Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
(inte viktigt men...)

Strypningen till 3b/s har inte med "mjukvarustrypning" att göra, det är lägre utläsningshastighet tillgänglig i A850 pga färre kommunikationslinjer "ut" från sensorpaketet... Besparingen kan dock inte varit många kronor, så jag tycker också det är lite löjligt. Inte för att jag saknar 5bps, men...

Menar du som foto beskriver om K7 den fick 5,2b/s PGA. att den har fått 4:a kanaler.
 
Stämmer väl angående jpeg, och jag myser varje dag som jpegen går sitt segertåg över världen, även egensinniga Canon har krupit till korset och börjar leverera fina jpeg-moduler. jag har full respekt för alla som vill köra med Raw, tror absolut att man kan finslipa bilder för sitt ändamål, för dagen har jag inte tid och ork att tillbringa för mycket tid vid datorn, men visst det där LR3-programmet verkar lite lockande som StenÅke pratar om. i en nära framtid kanske jag sitter på nätterna med något Raw-program. Vad gäller kameran så brottas jag i huvudet över hur min närapå bästa kamera skall se ut och kännas. hade önskat att A550 inte hade sett ut som en undervattenskamera, utan mera lik stuket som K7 har, jag tror du vet vad jag menar. jag är inte sådan att jag vill köpa A550 bara för ett år för att vänta och byta, var väl för hårt fostrad av min far, köp inge i onödan pojk sa han.. precis som du skriver så kommer inte nästa dubbelt så dyra A700 att ta så mycke bättre bilder än A550. kan mycke väl bli så att jag köper A550, men jag tror att kameran flyter i vatten och det är ju inte så dumt

Det är inget som utesluter att du skruvar en del även på dina JPEG i LR. Version 3.0 ger klart bättre resultat även vid redigering av JPEG-orginal än alla tidigare versioner möjligen med reservation för vissa mörkare skintoner.

Hur man upplever att hantera A550-kamerahuset är precis som med alla andra kameror inte bara en fråga om kamerahus. Min A550 med exv. Minolta 28-105 är en helt annan grej än med Tamron 24-135. Det är så självklart att det inte skulle behöva sägas men det senare ekipaget är en klump som ibland är på gränsen för vad jag känner för att släpa på och ger en helt annat mer solid känsla för att objektivet är mer solitt byggt. Jo ni läste rätt, mitt Tamron är betydligt stadigare byggt än Minolta-zoomen och det är bättre på de flesta andra sätt också - men det är förhållandevis tungt.

Väljer man solida grejor i metallegeringar av olika slag så blir det ofta tyngre. Massproduktionen av DSLR:er har lett till allt mer plast och kompositer. En del välkomnar att de fått mindre att släpa på. Förr var även de simplaste DSLR:er gjorda i metall - min Pentax ME som många andra "svarta" hus var gjort i mässing. Dessa hus var mycket stabila och i en del fall näst intill osårbara för det enda som fanns i min ME var en enkel exponeringsmätare. Dagens "välbyggda" hus kan i värsta fall vara som min KM D7D - stadigt byggda men sköra som ägg på insidan. D7D var ju den första DSLR som utrustats med antiskak och de hade ännu inte lärt sig att parkeringsskydda systemet för stötar såsom Sony nu har.

Jag tappade min ME rakt ner i asfalten ett par ggr och visst blev den bucklig men inget slutade funka för det. Första gången min D7D pajade och helt slutade funka var när den fick den en väldigt måttlig smäll efter cirka en månad som bestod i att min ryggsäck tippade mot ett skott i båten. Inget märkvardigt alls men antiskaket lade av och med den hela kameran för inte fan funkade den för att man stängde av AS:en. Andra gången föll den ur min ryggsäck då den var för tung för blixlåset som bara öppnade sig utan vidare. Dryga metern rakt i backen och flisorna flög och en del plåt blev skev. Dessutom måste hela antiskakmekanismen och slutaren bytas. Så mycket för det solida bygget. Ju mer känslig elektromekanik ju känsligare kamera. Så jag undrar verkligen hur rubust en proffskamera eller välbyggd semipro typ D300/D300s och D3, A900 egentligen är om man tappar den från en dryg meter.

