyte till ny likadan produkt.

Ja, får göra det.
Skit att det ska vara nåt mankemang. Det är ju det man vill slippa när man handlar fabriksnytt, men det här verkar ju vara nåt som varit ute hos kund och kommit i retur eller nåt. Sigma har ingen plombering på sina kartonger som t.ex. Sony har.

Fast nära kommer man :)
måne1.jpg
A580 500mm + 2x TC F/11


/Mats
 
Ja, får göra det.
Skit att det ska vara nåt mankemang. Det är ju det man vill slippa när man handlar fabriksnytt, men det här verkar ju vara nåt som varit ute hos kund och kommit i retur eller nåt. Sigma har ingen plombering på sina kartonger som t.ex. Sony har.

Fast nära kommer man :)
Visa bilaga 116043
A580 500mm + 2x TC F/11


/Mats

Jo, nära blir det uppenbarligen. För övrigt har väl varken Nikon eller Canon några plomberingar på sina kartonger. Vare sig på kameror eller objektiv. Blev lite förvånad över det när jag skaffade Sony. Jag hade ju bara kört Nikon/Canon tidigare (om vi räknar modern tid).
Kollade på mina 6 Canongluggars emballage. Ingen plombering på någon av dem. Däremot brukar ju vissa affärer plombera dem på eget sätt. Exempelvis Media Markt.
 
Mats!

Gå in i affär i Stockholm (JP) och kolla. För övrigt ska det inte spela någon roll att du handlat det över nätet. JP annonserar ju "samma priser på nätet som i affären". Dessutom är ju felen du uppger helt i enlighet med fullgoda skäl för varuretur alternativt utbyte till ny likadan produkt.

Du blandar nog ihop med Rajala som säger samma pris i butik som på nätet.

Japan Photo säger "Priser gäller endast vid beställning på internet"
http://www.japanphoto.se/product/objektiv/sigma/sigma-150-500mm-f-5-6,3-dg-apo-os-hsm-sony/

De har också helt fristående butiker, varav en är internet-butiken med adress i Göteborg. Liknar franschising tycker jag.

Jag mailar dom, har inte tid att åka till butik just nu ändå.

Hursomhelst är det ett kalaspris och ett kalasbra objektiv om det är som det ska, men nu har jag suttit och retat upp mig och irriterrar mig rejält på att det inte är schyssta grejer man får när man köper fabriksnytt.

Allvarligt, har inte fotobranschen väldigt mycket fel?
Alltså, det finns ju hur många inlägg här som helst när fokll har köpt nytt och det är något strul, eller dåligt justerat eller trasigt.

I mitt fall så tror jag inte objektivet är helt nytt, utan varit med om en del saker på vägen. Varför gör dom på det viset och skickar iväg grejer som inte är helt 100%??? Det blir ju bara strul och problem, badwill och kostar frakt och reparationspengar osv. Är det den här prispressen på foto och elektronik som sabbar hela branschen, eller vad?

Köper man nytt ska det vara nytt. De får väl sälja returnerade saker som demo-ex eller nåt. Fast jag tror inte att det är JP som felat, för de har dem intte på lager ju. Vet någon varifrån JP tar sina grejer? Är det från Tura i Sverige, eller kommer det via Norge?

Hursomhelst, skit samma. Jag kontaktar JP så hoppas jag att det blir bra.

En fråga i alla fall som kanske någon kan svara på.
Har inte Sigma sagt att alla nya objektiv ska vara märkta på kartongen att de är "SLT Compatible"? Den här var inte det. Hur är det med ni andra som köpta Sigma-objektiv till Sony nyligen, har de haft den märkningen?

Förresten, är det inte lite väl låg aktivitet här i Sony-forumet nuförtiden? Är det bara för att jag tog en liten paus som allt avstannade, eller?


/Mats
 
Ja, Mats. Du har rätt. Det är Rajala som kör enl den linjen. Men det spelar kvitta för du ska få objektivet utbytt åtminstone eftersom det levererats med deffekter. Det kan också bli så att du erbjuds att få det reparerat (det är ÅF:s lägsta grad av skyldighet enl konsumentlagen), men sannolikt kan du få det utbytt i alla fall.

