...Jag tycker också diskussionen hur mycket ett proffshus egentligen är värt för entusiasten/amatören som betalar med egna pengar och som ser sig halvt hetsad att byta kamera ofta långt innan en normalt plasthus skulle pajat av flitig användning eller av ren taskig kvalitet än ett plasthus som inte nödvändigtvis levererar sämre bildkvalitet än ett proffshus.
Jag tycker faktiskt annars sakerna har gått åt rätt håll med de billigare Sony-husen trots allt. Visst är det plast men det är ofta hyfsat ihopsatt trots allt. Inga av mina båda Sony har haft tillstymmelsen till fel...
Håller med fullständigt. Dagens polymerer kan göras mycket exklusiva med mycket bättre egenskaper än för 10 år sen och är enligt mitt tycke ett bättre material att tillverka kameror av och jag ser ingen fördel att göra kamerhus av metall. Visst, min A850 känns mycket gedignare än min A550, men för mig har det liten betydelse i sammanhanget.
Jag tror att det finns en viss tröghet hos fotografer som varit med länge att de tycker att det som förut var egenskaper som skiljde en bra kvalitetskamera från en billigare variant fortfarande ska vara det, men saker är annorlunda nu.
Framtill för 7 år sen då de analoga kamerorna fortfarande härskade så hade ett kamerahus avsevärt längre livslängd än nu. Nästan varenda fotoaffär hade massor av begagnade kameror i skyltfönstret och det var vanligt att man lämnade in sin gamla gamera som inbyte när man köpte nytt. Då var det som skiljde nytt från gammalt saker som bättre exponeringsmätning, Autofokus, automatisk filmframmatning och snabbare slutare. Däremot blev bilderna lika bra med en gammal kamera eftersom det som skapar bilden var filmen och optiken, inte kamerahuset i sig.
Idag är det helt annorlunda. Det som skiljer bra från mindre bra är sensor, elektronik och programvara i första hand, samt finesserna. Sony har en fördel iom. antiskak, vilket jag anser betydligt bättre än att ha det i objektivet, men det verkar som om det istället ställer till problem om man ska implementera video tyvärr. Hursomhelst så står konkurrensen inte mellan tillverkare som gör bätte mekanik ,slutare, AF, exponeringsmätning osv. Den knuten är löst och ingen har ett försprång ifrån någon annan och utvecklingen har stagnerat. istället är det sensorerna och elektroniken och där går utvecklingen rasande fort, så att livslängden på en kamera idag är bara några få år istället för tiotals år. Då ser jag ingen anledning att betala extra för en konstruktion som mekaniskt håller 30 år eftersom det ändå är meningslöst.
Andra branscher har gått före och snart sker en generationsväxling även hos foto-folket. Framförallt är det fortfarande de som har lång erfarenhet och lever kvar i det gamla som sätter agendan och proffstycker vad som är bra och inte och svansen lyssnar på dom. Tänk er en ungdom som ska köpa sin första systemkamera och frågar om råd. Det finns säkert nån äldre fotograf i släkten eller bekantskapskretsen som ger råde typ:
"Köp Nikon, det är det enda som gäller om du ska ha schyssta grejer, gärna en äldre stadig kvalitetsmodell. Skit i de där skräpkamerorna i plast, skaffa riktiga grejer. Alla finesser är helt onödigt, lär dig att fotografera ordentligt istället så behöver du inte sånt krafs..."
En del av samma kategori människor med samma förlegade attityd har gjort karriär på fototidningar mm. där de idag är experter och skriver tester mm. som är vägledande för nästa generation fotografer, så därför lever detta kvar längre än det egentligen borde.
PC-industrin har gått samma väg. 1990-1995 jobbade jag på hos en datortillverkare som hette Tulip Computers. Då byggdes datorer helt annorlunda än idag, det var chassin gjutna i aluminium, men kraftiga gångjärnskonstruktioner och låsmekanismer osv. Otrolig finish och det var där det konkurrrerades och försäljningen gjordes strikt via åtreförsäjare där vinstmarginaler låg på c:a 40%. Sen började butiker som Computer City, Elgiganten m.fl. dyka upp och lanserade märken som Packard Bell osv. och det blev kraftig priskonkurrens. Det tog bara två år så hade alla tillverkare inkl. Compaq och IBM m.fl. gått över till extremt billiga konstruktioner med tunnplåt och plast och smäckigare komponenter.
Samma brytning händer i kameravärlden. Jag ser fram emot nästa generation i bättre plastmaterial, späckade med finesser och ypperlig bildkvalitet, FF på 32-36 Mpx., 8fps, betydligt bättre prestanda på höga ISO, bättre ergonomiskt förpackat i plast och komposit med hög finnish till lågt pris. Tyvärr tycker jag så har det tagit för lång tid hittills, trodde att det skulle gå kvickare, men det kommer, var så säkra. A850 är trevlig, men är faktiskt lite som en dinosaurie.
Just Sony har möjligheten nu att vara föregångare och kunna ändra spelplanen rejält, men då får de lägga på ett kol och släppa koncentrationen på de små instegskamerorna och börja agera med det tunga artilleriet.
/Mats