Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycke nog att det inte behöver vara av ondo att någon är förljust i sin kameramodell, nu tror jag inte heller att du Lennart menar riktigt så att det skulle vara fel att vara förljust. att jag har ägt en KMD5D i snart 6 år gör ju inte mig till någon expert på varken modellen eller som fotograf.

Vad skiljer en yrkesfotograf från en yrkeshantverkare, alla är inte lika duktiga hur länge man än varit verksam i yrket, som alla vet finns det läkare som varit verksamma i 40-50 år men som aldrig borde ha blivet läkare. sedan beror det givetvis på på hur mycke kraft, själ och hjärta man lägger ner på sin hobby. Det bästa exemplet är väl när vi tar körkort, trots att många kört bil i både 30-40 år, så kan bara en liten procent klara av en riktig rallytävling. många av oss Fotografer är bara som vanliga billister, vi tar oss någorlunda hyggligt och säkert fram, och då kan vi även ha använt oss av många skilda bilmärken under årens lopp, alla kan trots det inte heller byta växellådan eller göra en handbromsvändning.

Många upplever ju Kitoptiken som hur bra som helst medans andra vill krossa den under foten, vad vi upplever som bra eller ej skiftar någonting ofantligt mellan individer, men det finns mätbara data som avslöjar svagheter, men som då många inte vill se eller faktiskt inte kan upptäcka av olika skäl, för man har kanske lagt ut en redig slant på optiken, då kan bli jobbigt att upptäcka att den kanske inte var så bra.

Jag har sett vinterbilder tagna av snövita amatörer som har varit fantastiskt fina, tack vare att kamera har exponerat så bra, och med jpeg till råka på allt.

//Bengt.

Har läst dina argument och det verkar som om du ändå tar åt dig lite. Varför förstår jag inte riktigt. jag håller fullständigt med dig att det inte på något vis är fel att gilla sitt kameramärke.

Mitt inlägg handlade ju om att det är bra när någon får chansen att testa ett annat system än sitt eget verkligen bör ta vara på den möjligheten för att bredda sin kännedom och bilda sig en egen uppfattning i stället för att enbart lita till mer eller mindre bra tester.

Att märkesfanatism in absurdum förekommer titt som tätt har bevisats i så många trådar att det gjort mig helt trött på att läsa dem.

I mitt inlägg ställs inte heller yrkesman mot amatör på något vis.

Du gör rätt i att gilla ditt system och har du vägarna förbi får du gärna titta in och testa ett Canonsystem i verkligheten. Just för att jag anser att det är bra att känna till andra områden än mammas gata.
 
Jag menade rent generelt för alla olika märkesanvändare, inte mig personligen igentligen, inlägget med min gamla kamera var ett exempel som skulle kunna vara en Bertil som kör pentax sedan 6 år.
Har på den analoga tiden använt tex Canon med canonoptik tillika Konika och minolta med olika optik, så jag är inte främmande för andra märken, har fortfarande kvar en Pentaxkompakt.

En av dom trevligaste kameror jag känt på nu i år var Canons 60D och att jag upplevde den som en helt annan kamera än A550, men jag fick snart mina fiskar varma, en del tyckte jag skulle byta till canon om jag tyckte den var så bra, det var inget populärt uttalande. jag är väldigt olik Mats som exempel, som använder objektiv under 3 månader och sedan byter flera gånger under året. jag menar att om mats använder ett tiotalet objektiv under varje år kanske bara hjälper honom, att mats skulle bli en expert är inte självklart så att säga.

Mina stora köpeperioder är betydligt mera sansade nu förtiden, har ju haft flera filmkameror och projektorer, flera Diaprojektorer, sedan kom ju dom skojiga VHS-video apparaterna, när man hyrde film som en tok var och varannan dag.

Tänk om man kunde plocka det bästa från varje märke ( som man tycker själv då ) det skulle bli en kamera det.
 
Nu pratar vi gott.... :)

Mekaniken och ergonomi från Pentax K-5 (lite större pentaprisma skulle dock behövas), färgfilter, extrafunktioner och LCD-skärm från Sony A580(och A850) och sensor och AF-system från D3x i en kamera med en bajonettfattning som kan ta Canons telezoomar och teleobjektiv...

Hade den kostat 50.000 hade jag sett det som prisvärt.
 
