Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu jäklar har SVT spårat ur. Dom sände en filmsnutt på nyheterna ifrån bröllopet Och tro det eller ej. Men en finfin snutt föreställde en sonyfotograf med sin Sony kamera hängande där på magen med texten på kamera remmen fullt synlig..

Så rita kryss i taket... För första gången har jag sett annat än reklamen för Canon samt Nikon via SVT´s kamerasnubbars ideligen återkommande inzoomanden av dessa två märken endast.. Så nya tider är ev på G..

Fast iofs var det reportage från andra länders sändningar dom visade. Så kamerasnubben som så noga visa en Sony Fotograf kanske inte visste att i Sverige är sådant "förbjudet." :) :) ..
 
... Men en finfin snutt föreställde en sonyfotograf med sin Sony kamera hängande där på magen med texten på kamera remmen fullt synlig..

Var det på skeppsbron och en kille i mörkgrå kavaj som hade Sony A850 med vertikalgrepp och med ett stort mattsvart Sigma 150-500? :)

Jag vet att jag blev filmad flera gånger, både av TV4 och Japansk TV.

I övrigt så är det inte så konstigt att inte Sony exponeras så mycket. Hur många Sony ser du själv i vimlet av Nikon och Canon? Jag var inne och fotade bröllopet och såg hundratals fotografer och jag tror jag såg en Sony totalt. Så är det med ett kameramärke med pytteliten maknadsandel, det är ingen konspiration, bara verkligheten.

kortege1_400.jpg
kortege2_400.jpg
vinkar_400.jpg


/Mats
 
Jag kan nog hålla med dig på dom flesta punkterna. men alla vi som sitter med en drös Sony/minolta objektiv, får så vacket välja vad som erbjuds, jag tror att aven du StenÅke fick tänka så. Nu verkar A550 vara ett nog så gott val. men förutom det förnämliga LV-systemet, så måste väl vän av ordning erkänna att även likvärdiga konkurenters kameror tar lika bra bilder som A550. Filmfunktionen har jag ältat till förbannelse i Sonytrådarna så till och med Tannler tröttnade på svara. kommer alldrig någonsin att köpa att Sony skall vänta typ 5 år efter alla andra på den perfekta filmfunktionen, funktionen i 2010 års Nex-kameror har väl inte så mycke magiskt över sig. Personligen för mig om jag skall köpa ny kamera så kommer jag nog behålla den 7-10 år, mycke sällan värt att byta för ofta. min gamla KM5D är väl lite trött i reaktionerna, men fungerar väldigt bra, för övrigt tilltalas jag över den fina pentaxen K7, verkar att finnas en uppsjö av andvändbara finesser i den, hoppas att Sony kan släppa en likvärdig som den

Självklart kan flertalet kameror från konkurrenterna vara lika bra som A550. Personligen ville jag bara vända på perspektivet. Nämligen att A550 är kapabel till att ta lika bra/och i vissa fall bättre bilder än konkurrenternas likvärdiga modeller.

Orsaken är just att A550 setts lite över axeln så att säga i rätt många tester. Jag har själv med egna ögon sett att den kan konkurrera med Canon 7D vad gäller bildkvalitet. A550:s LV är unik men sökaren är medioker. Sekvensen i bps bör räcka för de flesta och AF-säkerheten är faktiskt bättre an 7D:s vad gäller AF-S i sämre ljus. Den är brusfriare än 7D vid basiso och spelar jämnt vid 1600, AWB är något säkrare etc. Detta har missats vid recensionerna av den. men visst kunde Sony lagt en fiberkåpa i svart färg istället för den bordellfärgade toppkåpan. Och visst kunde omkopplaren mellan LV och vanlig optisk sökare gjorts mindre plastig liksom AF/MF-omkopplaren.

Annars känns den lika plastig som Nikon D100 m fl som det inte anmärktes ett skvatt på ang plastigheten.

Personligen har jag inga som helst önskemål om filmmöjligheter i en dslr. Mina Canonkameror kan spela in filmsekvenser i högsta kvalitet. Jag har bara testat att det fungerade och sedan faktiskt glömt möjligheten.