Speciellt undrar jag vad som skulle hända med exv. antiskak i A900:en om den gick i backen. Någon som vill testa - Mats, Lennart, Göran eller någon annan. i FF-kamerorna är det ju ännu mer rörlig massa i AS-systemet än i APS-C.
 
Senast ändrad:
faktum är att när KM5D kom så fick den mycke beröm för sin känsla av kvalitet, ansågs som mest prolik av samtliga konkurenter, hanteringsmässigt var den överlägsen den tidens Pentax som exempel. Första trillingserien var bättre och smäckrare, även om testarna gärna vill få den väldigt plastig, den mörka svarta färgen och urgröpningen i greppet som A200 hade gav ett bra intryck, med bättre menade jag känslan. inte vill jag att kameran 5 år senare skall gå bakåt i känsla. jag tror visst att jag snart skulle vänja mig vid A550 och mera uppskatta vad den kan än grubbla över plasten, kommer troligtvis att bli ruskigt prisvärd.
 
Nästa A700

Hela spegelpaketet är annorlunda i A850. I samband med släppet av A850 var det någon som postade reservdelspriser och priserna för prisma och spegelmmekanism skiljde ordentligt mellan A900 och A850. Det är nog troligt att spegelmekanismen i A850 inte klarar fem bilder per sekund.

Intressant info!
Jag vill veta vad ni tror om nästa A700.
Jag menar att det är en relativt dyr kamera på många sätt.(metallstomme) Är det troligt att de stannar kvar på APS-C eller blir det en FF? Vad saknar Sony på DSLR....framför allt en riktigt snabb kamera!
Men med en dyr konstruktion måste man också ta ut ett skapligt pris. Jag är inte övertygad om att man behöver 24mpixel men kanske 16-18 och 10 bilder/sek och live view (och video men inte helt säkert). Frågan är vad som är bäst en APC-S med 12 bilder/sek eller en FF med 10 bilder/s. Finns det nåt med spegeln som sätter stopp?För visst tar Canon & Nikon ut hutlösa priser på snabba modeller!
 
Finns det nåt med spegeln som sätter stopp?
Spegelnmekanismen går säkert att göra snabbare -- men du får betala för det. Problemet att gå över fem bilder per sekund ska vara nerbländningen av objektiven. Mekanismen i objektiven ska tydligen "endast" vara specad att klara fem bilder per sekund. Kom ihåg att det är en fjäder i objektivet som sluter bländaren, inte kamerahuset! Om moderna objektiv är snabbare är oklart. Skulle det vara acceptabelt att låta bländaren förbli nerbländad vid snabba serietagningar?
 
Så jag undrar verkligen hur rubust en proffskamera eller välbyggd semipro typ D300/D300s och D3, A900 egentligen är om man tappar den från en dryg meter.

Speciellt undrar jag vad som skulle hända med exv. antiskak i A900:en om den gick i backen. Någon som vill testa - Mats, Lennart, Göran eller någon annan. i FF-kamerorna är det ju ännu mer rörlig massa i AS-systemet än i APS-C.

Jag släppte min A200 från stativhöjd i asfalten/gruset första veckan med 135-an på. Det som hände var bara att batteriluckan lossnade, men gick att bända tillbaka, och att bakfokus "featuren" minskade(!) något.

Jag gillar inte plast, men det är en bra stötdämpare för insidan. Släpp ett plåthus i betongen och de stackars komponenterna inuti får uppleva högre G-krafter än i fallet A550 etc. Man kan ju heller inte göra flytande upphängning av innanmätet i en kamera såsom man kan göra med mycket annat om det får kosta, för avståndet mellan bajonett och sensor måste ju hålla mycket tajta toleranser. Då är det nästan bättre om man låter ett plastskal svikta någon millimeter vid en mindre törn.

Dock.