Ang aktiviteten här på detta forum så håller jag gärna igång den. Just nu har jag dock extremt ont om tid p g a en vattenskadad kåk som är min och min familjs bostad. Och det är mycket som ska göras i samband med reparationen så jag har legat lite lågt med min privata fotografering.

Sedan är det ju spännande och se vad som händer när en av mina gluggar kommer tillbaks efter justering. Men de tar tid på sig i Linköping. Står ff "nått verkstad ej påbörjad" på min order. Man har haft gluggen i snart 2 veckor.

Jag kommer att häcka kvar på detta forum i alla fall.

I övrigt är jag böjd att hålla med om att frekvensen av felaktiga kameror/objektiv mm verkar ökat. Ang lappen med kompabilitet SLT är jag osäker. Tidigare på FS fanns en hänvisning vilka objektiv från Sigma som skulle återkallas för modifiering att passa SLT. Det omfattade vissa modeller och serienummer. Om alla gluggar ska ha en markering på kartongen att de är SLT-kompatibla vet jag inget om. Det är ju knappast något man låter göra om trycket på hela kartongen för utana antagligen klistrar man bara dit en sticker.

//Lennart
 
Gentlemen, kolla här: http://www.kurtmunger.com/steady_shot_vs_sigma_osid165.html

Jag tycker det stöder min teori på pricken. Jämför man kolumnerna "Sony SteadyShot only" och "Sigma OS1 only" så ser man enkelt att sensorbaserd stabilisering aldrig blir lika skarpt som optisk. Effekten liknar det jag sett i mina bilder.

En enkel slutsats blir att SSS kan rädda bilder som inte blivit annars, men knivskärpan kan man inte lita på. SSS AV när det inte behövs och var nöjd att den alltid finns NÄR den behövs.
 
Ett intressant test. Det hade varit ännu mer intressant om han hade gjort samma test med objektivet på 70mm också. Jag gissar att skillanden inte hade blivit lika stor då.
 
Jag har själv gjort några lätt oambitiösa test med mitt Sigma 17-70mm OS och när jag körde båda systemen (vilket inte bara är korkat stabiliseringsmässigt utan också när det gäller strömförbrukning), så fick jag lite sämre resultat än med ett system i taget. Trots vad Mats säger så uppskattar jag stabiliserad sökarbild så därför kör jag hellre med SSS av och OS på med det objektivet. Väldigt nöjd med det objektivet som sitter på mest hela tiden nu.

Svårt att se några dramatiska skillnader i stabiliseringsefffektivitet med de brännvidder som täcks in med detta objektiv. Tyckte mig dessutom se mer problem på motiv nära än på distans.
 
Gentlemen, kolla här: http://www.kurtmunger.com/steady_shot_vs_sigma_osid165.html

Jag tycker det stöder min teori på pricken. Jämför man kolumnerna "Sony SteadyShot only" och "Sigma OS1 only" så ser man enkelt att sensorbaserd stabilisering aldrig blir lika skarpt som optisk. Effekten liknar det jag sett i mina bilder.

En enkel slutsats blir att SSS kan rädda bilder som inte blivit annars, men knivskärpan kan man inte lita på. SSS AV när det inte behövs och var nöjd att den alltid finns NÄR den behövs.

Bra och jämförande test. Inget nytt under solen dock.
Det finns väl olika grader av ur pass bra implementeringar av stabilisering är av bägge systemen. Det går nog ine att dra en generell slutsats från det testet att objektivbaserad stabilisering alltid är bättre. Det man kan dra slutsaen är att den objektivbaserade stabiliseringen i "Sigma 70-200/2,8 HSM OS" är lite bättre än stabiliseringen i den Sony-kamera som han använde vid detta tillfälle. Alltså just detta objektiv jämfört med just denna kamera. Tyvärr framgår det inte vilken kameramodell han använde, vilket är väldigt märkligt (i allafall hittar inte jag den informationen).

Tror det kan skilja ganska mycket mellan olika kameramodeller och objektiv. Generellt gäller väl desto nyare kamera desto bättre stabilisering och desto nyare objektiv desto bättre stabilisering.

Tror mycket väl att ett nytt kamerahus från Sony kan ha bättre stabilisering än ett 10 år gammalt objektiv med stabiisering t.ex.

