Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Tobbe!

Sådant här forum blir ju som en studiecirkel där var och en bidrar med lite smått och gott. Inte minst du.
Jag gav mig f-n på att jag skulle kunna sno din bild direkt från denna tråden och mer än fördubbla storleken på den och ändå få den acceptabel i utskrift.

Trots att utgångsmaterialet är en redan behandlad jpeg gav mig i kast med det. dina 400 pixlar i bredd blev 800 pixlar. Jag gjorde vissa småskärpningar här och där, ändrade färgkurvan lite, och lade på mer oskärpa på bakgrunden efter interpoleringen. Resultatet nlev inte lysande men i alla fall utprintningsbart utan att någon direkt skulle märka något (Jo, en som sett originalet). Men Linnea har blivit större utan större kvalitetsförlust.

Hade jag haft rawfilen att utgå ifrån hade jag kunnat fixa till det bättre. Men det är iofs kul att bildbehandla även om detta inte blev toppen.

Klistrar även in ditt original så förändringen syns i alla fall.
 

Bilagor

  • linnea.jpg
    linnea.jpg
    49.9 KB · Visningar: 265
  • DSC00317%20linnea%20liten.jpg
    DSC00317%20linnea%20liten.jpg
    16.1 KB · Visningar: 270

Jo visst ser man. Men man ska också tänka på att dubbelt så sror bredd på bilden inte motsvar 2x24,2MP utan 4x. D v s hela bilden hade blivit en 3200 isobild på 100 megapixels. På betraktningsavstånd går det alltså att tapetsera en vardagsrumsvägg med hela bilden. Men det skulle med hyfsat resultat gå att göra en 2 meters bred print som kunde betraktas närmare.

Det säger ju en del om varför den externa och interna mjukvaran är så viktig. Och varför man kommer så långt med 8-10MP i kameran. Isynnerhet om signalhanteringen är bra.

Men det är därför också som det är så kul att gå på djupet med själva bildbehandlingen.

När du tar steget till raw kommer du att få nya kul dimensioner att syssla med.

Med rawfil hade jag kunnat gjort färgerna bättre.
 
Vill man köra UNI-WB i kameran för att få ett rättvisande histogram tappar man så mycket annat tycker jag.... Jag provade en stund, men kom fram till att undantagen egentligen var fler än regeln. Jag har inte provat uniwb med 850, men jag har -2, 0, -2, -3 och 0 inställt i en "neutral" preset i kameran för histogrammens skull.

Vilka nackdelar ser du med UniWB? Jag har just börjat testa med en sådan inställning och ser att jag ofta kan exponera cirka 1 steg mera om jag går efter histogrammet jag får med UniWB än med auto-vitbalansering.

Stefan
 
Förlåt, den kom bort innan jag hade avslutat den förra tanken. Nu flummar vi mest om företagsfilosofier.

Jo, jag har gjort en hel del ändringar i "grundinställningarna" för LR och A850. Det jag använder som standard-import ser ut ungefär så här:
http://ezpicshare.com/images/screencap.gif

Jag har satt det så här av två orsaker:

1) Normalt sett exponerar jag lite högre än vad mätaren säger åt mig att göra. Bara om det finns starka enskilda ljuspunkter eller små väldigt ljusa, men ändå viktiga områden i bilden ligger jag på mätaren eller under.
(Exp. -0.3, lägre Contrast, högre Brightness, sen ändrar jag färgegenskaperna lite i skuggorna med kurvan i stället.)

2) Den normala "standardinställningen" lämnar väldigt lite information kvar i skuggor och högdagrar, för att maximera kontrasten i mellanregistret. Det funkar inte riktigt till mina behov.

Sen använder jag naturligtvis en customprofil (en av fyra) för färgerna, och det är nog här den största skillnaden ligger annars.

Ett exempel på skillnaden mot standard (det är ganska subilt) ligger här:
http://ezpicshare.com/images/sample-1282248109.jpg

Bilden är lite mindre kontrastrik, men lättare att "utgå ifrån" om man vill justera vidare. Om jag inte vill göra något vid bilderna höjer jag bara kontrasten till 0 eller 10, så har jag en ganska "färdig" bild direkt ifrån preset. Största skillnaden ligger egentligen i färgmaättnaden i högdagrar - kör man formella porträtt t.ex blir detta väldigt tydligt.
.............................................................