På Dyxum länkades det vid ett tillfälle till en stackare som hade tappat sin A900 med prismat före ner på en metallkonstruktion. Det hände vid en långexponering när killen hade missat låsa fast kameran på stativet. Spegel-slamret var tillräckligt för att den skulle falla, med Zeiss-zoom och allt. Det blev ett hack i taket på prismat, men exponeringen fortsatte glatt både under fallet och senare på backen. Inga felfunktioner i övrigt. Fast kortet blev inte så bra.

Om en sådär 5 år kan jag kanske testa själv med flit, då lovar jag att berätta.
Annars är jag tillräckligt klumpig för att med god sannolikhet testa tidigare, fast då inte med flit. Jag lovar att berätta även då.







Nä det lovar jag inte förresten...
 
Spegelnmekanismen går säkert att göra snabbare -- men du får betala för det. Problemet att gå över fem bilder per sekund ska vara nerbländningen av objektiven. Mekanismen i objektiven ska tydligen "endast" vara specad att klara fem bilder per sekund. Kom ihåg att det är en fjäder i objektivet som sluter bländaren, inte kamerahuset! Om moderna objektiv är snabbare är oklart. Skulle det vara acceptabelt att låta bländaren förbli nerbländad vid snabba serietagningar?

Aha!
A550 har två seriebildtagningsinställningar, ett vanligt som klarar 5 fps. med kontinuerlig exponeringsmätning och justering på varje bild där man ser varje bild för sig i sökaren och sen också ett burst-läge på 7 fps. där exponeringen låses på den första bilden och spegeln hålls uppfälld under hela serien.

Kanske kan det göras ett ytterligare mellanläge där sökarbilden blir lite mörkare pga. att det inte bländas upp emellan. Burstläget borde kunna skruvas upp så snabbt som bara sökaren hänger med, bara elektroniken hinner med att lagra undan bilderna i minnet. På A550 är räcker bara bufferten för 14 bilder, sen hickar kameran till lite innan den rasslar på med 14 till.

Eller varför inte spegel upp/ner på varannan bild? Då hinner man med att se, utan att spegelmekanismen behöver göras hypersnabb.

Vissa Canon och Nikon klarar ju 8-10 fps. Har dom en annan mekanism än fjäderstyrnig för bländaren, eller hur går det till där, är det burst-lägen?

Kan nån kan Canon och då borde ju Sony också kunna fixa till det, eller?



/Mats
 
Senast ändrad:
denna tråd är snart lika känslosam som Daniels tal till Vickan.

må Sony ha all välgång på de sju haven

var är näsduken

Den var bra!
Även fast jag deltagit flitigt i tråden slogs jag av en liknande tanke. Å andra sidan behövs nog alla tillgängliga näsdukar i tråden om Canon 7D där den flyktade skåningen Anders Persson trots blixtrande engagemang inte får blixtstyrningen att fungera korrekt.

Nåväl det blir väl en roman av denna tråd också med syftet att beskriva hur Sony utmanar de 2 stora.

Titel: The Story of Sony Liston.
 
Jag släppte min A200 från stativhöjd i asfalten/gruset första veckan med 135-an på. Det som hände var bara att batteriluckan lossnade, men gick att bända tillbaka, och att bakfokus "featuren" minskade(!) något.

Jag gillar inte plast, men det är en bra stötdämpare för insidan. Släpp ett plåthus i betongen och de stackars komponenterna inuti får uppleva högre G-krafter än i fallet A550 etc. Man kan ju heller inte göra flytande upphängning av innanmätet i en kamera såsom man kan göra med mycket annat om det får kosta, för avståndet mellan bajonett och sensor måste ju hålla mycket tajta toleranser. Då är det nästan bättre om man låter ett plastskal svikta någon millimeter vid en mindre törn.

Dock.

På Dyxum länkades det vid ett tillfälle till en stackare som hade tappat sin A900 med prismat före ner på en metallkonstruktion. Det hände vid en långexponering när killen hade missat låsa fast kameran på stativet. Spegel-slamret var tillräckligt för att den skulle falla, med Zeiss-zoom och allt. Det blev ett hack i taket på prismat, men exponeringen fortsatte glatt både under fallet och senare på backen. Inga felfunktioner i övrigt. Fast kortet blev inte så bra.