.................Vad skiljer en yrkesfotograf från en yrkeshantverkare, alla är inte lika duktiga hur länge man än varit verksam i yrket, som alla vet finns det läkare som varit verksamma i 40-50 år men som aldrig borde ha blivet läkare. sedan beror det givetvis på på hur mycke kraft, själ och hjärta man lägger ner på sin hobby. Det bästa exemplet är väl när vi tar körkort, trots att många kört bil i både 30-40 år, så kan bara en liten procent klara av en riktig rallytävling. många av oss Fotografer är bara som vanliga billister, vi tar oss någorlunda hyggligt och säkert fram, och då kan vi även ha använt oss av många skilda bilmärken under årens lopp, alla kan trots det inte heller byta växellådan eller göra en handbromsvändning.........

/Bengt.

....du jag har haft körkort sedan jag var 18 och kör nästan aldrig bil för jag är så totalt ointresserad av bilkörning att jag är fullständigt livsfarlig i trafiken. Kör båt istället för där är vägen mycket bredare...och vatten är mycket mjukare än lyktstolpar.
 
Det jag försökte säga med mina inlägg gick igentligen ut på vem kan man lita på. den avslöjande märkesfanatikern blir man ju tveksam till, litar man på den.

När man kan berömma andra märken så stiger tillförlitligheten kraftigt för den personen. ransakar man sig själv och tänker efter en rejäl stund, så kan man inse vad tokigt saker och ting kan bli. Vår anpassningsförmåga är väldigt stor och vi lär oss att hantera även helt tokiga menyer och galna grafiksnitt.

Men som Lennart skrev tar det tid att komma in i ett nytt märke, det räcker inte på långa vägar med någon vecka eller så. Vi sonyägare som exempel tycker hela tiden att testarna inte förstår kameran, och vi märker också att dom missar finurliga ideér som sony hittat på.

Men även om man lär sig kameran så gott det går, så betyder ju inte det att att saker och ting kunde förbättras. StenÅke skrev om att det trots allt finns en väl intrimmad typ av standard hur tex knappar bör vara placerade, vad når man smidigt med tumme/pekfinger utan att lyfta kameran från ögat, om man nu är den typen av fotograf vill säga.

Det är inte säkert att yrkesmannens krav på logik och hantering stämmer samman med en duktig amatör, Canon som exempel har fått mycke kritk under åren för besvärliga menyer, autoiso mm. Nikon har ofta fått mera beröm på den punkten.

Min smarta finurlighet är att lyssna på dom mest trovärdiga på dessa trådar, Lennart, Joakim, StenÅke + någon mer, sedan lägger jag till MTFkurvor i Fotos tester om optik, + ytterligare lite fina testsajter ute på nätet. Nu kan jag bilda mig en förnämlig uppfattning om både kamera och optik, utan att köpa dyra grejer och sedan då försöka sälja och köpa igen. jag har ju sedan trots allt hanterat en hel del kameror så viss kännedom finns där. Den gamla KM5D har faktiskt en hel del bra inställningar, man kan justera varje enskild del i vitbalnslägena som exempel, glödljus, moln, sol och lysrör med mera, bara att klicka minus eller + man kan justera kelvin, som Foto tyckte var överkurs på en instegskamera. Detta att justera vitbalanslägen tyckte Foto var en fin finess på nya Pentax K5, och då kan jag göra det på min gamla instegare ( 6 år gammal ).

Tack vare er som jag nämt + flera så kan dessa sidor vara rena Hermodskursen som varar, jag har många brister, men jag är ganska duktig på att ta in information och att ta väl vara på den och kunna odla den på något så när hyggligt vis. Så ett varmt tack till den fina kunskapen som många av er så gärna delar med er av. Vänl.//Bengt.
 
Kära Vänner!

Det var längesedan det skrevs något på denna sida, men jag har en liten förfrågan här från vischan i Småland.
Bakgrund: Har aldrig haft problem med felfokus på mina Sonyprylar, men nu har jag upptäckt ett ganska litet men ändå retligt fel på en Carl Zeissglugg. Garanti utgången, men skit samma. Hittar ingenstans uppgifter om var närmsta serviceverkstad finns som kan klara att justera Sonyobjektiv.

Någon som vet vart jag kan vända mig?

MVH//Lennart
 
Kära Vänner!

Det var längesedan det skrevs något på denna sida, men jag har en liten förfrågan här från vischan i Småland.
Bakgrund: Har aldrig haft problem med felfokus på mina Sonyprylar, men nu har jag upptäckt ett ganska litet men ändå retligt fel på en Carl Zeissglugg. Garanti utgången, men skit samma. Hittar ingenstans uppgifter om var närmsta serviceverkstad finns som kan klara att justera Sonyobjektiv.

Någon som vet vart jag kan vända mig?

