Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Dock tror jag inte skillnaden är så stor. Jag vet faktiskt inte om du bara flyttat stativet för att få samma utsnitt från 50mm och därigenom fått en annan vinkel (avviker inte mycket, men ändå) ovanifrån på exv avbildat kamerahus vars svarta yta på det viset får mer ljus och därför mindre brus samt tydligare detaljer.

A550 är inte svart på ovansidan, den är lilametallic.

(P.S. Paketet är framme, du har mail med pinkod för att hämta D.S.)


/Mats
 
Mats!

Jag vet, men tack ändå för påminnelsen. Ska bli spännande. Lilametallic?. Desto större utmaning, men även den svarta ytan (exkl toppkåpa) såg bättre ut vid iso 1600.
 
Sen har jag en fråga...

Är det någon som känner till ett sätt att fästa in kameraremmarna så att huset/objektivet på ett naturligt sätt balanserar med objektivet hängandes rakt ner? Jag har för mig att jag sett någon Domke-lösning på detta, men hittar inte just nu. Fästena sitter så högt på huset på de större kamerorna att man får bakre underkanten av huset i magen/revbenen när man monterar vad som helst tyngre än ett 35F/2.

Det jag främst är ute efter är ett system som ser ut som de till dyrare laptop-väskor, en assymetriskt sydd vadderad axelremm menad att bäras "i kors". Remmen på vänster axel, korsad ner över bröst/rygg så att kameran hänger under höger armhåla.

Jag har riktiga västar för ifästning av fler kamerahus, men ärligt sagt känner jag mig redan tillräckligt "conspicious" (svenskt ord?) på stan, även utan detta. Men att kamerorna hänger så att de slår ihop hela tiden på magen är inget bra känns det som.
Vet inte ifall Black Rapids RS DR-1 möjligen skulle kunna vara användbar för dig?
http://www.blackrapid.com/

Har även sett en amerikansk variant där kameran hängde rakt ner vid höften. De har lagt ut ett skryt-videoklipp på YouTube där de visar att de kan "dra" kameran till skjutläge och bli den snabbarste skytten - à là Wilda Västern-pistolduell. Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet för tillfället (var inte av något intresse för min fotograferingsstil).
 
(P.S. Paketet är framme, du har mail med pinkod för att hämta D.S.)
/Mats

Hämtat och snabbtestat: YES, men objektivet luktar otvättade lakan:) Skämt åsido så har du gjort dig av med en sängkamrat som får ett Canon EF 16-35/2.8L usm II att framstå som en onykter Lensbaby.

Alltså, de här Zeissobjektiven är bara sååå j--vla bra. Visst finns det vinjettering och en kantoskärpa (som alla objektiv med detta brännviddsomfång har, men denna är ju extremt välkorrigerad).

Mittskärpan är kusligt skarp vid full öppning över hela omfånget. 35mm-läget är avsevärt bättre vid full öppning än Sonys fasta och svindyra 35/1.4 G nedbländad till 2.8. Kan faktiskt konkurrera med Canons EF 35/1.4L usm (förutom ljusstyrkan). 24mm-läget får min EF 24-70/2.8L usm att framstå som aningen odistinkt vid 2.8. .

Med detta objektiv och de andra 2 fasta Zeissgluggarna kan man tryggt invänta Sonys nästa FF-modell. Ifall man finner att man måste uppgradera, vilket känns mycket avlägset såvida Sony inte kommer med något revolutionerande och därtill ännu mer högupplöst.

Gluggen var så bra att du t o m ska få betalt:)

Och den är ju faktiskt vacker också. Tycker om att zoomningen inte förlänger objektivet utvändigt. Inte någon antydan till fram- eller bakfokus. Här sitter den.

MVH//Lennart
 

Bilagor

  • 1635ZA.jpg
    1635ZA.jpg
    50.6 KB · Visningar: 487
DOH!
Du vet inte var det har varit... ;-) /Mats

Nej, förvisso inte. Men min katt började piska med svansen och halvmorra när han nosade på gluggen. Det brukar han bara göra när han hör någon mus i vedbodsväggen annars.
Fast man vet aldrig. När du säger att kåpan på en A550 är lilametallic så ASSocierar jag den färgbeskrivningen till en bordellinredning.
 