Om en sådär 5 år kan jag kanske testa själv med flit, då lovar jag att berätta.
Annars är jag tillräckligt klumpig för att med god sannolikhet testa tidigare, fast då inte med flit. Jag lovar att berätta även då.

Nä det lovar jag inte förresten...

Lite väl brutalt sätt att justera bakfokus - och lite väl chansartat :).

Verkar som A900:an verkligen är välbyggd. Det jag vill åt är om en del kameror bara ser starka och robusta ut eller om de faktiskt är det. Min egen uppfattning har väl framgått att ur mina erfarenheter med D7D som faktiskt såg mycket mer robust ut än den faktiskt visade sig vara.

Jag tycker också diskussionen hur mycket ett proffshus egentligen är värt för entusiasten/amatören som betalar med egna pengar och som ser sig halvt hetsad att byta kamera ofta långt innan en normalt plasthus skulle pajat av flitig användning eller av ren taskig kvalitet än ett plasthus som inte nödvändigtvis levererar sämre bildkvalitet än ett proffshus.

Jag tycker faktiskt annars sakerna har gått åt rätt håll med de billigare Sony-husen trots allt. Visst är det plast men det är ofta hyfsat ihopsatt trots allt. Inga av mina båda Sony har haft tillstymmelsen till fel. Min KM 7D kit började bokstavligt falla isär redan efter någon vecka då skruvarna i objektivet lossnade och jag plötsligt upplevde att hela linselementet satt snett, dinglade och riskerade att helt ramla ut ur objektivhylsan. När det sedan var fixat dröjde det ju som sagt bara ett par veckor till tills AS:en pajade.

Det som snarst förvånat mig när jag läst om problemen med exv. Canons dyrare kamerahus från de rena proffsmodellerna, över semipro som 5D Mk II och inte minst 7D senast är att de billigare modellerna snarare verkar klara sig bättre än sina dyrare syskon från leveransfel. Man tycker kanske felaktigt att om man betalar ett mångdubbelt pris för en produkt en de rena konsumentmodellerna att man åtminstone skulle få en slutkoll som kunde avslöja åtminstone de fel kunderna själva ganska raskt konstaterar.
 
...Jag tycker också diskussionen hur mycket ett proffshus egentligen är värt för entusiasten/amatören som betalar med egna pengar och som ser sig halvt hetsad att byta kamera ofta långt innan en normalt plasthus skulle pajat av flitig användning eller av ren taskig kvalitet än ett plasthus som inte nödvändigtvis levererar sämre bildkvalitet än ett proffshus.

Jag tycker faktiskt annars sakerna har gått åt rätt håll med de billigare Sony-husen trots allt. Visst är det plast men det är ofta hyfsat ihopsatt trots allt. Inga av mina båda Sony har haft tillstymmelsen till fel...

Håller med fullständigt. Dagens polymerer kan göras mycket exklusiva med mycket bättre egenskaper än för 10 år sen och är enligt mitt tycke ett bättre material att tillverka kameror av och jag ser ingen fördel att göra kamerhus av metall. Visst, min A850 känns mycket gedignare än min A550, men för mig har det liten betydelse i sammanhanget.

Jag tror att det finns en viss tröghet hos fotografer som varit med länge att de tycker att det som förut var egenskaper som skiljde en bra kvalitetskamera från en billigare variant fortfarande ska vara det, men saker är annorlunda nu.

Framtill för 7 år sen då de analoga kamerorna fortfarande härskade så hade ett kamerahus avsevärt längre livslängd än nu. Nästan varenda fotoaffär hade massor av begagnade kameror i skyltfönstret och det var vanligt att man lämnade in sin gamla gamera som inbyte när man köpte nytt. Då var det som skiljde nytt från gammalt saker som bättre exponeringsmätning, Autofokus, automatisk filmframmatning och snabbare slutare. Däremot blev bilderna lika bra med en gammal kamera eftersom det som skapar bilden var filmen och optiken, inte kamerahuset i sig.

