Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Funderade igår kväll om jag skulle vänta till idag eller inte. Var nog lika bra att jag beställde en direkt :) Nu får vi väl se hur lång tid posten tar på sig...

/Andreas
 
Nej, det kan man inte göra något åt. Helt rätt. Jag fick min A900 till riktigt bra pris också i dec 2009 så man får ju räkna den tiden som gått och den enorma glädje man haft av kameran.

Nu är ju inte 13000:- för en A850 dess verkliga pris utan sannolikt en specialdeal som är av tillfällig natur.
Enl ÅF i Sthlm (tittade in på JP på söder och Rajala när jag var där förra veckan) så är Sony lättare att sätta "tryck" på vad gäller tillfälliga kampanjer. Man spräcker även en del glugg+huskampanjpaket och säljer dem var för sig.

Sigma gör överlag inte bättre gluggar än Zeiss, men vad jag ville peka på var just kombinationen av Sigmas primeobjektiv, som optiskt kan mäta sig med Zeiss+en för tillfället billig A850, blir extremt billigt sett till bildresultatet.

En väljusterad Sigma 50/1.4 DG HSM, 100-300/4 DG HSM, 24-70/2.8 DG HSM, 70/2.8 DG macro med flera är de facto i samma optiska klass som Sonys Zeissobjektiv. Att se något annat är nog att blunda för fakta.

Själv kör jag med Sonys Carl Zeiss Sonnar 135/1.8 ZA som jag villigt erkänner inte har sin överman från något annat fabrikat. Min Carl ZeissPlanar 85/1.4 ZA är inte optiskt bättre än Nikons gamla skruvdrivna 85/1.4 och min Carl Zeiss Vario-Sonnar 24-70/2.8 SSM är inte optiskt bättre än exempelvis Canons L-motsvarighet. Ej heller bättre än Sigmas motsvarande i EX DG HSM-utförande.

Däremot är de 3 Zeissgluggarna jag räknat upp extremt välbyggda. Sannolikt bättre än de flesta förekommande dyra objektiv på marknaden.

Det var på det berömda håret att jag klickade iväg beställningen på A850 hos Rajala igår. Jag fann mej en sekunds sans då en tanke slog mej. Jag kan ju för f-n inte fotografera med bara ett hus. Nyinköpet skulle naturligtvis inte sluta med bara kamerahuset.
Då jag ska till med viss renovering hemma, samt att semestern ligger in på knutarna, så... Snyft...

/K
 
Du kunde ju sålt iväg Nikonen så hade du haft objektiv.. :)

Jag är så jä--a sugen, men en skaplig slant blir det, trots att man får mycket för pengarna.
Sälja Nikon vill jag inte göra, har för mycket goa gluggar till den. Jag vill helt enkelt både äta kakan och ha den kvar ; )

/K
 
Det var på det berömda håret att jag klickade iväg beställningen på A850 hos Rajala igår. Jag fann mej en sekunds sans då en tanke slog mej. Jag kan ju för f-n inte fotografera med bara ett hus. Nyinköpet skulle naturligtvis inte sluta med bara kamerahuset.
Då jag ska till med viss renovering hemma, samt att semestern ligger in på knutarna, så... Snyft...

/K

Nåja, hade du köpt enbart huset hade du ju sluppit eventuella problem med fram- eller bakfokus och därtill sparat all tid som fotografering tar. :)

Usch, det var snudd på elakt skrivet.. Sorry!

Ha det bra/L
 
Någon som provat att köra manuella M42 objektiv via adapter på denna kamera?
Hur bra/dåligt fungerar det, tänker främst på ljusmätning, fokusindikering, samt brännvidd till antiskaksystemet, finns det något bra sätt som funkar.
En till fundering,hur bra är sökaren för manuell fokusering, finns det split screen som orginaltillbehör eller är det en fulskiva från ebay som gäller.
/Mvh Tobias
 
Någon som provat att köra manuella M42 objektiv via adapter på denna kamera?
Hur bra/dåligt fungerar det, tänker främst på ljusmätning, fokusindikering, samt brännvidd till antiskaksystemet, finns det något bra sätt som funkar.
En till fundering,hur bra är sökaren för manuell fokusering, finns det split screen som orginaltillbehör eller är det en fulskiva från ebay som gäller.
/Mvh Tobias

Har inte gjort det men det finns en hel del adaptrar att tillgå, både utan/med chip. Chip behövs för fokus konfirmation samt antiskak.


Finns ingen officell split screen (jag personligen tycker split screens bara är i vägen) från företag som katzeye, men det finns andra företag.

Se denna tråd.

http://www.dyxum.com/dforum/a-new-focusing-screen-option-for-a900_topic53689_page2.html

Jag önskar att A900 sökare stod ut lite mer, samt att det fanns en sökar snäcka som stängde ut ljuset. Att kunna stänga av all fokuspunkterna skulle också vara trevligt.
 
ja jisses, gick undan på Rajala i förmiddags,
fast jag fick den sista, tror jag. Superglad. Hade ju egentligen
lämnat det allt mer snåriga SONY-träsket, men...som gammal
Minolta-nörd var jag bara tvungen att ge någon av SONYS fullformatare
en chans, och 12999 kr för en helt ny FF-kamera är ju...jäkligt bra.
-
tror det kommer dyka upp fler chanser till att fynda A850:eek:r.
Rajala hade för övrigt också en A380 + 18-55 för 2999 kr i dag, förmodar att det också
var ett bra pris.