Men det kanske spelar stor roll för andra så jag förstår vad du menar. Nu tror jag emellertid att det dröjer med den funktionen. Pratade med en Sonyrepresentant som sade att man satsar på att nå dem som vill ha bra färgåtergivning och sätter stillbilden främst. Återger bara vad jag hört. Sedan finns det uppenbarligen i Sonys fall problem med SSS kombinerad med filmmöjlighet. man har ju tagit bort SSS ur NEX-kamerorna och uppgivit just den orsaken.

Vad gäller Pentax så har den användbara finesser, precis som du skrivit, men K7D är inte världens åttonde underverk för den skull. Precis som dess föregångare K10D och K20D har den liknande färgåtergivning. Och den färgåtergivningen skiljer sig ganska markant från den som återfinns i Sony/KM:s dslr. Går givetvis att korrigera i rawkonverteringen, men K7D:s jpegfiler har ett mycket säreget utseende som skiljer sig mycket från Sony/KM.

Och jag har för mig att du helst vill ha jpeg-filer ur kameran. Eller har jag fel?

Hursomhelst: Alla dslr i mellanklassen är bra oavsett tillverkare och paradoxalt är alla dslr i mellanklassen rena skiten oavsett tillverkare. D v s de ha olika för- och nackdelar.
 
Jag kan nog hålla med dig på dom flesta punkterna. men alla vi som sitter med en drös Sony/minolta objektiv, får så vacket välja vad som erbjuds...

Det är inget skäl för mig att inte byta märke ifall systemet man råkar ha inte kan leverera bra kommande modeller. Om man byter märke så är det bara att skaffa en uppsättning nya objektiv som passar. Jag var på vippen att ditcha allt och gå över till Nikon för knappt ett år sedan. Hade klämt och känt en hel del på en D90 som en kompis har och var fast besluten, men sen precis när jag skulle köpa så dök A550 upp och jag blev nyfiken. Köpte den på ren impuls för att prova. Visste inget om skillnaden mellan LV-system, utan trodde att det var ungefär samma som Nikons. Att jag köpte den trots att den inte hade video var Nikons förtjänst, efter att ha provat och sett implementationen på D90 tyckte jag att det kunde man lika gärna vara utan.

Att det sedan visade sig vara ett bra val var bara tur. Hade ingen aning om hur bra LV var och hade inte hafte en tanke på att utnyttja det, nu är det en absolut favorit som jag inte kan klara mig utan knappt. Idag är det en showstopper för mig att byta till Nikon om dom inte kan göra det lika bra.

Så är det nog för många. Tror inte att så många som inte är insatta vet om att det är skillnad på LV och LV. Sony har varit dåliga på att marknadsföra denna smått revolutionerande implementation. Faktiskt skulle dom kunna stoppa in video på samma sätt, genom att byta ut LV-sensorn till en bättre videosensor så kan man filma med följande AF och hela kitet utan pelix-spegel mm.

De flesta som köper en enklare systemkamera i kit och sen kompletterar med ett eller två objektiv i 4000kr-klassen är inte låsta till ett system. Inte förrän man börjar skaffa mer speciella objektiv börjar man sitta fast. Därför är det viktigt att Sony får en bas med kunder som har deras mer avancerade modeller, för först då investerar man i bättre högklassig optik. Problemet är att de bara har en modell i den klassen (jag räknar 850 och 900 som samma) och tyvärr börjar den bli lite till åren nu. Därför är det inte så konstigt med den kampanjen som varit på 850, men de måste passa sig för att inte stöta sig med deras egna kunder som köpt A900 för 30000 kr.

Jag tycker mer och mer om 850, men att säga att den är särskilt modern är ju att ta i, men de bilder som man lyckas med, där man hinner med och skårpan sitter blir fantastiska!

Har både A550 och A850 och bägge är bra på sina sätt, men har också sina nackdelar. Om inte Sony visar att de kan lansera bra kommande modeller, typ 32+ MPx FF, med LV och Video och bra ISO-egenskaper och fylld med finesser i ett robust kvalitetshus, utan istället fortsätter att lansera ännu fler 230/290/380 osv. så kliver jag av båten. HDR är bra, men på vissa låter det som om de fått en religiös upplevelse. Det är inte allenarådande och konkurrenterna kommer med nya modeller så Sony måste ta ett jättekliv och lansera fler modeller i de högre segmenten och dessutom bli aggresivare i sin marknadsföring. Tror iofs att det är precis vad de kommer att göra och att de har långsiktiga planer, men nu kan dom inte söla mer.