Idag är det helt annorlunda. Det som skiljer bra från mindre bra är sensor, elektronik och programvara i första hand, samt finesserna. Sony har en fördel iom. antiskak, vilket jag anser betydligt bättre än att ha det i objektivet, men det verkar som om det istället ställer till problem om man ska implementera video tyvärr. Hursomhelst så står konkurrensen inte mellan tillverkare som gör bätte mekanik ,slutare, AF, exponeringsmätning osv. Den knuten är löst och ingen har ett försprång ifrån någon annan och utvecklingen har stagnerat. istället är det sensorerna och elektroniken och där går utvecklingen rasande fort, så att livslängden på en kamera idag är bara några få år istället för tiotals år. Då ser jag ingen anledning att betala extra för en konstruktion som mekaniskt håller 30 år eftersom det ändå är meningslöst.

Andra branscher har gått före och snart sker en generationsväxling även hos foto-folket. Framförallt är det fortfarande de som har lång erfarenhet och lever kvar i det gamla som sätter agendan och proffstycker vad som är bra och inte och svansen lyssnar på dom. Tänk er en ungdom som ska köpa sin första systemkamera och frågar om råd. Det finns säkert nån äldre fotograf i släkten eller bekantskapskretsen som ger råde typ: "Köp Nikon, det är det enda som gäller om du ska ha schyssta grejer, gärna en äldre stadig kvalitetsmodell. Skit i de där skräpkamerorna i plast, skaffa riktiga grejer. Alla finesser är helt onödigt, lär dig att fotografera ordentligt istället så behöver du inte sånt krafs..."

En del av samma kategori människor med samma förlegade attityd har gjort karriär på fototidningar mm. där de idag är experter och skriver tester mm. som är vägledande för nästa generation fotografer, så därför lever detta kvar längre än det egentligen borde.

PC-industrin har gått samma väg. 1990-1995 jobbade jag på hos en datortillverkare som hette Tulip Computers. Då byggdes datorer helt annorlunda än idag, det var chassin gjutna i aluminium, men kraftiga gångjärnskonstruktioner och låsmekanismer osv. Otrolig finish och det var där det konkurrrerades och försäljningen gjordes strikt via åtreförsäjare där vinstmarginaler låg på c:a 40%. Sen började butiker som Computer City, Elgiganten m.fl. dyka upp och lanserade märken som Packard Bell osv. och det blev kraftig priskonkurrens. Det tog bara två år så hade alla tillverkare inkl. Compaq och IBM m.fl. gått över till extremt billiga konstruktioner med tunnplåt och plast och smäckigare komponenter.

Samma brytning händer i kameravärlden. Jag ser fram emot nästa generation i bättre plastmaterial, späckade med finesser och ypperlig bildkvalitet, FF på 32-36 Mpx., 8fps, betydligt bättre prestanda på höga ISO, bättre ergonomiskt förpackat i plast och komposit med hög finnish till lågt pris. Tyvärr tycker jag så har det tagit för lång tid hittills, trodde att det skulle gå kvickare, men det kommer, var så säkra. A850 är trevlig, men är faktiskt lite som en dinosaurie.

Just Sony har möjligheten nu att vara föregångare och kunna ändra spelplanen rejält, men då får de lägga på ett kol och släppa koncentrationen på de små instegskamerorna och börja agera med det tunga artilleriet.


/Mats
 
En annan sak som är märklig är att det inte lanseras nya mjukvaror till kamerorna. Massa nya finesser som t.ex. HDR och effektivare menygränssnitt med färggrafik borde relativt enkelt kunna implementeras även i befintliga modeller. A550s HDR skulle kunna utvecklas till 3-bilders t.ex. osv. A850 har ju bracketing och seriebildstagning, så allt finns för att få det att funka. Det är ju trots allt en dator med processorer, ramminne OS och styrfunktioner.

Konstgt också att det inte finns "hack". Dvs smarta personer som kan programmera och disassemblera den befintliga koden och programmera nya features.

Hur länge dröjer det innan kamerorna är direktuppkopplade mot Internet?
När drabbas vi av det första kameraviruset?
Kan man köra Linux på Bionz?