Vill man köra UNI-WB i kameran för att få ett rättvisande histogram tappar man så mycket annat tycker jag.... Jag provade en stund, men kom fram till att undantagen egentligen var fler än regeln. Jag har inte provat uniwb med 850, men jag har -2, 0, -2, -3 och 0 inställt i en "neutral" preset i kameran för histogrammens skull.


Jag tackar o bockar ett utförligt svar som vanligt. Har själv märkt det du säger först i punkt 2.

Körde själv -2, 0 -2, 0, 0 hade missat det där med brightnessen misstänker att det är sista pusselbiten för att få LR o kameran att bli kompisar.
Ska testa neutralisera reglarna och dra lite i kurvan istället.

Appropå UniWb så hade jag inte en aning om var det var men det gick ju googla fram, verkar lite väl kluddigt att ge sig in på, sen när man fotar folk så vill de gärna titta på resultatet för t.ex. feedback på posering osv. då skulle det bli jobbigt att förklara varje gång varför jpg:n ser kocko ut.
 
Fast sådana här bilder är ju skoj och ta också.. Allt är inte höga iso. Även om iso är det som pratas mest om..

http://www.minhembio.com/forum/uploads/monthly_08_2010/post-21784-1282337054.jpg

Nej, definitivt inte. Jag använder mest min A900 för detaljerade bilder, landskap mm och i spannet iso 200-400. Det är bara det att eftersom det är så mycket snack om högiso är det ju många som vill påvisa att även en A900/850 duger bra i lågljussituationer.

Egentligen är det väldigt få bilder, rent statistiskt, som tas med högre iso sett till alla bilder som tas av alla fotografer.

Så visst har du rätt. Det är jättekul att ta sådana bilder som du visat i länken.

jag fyller år idag. Hoppas någon vänlig själ kommer med en hasselbladare plus ett rejält stort digitalt bakstycke som en liten ringa present:):)
 
Jag kan sträcka mig till ett GRATTIS Lennart!

Kopierade Jokaims inställningar och det blev bättre fast jag skruvade upp blacks till 5. Det kanske inte behövs nu när jag ska ta lite "rätt" exponerade foton.
Fasen man börjar bli som när man höll på med HiFi, sladdar o skit som man satt o lyssnade skillnad på. :-D
Nu duger det med spotify i datorn (visserligen 320kps)

Och förresten är det inbillning eller inte men jag tycker mig att med justeringspenslarna i LR så "spricker" bilden tidigare än med reglagen, jämför t.ex. med +eV.
 
...

jag fyller år idag. Hoppas någon vänlig själ kommer med en hasselbladare plus ett rejält stort digitalt bakstycke som en liten ringa present:):)

GRATTIS! Ingen Hasselbladare tyvär men jag har satt tyskan Gishela på bussen till Bolmens strand som present. Hennes bakstycke går ju inte av för hackor...som bekant ;-))
 
Grattis Lennart!

Och hoppas du får en fin födelsedag... Och av mig får du färg-glada A550-blommor . Har tyvärr ingen hasselblandare liggande ..
 

Bilagor

  • DSC01142 1.jpg
    DSC01142 1.jpg
    27.3 KB · Visningar: 247
Ja, grattis... :) 27 för tjugoandre gången nu då alltså?

Stefan:
I normalt dagsljus är situationen alltid ganska exakt lika från gång till gång, vid fototillfällen då det verkligen är viktigt använder jag i stället FL-D-filter dagtid för att likställa kanalerna i råfilen analogt, redan i steget INNAN vi blandar in elektriska förstärkningar osv..

Lågljus-situationer där man kör auto-ISO är nog det allra viktigaste området där UNI-WB gör skillnad. Då vill du verkligen maximera råfils-"fyllningen" så att du inte sätter din bilddata för lågt i filen, ner mot det elektroniska bruset. I dessa situationer kan man nog vinna upp till 1/3 till 1/2 Ev-steg i brus genom att vara nogrann och metodisk med UNI-WB (utan att bränna högdagrar).

