Photocon
Aktiv medlem
Jag tycke nog att det inte behöver vara av ondo att någon är förljust i sin kameramodell, nu tror jag inte heller att du Lennart menar riktigt så att det skulle vara fel att vara förljust. att jag har ägt en KMD5D i snart 6 år gör ju inte mig till någon expert på varken modellen eller som fotograf.
Vad skiljer en yrkesfotograf från en yrkeshantverkare, alla är inte lika duktiga hur länge man än varit verksam i yrket, som alla vet finns det läkare som varit verksamma i 40-50 år men som aldrig borde ha blivet läkare. sedan beror det givetvis på på hur mycke kraft, själ och hjärta man lägger ner på sin hobby. Det bästa exemplet är väl när vi tar körkort, trots att många kört bil i både 30-40 år, så kan bara en liten procent klara av en riktig rallytävling. många av oss Fotografer är bara som vanliga billister, vi tar oss någorlunda hyggligt och säkert fram, och då kan vi även ha använt oss av många skilda bilmärken under årens lopp, alla kan trots det inte heller byta växellådan eller göra en handbromsvändning.
Många upplever ju Kitoptiken som hur bra som helst medans andra vill krossa den under foten, vad vi upplever som bra eller ej skiftar någonting ofantligt mellan individer, men det finns mätbara data som avslöjar svagheter, men som då många inte vill se eller faktiskt inte kan upptäcka av olika skäl, för man har kanske lagt ut en redig slant på optiken, då kan bli jobbigt att upptäcka att den kanske inte var så bra.
Jag har sett vinterbilder tagna av snövita amatörer som har varit fantastiskt fina, tack vare att kamera har exponerat så bra, och med jpeg till råka på allt.
//Bengt.
Har läst dina argument och det verkar som om du ändå tar åt dig lite. Varför förstår jag inte riktigt. jag håller fullständigt med dig att det inte på något vis är fel att gilla sitt kameramärke.
Mitt inlägg handlade ju om att det är bra när någon får chansen att testa ett annat system än sitt eget verkligen bör ta vara på den möjligheten för att bredda sin kännedom och bilda sig en egen uppfattning i stället för att enbart lita till mer eller mindre bra tester.
Att märkesfanatism in absurdum förekommer titt som tätt har bevisats i så många trådar att det gjort mig helt trött på att läsa dem.
I mitt inlägg ställs inte heller yrkesman mot amatör på något vis.
Du gör rätt i att gilla ditt system och har du vägarna förbi får du gärna titta in och testa ett Canonsystem i verkligheten. Just för att jag anser att det är bra att känna till andra områden än mammas gata.