Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Jomen, den kameran borde ju självklart gillas. Men jag slänger in en annan kamera som "bäst" i allroundklassen FF och i samma prisspann: Canon 5DMKII. Dels för bättre lågljusegenskaper, dels för LV och dels för AF-ON-knappen.


Nu har jag inte min A850 i närheten, men kan man inte alltid aktivera spot-AF temporärt genom att trycka på joysticken? Och AF på avtryckaren kan man ju stänga av i menyn och då är jag säker på att joysticken fungerar som AF-on. Eller är det i alla fall inte vad du vill ha?
 
Nu har jag inte min A850 i närheten, men kan man inte alltid aktivera spot-AF temporärt genom att trycka på joysticken? Och AF på avtryckaren kan man ju stänga av i menyn och då är jag säker på att joysticken fungerar som AF-on. Eller är det i alla fall inte vad du vill ha?

I princip är det så, men inte riktigt samma sak i praktiken. Behöver inte deaktivera någon av funktionerna utan kan använda AF i avtryck eller via AF-ON utan att gräva i meny. Dessutom är AF-ON en knapp som aktiverar kontrastavkännande AF i LV-läge på 5DMkII. Och även om den AF-funktionen är långsam i LV-läge är den oerhört exakt. Så jag borde kanske formulerat mig tydligare, men då A900/A850 inte har LV ansåg jag det inte befogat.
 
Hej alla!

Har varit extremt upptagen ett tag så har tagit en paus. Ser att tråden tappat lite styrfart sedan de nya Sony-modellerna lanserats, men vi får väl ändra på det.

Om någon undrar så har jag i alla fall fått tillbaka min A900 från rep, de har bytt ut slutaren och några andra prylar och även rengjort den inuti osv. så nu är den helt i toppskick! Känns riktigt riktigt bra. Det var tom. bra att den pajade så att jag fick den genomgången.

På köpet så fick jag också en helt ny PASM-ratt eftersom det var en liten buckla på den gamla. En kul detalj är att den nya ratten är aningen annorlunda än den gamla. Den tidigare hade en slät plåt med tecknen i relief, men den nya har en lite knottrig yta och med upphöjda tecken, vilket känns ännu ett snäpp exklusivare.


/Mats
 
På köpet så fick jag också en helt ny PASM-ratt eftersom det var en liten buckla på den gamla. En kul detalj är att den nya ratten är aningen annorlunda än den gamla. Den tidigare hade en slät plåt med tecknen i relief, men den nya har en lite knottrig yta och med upphöjda tecken, vilket känns ännu ett snäpp exklusivare.
Min A900, som köptes några dagar efter den fanns att köpa i Sverige, har en PASM-ratt med knottrig yta.

I verkliga livet har jag bara sett A850 med slät PASM-ratt, men bilder på nätet visar A850 med knottrig ratt.
Uppenbarligen har A900 levererats med både slät och knottrig PASM-ratt. Märkligt.
 
Herregud sa ateisten nu pratar de om knottriga rattar som om det gällde kondomer.
Vart är tråden på väg? ? :).

Någonstans i sydlig riktning där den stoppar först när Hornpelle slänger tillbaks den till sin ursprungsplats i rent "preventivt" syfte för att skona Helvetet.

Snart kommer det säkert små virkade lcd-skydd och förvaringsattribut som är moderiktiga och följer trenderna.

Tilläggas bör att mitt PASM-vred inte var glidmedelsbehandlat.

Frid//Lennart
 
Jag har råkat få in ett irriterande dammkorn som syns i sökaren, men inte på bilderna.
Trodde först att det satt på spegeln, men det visade sig att det istället satt på mattskivan "i taket" när man tittar in i objektivhålet. Försökte pilla bort det försiktigt med en topz, men har bara fått det att flytta på sig istället och jag lyckades få en bomullstråd från topzen att lossna och lägga sig som en orm i sökaren när jag kom åt fokuspunkterna som sitter där.

Fick bort bomullstråden genom att försiktigt blåsa med torr luft, men dammkornet är kvar.

Blev lite fundersam om det kan vara skadligt att peta där så jag slutade. Vet inte exakt hur konstruktionen fungerar. Är det själva AF-sensorerna som sitter där, eller är det "bara" det som man ser i sökaren?

