Under dagen anländer min 850...
Min objektivuppsättning är/kommer bli:
MF:
Contax 50, Contax 28, Nikon 100F/2.8 (eller Minolta MD 100F/2.5 - får se vilken som fungerar bäst på FF - min E100 vet jag är lysande på D700/D3x) E75-150F/3.5 (eller 50-135F/3.5), Mamiya 150F/2.8Apo, (kanske behåller jag C/Y135F/2.8 också...). Det ligger också en Minolta 58F/1.2 och väntar på rätt chip för Sony/Minolta samt slutmonteringen av konverteringen.
AF:
(antagligen, inte inköpt än) Tamron 28-75 samt Sigma 100-300. Senare Sigma 85/1.4.
Inte ett enda CZ/S orginal ssm alltså. Men för någon som förlitar sig hårdare på AF och zoomar hade detta säkert sett helt annorlunda ut. Säkert också om man har lite mer tid och pengar på sig att samla ihop systemet på. Men rent bildkvalitetsmässigt ser jag absolut inga fördelar med CZ/S om inte AF är ett krav, och budgeten är rymlig.
Sigma/Tamron/Tokina har ju ett par pärlor i sin produktlinje, till priser man inte direkt kan ignorera i jämförelse med "de tre stora". Detta är i mångt och mycket Sony's räddning vad det gäller crop-kamerorna för lite mer "entusiast-inriktade" fotograftyper, och även på lång-telesidan för FF. Det Sony har att komma med är varken speciellt billigt eller speciellt unikt i sin kvalitet jmf konkurenterna, de enda två exempel jag kommer på på rak arm är 135/1.8 (ja, och STF också naturligtvis även om det är en väldigt specialiserad nisch-produkt) och 70-400. Annars är det inte speciellt svårt att hitta motsvarande eller bättre kvalitet hos andra märken, ofta till lägre pris.
Sony har ju också en "fördel" (nackdel marknadsmässigt?) av att AF-protokollet är så pass enkelt i sin uppbyggnad, och betydligt mindre känsligt än t.ex Canons. Risken för felfokuserande tredjepartsobjektiv verkar ju också vara (enligt "internetstatistik") betydligt mindre på Sony än på Canon. Kanske för att kommunikationen hus>objektiv och objektiv>hus sker på helt olika kanaler, och alltså inte "delar bandbredd" på bussen.
Det finns definitivt ett par konstruktioner i Sonys objektivutbud som överlevt sig själva i ett par år för mycket. Sony (Minolta) AF-50'an t.ex (där Zeiss konstigt nog vägrar släppa en "ny" Planar med ssm-AF till licens) är ganska medioker - sämre än de Minolta MC och MD50/58 jag provat. Det saknas också en "medelsnabb" 85'a - en återupplivning av Minoltas fantastiska MC85/1.7 hade varit trevligt (men tyvärr omöjligt pga glastyperna som användes).
Anledningen till att jag frågade om 100-300 var att jag provat det en del på D700, och varit väldigt imponerad av resultatet - men jag vet också om mig själv att om det inte "pallar trycket" hela vägen på 24MP kommer jag lik förbenat köpa på mig fasta längre objektiv. Det har kliat i E-bay-fingrarna på ett par st 200mm APO redan. Då är zoomen pengar i sjön, eftersom jag kommer köpa det nytt (värdeminskningen är stor när man plockar ut objektivet ur lådan...). Men lite egen testning kommer naturligtvis ske, förhoppningsvis tillsammans med lite fler jämförelseobjekt om jag bara får lite tid över efter vår nära förestående produktlansering på QP-card (som jag sitter och jobbar med just nu... :-/ )... 300mm på F/5.6 är dock inte intressant för mig, så 70-300 och 70-400 faller bort. Bara för att jag aldrigt ägt ett kommer jag också prova ett spegel-tele...
En intressant jämförelse att göra kommer naturligtvis då bli A850+100-300F/4 (a 25kkr tillsammans) vs 7D+70-200F/2.8IS II (som kostar minst 10kkr mer)....
Får se om jag får ihop detta med Mikael under sommaren. Eller om nån i malmötrakten vill ställa upp med en A550+CZ70-200 (ungefär samma totalpris som 850+100-300)... Jag bjuder på kaffe, samt underhållning i form av en lätt manisk person som springer omkring och fixar med precis allting samtidigt ang. jämförelseuppställningen.
Nåväl... tillbaks till C-kodning och buggsökning....