Det som framgår mest av testet är tycker jag att stabilisering överhuvudtaget är bra.
Syns tydlig skillnad utan stab kontra med stab oavsett metod. Sen håller jag med om att objektivbaserad i just det här fallet ger ett bättre resultat.

Att aktivera båda systemen samtidigt är ju självklart en usel idé. Det behöver man väl inte ens testa för att verifiera. Sensorstabiliseringen "ser" ju inte bilden, utan mäter skaket med accelerationsavkännande piezo-element och kompenserar för det. Om då bilden inte skakar för att den redan är stabiliserad med ett annat system så kommer sensorförflyttningen istället att skapa rörelseoskärpa, Jag tycker i allafall det är självklart.

Ser mycket fram emot att få mitt objektiv fixat så stabiliseringen fungerar. Tror absolut det är ett lyft, men inte på något sätt minskar det fördelen med att ha stabilisering inbyggt i huset. Stabilisering finns ju faktiskt bara för bråkdelen av objektiven, då speciellt på teleobjektiv. I alla andra fall när det inte finns en bättre stabilisering i objektiven så är det guld värt med detta inbyggt i kameran! Kan aldrig bli en fördel att INTE ha stabilisering i kameran, om man använder ett objektiv med stabilisering som är bättre än kamerans så stänger man såklart av kamerans system, men det går itne att "sätta på" på en kamera som inte har det.

Vet inte hur många gånger jag ska behöva säga samma sak för att andra ska förstå. Det är ju INTE en frågeställning om vilket som är bäst, utan istället stabilisering kontra ingen stabilisering alls eftersom det inte finns objektiv med stabilisering öht. inom en stor grupp, dvs. kortare ljusstarka telene och normalobjektiv för FF.

Enda nackdelen med att Sony har stabilisering inbyggt i kamerahuset är att de då inte bemödar sig att ta fram några objektiv med stabilisering, även i de fall då det skulle kunna ge bättre resultat. Det är väl både en lathetsgrej, men också marknadsmässigt iom att det skulle innebära ett "erkännande" att objektiv-OS skule vara bättre, men som sagt det är ju inte det som det handlar om.

Nu har ju Sigma satt igång att på bred front implementera stabilisering i objektiven även till Sony och Pentax och verkar dessutom vara skickliga på att göra bra stabilisering. Tamron hakar på och kanske det kan göra att vi får se stabiliserade objektiv från Sony också så småningom. De har ju redan tekniken "in-house" då den finns i e-objektiven.

Sensorbaserad stabilisering kan också kompensera för vridande rörelser, vilket ocjektivbaserad aldrig kan (väl?). Vet dock inte riktigt huruvida Sonys implementation hanterar detta.

Slutsatsen är att stabilisering i kameran är bra. För många objektiv går det inte att implementera och då finns inget alternativ utom att ha det i kameran (eller i en teleadapter med stabilisering, typ Tamrons http://photorumors.com/2011/02/21/tamron-patents-image-stabilizing-teleconverter/ ). I vissa fall kan den göras bättre i objektivet och då väljer man det.

Och den sista slutsatsen är att om man har ett objektiv med trasig stabilisering så är det förbaskat surt! :-(


Sten-Åke:
1) Satt det en etikett med "SLT Compatible" på din kartong för Sigma 17-70?

2) Nä, jag tycker inte att stabiliserad sökarbild är dåligt på något sätt. Det är bra, men inte kritiskt eftersom det inte gör någon skillnad alls för bildresultatet. Personligen tycker jag sådana saker är sekundära, liksom att kameran skulle vara byggd i metall osv., men förstår att för andra så är sådana ergonomi-funktioner viktiga. Jag respekterar det, men för mig personligen så har det liten betydelse, det är resultatet som är helt avgörande, inte upplevelsen medan man ftograferar.


/Mats
 
Jag tror mig bevisat för mig själv (på empirisk väg) att det spelar jämnt mellan Sonys SSS och Canons IS på relativt korta brännvidder.