/Mats
 
Mats!

Jag har en liten annan åsikt vad gäller A850/A900. Det är just den råa känslan av en "riktig" kamera med lite retrofeeling kombinerat med väldigt bra (i dagsläget finns bara Nikon D3x och 1DsMkIII som båda kostar bortåt 60-70.000 som hamnar på "samma hylla") bildegenskaper.

Känner absolut inget uppdateringstvång. Men okej, det hade inte suttit fel med en LV, dock tror jag inte det låter sig göras med fasdetekterande AF uppbyggt som på A550 utan att offra det äkta pentaprismat.

32MP istället för 24,6 ger i princip nada. Kan istället bli en nackdel vad gäller lågljusegenskaperna om man önskar en brusfriare kamera. Men sensorutvecklingen går ju framåt. Eftersom det sitter samma sensor i grunden i A850/A900 som i Nikon D3x har däremot Nikon lyckats bättre med signalhanteringen, in-och utläsningsbrus i sin bildprocessor.

Ang video så är jag extremt inbiten stillbildsfotograf vilket kan förklara att jag i det avseendet absolut inte betraktar Sonys FF-kameror som omoderna.
 
...Jag var inne och fotade bröllopet och såg hundratals fotografer och jag tror jag såg en Sony totalt. ...

Jag var också där. Med Sonyhus o allt. Och jag såg nog fem-sex Sonykameraremmar till i vimlet. Själv har jag en neutral rem, så man får nog krypa rätt nära för att se att det är en Sony. Prins Daniel ser ut att ha upptäckt det och blivit glad...

Edit: Såg minst två Minolta D7D också, det gjorde mig lite nostalgisk och ändå är det inte längesen den var toppmodell, väl?
 

Bilagor

  • prinsD1784.jpg
    prinsD1784.jpg
    23.2 KB · Visningar: 298
De är inte omoderna, däremot saknar de en hel del... Men visst har de en (kanske lite grovhuggen) kvalitetskänsla inbyggd!

Tror jag skrivit det tidigare, men K7 är min absoluta favoritkamera vad det gäller mekanisk funktion och funktionsplanering under 2009, alla tillverkare och modeller inräknade. Menyer och bildresultat var jag dock inte alls lika positiv till...

Det känns faktiskt som det är här (synbar mekanisk kvalitet och ergonomi) Sony har en bit kvar i sina billigare modeller.

Som tidigare processingenjör har jag haft mycket kontakt med ergonomi-experter, och det finns gott om företag som betalar miljoner för att få funktioner utvecklade och evaluerade mot ergonomisk funktion. De tester som gjorts ang. ergonomi sätter Sony på en klar sistaplats vad det gäller detta, och tyvärr får jag nog hålla med.... Man mäter då saker som mängd ledbelastning vid en viss arbetssekvens, normaltillståndsbelastning (grepp) osv, osv - samt väger detta mot schema framtagna för "betygsättning" av arbetsbelastning. Vad det gäller handgrepp, handledsvinklar, fingervridning och tryckbelastning är detta en väl genomarbetad och väl genom praktiska försök bekräftad modell som verktygstillverkare och produktutvecklare världen över arbetar efter. Läkemedelsindustri, tillverkningsindustri och verktygsutvecklingsindustri lägger tiotals miljarder om året på detta, så god information och massvis med statistik över belastningsskador finns tillgänglig....

Om en produkt är bra ergonomiskt kan hjälpa/stjälpa dess framgång, och ju mer en användargrupp är beroende av produktens långtidsegenskaper ergonomiskt, desto tyngre väger argumentet vid en "personlig bedömning". Detta är inte alltid medvetet, men om man jobbar med något speciellt och är en fena på det - ja då vet man oftast "automatiskt" vad som kommer fungera och kännas bra att arbeta med - och naturligtvis också vad som INTE kommer göra det. Detta påverkar en beställd bedömning i mycket högre grad än vad man först kan tro!