En annan situation där det blir VÄLDIGT känsligt är den gamla typen av lysrör som var väldigt starka just i grönt. Situationen med nikotingul hud och magentaförgade högdagrar känner väl de flesta igen om vi pratar om lysrörsbelysta bilder. Kraftiga, för färgåtergivningen ganska förstörande spikar i ljus-spektrumet tillsammans med en klar dominans i grönt gör ju att kameran exponerar "upp" trots att grönt bränt ut för länge sedan.
 
Många tack för alla gratulationer !

De som känner mig närmare vet att jag och födelsedagar är en komplex kombination. Mitt sinnelag ligger åt det mer mörka hållet när det gäller en massa företeelser.
Jag hemfaller lätt åt cynismer, galghumor och är ganska manisk.

Så en bemärkelsedag känns bara som en skåra i den tidsgren som för en närmare ett ovärdigt äldreboende samt en efterföljande begravningsenerepenör som profiterar på mina magra kvarlevor.

Men det var ju kul att träffa ungarna och konstatera att de till största delen ärvt min bättre hälfts sinnelag och optimism.

Nej, ingen bladare med vidhängande donator dök upp. Det enda bakstycke jag kan skönja just nu, eftersom min fru är ute och promenerar för att leta svamp, är grannfruns häck. Inget digitalt bakstycke precis. Ser mer ut som ett analt bakstycke. Men definitivt större än ett Phase One 30+ i alla fall. Så här går inte att räkna megapixlar. Men jag kanske kan räkna med bråk om damen ifråga till äventyrs skulle läsa dessa rader.

Men gratulationer är i alla fall välmenade. Så tack allihop. Min gamle vapendragare från Dalom, Leif Bength ska få ett särskilt tack vad det lider. Eller vad han lider...:)
 
GRATTIS! Ingen Hasselbladare tyvär men jag har satt tyskan Gishela på bussen till Bolmens strand som present. Hennes bakstycke går ju inte av för hackor...som bekant ;-))

Tack! Jo, jag märkte nog f-n att solen gick i moln efter att jag hörde landsvägsbussens gamla diesel knacka iväg mot Bolmsö. Och orsaken var alltså ovan nämnda. Hade någon satt Kriegsmarines örlogsflagga i baken på henne och målat namnet "Bismarck" på skinkorna hade det varit lätt att ta miste.

Jag trodde du ville behålla henne efter ditt besök här. Men nu är hon tillbaks, fast bonden på Säteriet hade nog satt större värde på om du returnerat hans hembränningsapparat som du snodde den där kvällen vi var och plåtade vid färjeläget innan åskmolnen tornade upp sig.

Tja, jag tackar för omtanken i själva gratualtionen. Jag är nu lika ung som du var i somras. Presenten har jag dock skickat vidare till Anders Persson i Traryd så får han andra problem att syssla med än blixtstyrningen på Eos 7D.

För att återgälda din omtänksamhet har jag via kontakter inom fraktbranschen exporterat denna väna nymf (som någon tysk make glömde på stranden här nedanför) upp till Orsatrakten med en lapp om halsen. Där står: "Ich bin Leif Bengths neue Frau! Bringen Sie mich bitte zu Leif!"

Är bakstycket för litet får du åtgärda det med tredubbla portioner Bratwurst und Sauerkraut mit Gemüse.
Hoppas ni båda får plats på Säters slutna Paviljong! Skickade även med bilden på dig så att inga missförstånd skulle ske.

Bästa Hälsningar/
Din vän Lennart
 

Bilagor

  • leifbength.jpg
    leifbength.jpg
    42.6 KB · Visningar: 532
  • leifbength2.jpg
    leifbength2.jpg
    50.6 KB · Visningar: 530
Senast ändrad:
<snip>

Tja, jag tackar för omtanken i själva gratualtionen. Jag är nu lika ung som du var i somras. Presenten har jag dock skickat vidare till Anders Persson i Traryd så får han andra problem att syssla med än blixtstyrningen på Eos 7D.