MVH//Lennart

Har du testat att mikrojustera? (Jag skojade bara, även om jag förstår att det är lät att hålla sig för skratt när man drabbas av AF-eländet)
 
Reparationer av Sony-kameror sker väl i Ungern numera (eller var det Polen?). Vet inte ifall Zieger Teknik AB fortfarande fixar enklare grejer. Enklast är väl att fråga dem.

Tror att man brukar få skicka in såväl kamera som objektiv när det gäller AF-justering. I så fall är det förstås viktigt att du betonar att huset fokuserar rätt med alla dina andra objektiv, så att de inte pillar på huset (för i så fall kommer du nog att få skicka in alla dina andra objektiv sedan också).
 
Hej
Prata med "assist workshop" i Linköping. Dom sköter Sonys garantiärenden men annat också.
Till Frankrike skickar Assist ibland, Ungern o Polen tror jag man inte skickar till längre.

Och ja, micro adj. fungerar mycket bra i Sonys fall. Jag vet för jag har två gluggar som bakfokuserar en aning. Inställningen fungerar över hela registret (zoom) om man bara har front/bakfokus problem. Behöver man microjustera olika för olika bränvidder är det förmodligen något större fel med gluggen, inte huset. Microjusteringen flyttar bara fokuseringsplanen framåt eller bakåt (tänk, flytta sensorn fram/bak). Förr (och ibland även idag) shimsade man bajonetfattningen i gluggen så avståndet ökades eller minskades, flyttning av fokuseringsplan:)
 
Senast ändrad:
Tack för alla svar: Mikrojustering är ingen lösning även om det fungerar på A900/A850 vid ett sådant här smärre fel jag upptäckt. Har justerat gluggen -4 och det blir perfekt. MEN den är i alla fall inte användbar på ett APS-C hus som saknar mikrojustering.

För övrigt är jag motståndare till mikrojustering. Det hjälper vid smärre fel. men det som tittar efter noggrant kommer att märka att det speciellt på zoomar är vanskligt och man får konstiga resultat vid nedbländning i ena zoomområdet, bra vid ett annat. Det hela förutsätter att zoomen inte någonstans avviker utan är helt jämn över hela zoomområdet.

Ska kontakta Linköping. Dessutom upptäckt att gluggen fokuserar bättre utan Hoya UV-filtret som sitter på. Har råkat ut för samma sak med Canons macroglugg där jag satt ett Hoya Skylight.
 
Behöver man microjustera olika för olika bränvidder är det förmodligen något större fel med gluggen, inte huset. Microjusteringen flyttar bara fokuseringsplanen framåt eller bakåt (tänk, flytta sensorn fram/bak). Förr (och ibland även idag) shimsade man bajonetfattningen i gluggen så avståndet ökades eller minskades, flyttning av fokuseringsplan:)

Det är inte ovanligt att fokusplanet flyttas när man ändrar brännvidden på ett zoomobjektiv. Deta utan att objektivet är trasigt på något vis.

Dessa zoomobjektiv borde egentligen kallas varifocal-objektiv, men av någon anledning har inte den termen blivit någon hit.
 
Det är inte ovanligt att fokusplanet flyttas när man ändrar brännvidden på ett zoomobjektiv. Deta utan att objektivet är trasigt på något vis.

Dessa zoomobjektiv borde egentligen kallas varifocal-objektiv, men av någon anledning har inte den termen blivit någon hit.
Tillverkare av zoomobjektiv försöker nog att hålla fokusskiftet så litet som möjligt, helst noll om det går.
För rätt många år sen kom Vivitar med ett objektiv med variabel brännvidd, men där man inte alls försökt att hålla fokusplanet oförändrat när brännvidden ändrades. Därför kallade de inte heller objektivet för zoom, utan just varifocal.

Olle
 
Tack för svaren.
Nu när jag har hela Fotosidans Sony-elit på plats; jag är helt grön i sony-träsket med en A850 (ett rätt underbart träsk, för övrigt) och funderar lite på funktionen Super Steady Shot (SSS). Vad är era erfarenheter av funktionen? Jag har bara tagit något hundratal bilder än så länge och har inte fått känsla för kameran och framför allt objektiven än, men, jag tycker mig se att det blir blurrigare MED SSS inkopplat (även vid snabba slutartider).

Hur gör ni? Kopplar bara in när det kan behövas eller kör jämt?
 
Tillverkare av zoomobjektiv försöker nog att hålla fokusskiftet så litet som möjligt, helst noll om det går.