Gick tillväga på följande sätt:

a/ Testobjektiv 135/1.8 ZA på A900 resp 70-200/4L IS USM på Canon 5DMkII.

b/ Objektiven ställda på 135mm (vad annars?) f/5.6 och 1/30 resp 1/60 sek (d v s 2 bilder togs med varje uppsättning handhållet)

c/ Kan inte vid 100% se någon annan skillnad än resp systems olika färgegenskaper och andra karaktäristiska differenser som präglar de olika märkena. IS-systemet på Canonzoomen är ett av de finaste/dyraste på marknaden för så pass kort brännvidd.

Däremot varken vill eller kan jag uttala mig om IS eller VR är effektivare än SSS på riktigt långa brännvidder då jag saknar tillräcklig erfarenhet av supertelen.

Här har jag en bild som är ett exempel på objektivbaserad stablisering och fenomenet vridning som kan uppstå. Jag visste inte om vid fototillfället att det berodde på IS, men inser det nu eftersom jag tog en sekvens på 3 bilder just på denna situation. De andra 2 bilderna saknar ögonkontakt och användes inte. De saknade också denna vridande effekt som ju här blev en kul tillgång. Men det blir det inte alltid.


Använd objektiv: EF 70-200/2.8 L is usm på aps-c dslr 20D

www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1097813#
 
.................................................
Sten-Åke:
1) Satt det en etikett med "SLT Compatible" på din kartong för Sigma 17-70?

2) Nä, jag tycker inte att stabiliserad sökarbild är dåligt på något sätt. Det är bra, men inte kritiskt eftersom det inte gör någon skillnad alls för bildresultatet. Personligen tycker jag sådana saker är sekundära, liksom att kameran skulle vara byggd i metall osv., men förstår att för andra så är sådana ergonomi-funktioner viktiga. Jag respekterar det, men för mig personligen så har det liten betydelse, det är resultatet som är helt avgörande, inte upplevelsen medan man ftograferar.


/Mats

Ska kolla.
 
Jag tror mig bevisat för mig själv (på empirisk väg) att det spelar jämnt mellan Sonys SSS och Canons IS på relativt korta brännvidder.

Gick tillväga på följande sätt:

a/ Testobjektiv 135/1.8 ZA på A900 resp 70-200/4L IS USM på Canon 5DMkII.

b/ Objektiven ställda på 135mm (vad annars?) f/5.6 och 1/30 resp 1/60 sek (d v s 2 bilder togs med varje uppsättning handhållet)

c/ Kan inte vid 100% se någon annan skillnad än resp systems olika färgegenskaper och andra karaktäristiska differenser som präglar de olika märkena. IS-systemet på Canonzoomen är ett av de finaste/dyraste på marknaden för så pass kort brännvidd.

Däremot varken vill eller kan jag uttala mig om IS eller VR är effektivare än SSS på riktigt långa brännvidder då jag saknar tillräcklig erfarenhet av supertelen.

Här har jag en bild som är ett exempel på objektivbaserad stablisering och fenomenet vridning som kan uppstå. Jag visste inte om vid fototillfället att det berodde på IS, men inser det nu eftersom jag tog en sekvens på 3 bilder just på denna situation. De andra 2 bilderna saknar ögonkontakt och användes inte. De saknade också denna vridande effekt som ju här blev en kul tillgång. Men det blir det inte alltid.


Använd objektiv: EF 70-200/2.8 L is usm på aps-c dslr 20D

www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1097813#

Jag har ju et t Sony 70-400mm och jag är verkligen imponerad över vad det kan åstadkomma tillsammans med A580 - även utan stativ. Precis som Mats tidigare visat så brukar jag köra Live View (typ "schaktsökare") och stöda stativfästet mot låret. SSM hjälper.

I övrigt så räcker det inte med att SSM råkar finnas i kameran.
För bästa resultat så måste man göra så gott man kan ändå.
Hjälp till att göra detta får man med "skakindikatorns fem indikatorfält.
Jag försöker se till att aldrig ta bilder med fler fält än två synliga.
Gör man det tycker jag aldrig man blir besviken.
 
Vad får du för resultat om du jämför stabiliseringen på Sony med CZ 24-70/2,8 och Canon 24-70?

Eller med Zeiss 85/1,4 på Sony kontra Canon USM 85/1,2?

osv...


/Mats

Var du rolig nu? Se mina tidigare inlägg där jag noterat hur pass mycket jag sätter värde på att kunna köra CZ 24-70/2.8 SSM med Sonys SSS.

