Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Apple släpper mjukvaruuppdateringar med nya funktioner till sin iPhone, även till modeller som inte har sålts på ett år. Trots detta sjunker inte försäljningen av iPhone.

Ja för att dom har endast en telefon...sen får inte alla modeller som finns ta del av alla nya funktioner mm...ju äldre modell du har dessto färre funktioner får man...tex min Iphone 3g fick knappt en ända funktion av det som kom i den senaste uppdateringen...däremot fick 3gs ta del av fler funktioner....varför fick inte första 3g versionen alla funktioner som 3gs fick då?? Jo för att Apple vill att alla skall uppgradera till en nyare modell o genom att inte släppa alla nya funktioner till den äldsta modellen så "tvingar" dom användarna till att uppgradera om dom vill åt alla nya och "flashiga" funktioner.

För det hade knappast varit lika många som hade köpte nya Iphone 4 om 3g och 3gs hade fått alla nya funktioner vid nya mjukvaruuppdateringen.
 
Eller så skulle det kunna bli ett försäljningsargument som tar marknadsandelar från konkurrenter och öka livslängden på kameran så att nya modeller inte behövde lanseras lika ofta, men ändå inte påverka nyförsäljningen.

Uppgraderar inte du OSet på dina datorer, eller köper du en ny dator istället?


Om det finns den tekniska möjligheten att sprida malware till kameror så kan du räkna med att det kommer att göras.

Direktuppkoppling finns ju redan. Vissa pressfotografer har säkert behov av att blixtsnabbt föra över bilder till redaktionerna som lägger ut det på webben i stort sett omedelbart. Dessutom har ju alla mobiler med 3G/4G-anslutning kamera i sig, men varför inte också att de riktiga kamerorna tar till sig tekniken som finns i andra enheter. Vi bär ju trots allt omkring på en dator i en liten låda bestyckad med optik och bildsensor och nätet finns ju runtomkring oss överallt...


/Mats

Ska dom ta betalt för uppdateringen då menar du?? Hur mycket tror du användare skulle vara berädda att betala i såfall för en uppdatering innehållande väldigt få nya funktioner...menar det måste vara lönsamt för tillverkaren annars är det inte intressant. Nytt OS till datorn kommer inte speciellt ofta så jag brukar uppgradera OS och hårdvara samtidigt om det nu har kommit nytt OS när det är dags för uppgradering.

Ser du mycket virus/malware till andra prylar med internetuppkoppling förrutom datorer??

Visst det kommer säkert möjlighet till uppkoppling i kamerorna men det är nog en bra bit tills vi är där.
 
Jag tror precis som Mats att går det så kommer det hända - om inte så bara för att bevisa att det går och vara först med det. Sen följer säkert någon svans med ett horn i sidan till sin kameraleverantör. Det kan röra sig om någon som helt lackat ur på AF-problem och annat strul. Varför skulle det vara ett så otroligt scenario?

Ser du mycket av skadligt virus/malware till andra prylar med internetuppkoppling förrutom datorer??
 
Hur långt bort var du egentligen, det ser lite "luddigt" ut.
Ser ut lite grand som en kombination av felfokus och allmän sigmaluddighet. Jag förmodar att bilderna är beskurna och i "100%", men trots det undrar jag om inte ditt 150-500 har fått en liten vårsnuva på de längre brännvidderna.

Det blev skitbilder :-(.

Taget med A850 på 450mm. med bländare 6,3 och ISO320 1/250s. Jag fastnade mitt i folkhavet bland tusentals andra fast lyckades till slut hitta en vägg i allafall. Hittade bara en pytteliten lucka som varade i några sekunder. De två första bilderna ligger skärpan fel på, mittenbilden hade kunnat bli bra, men precis då blev jag tillknuffad så skärpan hamnade på väggen bakom. Efter en snabb omkomponering tryckte jag av igen, men då klickade kameran, sen var dom skymda igen. Surt!
La upp dom här i tråden i miniformat ändå för att bevisa att jag var där :)

Ska inte skylla på kameran, tror väl snarare att det är just det som är skillnaden mellan mig och en skicklig fotograf. Har man bara en enda liten chans så får man inte missa den. Tror iofs att jag hade lyckats med A550...

Den sista bilden på trappan har jag en hel serie med och de blev hyfsade, men det är långt avstånd och kraftigt beskuret så det är också soft, (sen tittar Mona Sahlin fram och stör, vilket skär sig lite mot vår vackra kronprincessa :)). Har jobbat lite med bildbehandlingen nu efteråt och fått till det ganska bra, men knivskarpt är det inte. Måste komma närmare för att det ska bli bra tyvärr.