Tack för alla tipsen om remmar osv, får gå igenom utbudet och se vad jag fastnar för. Eftersom mina trapezoider inte är vad de har varit är en helt rak neopren inte riktig formpassad, innerkanten skär då mot halsen när man "korsar" remmen så som jag vil ha den. Många bananformade remmar är dock FÖR svängda - får helt enkelt knata runt tills jag hittat en som passar...


På tal om flygfän och manuell fokusering...
Det var sol en stund under gårdagens (nu förrgår) eftermiddag, så jag tog mig ut i parken en stund för proviantering och hålla lite paus från datorskärmen. Till barnen på den närliggande lekplatsens stora nöje så var det en hel svärm med hummlor ute och provianterade bland de växter som för tillfället blommar inne i parken... Nöjet var kanske inte så mycket åt hummlorna, utan snarare att se mig springandes på huk efter de små fäna och försöka fånga en på bild, i flykten.... Vilket inte är så lätt, de är kvicka av sig. Efter ca 20 minuter gav jag upp, och bestämde mig för att göra det lite lättare för mig, gå lite "wild and crazy" - och BLÄNDA NER TILL F/4...!!!
Det var inte så lätt iaf, men ett par blev det iaf. Tips - 1/3200s är inte alltid tillräckligt för att frysa vingarna på en hummla!

Bild 1 - större version, beskuren och i ca 60% skala finns på denna länken. Lite frontfokus, men en av de bättre rent bildmässigt.

I min frustration över att inte vara tillräckligt snabb för hummlorna gav jag mig ut efter lättare byten, och hittade en stillasittande kebeb-örn sittandes och väntandes på att få snappa åt sig lite rester från grillplatsen i parken. Bländaren stod kvar på F/4, vilket var en intressant upplevelse när man öppnade fullstorleksfilerna när man kom hem... Hoppas inte skärmen tog skada. Jag har provat en Leica APO-Elmarit 180/2.8 på 1Ds3, och den var definitivt inte skarpare än detta...

Bild 2 - fullskaleversion (100% skala, beskuren) finns på denna länken

Bild tre är egentligen inget intressant, men visade på att LR3 fortfarande har för stark AA-kompensering i sin 850-profil - moire och färgfel uppträdde överallt i de finmönstrade högkontrastdelarna! Emils "aMaze"-algoritm löste det hela ganska bra dock - men den ligger nog lite i överkant på förstärkning av finkontraster.

Bild 3 - fullskaleversion (100% skala, beskuren) finns på denna länken

Det må vara hänt att vi (nästan aldrig) behöver 24MP, men rösterna som säger att vi pressat in mer upplösning i kamerorna än vad optiken klarar har nog aldrig provat ett riktigt skarpt objektiv i bra ljus.
 

Bilagor

  • _DSC1287thumb.jpg
    _DSC1287thumb.jpg
    78.6 KB · Visningar: 449
  • _DSC1321thumb.jpg
    _DSC1321thumb.jpg
    46 KB · Visningar: 446
  • _DSC1351thumb.jpg
    _DSC1351thumb.jpg
    66.8 KB · Visningar: 446
PS - alla bilder tagna med Mamiya-150, manuell fokus med orginalskivan monterad. Jag har inte fått hem Canon-skivan än. -DS
 
... Skämt åsido så har du gjort dig av med en sängkamrat som får ett Canon EF 16-35/2.8L usm II att framstå som en onykter Lensbaby.
...
Hahaha! Du har verkligen förmågan att uttrycka dig målande! :)


...
Gluggen var så bra att du t o m ska få betalt:)
...
Å tusan! Är Zeiss.objektiven SÅ bra! Då börjar jag förstå orsaken till alla superlativ som folk brukar dränka dem i...
 
A900/A850 vs A550

A550 har ju hamnat i diskussionerna på den här tråden. Gjorde mig nyfiken och har därför kunnat testa en praktiskt i 2 dagar.