Är vanligtvis försiktig av mig och har bara öppet i kortast möjliga tid när jag byter objektiv, så jag är inte så van att rota runt dårinne.

En annan sak, vilken riktning är det? Dammkornet sitter ganska långt ner kl. 8 ungefär i sökaren. Är nedåt i sökaren samma som framåt eller bakåt? och är höger och vänster omkastade?

Det är knepigt att komma åt att putsa långt fram pga. kanten som går ner där.


/Mats
 
Dammet sitter på mattskivan, vanligtvis kan man plocka ut denna och blåsa bort skiten, hur Sonys mattskiva är konstruerad / fäst vet jag inte men du bör kunna byta denna som på vilka andra kameror som helst.
 
Är det själva AF-sensorerna som sitter där, eller är det "bara" det som man ser i sökaren?
"Där uppe" sitter ljusmätaren och prisma och okular för sökaren. Ljusmätaren bryr sig inte om ett så litet korn, så det är bara fotografen som blir irriterad.

AF-sensorerna sitter i botten av kameran.

Mattskivan är, som du har märkt, svår att göra ren. Den är inte helt slät så fibrer från t.ex. tops fastnar lätt. Det är mycket enklare att se vad man gör om man tar ut mattskivan, något som är enkelt i en A850/A900, men då tiden som kameran är öppen ökar riskerar man att få in mer skräp. :-( Enklast är att låta det vara tills det blir så mycket att det lönar sig att göra rent, dvs när rengöringen tar bort mer än vad som tillkommer.
 
Normalt sett behöver man bara en bra nagel och att inte ha fingret mitt i handen att dra till med så fälls mattskivan ner med sin ram, hur man sedan plockar ut mattskivan är upp till var och en.
Det finns plastpincetter och dylikt eller så tar man och lyfter ut den med en rent litet tygstycke för att undvika fett från fingarna, blås av och stoppa tillbaka skivan i sin ram och fäll upp.
 
Har förstått att man behöver ett litet specialverktyg för detta som bara får med då man köper en ny mattskiva.
Vertyget är en pincett i plast med en spets som är anpassad för mattskivan och en fjäder som gör att mattskivan hålls fast utan att man behöver trycka. Det fungerar med en vanlig plastpincett om man är försiktig och vet hur man ska göra. Sony har en video på deras hemsida som visar hur man tar bort om monterar mattskivan.
 
Nu när vi ändå är inne på mattskiva... Är det lönt att byta till en typ M istället? Är det pengar i sjön eller gör det någon faktiskt skillnad som man har nytta av?
Har någon provat? (behöver inte vara Sony heller)

Min 850 är fortfarande inte tillbaka från rep... suck

//Björn
 
Nu när vi ändå är inne på mattskiva... Är det lönt att byta till en typ M istället? Är det pengar i sjön eller gör det någon faktiskt skillnad som man har nytta av?
Har någon provat? (behöver inte vara Sony heller)
Jag bytte från standard till M och har inte bytt tillbaks. Främsta anledningen var för att underlätta fokusering med 135 STF, som blir lite enklare, men jag upplever inte att sökaren blir så mycket mörkare att jag vill byta till standard när jag inte använder 135 STF. Typ M sitter i även när jag använder 500/8 reflex.

Om det är lönt får var och en avgöra. Fördelar är att manuell fokusering blir lite enklare och att skärpedjupet visas lite närmare sanningen. Det är dock ingen revolution. Nackdelen är en något mörkare sökarbild och att mattskivan kostar några kronor.
 
Lika enkelt/svårt att lossa o rengöra mattskivan i en A900/A850 som en Canon ur 1D-serien eller 5DMKII.
Har bytt till en mattskiva med snittbild och microprisma på 5DMkII:an för jag blev lite sned över hur illa AF fungerade md 50/1.4 (beror mest på den gluggen som har en grovkuggad AF-motor).

A900 prickar myckets säkrare med med 85/1.4 och 135/1.8 (de Zeissgluggarna är skruvdrivna). Men jag skulle faktiskt vilja ha en mattskiva med snittbild till A900 också. Har sökt överallt men inte hittat någon fristående tillverkare som har den. Finns till en massa Sonykameror (aps-c) men inte till deras FF.

Någon som vet?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.