Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Beroende på hur vädret blir, och hur mycket jobb det blir fram tills sönda så får vi väl se om det finns något att rapportera... :)

Föll för AF-djävulen och (åter)införskaffade en normal med AF, Sigma 50/1.4. Fokuserar nog aningens långsammare än min D700+Sig50, men precis lika exakt. Mindre snabbkorrigeringar i följande AF, Nikonvarianten låg ofta och "hackade" små mikrosteg även om man låste på något som var helt stillastående.

Men 100-300 får nog tyvärr vänta tills höstsäsongen, ett snabbt överslag angav att det inte riktigt finns plats för både detta och NEX när den nu kommer. Om jag tycker "bläh" om NEX-femman så blir det ju en femtusenlapp till upp till sjuan som jag räknar med att få loss ett mäss-exemplar på fotokina. Jag ska göra färdigt 58/1.2, det kommer ett Zeiss 180F/2.8 Sonnar från tyskland nästa vecka och mina 100-135-objektiv ska kollas över så att jag vet vilka jag ska anstränga mig med att eventuellt konvertera. Så det finns ju att göra iaf...

De första dagarna med en egen 850 har varit ganska odramatiska. :) Jag är dock glad att jag hittade ett perfekt sigma-50 på första försöket, centreringen verkar t.o.m bättre än på den jag hade till D700. Stabilisering av snabba normaler / korta tele verkar dock kräva lite annan teknik än den jag varit van vid - saker jag varit van vid att de skapar skakoskärpa tidigare gör mindre skillnad nu, men vissa teknikfel i grepp och handhavande gör däremot mycket skillnad i negativ riktning. Men på det stora hela är det naturligtvis lättare att köra långa tider med 850 än med D700.

Efter mycket rådbråkande fram och tillbaka har jag komit fram till att det enda jag egentligen saknar (förutom lång snabb AF-zoom just nu) ) är ett 85mm med AF som är lite mer kompakt samt betydligt billigare än ZS85F/1.4 - F/1.7-1.8 eller t.o.m 2.0 hade varit lysande. Att det saknas vidvinklar med AF stör mig inte det minsta...
 
Joakim! Bortsett från vissa fel man gör p g a ovana i början: Hur upplever du bildkvalitén avseende detaljering, DR mm med A850?

Vidare: Någon aning om vad prisbilden kommer att bli på Nexusvarianterna. Har bara hört rykten dom varierar mellan rätt många tusenlappar.
 
Joakim! Bortsett från vissa fel man gör p g a ovana i början: Hur upplever du bildkvalitén avseende detaljering, DR mm med A850?

Vidare: Någon aning om vad prisbilden kommer att bli på Nexusvarianterna. Har bara hört rykten dom varierar mellan rätt många tusenlappar.

Har bara sett Svenska priser för Nex-3 och va på Sonystyle.se....jag personligen kommer köpa min Nex-5 från Warehouseexpress...dom har priser på alla kit..man få ge ca 6500sek för en Nex-5 med 16mm och för Nex-3 med 16mm få man ge ca 5400sek.

http://www.warehouseexpress.com/interchangeable-lens-cameras-sony/b3189-m230
 
Har bara sett Svenska priser för Nex-3 och va på Sonystyle.se....jag personligen kommer köpa min Nex-5 från Warehouseexpress...dom har priser på alla kit..man få ge ca 6500sek för en Nex-5 med 16mm och för Nex-3 med 16mm få man ge ca 5400sek.

http://www.warehouseexpress.com/interchangeable-lens-cameras-sony/b3189-m230

Ganska bra priser för båda NEX-varianterna och klart intressanta. Hade dock gärna sett att man haft ett annat objektivalternativ än 16mm. Helst ett fast så det gav motsvarande bildvinkel som en 35, 40 eller 50mm.
24 känns som för snävt i normalsituationer. Zoomen blir ju nästan som att montera en slagskeppskanon på en skärgårdsbåt.

Men ssv klart intressant ändå, isynnerhet om det kommer fram adapters så man kan använda befintliga Sony/KM- och Zeiss manuellt.
 
Ganska bra priser för båda NEX-varianterna och klart intressanta. Hade dock gärna sett att man haft ett annat objektivalternativ än 16mm. Helst ett fast så det gav motsvarande bildvinkel som en 35, 40 eller 50mm.
24 känns som för snävt i normalsituationer. Zoomen blir ju nästan som att montera en slagskeppskanon på en skärgårdsbåt.

Men ssv klart intressant ändå, isynnerhet om det kommer fram adapters så man kan använda befintliga Sony/KM- och Zeiss manuellt.

Håller med dig i allt Lennart.....jag kommer som jag nämt i tråden om Nex3/5 köpa en Nex-5 med 16mm plus en adaper för m-fattning och voightländer 40 mm / F 1,4 Nokton till att börja med för att senare kompletera med en voightländer 21mm / F4,0 Color Skopar Pancake II om det inte dyker upp små och fasta E-objektiv.
 
Har dom slutat med att leverera till länder utanför UK?? .

Japp..försök få ett bra svar varför...:) "due to issue with our system" är det svaret jag fått.

Verkar dock inte som det är helt permanent, dock så ser de inte att de kommer ändras "in a foreseeable future" för att citera dom.
 
Har bara sett Svenska priser för Nex-3 och va på Sonystyle.se....jag personligen kommer köpa min Nex-5 från Warehouseexpress...dom har priser på alla kit..man få ge ca 6500sek för en Nex-5 med 16mm och för Nex-3 med 16mm få man ge ca 5400sek.

http://www.warehouseexpress.com/interchangeable-lens-cameras-sony/b3189-m230
Det förefaller i varje fall inte mig att vara särskilt förmånligt att köpa från WE, eller?