Själva objektivet är bra fram till c:a 430mm. Här är en bild tagen med A550 och detta objektiv på 420 mm. http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2066583.htm?set=mp


/Mats
 
Senast ändrad:
Ska dom ta betalt för uppdateringen då menar du?? Hur mycket tror du användare skulle vara berädda att betala i såfall för en uppdatering innehållande väldigt få nya funktioner...menar det måste vara lönsamt för tillverkaren annars är det inte intressant.

Vi tror väl olika helt enkelt. Jag ser massor av värden och möjlighet att tjäna på det utan att ta betalt, men det är ju bara spekulation så vi får väl se vad som händer.


Ser du mycket virus/malware till andra prylar med internetuppkoppling förrutom datorer??

Nej, det har du rätt i. Inte än. Hoppas att du har rätt och vi slipper skiten ett tag åtminstone. Kan dock se massor av möjliga saker som skulle kunna göras för att jäklas och säkert är superroliga för dom som kan åstadkomma det att också göra.

Visst det kommer säkert möjlighet till uppkoppling i kamerorna men det är nog en bra bit tills vi är där.

Som sagt, det finns ju redan för pressfotografer med tilläggsprylar. Att det dröjer tills det blir standard i kamerorna har du nog rätt i, säkert flera månader eller så.

Den som lever får se.


/Mats
 
Det blev skitbilder :-(.




(sen tittar Mona Sahlin fram och stör, vilket skär sig lite mot vår vackra kronprincessa :)).

/Mats

Ja, Mona Sahlin får man akta sig för. En modern sensor är trots allt ömtålig och får du med hela Mona på en bild är risken stor att pixlarna kortsluts och brinner upp. Erfarna pressfotografer använder Antimonafilter, finns i styrkorna x2, x4 samt x8 om hon fyller ut hela bildrutan.
 
Ja för att dom har endast en telefon...
Apple har under tre perioder sålt tre modeller: iPhone, iPhone 3G och iPhone 3GS. Medan 3GS var senaste model såldes även 3G. Nu kommer iPhone 4 och 3GS kommer att fortsätta att säljas. Att kalla detta en telefon är missvisande.

sen får inte alla modeller som finns ta del av alla nya funktioner mm...ju äldre modell du har dessto färre funktioner får man
Modellernas hårdvara skiljer sig, så naturligtvis blir det så att vissa funktioner inte fungerar med de äldre modellerna. Detta spelar dock ingen roll för denna diskussion -- Apple uppdaterar sina gamla produkter med nya funktioner.

...tex min Iphone 3g fick knappt en ända funktion av det som kom i den senaste uppdateringen...däremot fick 3gs ta del av fler funktioner....varför fick inte första 3g versionen alla funktioner som 3gs fick då?? Jo för att Apple vill att alla skall uppgradera till en nyare modell o genom att inte släppa alla nya funktioner till den äldsta modellen så "tvingar" dom användarna till att uppgradera om dom vill åt alla nya och "flashiga" funktioner.
Kanske bäst att ta av foliehatten?
Att 3G inte fick multitasking beror på för lite minne.
Att 3G inte fick BT-tangentbord beror på annan BT-hårdvara.
Att 3G inte fick bakgrundsbilder beror på prestandaproblem.
Några 3G-ägare har genom jailbreak aktiverat bakgrundsbild och multitasking (funktionen finns även i 3G-bygget av iOS 4) och har verifierat att prestanda inte blir acceptabla.
 
Nåväl, Mona är kanske ingen idealiskt företrädare för sitt parti, men när jag plåtade alla pertiledarna i den så kallade Alliansen gjorde kameran i och för sig sin plikt. Sedan blev den inlagd på kamerapsyket och själv fick jag ont i magen.

(Eftersom det nu dragits vissa politiska tyckanden här balanserar jag bara så att alla får sin släng av sleven)
 
Herrejisses... Nu snackas det TobleroneMåååna i tråden...


På tal om plastkänsla .. Jag har fotat lite idag.. Och om jag säger så här.. Jag var på samma plats och testfotade fågel som med A700án förut..
Och "Plast-Leksaken" A550 rockar fett. ..

Jag kan nog garantera att hade mats L haft sin A550 med i stället för A850 så hade han haft bilder med sig hem från Vickanspektaklet...
 
Senast ändrad:
(Eftersom det nu dragits vissa politiska tyckanden här balanserar jag bara så att alla får sin släng av sleven)

nja, det var inget politiskt utspel från min sida i alla fall. Jag sa bara att det skär sig lite skönhetsmässigt att få med Mona på samma bild som prinsessan ;-). Kan man väl hålla med om oavsett politiska sympatier?


/Mats
 
hehe, jag visste att du skulle hugga på det!
Fast vi vet ju inte...