Min utgångspunkt var då, liksom nu att det alltid är bättre att ha tillgång till stabilisering än inte. Och Sony erbjuder det till ALLA objektiv med A-mount.

Vad jag däremot inte kan uttala mig om är längre brännvidder i någon vs-diskussion eftersom jag inte har tillgång till så pass långa gluggar varken till Canon eller Sony. Däremot tyckte jag SSS-systemet fungerade hyfsat på Sigma 170-500 (den modell som inte har inbyggd stab som 150-500).

Vad gäller att jämföra 85/1.4ZA mot EF 85/1.2 L usm så lånar jag en sådan canonglugg (har bara 85/1.8 usm själv) och testar på 5DMKII samt kör Zeissgluggen på A900 med SSS. Därefter printar jag ut resultaten i A3+ och går ner till järnvägsparken och visar bilderna för A-laget som frekventerar bänkarna.
De ser ingen skillnad.

Hur gör du när du filmar med en A850? :):)
 
Vet inte hur många gånger jag ska behöva säga samma sak för att andra ska förstå.
Jag tror att vi andra har förstått ...

Enda nackdelen med att Sony har stabilisering inbyggt i kamerahuset är att de då inte bemödar sig att ta fram några objektiv med stabilisering, även i de fall då det skulle kunna ge bättre resultat. Det är väl både en lathetsgrej, men också marknadsmässigt iom att det skulle innebära ett "erkännande" att objektiv-OS skule vara bättre, men som sagt det är ju inte det som det handlar om.
Ja, det handlar om samma sak som jag skrev om i sista stycket i inlägg #2740, fast Sony har ännu mindre anledning att skynda på med att införa bildstabilisering i nuvarande ostabiliserade objektiv än vad Canon och Nikon har.

Nu har ju Sigma satt igång att på bred front implementera stabilisering i objektiven även till Sony och Pentax och verkar dessutom vara skickliga på att göra bra stabilisering.
Trevligt av Sigma, men jag undrar om det gör att de får sälja fler objektiv till Sony-ägare. Jag tror nog att priset är mer avgörande och gissar att det enbart är ett fåtal som inte tycker att SSS duger även för teleobjektiv.

Tamron hakar på och kanske det kan göra att vi får se stabiliserade objektiv från Sony också så småningom. De har ju redan tekniken "in-house" då den finns i e-objektiven.
NEX-systemet är väl gjort av "egentlga" Sony (som ju har tillverkat digitalkameror rätt länge), och inte av "Minolta"-Sony? Det tycks mig vara rätt lite samarbete dem emellen, men det borde väl bli mer av den varan så småningom.

Sensorbaserad stabilisering kan också kompensera för vridande rörelser, vilket ocjektivbaserad aldrig kan (väl?). Vet dock inte riktigt huruvida Sonys implementation hanterar detta.
Det är väl just vridande rörelser som objektivbaserad bildstabilisering kan kompensera för? Om man med vridande menar vertikal eller horisontell rotation ("pitch" och "yaw"). Roll, däremot, kan inte objektivbaserad bildstabilisering kompensera för.

Canons nya "Hybrid IS" kan dock kompensera även för translation av sensorn, om jag har fattat rätt (det är inte helt lätt att begripa Canons pressrelease om saken). Den sitter än så länge bara i EF 100/2.8L IS USM Macro.

Jag har hittat en lång, rätt intressant, utredning om bildstabilisering på den här sidan. Väl värt en genomläsning för den som vill grotta ner sig ordentligt i tekniken.
 
Var du rolig nu? ...

Jo, visst var jag? Nä Lennart, klart jag förstår hur du menar, men frågeställningen ÄR relevant. Faktiskt mer rrelevant än vilket som är bäst.

Min poäng är att den stora skillnaden inte är melan objektiv kontra sensor, utan stabilisering alls kontra ingen stabilisering. Visst är den bra för de objektiv som finns och i de fallen är det ofta bättre resultat med funktionen i objektivet, men det är trots allt inte så många och gäller ju bara telen eller ljussvaga zoomar. Resten har ingen alls ju.

Debatten hamnar alltid i "vilket som är bäst" och det må vara hur som helst med den saken för de objektiv där det finns, men det finns ju som sagt STORA luckor i utbudet där det inte är tillgängligt och då är det som du också säger väldigt värdefullt att det finns i kameran.