Till de Sonyägare av A550 som i andra trådar har varit smått förbaskade över de recensioner kameran fått i fackpress och på div testsajter jämfört med Canons och Nikons modeller vill jag säga följande:

Ni är inte helt fel ute: Kameran må ha en lite plastig kåpa men är förbaskat pricksäker och rapp. LV med fasdetekterande AF är helt unik. A550 är definitivt en kamera som det går att fånga snabba situationer med och i svåra vinklar.

Med raw är kameran riktigt giftig och kan väl mäta sig med Nikon D300 och Canon 7D. För den som bara önskar köra jpeg (jag vill det inte) måste jag erkänna att kameran fixar dessa ganska färdiga direkt ut på minneskortet. HDR- funktionen riktigt bra.

Lågljusegenskaperna vid praktisk fotografering är betydligt bättre än kamerans rykte. LCD-displayen är definitivt en av de bästa jag sett.

Jämförde A550 med sina 14mp mot A900 satt i aps-c läge med samma objektiv och motiv med raw i fast belysning. A900 får då drygt 10mp. Skalade upp A900-filen till 14mp. Här är det dock svårt att se någon skillnad. Här spelar kanske A900:ans lite större pixlar en viss roll.

Finns mycket mer att skriva, men jag tror inte att det under det senaste året funnits en kamera som blivit lika ljumt mottagen samt till stora delar underskattad av fakckpress och proffstestare.
 
Jag har inte fått hem Canon-skivan än. -DS
Fullständigt off topic, men vad är det för Canon-skiva du beställt? Jag funderar på en EE-S nämligen, till min D700. Om du har lust får du fantastiskt gärna mäta skivan, så att jag vet om det vore lönt att köpa en till min Nikon:) Just nu har jag en skiva från en F2 som är lite för liten, men det funkar skapligt. Är den för stor så är det bara att fila!
 
Orginal-5D's Ee-S brukar vara en hundralapp billigare än 1Ds3 eller 5D2's Eg-S, men just nu blev det en sambeställning med lite annat. Med egen frakt hade den billigare 5D-skivan kostat mer iaf...

Eftersom A850 verkar ha ett aningens lite mindre yttermått på orginalskivan än D700 antar jag kallt att det kommer fungera, även om det var pilligt med Nikon-kameran. Behövs det någon mindre justering finns det verktyg för det nära till hands... :) Jag kan lämna måtten här i tråden lite snabbt när jag fått skivan - hade det uppskrivet nånstans, men det är ju inte lätt att hitta det nu.

F2-skivan var väl monterad i ram från början? Det finns andra Nikon-skivor som passar bättre då. Men de är oftast svåra att få tag på, och en Eg-S kostar ju bara 300 om man slipper räkna fraktkostnaden på skivan för sig självt som ensam i paketet.
 
A550 har ju hamnat i diskussionerna på den här tråden. Gjorde mig nyfiken och har därför kunnat testa en praktiskt i 2 dagar.

Till de Sonyägare av A550 som i andra trådar har varit smått förbaskade över de recensioner kameran fått i fackpress och på div testsajter jämfört med Canons och Nikons modeller vill jag säga följande:

Ni är inte helt fel ute: Kameran må ha en lite plastig kåpa men är förbaskat pricksäker och rapp. LV med fasdetekterande AF är helt unik. A550 är definitivt en kamera som det går att fånga snabba situationer med och i svåra vinklar.

Med raw är kameran riktigt giftig och kan väl mäta sig med Nikon D300 och Canon 7D. För den som bara önskar köra jpeg (jag vill det inte) måste jag erkänna att kameran fixar dessa ganska färdiga direkt ut på minneskortet. HDR- funktionen riktigt bra.

Lågljusegenskaperna vid praktisk fotografering är betydligt bättre än kamerans rykte. LCD-displayen är definitivt en av de bästa jag sett.