I Sverige är Sonys ORDINARIE priser exakt 500 kr mer än detta. Med frakter och annat, ingen svensk bruksanvisning, dyrt vid ev. garantireturer till (och från?) WE etc. så hamnar man snabbt på minus. Priset "på gatan" här i Sverige lär ju definitivt bli 500 kr lägre än Sonys ordinarie priser.

Som redan sagts så har jag skrivit in de olika prisalternativen i NEX-tråden här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=120183&page=14
Inlägg #204 NEX-3

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=120183&page=15
Inlägg #222 NEX-5
 
Det förefaller i varje fall inte mig att vara särskilt förmånligt att köpa från WE, eller?

I Sverige är Sonys ORDINARIE priser exakt 500 kr mer än detta. Med frakter och annat, ingen svensk bruksanvisning, dyrt vid ev. garantireturer till (och från?) WE etc. så hamnar man snabbt på minus. Priset "på gatan" här i Sverige lär ju definitivt bli 500 kr lägre än Sonys ordinarie priser.

Som redan sagts så har jag skrivit in de olika prisalternativen i NEX-tråden här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=120183&page=14
Inlägg #204 NEX-3

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=120183&page=15
Inlägg #222 NEX-5

Varför ska du skicka kameran till WEX för garanti reparationer ?
 
Jag är snart beredd att slopa den här tråden. Men INTE förrän jag hört mer från Joakims första intryck av bildkvalitet, DR etc med sin A850.

Personligen har jag ju stuckit ut min magra otvättade hals i många andra trådar och framhållit A900:s förträfflighet och fått diverse mothugg från de som haft andra FF-system (det har ju jag med så jag har ju kunnit jämföra för- och nackdelar).

A850 ska ju inte skilja sig i ren bildkvalitet ett skvatt från A900 (det som skiljer är sökaren som inte riktigt visar 100%, minesbuffert, sekvenssnabbhet och efter vad jag hört något snabbare följande AF i A900 pga den högre sekvensen 5bps).

Men nu är denna tråd lite kidnappad av NEX-systemet vilket inte är så konstigt egentligen. Verkar som om "alla" tror stenhårt på den satsningen. Även ÅF. Idag fanns på Rajala endast A550 upptagen i deras utbud och det med lev.tid 1-2 veckor. Verkar som om många tror att Sonys mindre dslr, typ A330 och uppåt får svårt att sälja framöver.

Själv är jag fascinerad av NEX-systemet, men tror inte att de allmänt kommer att accepteras som ersättare för de enklare dslr med traditionell spegel som ingår i Sonys sortiment idag. Däremot tror jag att systemet NEX kommer att sno åt sig rejäla marknadsandelar till Sony.
 
Det förefaller i varje fall inte mig att vara särskilt förmånligt att köpa från WE, eller?

I Sverige är Sonys ORDINARIE priser exakt 500 kr mer än detta. Med frakter och annat, ingen svensk bruksanvisning, dyrt vid ev. garantireturer till (och från?) WE etc. så hamnar man snabbt på minus. Priset "på gatan" här i Sverige lär ju definitivt bli 500 kr lägre än Sonys ordinarie priser.

Som redan sagts så har jag skrivit in de olika prisalternativen i NEX-tråden här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=120183&page=14
Inlägg #204 NEX-3

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=120183&page=15
Inlägg #222 NEX-5

Nja lite mer än 500sek skillnad är det plus att dom priserna som WEX listar vid förbokningen är Sony.uk ordinarie priser...WEX är smarta nog att ta ut så mycket som det går för dom förbokade kamerorna...precis som affärer gör här i Sverige....när kamerorna väl finns tillgängliga så lär prisskillnaden jämfört med Sverigepriserna blir större.

Svensk manual kan jag ladda ner i PDF så inget problem...dock fungerar Engelsk utmärkt för min del.
 
Jag är snart beredd att slopa den här tråden. Men INTE förrän jag hört mer från Joakims första intryck av bildkvalitet, DR etc med sin A850.

Personligen har jag ju stuckit ut min magra otvättade hals i många andra trådar och framhållit A900:s förträfflighet och fått diverse mothugg från de som haft andra FF-system (det har ju jag med så jag har ju kunnit jämföra för- och nackdelar).

A850 ska ju inte skilja sig i ren bildkvalitet ett skvatt från A900 (det som skiljer är sökaren som inte riktigt visar 100%, minesbuffert, sekvenssnabbhet och efter vad jag hört något snabbare följande AF i A900 pga den högre sekvensen 5bps).

Men nu är denna tråd lite kidnappad av NEX-systemet vilket inte är så konstigt egentligen. Verkar som om "alla" tror stenhårt på den satsningen. Även ÅF. Idag fanns på Rajala endast A550 upptagen i deras utbud och det med lev.tid 1-2 veckor. Verkar som om många tror att Sonys mindre dslr, typ A330 och uppåt får svårt att sälja framöver.

Själv är jag fascinerad av NEX-systemet, men tror inte att de allmänt kommer att accepteras som ersättare för de enklare dslr med traditionell spegel som ingår i Sonys sortiment idag. Däremot tror jag att systemet NEX kommer att sno åt sig rejäla marknadsandelar till Sony.

Jag är också väldigt intresserad av Joakims användarintryck av kameran.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.