Håller med om att A850 är urkass för filmning. Jämför man den med en sketen mobilkamera så är den sämre på just detta. Helt usel skulle man kunna säga, så att om någon är på jakt efter nånting att filma med skulle jag aldrig rekjommendera Sony A850 till det. Skulle faktiskt inte rekomendera en snöskoter heler, den är dålig på att filma den med.


Till Per:
Jag tror INTE att anledningen till att det inte finns några objektiv med stora bländare (typ <2) med stabilisering att det är gamla konstruktioner som inte finns tillräckligt med incitament att konstruera om till stabiliserade. Det är helt enkelt så att tekniken inte gör det möjligt att implementera på sådana objektiv utan att bildkvaliten försämras radikalt.

Tydligt exempel med Lennarts bild på Zelmerlöv när OSet arbetar i sin ytterlighet att det blir förvrängnigar. Därav också rekommendationen att ta skurar av bilder för att vara säker. Objektiv-OS behöver ju också tid att komma igång och börja fungera.

En linsgrupp som förflyttar sig ändrar strålgngen så att det blir et tzick-zack. Det fungerar bra på långa bränvidder, men mindre bra på korta. För att kompensera för vridning, alltså att kameran vrids så hjälper det inte ett dugg, däremot går det att få till med en sensor-stabilisering. Osäker dock på om Sonys implementation hantrerar det. Det jag menar med vridning är alltså det som du beskriver som roll.

Det där att NEX är "egentliga" SONY, elektronik-Sony och att Alpha är "Minolta-Sony" stämmer inte. Det är en homogeniserad kameraavdelning numera under samma R&D. A700/A900/A850 bär betydligt mer Minolta-arv än 2xx/3xx/5xx-kamerorna

Finns ganska mycket som är lika mellan NEX och t.ex. A580 och A55 som HDR, panorama, nightshot, osv.

Däremot har det funnits en gräns mellan stillbild och video, men nu börjar samarbetet däremellan bli tätare, bl.a. genom e-mount som nu kommer i high-end videokameror bl.a.

Tror inte det handlar om "duger" bara. Tror mycket väl att om Sigma lyckas med bättre stabiliseringslösning att det kan vara drivande. Sigma håller på att ta sig ur billighets budget, ganska dåligt-träsket till att bli en seriös spelare med mycket högklassiga produkter. Tamron kanske lyckas haka på detta och samarbetet mellan Sony och Tamron är tätt där Sony äger en stor del av aktierna i Tamron och det finns ett antal Sony-objektiv som är optiskt identiska med Tamron.


/Mats
 
Till Per:
Jag tror INTE att anledningen till att det inte finns några objektiv med stora bländare (typ <2) med stabilisering att det är gamla konstruktioner som inte finns tillräckligt med incitament att konstruera om till stabiliserade. Det är helt enkelt så att tekniken inte gör det möjligt att implementera på sådana objektiv utan att bildkvaliten försämras radikalt.
Är det mig du riktar kommentaren till? Jag har, vad jag vet, inte skrivit något som motsäger det.

F.ö. se andra stycken i inlägg #2740.

Det där att NEX är "egentliga" SONY, elektronik-Sony och att Alpha är "Minolta-Sony" stämmer inte. Det är en homogeniserad kameraavdelning numera under samma R&D.
Vad går att säga om den saken egentligen? Har du insiderkällor i Sony, eller gissar du lika mycket som jag? Hur det ser ut organisatoriskt är en sak, och hur det går till i verkligheten är en annan.

Tror inte det handlar om "duger" bara. Tror mycket väl att om Sigma lyckas med bättre stabiliseringslösning att det kan vara drivande.
För extrema kameranördar som du och jag, kanske, men knappast för det stora flertalet. Skillnaden mellan SSS och objektivbaserad stabilisering är i praktiken inte tillräckligt stor för att det ska vara avgörande.
 
Är det mig du riktar kommentaren till? Jag har, vad jag vet, inte skrivit något som motsäger det.

F.ö. se andra stycken i inlägg #2740.


Vad går att säga om den saken egentligen? Har du insiderkällor i Sony, eller gissar du lika mycket som jag? Hur det ser ut organisatoriskt är en sak, och hur det går till i verkligheten är en annan.