Jämförde A550 med sina 14mp mot A900 satt i aps-c läge med samma objektiv och motiv med raw i fast belysning. A900 får då drygt 10mp. Skalade upp A900-filen till 14mp. Här är det dock svårt att se någon skillnad. Här spelar kanske A900:ans lite större pixlar en viss roll.

Finns mycket mer att skriva, men jag tror inte att det under det senaste året funnits en kamera som blivit lika ljumt mottagen samt till stora delar underskattad av fakckpress och proffstestare.

Vi får nog skälla på Sony faktiskt, fingertoppskänslan hos marknadsfolket brister i bland på det grövsta. Det är min egen åsikt, föregångaren A350 med liknande monitor system är 10mm smalare(75mm) A550 sticker iväg till hela 85mm i bredd, det blir väldigt mycket plast det. Som exempel är Pentax semipro K7 endast 71mm bred. design/materialval betyder enormt mycket hur en kamera blir emottagen. Sony visade med A700 hur man gör, visserligen mera inriktning på semipro. Vet att du inte gillar dom olika benämningarna på kamerorna Lennart, men för att blidka testerna och flörta med dom mera erfarna kameraägarna, måste energi läggas på materialval och design, går att få plast att inte se så plastig ut så att säga. Har du Lennart som exempel sett en en riktigt bra och genomarbetat reklam för det fantastiska LV-system som A550 har, totalt överlägsen övriga kameramärken även dom dyra. inte tusan fångar Sony upp detta och slår på stora trumman. Skulle Canikon haft detta förnämliga LV-system kan man ge sig att hela världen fått veta detta tio-gånger om, jag ser reklamsnuttar på TV:en framför mig, där dom fyndiga Canikon skulle ha fått till det mycket bra.// Bengt.
 
Hade A550 hetat "Canicon A550" så hade kameran varit perfekt enligt testarna. Och det stora storleken hade varit guddomlig även om den medför att plasten gör den "känns" mer än ett kompaktare hus. Då hade detta stora fördelaktiga inte varit en nackdel alls..

Och kameran hade med sin Live view med vinklingsbar skärm som bara den är en gåva ..samt HDR samt fina grepp ihop med SSS sålt i pallmängder i varenda affär..
 
Vi får nog skälla på Sony faktiskt, fingertoppskänslan hos marknadsfolket brister i bland på det grövsta. Det är min egen åsikt, föregångaren A350 med liknande monitor system är 10mm smalare(75mm) A550 sticker iväg till hela 85mm i bredd, det blir väldigt mycket plast det. Som exempel är Pentax semipro K7 endast 71mm bred. design/materialval betyder enormt mycket hur en kamera blir emottagen. Sony visade med A700 hur man gör, visserligen mera inriktning på semipro. Vet att du inte gillar dom olika benämningarna på kamerorna Lennart, men för att blidka testerna och flörta med dom mera erfarna kameraägarna, måste energi läggas på materialval och design, går att få plast att inte se så plastig ut så att säga. Har du Lennart som exempel sett en en riktigt bra och genomarbetat reklam för det fantastiska LV-system som A550 har, totalt överlägsen övriga kameramärken även dom dyra. inte tusan fångar Sony upp detta och slår på stora trumman. Skulle Canikon haft detta förnämliga LV-system kan man ge sig att hela världen fått veta detta tio-gånger om, jag ser reklamsnuttar på TV:en framför mig, där dom fyndiga Canikon skulle ha fått till det mycket bra.// Bengt.

Ser man till längd x höjd är min A350 inte mycket större än min lilla Pentax ME, som länge var min högt älskade och näst intill oförstörbara resekamera från 70-talet. Men A350 är dubbelt så tjock,. Trots små Minolta-objektiv såsom 50mm och 24mm, så är hela paketet inget som går ner i alla fickor på samma sätt som en Pentax ME. A550 är ännu biffigare om man ser till tjockleken.

Visst kan man se på design och materialval som oerhört viktigt. För vissa är det allt, vilket kan tyckas lite lustigt egentligen när folk byter kamerahus ungefär som man byter skjortor. Om man jämför en A350 med exv. Nikons D300 (samma generation som A350), så är det ingen tvekan om att det dubbelt så dyra A300-huset är oerhört mycket bättre byggt. Ser man dock till bildkvalitet så är det få APS-C-kameror i samma generation som kunde mäta sig med A350 på bas-ISO (få har den färgåtergivning). Detta har även en del Nikonfotografer yrvaket konstaterat som använt båda kamerorna.