Jag har redan ett helt gäng punkter där jag blivit tvungen att lägga om mina fingerscheman och greppscheman med min A850 - saker där jag tidigare helt utan att sträcka mig efter / anstränga mig / byta grepp kunde göra exakt samma "arbete", förändringar eller arbetsmoment med andra kameror. Många saker kräver att jag greppar om, flyttar handen och fingrarna, gör det jag ska med knapparna/kontrollerna, för att sedan flytta tillbaka till "normalarbetsläget" där jag når de mest använda funktionerna utan att sträcka mig allt för mycket iaf. Vissa knappsekvenser som är nödvändiga för at komma åt vissa funktioner är onödigt många/långa.

Visst, detta behöver man inte göra mellan varje foto, men ofta kanske mellan vart 20:e foto. Tar man 200-300 foton på en dag blir det ett par gånger... Och varje gång man gör det blir man mer medveten om det.

Vad det gäller bildkvaliten har jag inga invändningar.. :)
 
-Och, som bil-industrin mycket väl vet (och de lägger också ner miljarder per år på att forska runt sånt här) gör "handpåläggningskänslan" betydligt mer än den intellektuellt bedömbara hållbarhetsuppskattningen för hur vi upplever en pryls "byggkvalitet".
Här brister Sony's mindre serier betydligt numer - A850/900/700/350 har/hade mycket bättre "handpåläggningskänsla" - man tar prylen, lyfter den, och får en känsla av gedigenhet - det gör inget om man tappar den - den håller! En A550 kanske håller precis lika bra (eller bättre! Vem vet?) för ett 1m-fall - men man tror inte att det är så, eftersom den känns "billig". Naturligtvis återspeglas detta i hela hållningen en person får till en kamera.

Se exemplet "Leica" - byggkvaliten är så gedigen, och precisionskänslan är så hög att folks syn på kameran automatiskt gör att de höjer den (ganska mediokra) bildåtergivningen till skyarna - helt utan att jämföra de faktiska BILDERNA med något konkurrerande märke. Klart att bilderna är fantastiska, kameran känns ju fantastisk! -(???)
Samma effekt (men i negativ riktning) drabbar nog de billigare Sony-kamerorna.

Det är ju så vi människor fungerar - vi agerar/reagerar efter förutfattade meningar och övergripande intryck, och mycket sällan efter att opartiskt ha bedömt de faktiska resultaten i jämförelse med andra valmöjligheter..

Hur förtjust man än blir i LV's fördelar osv finns det inget sätt att komma runt detta, om man inte vill se kameran som en slit&släng-pryl - en plastleksak som ska slängas efter att bäst-före-datumet gått ut. De som arbetar med fotografi, eller helt enkelt bara gillar kvalitetskänsla i sina pylar ser det dock väldigt sällan så. Detta påverkar folks bedömningar.
 
Mats.

Ingen aning om vart det filmades.. Men det var ändå roligt att se att det var för en gång skull ens eget märke som visades så vackert.... :) :)

---------------------------------------------------------------------------
Angående reklam.

Och jag säger bestämt enligt min åsikt att detta inzoomande av Canikoner sker medvetet från kamerakillarnas sida..

Jag skrev till SVT och påpekade för nått år sedan att dom gör reklam vid tillfällen där ingenting hade med kameror att göra.. Och att ändå det hela tiden inzoomades kameror med närbilder fast reportage handlade om andra saker..

Vips så "försvann" detta evinnerliga inzoomande direkt i alla nya inslag som kamerasnubbarna gjorde. Så visst handlar det om medveten reklam från kamerasnubbarnas sida..

Sådan sk som det ser ut "spontanvisning" där folk inte normalt sett "ser det som påpressad reklam" är guld värd för en tillverkare. Och att sådant sker är rakt ingen hemlis direkt i marketingvärlden... Då jag varit med i tex tung verkstadsindustri som marknadsförare samt påbyggare nationellt samt internationellt och med stora chassieleverantörer så är jag långt ifrån oerfaren på området..

Så att sådant skulle vara en "konspiration" har jag aldrig påstått. Men jag "känner igen" då "spontanreklam" är av slump eller den är medvetet utförd.. Och en grundregel är att då visning sker regelbundet av samma märke (eller märken) utan det handlar ens om saken som visas så handlar det om medveten "spontanreklam".. Ingen hade "protesterat" mot vad jag här skriver om det varit en Coka Cola flaska som varje gång inzoomades fast saken som filmades hade noll med märket eller dricka att göra är jag säker på..Utan att det i det fallet handlat om en snyggt inlindad reklamcup hade nog alla hållt med om.. Samt troligen också hade många sänt in en del "protester" om detta..