För att återgälda din omtänksamhet har jag via kontakter inom fraktbranschen exporterat denna väna nymf (som någon tysk make glömde på stranden här nedanför) upp till Orsatrakten med en lapp om halsen. Där står: "Ich bin Leif Bengths neue Frau! Bringen Sie mich bitte zu Leif!"

Är bakstycket för litet får du åtgärda det med tredubbla portioner Bratwurst und Sauerkraut mit Gemüse.
Hoppas ni båda får plats på Säters slutna Paviljong! Skickade även med bilden på dig så att inga missförstånd skulle ske.

Bästa Hälsningar/
Din vän Lennart

Hoppas Anders tar väl hand om Gishela! :))

Jag tackar för din din fina omtanke om ersättning för tyskan jag skickade ner men min kontakt på fraktbolaget ringde och förvarnade, så jag bad honom att lämpa av henne på Orsa Björnpark, innanför stängslen. Endera som nästa års turistattraktion med nyfödda björnungar eller som...

Återgäldar vänskapen med denna din kollega och rockkungs tro på hur din natt kommer att se ut med kelinga din...
http://www.youtube.com/watch?v=eTnoSsaeOn0

Önskar er en trevlig natt! Kör inte torrt bara ;-))
Din vän i Dalom!
Leif

PS. Trevligt att du fick med stöldskyddet på min Canon. Har precis sökt patent på det ;-)) DS

PS. Nu tar jag ditt foto på mej som profilbild här på FS. Anger naturligtvis dej som fotograf! Säg till om inte... DS
 
Hoppas Anders tar väl hand om Gishela! :))

Jag tackar för din din fina omtanke om ersättning för tyskan jag skickade ner men min kontakt på fraktbolaget ringde och förvarnade, så jag bad honom att lämpa av henne på Orsa Björnpark, innanför stängslen. Endera som nästa års turistattraktion med nyfödda björnungar eller som...

Återgäldar vänskapen med denna din kollega och rockkungs tro på hur din natt kommer att se ut med kelinga din...
http://www.youtube.com/watch?v=eTnoSsaeOn0

Önskar er en trevlig natt! Kör inte torrt bara ;-))
Din vän i Dalom!
Leif

PS. Trevligt att du fick med stöldskyddet på min Canon. Har precis sökt patent på det ;-)) DS

PS. Nu tar jag ditt foto på mej som profilbild här på FS. Anger naturligtvis dej som fotograf! Säg till om inte... DS

Jomenvisst får du använda bilden som profilbild. Vilken av dem är det? Dem övre eller undre?
Eller är den övre stöldskyddet så är säkert din kamera mycket stöldsäker. :):)

Tackar för rockmusiken, men som alla gitarrister säger gör även jag: Jag hade gjort det bättre. Karln fubblar ju redan på inrot. Men okej, han uppfann ju shufflekompet så han är förlåten.

Var det förresten inte elakt mot de andra björnarna att placera denna maginifika hona där?

För övrigt har jag en känsla av att det är din present som tar hand om Anders.

Skämt åsido: Du testade ju min 24-70/2.8 L usm när du var här. Har du skaffat någon slik glugg ännu?
Jag har fått en annan favorit. 16-35/2.8 SSM i Zeissutförande. Tyvärr passar den bara på Sony. Hade velat haft den till 5DMkII för Canons motsvarande torde ha rekord i dålig kanstskärpa. Även vid f/8.

Lev väl så länge!
//Lennart
 
Tack Lennart! :)

Gud bevare Anders!

Kollade med Grönklitt och björnhanarna blev alldeles till sej av lycka och Grönklitt AB jublar! Dom vill ha fler så till sommaren så du får försöka fixa några till :))

Jo, beställde ett 24-70 men det skickas med posten fredag 13 så det gick ju som det gick med de, försvann alltså. Gjorde en till beställning och väntar leverans nu till veckan :) Ett trevligt objektiv som du lockade på mej men jag behåller mitt EF 28-105, som ju f.ö. inte tillverkas mer, för det är så litet och behändigt.