Kommande kameror kan säkert implementera betydligt häftigare displayer och program. kolla t.ex. på Apple Iphone m.fl. En sån skärm vore ju kanon. då behöver man inte heller massa knappar osv.


/Mats
 
Senast ändrad:
Speciellt undrar jag vad som skulle hända med exv. antiskak i A900:en om den gick i backen. Någon som vill testa - Mats, Lennart, Göran eller någon annan. i FF-kamerorna är det ju ännu mer rörlig massa i AS-systemet än i APS-C.

Tack, jag avstår :)

Däremot har jag genomfört några såna test med A550.

Jag har snubblat i vintras och landat kanska ovarsamt ovanpå den och tryckt ner den i snön och den har även blivit rejält mulad ytterligare en gång. Trots avsaknad av vädertätning så har den fungerat klanderfritt.

Den har också ramlat i backen från hallbänken tillsammans med objektiv Minolta 24-105 på c:a en meter ner på parkettgolv. Inte en skrpma eller felfunktion.

Jag har också en känsla av att A850 är ömtåligare, men något gör att jag behandlar den kameran väldigt mycket känsligare så den har jag inte och kommer inte att ens råka stöta till något med. Jag håller den alltid varsamt och ser mig för noga för och agerar långsammare. A550 är lite mer slit och släng.


/Mats
 
En annan sak som är märklig är att det inte lanseras nya mjukvaror till kamerorna. Massa nya finesser som t.ex. HDR och effektivare menygränssnitt med färggrafik borde relativt enkelt kunna implementeras även i befintliga modeller. A550s HDR skulle kunna utvecklas till 3-bilders t.ex. osv. A850 har ju bracketing och seriebildstagning, så allt finns för att få det att funka. Det är ju trots allt en dator med processorer, ramminne OS och styrfunktioner.

Konstgt också att det inte finns "hack". Dvs smarta personer som kan programmera och disassemblera den befintliga koden och programmera nya features.

Hur länge dröjer det innan kamerorna är direktuppkopplade mot Internet?
När drabbas vi av det första kameraviruset?


/Mats


Tycker inte det är märkligt....skulle tillverkana komma med nya mjukvaruuppdateringar som innehåller nya funktioner,snyggare menyer mm så skulle försäljningen av nya modeller sjunka endel pgr av att färre skulle uppgradera vid nysläpp.

Det är väldigt sällsynt att dom olika tillverkarna lägger till nya funktioner i sina uppdateringar av mjukvarona.

Vet inte hur det är med hacken till dagens kameror men till dom första digitala DSLR Canonmodellerna fanns det endel hack...troligvis är det rätt svårt plus ett tidskrävande jobb med att få allt till att fungera tillfredställande i dagens avancerade DSLR...det är helt enkelt inte värt att lägga ner tiden och energin på att ta fram hack.

Direktuppkollade mot internet tror jag dröjer och virus för/till en kamera tror jag ingen är speciellt intresserad av att ta fram.
 
Tycker inte det är märkligt....skulle tillverkana komma med nya mjukvaruuppdateringar som innehåller nya funktioner,snyggare menyer mm så skulle försäljningen av nya modeller sjunka endel pgr av att färre skulle uppgradera vid nysläpp.

Eller så skulle det kunna bli ett försäljningsargument som tar marknadsandelar från konkurrenter och öka livslängden på kameran så att nya modeller inte behövde lanseras lika ofta, men ändå inte påverka nyförsäljningen.

Uppgraderar inte du OSet på dina datorer, eller köper du en ny dator istället?


Om det finns den tekniska möjligheten att sprida malware till kameror så kan du räkna med att det kommer att göras.

Direktuppkoppling finns ju redan. Vissa pressfotografer har säkert behov av att blixtsnabbt föra över bilder till redaktionerna som lägger ut det på webben i stort sett omedelbart. Dessutom har ju alla mobiler med 3G/4G-anslutning kamera i sig, men varför inte också att de riktiga kamerorna tar till sig tekniken som finns i andra enheter. Vi bär ju trots allt omkring på en dator i en liten låda bestyckad med optik och bildsensor och nätet finns ju runtomkring oss överallt...