Det fuskas dock lite med benämningarna. S.k. äkta zoomobjektiv behåller alltid fokus när man ändrar brännvidden, men som sagt så finns en del objektiv som tillverkaren kallar zoom men som trots det ändrar fokus vid brännviddsändring. Ett aldrig så litet fokusskift innebär ju att objektivet är ett varifocal-objektiv, men med autofokus spelar det ju oftast inte så stor roll.

Motsatsen till varifocal är parfocal. Wikipedia har en kort, men informativ, sida om det.
 
Det ska inte bli blurrigare med än utan SSS vid normala förhållanden (d.v.s. handhållet). Då är det något fel. Den enda allvarliga blurrning jag upptäckt med SSS är när jag haft mitt Sigma 17-70 på som ju har OS (Optisk Stabilisering) inbyggd i objektivet. Då kan det bli lite väl mycket tårta på tårta systemmässigt. På korta avstånd har jag sett att det funkat dåligt med dubbla system igång men det funkar konstigt nog helt OK på längre avstånd (typ över ett par tre meter med det objektivet). Det är bara att slå av det ena systemet så fixar det sig och då tjänar man dessutom lite batteritid.

Du ska dessutom inte bara lita på systemet utan det fungerar bäst om man anstränger sig lite och hjälper det på traven. Kolla skakindikatorn i sökaren och tryck inte av om du inte kan få ner indikatorn till högst två lysande streck. Ligger du där så blir det i de allra flesta fall bra.

En del menar (på tillverkarens inrådan) att man ska stänga av SSS om man har stativ. Jag ser själv ingen större skillnad vare sig den är på eller av i det läget. Prova själv.

I övrigt gäller samma tumregler kring brännvidd, bländare och slutartid som alltid är bra att ha i bakhuvudet vare sig man har en kamera med SSS elle inte.
 
Jag ser ganska stor skillnad, och lämnade ju t.o.m in min första 850 för att jag trodde det var fel på systemet. Här är SSS alltid av utom när jag verkligen vet att jag behöver det. Det gör bara bilderna sämre i de allra flesta fall när man fotar i bra ljus. Från och med 1/f tar jag skarpare bilder utan SSS igång, och ja - jag har testat MÅNGA timmar fram och tillbaka.

Har man 3-10 pixlar i skakoskärpa vid en "viss förutsättning" gör systemet mycket skillnad till det bättre. När jag vet att jag kan ta skarpa bilder utan gör det bara skada. Jag är inte speciellt imponerad, kan jag säga efter ett par tiotusen bilder med sensorbaserade antiskaklösningar.
 
Jo, man ser en skillnad med SSS på resp av. För mig märktes det mest vid exv 300mm som man borde kunna handhålla hyfsat med 1/250-1/500 sek. Med SSS på vid 1/400 sek blev det blurrigare än utan.

Sedan tror jag inte det blir dramatiska skillnader vid 50mm brännvidd och f/1.4-2.8 samt 1/4000 sek. Då är knappast SSS aktivt. Men å andra sidan finns det ju ingen som helst anledning att ha det aktivt vid sådana tillfällen.
Det är därför jag anser att varenda Sonykamera borde ha en yttre off/on-knapp för SSS. Att ha av/på-funktionen i menyerna är ingen vidare bra lösning. Det är väl bara A900/A850/A700 som har yttre knapp.

För övrigt har jag haft kontakt med Linköping/Assist Workshop som säger sig kunna justera Sonygluggar som inte har för lång brännvidd. Man uppger att rummet man har är för litet vilket väl tyder på att man ställer vid ref.avstånd.
 
Jo, man ser en skillnad med SSS på resp av. För mig märktes det mest vid exv 300mm som man borde kunna handhålla hyfsat med 1/250-1/500 sek. Med SSS på vid 1/400 sek blev det blurrigare än utan.

Sedan tror jag inte det blir dramatiska skillnader vid 50mm brännvidd och f/1.4-2.8 samt 1/4000 sek. Då är knappast SSS aktivt. Men å andra sidan finns det ju ingen som helst anledning att ha det aktivt vid sådana tillfällen.
Det är därför jag anser att varenda Sonykamera borde ha en yttre off/on-knapp för SSS. Att ha av/på-funktionen i menyerna är ingen vidare bra lösning. Det är väl bara A900/A850/A700 som har yttre knapp.

För övrigt har jag haft kontakt med Linköping/Assist Workshop som säger sig kunna justera Sonygluggar som inte har för lång brännvidd. Man uppger att rummet man har är för litet vilket väl tyder på att man ställer vid ref.avstånd.

Jepp, för a850's del, 60 x brännvidden
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.