Men nu är det nog bäst att lämna tillbaka tråden till sonyfolket...

En massa :)
Leif
 
Well, back on track igen efter en liten utvikning i såväl Dalom- som Canonträsket.

Ang A900/A850 och vidvinklar. Efter att studerat vad den gode Bill skrivit, enl länken, tidigare i tråden var det mycket intressant att läsa hur han uppfattade kameran efter ett års användning.

Noterbart: Under saker han ville förändra var det INGEN punkt på själva kamerahuset han anmärkte på.
Dock hade ha tidigre nämnt att han tyckte slutar/spegelljudet var anmärkningsvärt högljutt. Speciellt störande vid sekvens 5bps. Jag kan hålla med, men kör sällan sekvens och tycker på sätt och vis att "klonket" känns hemtrevligt och rejält. Men min 5DMkII låter ju som en viskning jämfört med A900.

Mer noterbart: Brus på skärm vs utskriftresultat. Mycket bra att denna differens ventileras. Ju oftare dess bättre för det har gått aningen hysteri i att bedöma kamerot via skärmen vid 100%. Dock ger det, enl min åsikt andra bra indikationer om skärpa, färgövergångar och DR.

Ännu mer noterbart: Objektivarsenalen är ju det Bill önskar mera av. Zeissgluggarna var han nöjd med, speciellt Sonnar 135/1.8 ZA (vilket knappast torde vara någon överraskning. 24-70 SSM har han en viss faiblesse för, trots dess inte alltför imponerande kantskärpa samt att det blev fel på den (fast det är ju under avdelningen "shit happens"). MEN han efterlyste längre gluggar och bättre extendrar samt var inte överlycklig över 300/2.8.

Det roligaste (där jag både håller med och samtidigt inte): Vidvinklar. Verkar inte som han provat 16-35/2.8 SSM som jag funnit mycket användbar på FF. Han anser att vidvinkel är något som hör ihop med MF-kameror. Dock har ju sedan artikeln skrevs Sony släppt en fast 24mm som ska vara riktigt bra.

Själv har jag svårt för Sonys G 35/1.4 som är väldigt dyr, men annars en brännvidd jag skulle vilja ha med den ljusstyrkan.

Någon som har efarenhet av den gluggen? Jag undrar om jag testade ett taskigt exemplar nämligen. Att mittskärpan var mjuk är ju tillrättningsbart, men objektivet kändes i princip "mindre användbart" innan man kom till f/2.8-4.0. I histogrammen visades en inte speciellt bra sammahållen färg. Det spretade även vid ganska neutrala motiv och det blev minst sagt väldigt mycket CA.

Så jag envisas med att köra med min 16-35:a istället som jag tycker är bättre vid f/2.8 och har mindre CA vid 35mm samtidigt som det ju ger en rejäl vidvinkel för FF vid 16mm och därtill fullt användbar.

Men är 35:an så risog som mitt testexemplar gav vid handen? Man kan ju inte låta bli att sätta det saftiga priset i relation till resultatet. 17.000:- känns bara åt h-e för mycket.
 
Jag har inte provat själv, men hört personer jag litar på samstämmigt uttrycka samma sak om 35'an.... Användbar för ISO3200+ bilder, då resultatet av F/2.8 och ISO12800 hade blivit sämre..
 

Jomen, den kameran borde ju självklart gillas. Men jag slänger in en annan kamera som "bäst" i allroundklassen FF och i samma prisspann: Canon 5DMKII. Dels för bättre lågljusegenskaper, dels för LV och dels för AF-ON-knappen. För de som gillar att filma (vilket jag inte gör) lämnar den kameran suveräna resultat i nävarna på folk som vet vad de gör. Har sett helt fantastiska filmer tagna med den

Men min personliga favorit för min personliga privata fotografering blir ändå A900/A850. Mycket beroende på att Canon inte lyckats fixa till några riktigt bra vidvinkelzoomar enl min åsikt.

Valet av D3s är knappast överraskande, inte heller valet av D90.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.