Så visst finns det en känslofaktor och en hållbarhetsfaktor men är den verkligen värd dubbla priset eller mer om bildkvaliteten faktiskt inte är bättre och om den blir omodern och hopplöst ute i ögonen på många och det långt långt innan hållbarheten någonsin på allvar prövats vare sig av tidens tand eller av några strapatser som satt konstruktionen på prov? Hur är det med byggkvalitet och precision då? En av dessa Nikon-fotografer konstaterade även torrt att passningen mellan kamerahus och objektiv på hans D300 var betydligt sämre än på hans A350. Det kan säkert vara en tillfällighet men i detta fall är det talande.

Plast har dessutom ytterligare en underskattad egenskap i vårt iskälla klimat - det leder inte kyla på samma sätt som ett fullmetallhus.

Att A550 sågats beror i huvudsak på en enda sak - A550 har ingen filmfunktion som konkurrenterna alla har. Efter det så tappar de flesta recensertena det riktiga intresset. Att sedan just A550 har ett antal helt unika funktioner för DSLR:er har inte kunnat reparera den skadan och jag tycker du har helt rätt i att Sony inte ansträngt sig speciellt heller för att lyfta fram detta.

Men... se det positiva i det. Du kan säkert få en A550 för en spottstyver (om du mot förmodan kan få tag på någon idag för många har fattat att den varit ett klipp till de priser den gått för senast), medan Nikon fortfarande tar ganska bra betalt för en betydligt äldre konstruktion som D90 fortfarande. Så i takt med att recensenter skriver ner Sony-kameror (i de fall de nu verkligen gör det) så kan vi köpa fantastiska produkter betydligt billigare än vi skulle kunna annars. Är inte det fantastiskt?
 
Senast ändrad:
Men vilken färg är den?

Ser ut som om någon fotograferat en neutral grå yta på iso 12800 och fått färgbrus därefter i magentafärg, d v s fortfarande bordellfärg liknande lila blandat med grått.

En annan sak: Det rackas ned på att off-on vredet kring utlösaren är av plastmaterial. Visserligen kromat, men plast på exakt samma ställe har NIkon D3/D3x/D300/D300s m fl. Skrivs inte skit negativt om det.

Så visst ligger det en del i viss nonchalans hos de som testar. Och mycket dålig marknadsföring från Sony.

Testade A550 mot 7D, båda på samma abstånf och båda hade en 50mm/1.4.glugg. Detta skedde på basiso samt iso 1600 raw. Därefter interpolerades A550:s 14MP upp till motsvarade 7D:s 18MP. På skärm syns i princip ingen skillnad. Jag printade ut utsnitten och kan inte se någon direkt avgörande skillnad ens på nära håll.

Jag gjorde skärmdumpar side by side av utsnitten i 100% direkt efter rawkonverteringen. Ser man inte tilläget ARW resp CR2 i filnamnen är det svår att avgöra vilken kamera som har tagit resp bild.
Därtill underexponerade 7D oftast med 1/3-1/2 EV. Därför ställdes kameorna manuellt till samma tid/bländare. 7D verkar ändå "bränna" högdagrar mer.

Denna tendens inte alls lika tydlig mellan A900 och 5DMkII.
 
så kan vi köpa fantastiska produkter betydligt billigare än vi skulle kunna annars. Är inte det fantastiskt?

Nej. Därför det driver Sony till att följa det signum dessa "Testare" påtalar "som det rätta" vilket gör att Sony´s fördelaktiga Live view mm säkerligen har stora chanser att bli "bortvalda" såsom "ej fungerande" funktioner för kamerafolket..

Fast ärligt jag tror en stillbildskamera såsom A850/A900 med uppdaterad med prestanda och A500íns HDR Live view Samt vinklingsbar skärm skulle älskas utav fotografer...