För extrema kameranördar som du och jag, kanske, men knappast för det stora flertalet. Skillnaden mellan SSS och objektivbaserad stabilisering är i praktiken inte tillräckligt stor för att det ska vara avgörande.

Usch, det börjar bli onödigt tjafsigt. Ingen idé att röra upp en storm i ett vatenglas. Inte så stor big deal egentligen och jag tror de flesta åsikterna är framförda minst tillräckligt många gånger.

Jag uppfattade det som att du menade att anledningen till att inte några Canon- och Nikonobjektiv i det segmentet som jag visade har stabilisering. Du skrev så här:
"om vi tittar på deras objektivutbud så är de flesta av objektiven som saknar IS konstruerade innan den digitala tekniken tog över. Det ska finnas mycket stor försäljningspotential om man ska konstruera om en redan befintligt objektivkonstruktion för att införa IS"

Men du kanske menade nåt annat? Jag tror inte att det är så enkelt att de skulle kunna, men vill inte. Objektiv-OS tekniken funkar helt enkelt inte på såa objektiv, utan gör sig bäst på längre teleobjektiv, där den iofs gör mest nytta. Finns många nykonstruerade objektiv i det segmentet, men inget med stabilisering. Finns inte ett endaste med större bländare än f/2,8 från någon tillverkare vad jag vet.

Det där "andra stycket" som du hänvisar till tar väl inte upp detta, utan bara att du också skulle vilja ha sensorbaserad stabilisering i dina Canon-kameror.

När det gäller stabilisering för telen, så har jag som sagt just inhandlat ett Sigma 150-500 med OS (som säkert är bra när det väl funkar .-( ). En av huvudanledningarna för mig att välja just det objektivet är just stabiliseringen, annars hade nog Sony 70-400G. eller kanske Tamron 200-500 varit hetare.

Tror inte jag är ensam om det även om jag kan hålla med om att jag passar in i facket kameranördar. Vilka andra ingår i gruppen "det stora flertalet" du menar som köper teleobjektiv upp till 400-500 mm och som är beredda att betala uppåt 15000 kr och tycker man gör ett fynd när man hittar ett för 8000 kr?

Det är nördarna som är kundkretsen för dessa objektiv. Även om någon icke-nörd skulle köpa ett tele i den klassen för de pengarna så gör nog vederbörande en liten undersökning på nätet först innan man fattar beslut och då lär definitivt frågeställningen om stabilisering komma på tal.

Jag tror i alla fall, och gissar att de flesta håller med, att det är så här för att sammanfatta:
På långa teleobjektiv har objektivbaserad stabilisering i vissa fall fördelar gentemot sensorbaserad. Finns även nackdelar som startuptid, kostnad osv, men bildkvalitetsmässigt är det snäppet bättre, framförallt för att det bättre hanterar tippningar uppåt/nedåt och åt sidan (som du kallar vrid).

På kortare brännvidder presterar de olika systemen likvärdigt, men att sensorbaserad har fördelar tack vare t.ex. instant-on och inte minst att det ökar livslängden på objektiv sm får uppgraderad stabilisering när man byter kamerahus. Kameror kommer och går, men bra optik den består. Idag finns alldles utmärkta Minolta-objektiv som alla får stabilisering. Hur står sig den jämfört med stabiliserade Canon-objektiv från 80-90 talen?

För riktigt ljusstarka objektiv är sensorbaserad stabilisering totalt överlägset tack vare den enkla anledningen att det finns och fungerar.

Jag tror att det kommer sensorbaserad stabilisering i kommande modeller från Canon och Nikon.

Det ÄR samma gäng som planerar och utvecklar Sonys Alpha och (Alpha)-NEX kamerorna, vilket inte är samma som Cybershot-divisionen. På frågan om jag har insiderkällor och kontakter inom Sony osv. så är svaret JA, men jag kan tyvärr inte gå in på detaljer om det... Så visst gissar jag också, men kanske i lite mindre utsträckning än du.



- Jag har inte fått någon respons alls från Japan Photo support och det gick inte att komma fram på telefon. Ska man räkna med att dröjer flera dagar? Nån som vet? -


/Mats
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.