Sådär, har fått tillbaka min 850 nu efter justering. Kul att kunna fotografera igen. Gjorde lite tester på bf och ff och fick lite varierande resultat till att börja med. Tyckte fortfarande att där fanns bf på c:a 1 cm men efter mycket testande så verkar det slumpa sig lite väl mycket. Det beror lite på vad jag har haft som fokusobjekt. Skriven text var lite lurigt, där fick jag bf ganska ofta, men det är kanske inte så ofta man fotar just det...
Man har väl blivit lite övernitisk nu när man har haft fel på huset en gång.
Det ser helt ok ut nu i alla fall och kul är det.
//Björn
Förstår vaf du menar. Lätt att bli kritisk och leta efter fel fast man egentligen inte har fog för det. Men släpp det och tyck om din kamera, den är riktigt bra och efter att ha varit på rep så är den genomgången och justerad. Ut å fota!
En del fokusproblem, kan helt enkelt vara nåt helt annat, t.ex. minimal skakoskärpa. Jag har i allafall överskattat min förmåga rejält att hålla still och jag tror att det är ganska vanligt. Visst blir det "bra", men när man har en riktigt bra kamera och riktigt vassa objektiv och då man kräver rakbladsvass skärpa och ska nagelfara resultatet så krävs stativ, trådlös utlösare och spegeluppfällning. Annars säger det inte ett smack.
Däremot så kan det såklart vara bra att kolla sin utrustning så att man vet och inte bara har en luddig känsla av att något inte är bra.
Jag tänkte också göra det en gång för alla och skulle vilja ha ett riktigt bra "skärpekort" och en ställning att ställa upp det och tips om ljussättning mm. Hur gör testlabben t.ex.?
För att återknyta till ett ämne som var uppe för några veckor sen om Tobbes bild på en militärbåt så fick jag på pälsen för att jag inte tyckte den var bra. kritiken var att jag förstorade bilden till mer än 100% för att se felen i verkligheten och att eftersom man inte gör det i verkligheten så är det dumt. Min poäng är däremot att skakoskärpan som finns inte syns som skakoskärpa, utan istället yttrar sig som att bilden saknar det där lilla extra. Att utifrån såna förutsättningar jämföra kameror, objektiv och inställningar är ganska meningslöst.
Numera är det stativ som gäller för min del så fort det finns en möjlighet. Det gör större skillnad än några MTF på ett objektiv är min uppfattning.
Det här ökar såklart också med avståndet, så jag börjar nog ifrågasätta även min egen tidigare ståndpunkt att det också varierar med avståndet till motivet.
T.ex. för min del så tog jag ett fota av min A550.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2101283.htm?set=mp
Tob bilden med A900 och Zeiss 85. Körde först hanhållet och när jag tittade på bilderna var jag besviken och kunde inte fatta varför det inte blev kniskarpt. Hade ju typ superkamera och superobjektiv så jag förväntade mig bättre resultat. Satte sen kameran på stativ och voilá så blev det bra.
Här är en bild tagen med A900 och 70-300G på ganska långt avstånd
/Mats