Jag är mycket orolig för att Sony tappar modet att gå denna egna väg..


Jag såg lite utav bröllopet igår.. Och kan säga direkt att en Sony A550 med sin snabba live view funktion hade varit det ända sättet att ens få en bra bild om man stod en liten bit bakom folket längst fram som ville fota kortegen....

Och där hade nog varenda även utav Sony´s FF användare jublat om dom haft denna superba snabba exakta Live view i sina FF kameror...


Så svaret är defenetivt avgjort nej.! Det är inte bra för oss konsumenter att fejktester gör att kameratillverkare "pressas" att ev för få vara i solen kopiera dessa filmande Canikoner som det stora målet.. Den funktionen är ju inget att ha då det gäller att faktiskt ta sin stillbild vilket är det huvudsakliga målet med en stillbildskamera...

Så jag anser att partiska testare gör extrem skada på att skapa bättre verktyg för "att ta bilden" med smarta funktioner som gör det möjligt att verkligen "ta bilden"...

Folk kan ju försöka stå med sina filmande stillbildskameror med 5 . 8 personer framför sig och försöka filma samt ta sina med full kontroll samt exakt fokuserade bilder.. Just try it!!..

Vi med Sony´s Live view kameror kan ta bilderna med kontroll samt med full kontroll att vi fokuserar på det vi vill snabbt och enkelt.... Och detta är jag orolig för att Sony skall "tappa" då pressen ifrån testare och den sedan minskade säljvolymen skall skapa att Sony byter spår..

Det jäkliga är att detta beteende från testare skapar ju sämre utveckling för alla märken då deras ord skapar inte dom bästa kamerorna. Utan dom skapar dom kameror som påstås vara bäst..

Men vi kan ju ses några st med alla märken och ta bilder i besvärliga situationer så kan vi sedan se vilket märke som levererar samt gör det med högst rating i antal godkända bilder samt med störst exakthet och kontroll... Samt att ens få en bild..

Jag tror mig utan tvekan veta att tex Sony A550 kommer inte vara förlorarkameran..! Inte heller Sony´s FF kameror kommer ha minsta chans...

Så kan vi sedan bestämma vilken kamera i praktiken som är "bäst" vid praktiskt fotande...

Alla kameror klarar ju att stå längst fram med fritt "skottfällt".. Men så ser ju sällan verkligheten ut vid "händelser".. Då finns oftast massa mer människor som också vill stå längst fram .. Dom står ju till och med dagen före där samt sover över för att få vara först längst framme...Annars går det ju inte fota "händelsen"..

Här är ett exempel. Flera fotande sprang fram för fota vid skolavslutningen.. Jag bara lyfte min kamera och fick med kaoset med trängsel av fotande... Och samtidigt barnen som sjöng.. Och med live view mätning den gör grejade kameran även den där lampan som lyser där i bild.. Utan tappa bort resten av bilden .. Och jag satt ner och tog bilden.. Kunde ju ställt mig upp också.. :)

Så åter igen "nej!.. Som konsument och praktisk användare anser jag inte det bra att testarna förvränger saker så det skadar mina samt allas chanser att få den bästa kameran ""framdriven"" via ärliga tester seriösa .. Och via dagens form av tester få det mest partiska mot märken framdrivet i stället..

Hoppas Sony har styrkan att våga stå emot.. En ny A7XX med HDR Live view osv.. FF kamera med detsamma osv...Hoppas detta är vad sony prioriterar. Skalldom skapa filmande så gör det som en extrafunktion.. Men stillbild bör vara prioriterat område!!

Sorry långt inlägg.. Men en FF kamera med A550 funktioner... Mumma det.. Eller efterkommande A7XX med dito funktioner..... Mumma det också...


La till en till bild där man enkelt ser hur A550 med snabb live view briljerar..Och igen ser man hur andra får krypa där framme i bild.. Och hela gången bakom var fler som försökte fota ifrån...Men men...
 