Jag anser dock att jag "känner igen" sk "spointanreklam" då den sker.. Har ju varit i "Svängen" ett tag så att säga.. Och på SVT stoppades detta direkt då jag påpekade "fenomenet".. :) :)

Numera börjar det återkomma fast lite diskretare.
:) :)

Ämnet är ju också uppe då och då gällande flera saker än kameror. Och då i almänna ordalag.. Och även TV tar då och då upp saken och kallar det dår för "problemet med dold reklam eller inbakad reklam"... Så det är ju inget isolerat "Fenomen" gällande endast kameror .. Men som åskådare så är det svårt att förstå då detta sker att man utsätts för reklam då det sker införlemmat i andra sändningar så man som åskådare inte "ser" reklamen som just reklam..

Jaja. Nog om detta.. Det var enbart för jag tyckte det var lite skoj att faktiskt se en Sonyfotograf visas på SVT .. Och kanske ser andra vem fotografen är som visades på nyheterna.. Så kan vi gratta den numera rikskända "Sonydemokraten"

:) :)
 
Jag var också där. Med Sonyhus o allt. Och jag såg nog fem-sex Sonykameraremmar till i vimlet. Själv har jag en neutral rem, så man får nog krypa rätt nära för att se att det är en Sony. Prins Daniel ser ut att ha upptäckt det och blivit glad...

Edit: Såg minst två Minolta D7D också, det gjorde mig lite nostalgisk och ändå är det inte längesen den var toppmodell, väl?

Jag var också där med min A850 och Daniel vinkade även åt mig. Det bevisar väl att killen gillar Sony. Jag stod på Hamngatan var stod du K-G?
 
The_SuedeII;1525568 Se exemplet "Leica" - byggkvaliten är så gedigen sa:
________________________________

I första avsnittet i ditt inlägg (som jag stympat lupp i 2 delar) är jag helt övertygad om att det är så det fungerar. Jag hade en Leica M med Leicameter+ 35/2 och 90/2 samt Leicameter under tidigt 80-tal.
Jag ville så gärna att bilderna från Leican skulle överglänsa bilderna från min Nikon FM. Det gjorde de inte, snarare tvärtom. Men för f-n...det var ju ändå en Leica, fortsatte man att försöka lura sig själv.

Här kommer vi in på den andra grejen. Bildkvalitén var alltså inte bättre. Däremot var den ju mer praktisk att ha med sig och diskretare och definitivt hade den en trevlig känsla. Till sist tog förnuftet dock överhanden och jag sålde kameran vidare till den som ville gå på myten om Leica vad gäller just överlägsen bildkvalitet.

Slutligen har du sannolikt rätt i att om man arbetat länge med foto i lite tuffare miljöer (typ stress/pressfotograf där prylarna tar lite stryk) blir man ganska konservativ i många avseenden vad gäller materialval. Dvs: "Det ska vara metall, inte någon jäkla plastskit" och "inte en massa bjäfs". Jag både är sådan och inte.

Gör att jag alltid numera försöker vara så ärlig det går mot mig själv. Provar jag en kamera ser jag i första hand till bildresultatet, i andra hand till materialvalet. Helst vill jag att bästa material/byggkänsla ska gå hand i hand med bästa bildkvalitet.

Men så är det långt ifrån alltid. I fallet A900/A850 anser jag dock att byggkvalitet och bildegenskaper går hyfsat hand i hand. Vad gäller A550 så överglänser bildresultatet "känslan av byggkvalitet".

Och vem köper en digital M-Leica idag för en massa pengar när en 5DMkII/A900/A850 ger bättre bildkvalitet i flera situationer till väsentligt billigare pris. Och varför? Sannolikt p g a en viss känsla som personen ifråga är beredd att betala för.
 
Senast ändrad:
Självklart kan flertalet kameror från konkurrenterna vara lika bra som A550. Personligen ville jag bara vända på perspektivet. Nämligen att A550 är kapabel till att ta lika bra/och i vissa fall bättre bilder än konkurrenternas likvärdiga modeller.