/Mats


Jag har testfotat lite fågel idag.. Och jag är obotligt kass på fota fågel som flyger.. Fattar bara inte hur folk hänger med.. Dom flyger lågt samt snabbt snabbt snabbbare än snabbt.. Och svänger och jäklas..Avskyr fota fågel just därför...Och grejar A550 detta med mig bakom kameran så grejar den en snudd stillastående paradvagn utan snack..

Så jag tror mig veta rätt säkert att du hade fått "bilden".. Dessutom hade du kunnat tagit med live view över folket som stog i vägen samt med serietagning 4 bilder i sek . Garanterat hade du lyckats.. Hängslen och livrem brukar räcka..

:)
 
nja, det var inget politiskt utspel från min sida i alla fall. Jag sa bara att det skär sig lite skönhetsmässigt att få med Mona på samma bild som prinsessan ;-). Kan man väl hålla med om oavsett politiska sympatier? /Mats

Förvisso, men jag tycker varken prinsessan eller Mona är speciellt vacker. Och vad gäller brudens utseende (enl min smak) har det inget att göra med att jag är republikan. Men va f_n. Tala om att kasta sten i glashus. Är inte precis bildskön jag heller. Och inte hade en brudklädsel på mig kunnat dölja det heller.:)
 
Här är en knippa tagna i rad med enkelskott .. Samt full speed på fågeln . Samt lågt flygande bland träd och grästuvor osv... Tänk att detta går med skit bakom spakarna samt med en leksakskamera.. :) :)
 

Bilagor

  • DSC00111.jpg
    DSC00111.jpg
    24.1 KB · Visningar: 243
  • DSC00112.jpg
    DSC00112.jpg
    28.5 KB · Visningar: 243
  • DSC00113 1.jpg
    DSC00113 1.jpg
    27.3 KB · Visningar: 251
  • DSC00114.jpg
    DSC00114.jpg
    24.7 KB · Visningar: 239
  • DSC00111 1.jpg
    DSC00111 1.jpg
    18.2 KB · Visningar: 243
Senast ändrad:
Apple har under tre perioder sålt tre modeller: iPhone, iPhone 3G och iPhone 3GS. Medan 3GS var senaste model såldes även 3G. Nu kommer iPhone 4 och 3GS kommer att fortsätta att säljas. Att kalla detta en telefon är missvisande.


Modellernas hårdvara skiljer sig, så naturligtvis blir det så att vissa funktioner inte fungerar med de äldre modellerna. Detta spelar dock ingen roll för denna diskussion -- Apple uppdaterar sina gamla produkter med nya funktioner.


Kanske bäst att ta av foliehatten?
Att 3G inte fick multitasking beror på för lite minne.
Att 3G inte fick BT-tangentbord beror på annan BT-hårdvara.
Att 3G inte fick bakgrundsbilder beror på prestandaproblem.
Några 3G-ägare har genom jailbreak aktiverat bakgrundsbild och multitasking (funktionen finns även i 3G-bygget av iOS 4) och har verifierat att prestanda inte blir acceptabla.

Uppdateringens omfattning blir mindre och mindre ju äldre telefonen är.

Visst är det så...men i princip alla funktioner fungerar på alla modeller....ser du mycket nya uppdateringar till 2g där det kommer nya funktioner?? Vilka funktioner skulle inte fungera på 3g versionen som kom till 4an?? Alla funktioner som kom i 4an har man nämligen kunnat köra med jailbreakad 3g utan problem.

Det sista stämmer inte alls med min erfarenhet....allt det där hade jag i min jailbreakade Iphone 3g och den va inte märkbart slöare...har du testat själv??
 
Senast ändrad:
Själva objektivet är bra fram till c:a 430mm. Här är en bild tagen med A550 och detta objektiv på 420 mm. http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2066583.htm?set=mp


/Mats

Det tråkiga är att en telezoom inte kan tillåtas bli så mycket sämre på de längre brännvidderna. Om din 150-500 faller igenom efter 400mm så innebär det att du skulle tjäna på att hålla dig till en kortare brännvidd och sedan interpolera upp bilden. Och i sådana fall har de sista 100millimetrarna inget existensberättigande - De bara gör objektivet större, tyngre och sämre.

Även fågelbilden ovan är ganska så luddig och det verkar inte vara handhavandefel från din sida.
Jag misstänker ändå att det är din stora svarta som åkt på en rejäl förkylning.

Innan jag bytte system hade jag sigmas 50-500. Ett objektiv som var fullt av "överraskningar", både positiva och negativa. Men, när klumpen var på gott humör så blev det riktigt bra faktiskt. Så även ett budgetfemhundra skall kunna ge betydligt bättre resultat. (Det ligger några bilder i mitt album tagna med den klumpen).

Har du garanti kvar så nog kunde du låta sigma titta på det.
 