Bilagor

  • DSC01037 2.jpg
    DSC01037 2.jpg
    23.6 KB · Visningar: 349
  • DSC01059.jpg
    DSC01059.jpg
    26 KB · Visningar: 348
Senast ändrad:
Ser man till längd x höjd är min A350 inte mycket större än min lilla Pentax ME, som länge var min högt älskade och näst intill oförstörbara resekamera från 70-talet. Men A350 är dubbelt så tjock,. Trots små Minolta-objektiv såsom 50mm och 24mm, så är hela paketet inget som går ner i alla fickor på samma sätt som en Pentax ME. A550 är ännu biffigare om man ser till tjockleken.

Visst kan man se på design och materialval som oerhört viktigt. För vissa är det allt, vilket kan tyckas lite lustigt egentligen när folk byter kamerahus ungefär som man byter skjortor. Om man jämför en A350 med exv. Nikons D300 (samma generation som A350), så är det ingen tvekan om att det dubbelt så dyra A300-huset är oerhört mycket bättre byggt. Ser man dock till bildkvalitet så är det få APS-C-kameror i samma generation som kunde mäta sig med A350 på bas-ISO (få har den färgåtergivning). Detta har även en del Nikonfotografer yrvaket konstaterat som använt båda kamerorna.

Så visst finns det en känslofaktor och en hållbarhetsfaktor men är den verkligen värd dubbla priset eller mer om bildkvaliteten faktiskt inte är bättre och om den blir omodern och hopplöst ute i ögonen på många och det långt långt innan hållbarheten någonsin på allvar prövats vare sig av tidens tand eller av några strapatser som satt konstruktionen på prov? Hur är det med byggkvalitet och precision då? En av dessa Nikon-fotografer konstaterade även torrt att passningen mellan kamerahus och objektiv på hans D300 var betydligt sämre än på hans A350. Det kan säkert vara en tillfällighet men i detta fall är det talande.

Plast har dessutom ytterligare en underskattad egenskap i vårt iskälla klimat - det leder inte kyla på samma sätt som ett fullmetallhus.

Att A550 sågats beror i huvudsak på en enda sak - A550 har ingen filmfunktion som konkurrenterna alla har. Efter det så tappar de flesta recensertena det riktiga intresset. Att sedan just A550 har ett antal helt unika funktioner för DSLR:er har inte kunnat reparera den skadan och jag tycker du har helt rätt i att Sony inte ansträngt sig speciellt heller för att lyfta fram detta.

Men... se det positiva i det. Du kan säkert få en A550 för en spottstyver (om du mot förmodan kan få tag på någon idag för många har fattat att den varit ett klipp till de priser den gått för senast), medan Nikon fortfarande tar ganska bra betalt för en betydligt äldre konstruktion som D90 fortfarande. Så i takt med att recensenter skriver ner Sony-kameror (i de fall de nu verkligen gör det) så kan vi köpa fantastiska produkter betydligt billigare än vi skulle kunna annars. Är inte det fantastiskt?

Jag kan nog hålla med dig på dom flesta punkterna. men alla vi som sitter med en drös Sony/minolta objektiv, får så vacket välja vad som erbjuds, jag tror att aven du StenÅke fick tänka så. Nu verkar A550 vara ett nog så gott val. men förutom det förnämliga LV-systemet, så måste väl vän av ordning erkänna att även likvärdiga konkurenters kameror tar lika bra bilder som A550. Filmfunktionen har jag ältat till förbannelse i Sonytrådarna så till och med Tannler tröttnade på svara. kommer alldrig någonsin att köpa att Sony skall vänta typ 5 år efter alla andra på den perfekta filmfunktionen, funktionen i 2010 års Nex-kameror har väl inte så mycke magiskt över sig. Personligen för mig om jag skall köpa ny kamera så kommer jag nog behålla den 7-10 år, mycke sällan värt att byta för ofta. min gamla KM5D är väl lite trött i reaktionerna, men fungerar väldigt bra, för övrigt tilltalas jag över den fina pentaxen K7, verkar att finnas en uppsjö av andvändbara finesser i den, hoppas att Sony kan släppa en likvärdig som den
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.