Orsaken är just att A550 setts lite över axeln så att säga i rätt många tester. Jag har själv med egna ögon sett att den kan konkurrera med Canon 7D vad gäller bildkvalitet. A550:s LV är unik men sökaren är medioker. Sekvensen i bps bör räcka för de flesta och AF-säkerheten är faktiskt bättre an 7D:s vad gäller AF-S i sämre ljus. Den är brusfriare än 7D vid basiso och spelar jämnt vid 1600, AWB är något säkrare etc. Detta har missats vid recensionerna av den. men visst kunde Sony lagt en fiberkåpa i svart färg istället för den bordellfärgade toppkåpan. Och visst kunde omkopplaren mellan LV och vanlig optisk sökare gjorts mindre plastig liksom AF/MF-omkopplaren.

Annars känns den lika plastig som Nikon D100 m fl som det inte anmärktes ett skvatt på ang plastigheten.

Personligen har jag inga som helst önskemål om filmmöjligheter i en dslr. Mina Canonkameror kan spela in filmsekvenser i högsta kvalitet. Jag har bara testat att det fungerade och sedan faktiskt glömt möjligheten.

Men det kanske spelar stor roll för andra så jag förstår vad du menar. Nu tror jag emellertid att det dröjer med den funktionen. Pratade med en Sonyrepresentant som sade att man satsar på att nå dem som vill ha bra färgåtergivning och sätter stillbilden främst. Återger bara vad jag hört. Sedan finns det uppenbarligen i Sonys fall problem med SSS kombinerad med filmmöjlighet. man har ju tagit bort SSS ur NEX-kamerorna och uppgivit just den orsaken.

Vad gäller Pentax så har den användbara finesser, precis som du skrivit, men K7D är inte världens åttonde underverk för den skull. Precis som dess föregångare K10D och K20D har den liknande färgåtergivning. Och den färgåtergivningen skiljer sig ganska markant från den som återfinns i Sony/KM:s dslr. Går givetvis att korrigera i rawkonverteringen, men K7D:s jpegfiler har ett mycket säreget utseende som skiljer sig mycket från Sony/KM.

Och jag har för mig att du helst vill ha jpeg-filer ur kameran. Eller har jag fel?

Hursomhelst: Alla dslr i mellanklassen är bra oavsett tillverkare och paradoxalt är alla dslr i mellanklassen rena skiten oavsett tillverkare. D v s de ha olika för- och nackdelar.

Stämmer väl angående jpeg, och jag myser varje dag som jpegen går sitt segertåg över världen, även egensinniga Canon har krupit till korset och börjar leverera fina jpeg-moduler. jag har full respekt för alla som vill köra med Raw, tror absolut att man kan finslipa bilder för sitt ändamål, för dagen har jag inte tid och ork att tillbringa för mycket tid vid datorn, men visst det där LR3-programmet verkar lite lockande som StenÅke pratar om. i en nära framtid kanske jag sitter på nätterna med något Raw-program. Vad gäller kameran så brottas jag i huvudet över hur min närapå bästa kamera skall se ut och kännas. hade önskat att A550 inte hade sett ut som en undervattenskamera, utan mera lik stuket som K7 har, jag tror du vet vad jag menar. jag är inte sådan att jag vill köpa A550 bara för ett år för att vänta och byta, var väl för hårt fostrad av min far, köp inge i onödan pojk sa han.. precis som du skriver så kommer inte nästa dubbelt så dyra A700 att ta så mycke bättre bilder än A550. kan mycke väl bli så att jag köper A550, men jag tror att kameran flyter i vatten och det är ju inte så dumt
 
Jo, visst har du rätt. Känsla och stil är viktiga faktorer, men inte nödvändigtvis för bildkvalitén. Det finns många aspekter på det och alla skäl är legitima, bara man inte blandar ihop begreppen och anger felaktiga skäl.

Jag förstår t.ex. varför vissa köper en Rolex-klocka. Den är värd 100 000 kr. just för att den kostar 100 000 kr. Den inger en viss prestige och jag förstår att det ger ägaren ett stort mått av tillfredsställelse. Det är helt rationellt och absolut legitima skäl. Däremot blir det fånigt om Rolex-folket börjar argumentera för att det är en bättre klocka för att den visar tiden bättre än andra. En Seiko för 2000 kr är minst lika bra och många gånger mer tillförlitlig och exakt.