/Mats
 
Senast ändrad:
Tycker inte det är märkligt....skulle tillverkana komma med nya mjukvaruuppdateringar som innehåller nya funktioner,snyggare menyer mm så skulle försäljningen av nya modeller sjunka endel pgr av att färre skulle uppgradera vid nysläpp.
Apple släpper mjukvaruuppdateringar med nya funktioner till sin iPhone, även till modeller som inte har sålts på ett år. Trots detta sjunker inte försäljningen av iPhone.
 
Håller med fullständigt. Dagens polymerer kan göras mycket exklusiva med mycket bättre egenskaper än för 10 år sen och är enligt mitt tycke ett bättre material att tillverka kameror av och jag ser ingen fördel att göra kamerhus av metall. Visst, min A850 känns mycket gedignare än min A550, men för mig har det liten betydelse i sammanhanget.

Jag tror att det finns en viss tröghet hos fotografer som varit med länge att de tycker att det som förut var egenskaper som skiljde en bra kvalitetskamera från en billigare variant fortfarande ska vara det, men saker är annorlunda nu.

Framtill för 7 år sen då de analoga kamerorna fortfarande härskade så hade ett kamerahus avsevärt längre livslängd än nu. Nästan varenda fotoaffär hade massor av begagnade kameror i skyltfönstret och det var vanligt att man lämnade in sin gamla gamera som inbyte när man köpte nytt. Då var det som skiljde nytt från gammalt saker som bättre exponeringsmätning, Autofokus, automatisk filmframmatning och snabbare slutare. Däremot blev bilderna lika bra med en gammal kamera eftersom det som skapar bilden var filmen och optiken, inte kamerahuset i sig.

Idag är det helt annorlunda. Det som skiljer bra från mindre bra är sensor, elektronik och programvara i första hand, samt finesserna. Sony har en fördel iom. antiskak, vilket jag anser betydligt bättre än att ha det i objektivet, men det verkar som om det istället ställer till problem om man ska implementera video tyvärr. Hursomhelst så står konkurrensen inte mellan tillverkare som gör bätte mekanik ,slutare, AF, exponeringsmätning osv. Den knuten är löst och ingen har ett försprång ifrån någon annan och utvecklingen har stagnerat. istället är det sensorerna och elektroniken och där går utvecklingen rasande fort, så att livslängden på en kamera idag är bara några få år istället för tiotals år. Då ser jag ingen anledning att betala extra för en konstruktion som mekaniskt håller 30 år eftersom det ändå är meningslöst.

Andra branscher har gått före och snart sker en generationsväxling även hos foto-folket. Framförallt är det fortfarande de som har lång erfarenhet och lever kvar i det gamla som sätter agendan och proffstycker vad som är bra och inte och svansen lyssnar på dom. Tänk er en ungdom som ska köpa sin första systemkamera och frågar om råd. Det finns säkert nån äldre fotograf i släkten eller bekantskapskretsen som ger råde typ: "Köp Nikon, det är det enda som gäller om du ska ha schyssta grejer, gärna en äldre stadig kvalitetsmodell. Skit i de där skräpkamerorna i plast, skaffa riktiga grejer. Alla finesser är helt onödigt, lär dig att fotografera ordentligt istället så behöver du inte sånt krafs..."

En del av samma kategori människor med samma förlegade attityd har gjort karriär på fototidningar mm. där de idag är experter och skriver tester mm. som är vägledande för nästa generation fotografer, så därför lever detta kvar längre än det egentligen borde.

PC-industrin har gått samma väg. 1990-1995 jobbade jag på hos en datortillverkare som hette Tulip Computers. Då byggdes datorer helt annorlunda än idag, det var chassin gjutna i aluminium, men kraftiga gångjärnskonstruktioner och låsmekanismer osv. Otrolig finish och det var där det konkurrrerades och försäljningen gjordes strikt via åtreförsäjare där vinstmarginaler låg på c:a 40%. Sen började butiker som Computer City, Elgiganten m.fl. dyka upp och lanserade märken som Packard Bell osv. och det blev kraftig priskonkurrens. Det tog bara två år så hade alla tillverkare inkl. Compaq och IBM m.fl. gått över till extremt billiga konstruktioner med tunnplåt och plast och smäckigare komponenter.

