Jo, visst har du rätt. Känsla och stil är viktiga faktorer, men inte nödvändigtvis för bildkvalitén. Det finns många aspekter på det och alla skäl är legitima, bara man inte blandar ihop begreppen och anger felaktiga skäl.
Jag förstår t.ex. varför vissa köper en Rolex-klocka. Den är värd 100 000 kr. just för att den kostar 100 000 kr. Den inger en viss prestige och jag förstår att det ger ägaren ett stort mått av tillfredsställelse. Det är helt rationellt och absolut legitima skäl. Däremot blir det fånigt om Rolex-folket börjar argumentera för att det är en bättre klocka för att den visar tiden bättre än andra. En Seiko för 2000 kr är minst lika bra och många gånger mer tillförlitlig och exakt.
Om jag ska bygga en altan så kan jag mycket väl använda en skruvdragare från Biltema för 300 kr. med bra bits. Det finns ingen chans att se på resultatet att altanen inte är ihopskruvad med en DeWalt för 4000 kr. Om jag däremot arbetade som yrkessnickare och byggde tre altaner i månaden så skulle jag mycket väl överväga dyrare proffsverktyg.
Samma sak med kameror. Jag är ingen yrkesfotograf (även om jag faktiskt har en liten kommersiell koppling till det som motiverar att mitt företag inhandlar kamerautrustnngen,
http://www.lillnor.net/web#foto ) och har absolut noll prestige i att verka viktig med ett snoffsigt fabrikat på utrustningen. Jag har heller inga aktier eller andra intrressen i varken Sony eller Canon eller Nikon, så deras framgång gynnar inte mig personligen och jag ser ingen anledning att lägga ner en massa energi på att göra reklam för dom.
Däremot finns det massa andra anledningar att man stannar kvar inom sitt märke. Det är naturligt att man sätter sig in i just sitt märkes modeller och tillbehör. Jag kan en massa idag om Sonys system med blixtar och vilka objektiv som är bra osv. och kan nästan ingenting om Canon eller Nikon, men om jag byter system så tror jag absolut att jag på ett halvår blir lika insatt i det systemets system. Det är alltså till stor del lathet som gör att man stannar kvar, men till slut når det en gräns om inte märket utvecklas på det sätt som passar mig. Det är trist tycker jag att Sony inte har fler avancerade kameramodeller och saknar video i DSLR. Jag har visserligen en fin Panasonic Full HD Videokamera, men vill gärna ha möjligheten att filma med systemkameran istället och kunna byta objektiv osv.
Att jag köpte en Sony A850 beror helt och hållet på att jag tidigare köpt mig en A550. Om jag istället hade handlat en Nikon D90 som var ursprungsplanen så hade jag nog varit aktiv i motsvarande Nikon-forum istället och hade säkert skaffat mig en mer avancerad Nikon-kameram lyckligt ovetande om Sonys förträffliga lösning på LiveView t.ex.
A850s sökare är jättehärlig, men jag ser det som bara ett extra plus, inget som är så viktigt att det är avgörande. Jag använder sökaren till att komponera bilden och använder AF. Manuell fokus är inte riktigt min bag eftersom jag inte har så bra synskärpa att jag kan göra det bättre manuellt än vad kameran kan. Förmodligen krävs det en kompromiss om prisman ska bytas ut mot ett spegelhus med en LV-sensor. Mitt val blir i så fall solklart att välja LV, medan andra tydligen tycker precis tvärtom och väljer bort LV för en bättre sökare. Enda lösningen för Sony blir att lansera flera olika liknande kameramodeller med olika preferenser. De hade chansen när de släppte A850, men istället satte dom bara en annan etikett på A900 och sänkte priset. Jag är säker på att strypningen till 3 fps bara är en mjukvarugrej för att inte stöta sig med deras egna kunder som betalat mycket mer för A900. Om man skulle hacka kamerans programvara så går det säkert att få upp den också till 5 fps. Att prismat är obetydligt mindre kanske gör produktionen något billigare och enklare, men priset har som sagt väldigt lite med produktionskostnaden att göra.
Faktum är att jag var ganska nöjd med känslan och kvalitén på A550, speciellt med vertikalgrepp, tills jag levt med A850 ett tag. Nu har A550 en mycket plastigare känsla, men det är fortfarande en mycket bra kamera som levererar. Jag ser gärna en FF med LV och video i plast, men Sony måste för min del agera i det övre segmentet istället för ännu fler instegskameror.
/Mats