Om jag ska bygga en altan så kan jag mycket väl använda en skruvdragare från Biltema för 300 kr. med bra bits. Det finns ingen chans att se på resultatet att altanen inte är ihopskruvad med en DeWalt för 4000 kr. Om jag däremot arbetade som yrkessnickare och byggde tre altaner i månaden så skulle jag mycket väl överväga dyrare proffsverktyg.

Samma sak med kameror. Jag är ingen yrkesfotograf (även om jag faktiskt har en liten kommersiell koppling till det som motiverar att mitt företag inhandlar kamerautrustnngen, http://www.lillnor.net/web#foto ) och har absolut noll prestige i att verka viktig med ett snoffsigt fabrikat på utrustningen. Jag har heller inga aktier eller andra intrressen i varken Sony eller Canon eller Nikon, så deras framgång gynnar inte mig personligen och jag ser ingen anledning att lägga ner en massa energi på att göra reklam för dom.

Däremot finns det massa andra anledningar att man stannar kvar inom sitt märke. Det är naturligt att man sätter sig in i just sitt märkes modeller och tillbehör. Jag kan en massa idag om Sonys system med blixtar och vilka objektiv som är bra osv. och kan nästan ingenting om Canon eller Nikon, men om jag byter system så tror jag absolut att jag på ett halvår blir lika insatt i det systemets system. Det är alltså till stor del lathet som gör att man stannar kvar, men till slut når det en gräns om inte märket utvecklas på det sätt som passar mig. Det är trist tycker jag att Sony inte har fler avancerade kameramodeller och saknar video i DSLR. Jag har visserligen en fin Panasonic Full HD Videokamera, men vill gärna ha möjligheten att filma med systemkameran istället och kunna byta objektiv osv.

Att jag köpte en Sony A850 beror helt och hållet på att jag tidigare köpt mig en A550. Om jag istället hade handlat en Nikon D90 som var ursprungsplanen så hade jag nog varit aktiv i motsvarande Nikon-forum istället och hade säkert skaffat mig en mer avancerad Nikon-kameram lyckligt ovetande om Sonys förträffliga lösning på LiveView t.ex.

A850s sökare är jättehärlig, men jag ser det som bara ett extra plus, inget som är så viktigt att det är avgörande. Jag använder sökaren till att komponera bilden och använder AF. Manuell fokus är inte riktigt min bag eftersom jag inte har så bra synskärpa att jag kan göra det bättre manuellt än vad kameran kan. Förmodligen krävs det en kompromiss om prisman ska bytas ut mot ett spegelhus med en LV-sensor. Mitt val blir i så fall solklart att välja LV, medan andra tydligen tycker precis tvärtom och väljer bort LV för en bättre sökare. Enda lösningen för Sony blir att lansera flera olika liknande kameramodeller med olika preferenser. De hade chansen när de släppte A850, men istället satte dom bara en annan etikett på A900 och sänkte priset. Jag är säker på att strypningen till 3 fps bara är en mjukvarugrej för att inte stöta sig med deras egna kunder som betalat mycket mer för A900. Om man skulle hacka kamerans programvara så går det säkert att få upp den också till 5 fps. Att prismat är obetydligt mindre kanske gör produktionen något billigare och enklare, men priset har som sagt väldigt lite med produktionskostnaden att göra.

Faktum är att jag var ganska nöjd med känslan och kvalitén på A550, speciellt med vertikalgrepp, tills jag levt med A850 ett tag. Nu har A550 en mycket plastigare känsla, men det är fortfarande en mycket bra kamera som levererar. Jag ser gärna en FF med LV och video i plast, men Sony måste för min del agera i det övre segmentet istället för ännu fler instegskameror.


/Mats
 
(inte viktigt men...)

Strypningen till 3b/s har inte med "mjukvarustrypning" att göra, det är lägre utläsningshastighet tillgänglig i A850 pga färre kommunikationslinjer "ut" från sensorpaketet... Besparingen kan dock inte varit många kronor, så jag tycker också det är lite löjligt. Inte för att jag saknar 5bps, men...
 
(inte viktigt men...)

Strypningen till 3b/s har inte med "mjukvarustrypning" att göra, det är lägre utläsningshastighet tillgänglig i A850 pga färre kommunikationslinjer "ut" från sensorpaketet...