Uppdateringens omfattning blir mindre och mindre ju äldre telefonen är.
Tycker du inte att detta är naturligt? Det tillkommer ny hårdvara som de gamla inte har, så vissa funktioner kan inte införas endas med ny programvara. Bara det faktum att Apple ger äldre telefoner nya fumnktioner över huvud taget är ganska unikt och ser inte ut att minska försäljningen. Det är detta denna del av tråden handlade om.

Vilka funktioner skulle inte fungera på 3g versionen som kom till 4an?? Alla funktioner som kom i 4an har man nämligen kunnat köra med jailbreakad 3g utan problem.
Hur fixar JB bättre kamera, eller den helt nya kameran på framsidan?
Multitasking fungerar inte helt utan problem med en 3G med JB. Det finns helt enkelt för lite minne.
Att Apple inte har aktiverat bakgrundsbild för 3G beror på att de valde det minst onda alternativet.
1. Köra samma kod som iPhone 4 med prestandaproblem.
2. Skriva enklare kod (dvs samma som med JB) och få ett resultat som ser ut som skräp.
3. Koppla bort funktionen.
Apple valde 3. Anledningen till valet mellan 1 och 2 är att 2 ser dåligt ut mot många bakgrundsbilder när ikoner och text drunknar i bildens detaljer. Detta är vad man har med JB. Alternativ 1 innebär att Apple ritar skuggor bakom ikoner och text så att de syns tydligare. Dessutom syns bakgrundbildens reflektioner i olika ytor. Allt detta skapar presnatndaproblem för de gamla 3G-telefonerna.

Om man tycker att Apples val är dåliga kan man göra en JB och aktivera funktionerna. Anvisningar finns redan på nätet.

Om Apple försöker få oss att köpa nya telefoner genom att ta bort bakgrundsbilder skulle det vara enklare för dem att strunta i uppdateringar helt, dvs som de flesta andra telefontillverkare gör.
 
Tycker du inte att detta är naturligt? Det tillkommer ny hårdvara som de gamla inte har, så vissa funktioner kan inte införas endas med ny programvara. Bara det faktum att Apple ger äldre telefoner nya fumnktioner över huvud taget är ganska unikt och ser inte ut att minska försäljningen. Det är detta denna del av tråden handlade om.


Hur fixar JB bättre kamera, eller den helt nya kameran på framsidan?
Multitasking fungerar inte helt utan problem med en 3G med JB. Det finns helt enkelt för lite minne.
Att Apple inte har aktiverat bakgrundsbild för 3G beror på att de valde det minst onda alternativet.
1. Köra samma kod som iPhone 4 med prestandaproblem.
2. Skriva enklare kod (dvs samma som med JB) och få ett resultat som ser ut som skräp.
3. Koppla bort funktionen.
Apple valde 3. Anledningen till valet mellan 1 och 2 är att 2 ser dåligt ut mot många bakgrundsbilder när ikoner och text drunknar i bildens detaljer. Detta är vad man har med JB. Alternativ 1 innebär att Apple ritar skuggor bakom ikoner och text så att de syns tydligare. Dessutom syns bakgrundbildens reflektioner i olika ytor. Allt detta skapar presnatndaproblem för de gamla 3G-telefonerna.

Om man tycker att Apples val är dåliga kan man göra en JB och aktivera funktionerna. Anvisningar finns redan på nätet.

Om Apple försöker få oss att köpa nya telefoner genom att ta bort bakgrundsbilder skulle det vara enklare för dem att strunta i uppdateringar helt, dvs som de flesta andra telefontillverkare gör.

Att man inte kan få nya funktioner som styrs av ny hårdvara fattar nog alla...tex videosamtal....nästa gång det kommer nya funktioner mm och Iphone 4g har funnits ett tag så kommer inte 3g versionen få ta del av detta...dom håller bara "liv" i dom två aktuella modellerna.

Frågar igen...har du testat själv med iOs 4 på en jailbreakad Iphone 3g eller köper du rakt av vad Apple säger???...jag har testat själv och det fugerar som sagt utmärkt(ytterst lite långsammare)...det finns mängder av andra användare som också testat med samma goda resultat...för att ta ett exempel så kolla här:

http://www.youtube.com/watch?v=d7J9PQ2PN7U

Menmen nu handlar inte tråden om Apple/Iphone och jag ska inte smutsa ner den mer med massa offtopicsanck.

Visst det hade varit skitkul om Sony började släppa nya mjukvaruuppdateringar som inne höll nya funktioner tagna från den senaste modellen så att man slapp att uppgradera så ofta bara för att få tillgång till en ny funktion som man vill ha...dock tror jag inte det kommer att hända då det är för många olika modeller att underhålla underhålla.

Lite småroligt USB-minne för den som är ett riktigt A850/900 fan :)

http://www.meritline.com/usb-flash-drive---p-45260.aspx
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.