jonas_erik
Avslutat medlemskap
Fanns "nån" som gillade D90:n med ! Hehe!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jomen, den kameran borde ju självklart gillas. Men jag slänger in en annan kamera som "bäst" i allroundklassen FF och i samma prisspann: Canon 5DMKII. Dels för bättre lågljusegenskaper, dels för LV och dels för AF-ON-knappen.
Nu har jag inte min A850 i närheten, men kan man inte alltid aktivera spot-AF temporärt genom att trycka på joysticken? Och AF på avtryckaren kan man ju stänga av i menyn och då är jag säker på att joysticken fungerar som AF-on. Eller är det i alla fall inte vad du vill ha?
Min A900, som köptes några dagar efter den fanns att köpa i Sverige, har en PASM-ratt med knottrig yta.På köpet så fick jag också en helt ny PASM-ratt eftersom det var en liten buckla på den gamla. En kul detalj är att den nya ratten är aningen annorlunda än den gamla. Den tidigare hade en slät plåt med tecknen i relief, men den nya har en lite knottrig yta och med upphöjda tecken, vilket känns ännu ett snäpp exklusivare.
Även min A900 har den "exklusiva" knottriga ratten och relief.
Välkommen tillbaks, Mats!
Herregud sa ateisten nu pratar de om knottriga rattar som om det gällde kondomer.
Vart är tråden på väg? ? .
"Där uppe" sitter ljusmätaren och prisma och okular för sökaren. Ljusmätaren bryr sig inte om ett så litet korn, så det är bara fotografen som blir irriterad.Är det själva AF-sensorerna som sitter där, eller är det "bara" det som man ser i sökaren?
Vertyget är en pincett i plast med en spets som är anpassad för mattskivan och en fjäder som gör att mattskivan hålls fast utan att man behöver trycka. Det fungerar med en vanlig plastpincett om man är försiktig och vet hur man ska göra. Sony har en video på deras hemsida som visar hur man tar bort om monterar mattskivan.Har förstått att man behöver ett litet specialverktyg för detta som bara får med då man köper en ny mattskiva.
Jag bytte från standard till M och har inte bytt tillbaks. Främsta anledningen var för att underlätta fokusering med 135 STF, som blir lite enklare, men jag upplever inte att sökaren blir så mycket mörkare att jag vill byta till standard när jag inte använder 135 STF. Typ M sitter i även när jag använder 500/8 reflex.Nu när vi ändå är inne på mattskiva... Är det lönt att byta till en typ M istället? Är det pengar i sjön eller gör det någon faktiskt skillnad som man har nytta av?
Har någon provat? (behöver inte vara Sony heller)
Jag har letat, men inte hittat. Det är möjligt att det finns, men då är det något väldigt obskyrt...