Whatever, jag saknar det inte heller.

Poängen är att det är en lite försämring ditlagd i onödan bara för att differentiera modellerna, oavsett på vilket sätt de åstadkommit det rent tekniskt. Hade bättre varit att lansera fler modeller istället. Får se vad dom har i bagaget till mässan i höst.


/Mats
 
Besparingen kan dock inte varit många kronor, så jag tycker också det är lite löjligt. Inte för att jag saknar 5bps, men...
Hela spegelpaketet är annorlunda i A850. I samband med släppet av A850 var det någon som postade reservdelspriser och priserna för prisma och spegelmmekanism skiljde ordentligt mellan A900 och A850. Det är nog troligt att spegelmekanismen i A850 inte klarar fem bilder per sekund.
 
Då är det mer förståeligt - jag trodde att spegelmekaniken var identisk. Att prismorna skiljer sig, både i utförande och krav på monteringsnogrannhet visste jag, men det har ju inte direkt med bps-prestandan att göra....
 
-Och, som bil-industrin mycket väl vet (och de lägger också ner miljarder per år på att forska runt sånt här) gör "handpåläggningskänslan" betydligt mer än den intellektuellt bedömbara hållbarhetsuppskattningen för hur vi upplever en pryls "byggkvalitet".
Här brister Sony's mindre serier betydligt numer - A850/900/700/350 har/hade mycket bättre "handpåläggningskänsla" - man tar prylen, lyfter den, och får en känsla av gedigenhet - det gör inget om man tappar den - den håller! En A550 kanske håller precis lika bra (eller bättre! Vem vet?) för ett 1m-fall - men man tror inte att det är så, eftersom den känns "billig". Naturligtvis återspeglas detta i hela hållningen en person får till en kamera.

Se exemplet "Leica" - byggkvaliten är så gedigen, och precisionskänslan är så hög att folks syn på kameran automatiskt gör att de höjer den (ganska mediokra) bildåtergivningen till skyarna - helt utan att jämföra de faktiska BILDERNA med något konkurrerande märke. Klart att bilderna är fantastiska, kameran känns ju fantastisk! -(???)
Samma effekt (men i negativ riktning) drabbar nog de billigare Sony-kamerorna.

Det är ju så vi människor fungerar - vi agerar/reagerar efter förutfattade meningar och övergripande intryck, och mycket sällan efter att opartiskt ha bedömt de faktiska resultaten i jämförelse med andra valmöjligheter..

Hur förtjust man än blir i LV's fördelar osv finns det inget sätt att komma runt detta, om man inte vill se kameran som en slit&släng-pryl - en plastleksak som ska slängas efter att bäst-före-datumet gått ut. De som arbetar med fotografi, eller helt enkelt bara gillar kvalitetskänsla i sina pylar ser det dock väldigt sällan så. Detta påverkar folks bedömningar.

Här fängar du så förbaskat bra precis vad jag menar, jag blir faktiskt lite upprymd av dina välskrivna ord. jag vill få flera att förstå att genomslagskraften hos det särdeles fina och unika LV-system som A550 har hade varit mångfall större om Sony tänkt på den känsla som kameran skall ge den tänkta köparen när han/hon greppar kameran. biltillverkare som volvo jobbar hårt bara för att få fram den rätta doften i kupen när tänkta köpare prositter i bilen, dom vet att det har stor betydelse för upplevelsen av bilen, inte bara hästkrafter/pixlar påverkar köpet, . att sedan även den billigaste kameran tar ruskigt bra bilder det vi alla vid detta laget.. skärpning Sony, min gamla KM5D skapar betydligt mera känsla, plasten är mera metallisk och ger känsla av kvalitet, den räfflade gedigna vilbalansvredet håller ren proklass.
 
denna tråd är snart lika känslosam som Daniels tal till Vickan.

må Sony ha all välgång på de sju haven

var är näsduken
 
denna tråd är snart lika känslosam som Daniels tal till Vickan.

må Sony ha all välgång på de sju haven

var är näsduken

Må så vara men trotts blöta ögon ser vi fortfarande skarpt o tydligt....känslosamt men fortfarande i fokus vilket man inte kan säga om Canontråden ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.