Samma brytning händer i kameravärlden. Jag ser fram emot nästa generation i bättre plastmaterial, späckade med finesser och ypperlig bildkvalitet, FF på 32-36 Mpx., 8fps, betydligt bättre prestanda på höga ISO, bättre ergonomiskt förpackat i plast och komposit med hög finnish till lågt pris. Tyvärr tycker jag så har det tagit för lång tid hittills, trodde att det skulle gå kvickare, men det kommer, var så säkra. A850 är trevlig, men är faktiskt lite som en dinosaurie.

Just Sony har möjligheten nu att vara föregångare och kunna ändra spelplanen rejält, men då får de lägga på ett kol och släppa koncentrationen på de små instegskamerorna och börja agera med det tunga artilleriet.


/Mats

Jag ansluter mig till allt du säger här och har gjort ungefär samma resa som du. När jag började på distributören Esselte Datasoft 1989 fick jag en IBM PS2 80 som hade gjutet aluminiumchassie och var oerhört välbyggd. Den vägde som en full resväska inför en 14-dagars semesterresa och gick knappt att flytta. Det fanns en "bärbar/släpbar" variant PS2 90 tror jag som knappt har något gemensamt med en bärbar idag.

Då brydde nästan alla som ringde mig om vilken processor det satt i datorn och vilken klockfrekvens den jobbade med. Vem bryr sig om sånt idag om man inte är helt världsfrånvänd? På samma sätt kommer det att ske med kamerorna framöver, när varken antal pixlar, brus, antal bps, dynamiskt omfång och vad det än är vi studerar här, är något som helst större problem för i princip vilken typ av fotograf som helst och det med det billigaste av kamerahus. En av de få saker som vi kommer fortsätta bry oss om, är förmodligen att vi inte ens i framtiden kommer att ha råd att köpa tillräckligt bra objektiv för att göra ens de billigaste DSLR-husen rättvisa. Men det simplaste DSLR-kamerahus kommer vara overkill så det står härliga till för majoriteten av användarna - även om vi aldrig skulle tillstå en sådan sak.

Det kanske har det goda med sig att vi kommer koncentrera oss mer än idag på hur vi får mest nytta av dessa fantastiska manicker. Fler och fler kommer förmodligen upptäcka att detta blir långt viktigare än att prata om allt vi är missnöjda med, inte har råd med eller sånt som tillverkarna inte tagit hand om i sin obefintliga slutkontroll.
 
.....................Direktuppkollade mot internet tror jag dröjer och virus för/till en kamera tror jag ingen är speciellt intresserad av att ta fram.

Jag tror precis som Mats att går det så kommer det hända - om inte så bara för att bevisa att det går och vara först med det. Sen följer säkert någon svans med ett horn i sidan till sin kameraleverantör. Det kan röra sig om någon som helt lackat ur på AF-problem och annat strul. Varför skulle det vara ett så otroligt scenario?
 
Var det på skeppsbron och en kille i mörkgrå kavaj som hade Sony A850 med vertikalgrepp och med ett stort mattsvart Sigma 150-500? :)

Jag vet att jag blev filmad flera gånger, både av TV4 och Japansk TV.

I övrigt så är det inte så konstigt att inte Sony exponeras så mycket. Hur många Sony ser du själv i vimlet av Nikon och Canon? Jag var inne och fotade bröllopet och såg hundratals fotografer och jag tror jag såg en Sony totalt. Så är det med ett kameramärke med pytteliten maknadsandel, det är ingen konspiration, bara verkligheten.

Visa bilaga 106513
Visa bilaga 106514
Visa bilaga 106515


/Mats

Hur långt bort var du egentligen, det ser lite "luddigt" ut.
Ser ut lite grand som en kombination av felfokus och allmän sigmaluddighet. Jag förmodar att bilderna är beskurna och i "100%", men trots det undrar jag om inte ditt 150-500 har fått en liten vårsnuva på de längre brännvidderna.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.