Men va fasen.. Du också.. Jisses.. Då får man gratta även dig till din nya kamera därmed då Christian.. grattis.!

Mvh
Tobbe.
 
Ja, de måste haft bråda dagar på Rajala/Sthlm. Skickade tillbaks en deffekt pryl (värd 4000) till dem för en vecka sedan och blev lovad en korrekt pryl i utbyte med vändande post. De fick min försändelse för en vecka sedan och jag har inte sett röken av deras försändelse till mig.

TROTS ett par mail som inte besvarats och tel.samtal där man lovat åtgärda snarast, vilket jag tycker är dåligt. Avtal är till för att hållas. Får jag inte en avisering under onsdagen så var det sista dealen med den ÅF. De kunde åtminstone mailat ett kolli-id.

Jag får väl skylla mig själv som gav dem gratisreklam genom att i förväg berätta om prissänkningen på A850 här på FS.

Skulle jag som egen företagare missköta mina löften som de gjort skulle jag vara out of business fortare än kvickt.

Men grattis ni som köpte en A850. Ni kommer säkert inte att ångra er.
 
Någon som provat att köra manuella M42 objektiv via adapter på denna kamera?
Hur bra/dåligt fungerar det, tänker främst på ljusmätning, fokusindikering, samt brännvidd till antiskaksystemet, finns det något bra sätt som funkar.
En till fundering,hur bra är sökaren för manuell fokusering, finns det split screen som orginaltillbehör eller är det en fulskiva från ebay som gäller.
/Mvh Tobias

Han jag köpte min A900 av hade kört med M42adapter...dåde med chip och utan..enligt honom fungerade allt det du efterfrågar med adaptern som har chip...till det hade han kört Sonys egna matta sökarskiva och det skulle tydligen fungera bra för MF.

Har inte själv testa detta så då jag inte har nått objektiv med M42-fattning men om det är någon som har det men inte vill chansa o lägga pengar på en adapter så kan jag se om jag hitta dom jag fick med vid köp o skänka en med chip.
 
Avtal är till för att hållas.

Skulle jag som egen företagare missköta mina löften som de gjort skulle jag vara out of business fortare än kvickt..

Visst är det så, tråkigt när butiker inte håller vad de lovar.


Personligen är det endast 3st ÅF jag använder(för större inköp) i sverige, Scandinavianphoto, Cyberphoto, YFO.

Även om de inte är perfekta så strävar det alltid efter att rätta till de misstag som begås. Senast så behövde jag en macro glugg till A900:an, var ute lite sent (bara mig själv att skylla) Scandinavian photo skulle försöka få upp gluggen till mig på 2 dagar den kom aldrig upp av någon anledning.

Jag avbokade ordern och försökte på Japanphoto, deras policy på byte utifall gluggen inte skulle funkar 100% var inte speciellt lovande (skulle skickas på kalibrering, inget öppetköp)

Ringde Scandinavian och frågade om jag inte kunde få hyra deras utställnings ex av Sony 50/2,8 Macro, visst sa det inga problem, men du behöver inte betala., du får låna den.

Detta gör ju givetvis att även om Scandinavian photo inte alltid är billigast så kommer jag ändå i första hand handla hos dem då jag vet att deras service nivå är väldigt hög.

Lite OT. :)
 
...
Jag får väl skylla mig själv som gav dem gratisreklam genom att i förväg berätta om prissänkningen på A850 här på FS.
...
Absolut! Ifall de inte hinner med att serva dig pga att du släpper loss en telefon-, brev- och email-storm över dem, så får du givetvis skylla dig själv helt och hållet... :)


...
Skulle jag som egen företagare missköta mina löften som de gjort skulle jag vara out of business fortare än kvickt.
...
Säkert!

Men när det gäller nätförsäljning, och det gäller en av de stora prispressarna, och att folk faktiskt tycks få det de beställer och inte bara tegelstenar, så tror jag inte att de kommer att försvinna i första taget.
 
Absolut! Ifall de inte hinner med att serva dig pga att du släpper loss en telefon-, brev- och email-storm över dem, så får du givetvis skylla dig själv helt och hållet... :)

Haha, jomenvisst!

Säkert!

Men när det gäller nätförsäljning, och det gäller en av de stora prispressarna, och att folk faktiskt tycks få det de beställer och inte bara tegelstenar, så tror jag inte att de kommer att försvinna i första taget.

Jag köpte prylen i fysisk affär och var fysiskt närvarande vid köpet. Idag fick jag ett kolli-id dock som inte går att spåra via postens hemsida.

I övrigt håller jag mig med följande leverantörer: Scandinavian Photo, Cyber och Mattssons. Får nog hålla mig där i fortsättningen. Normalt sett agerar jag som Paul.

Nu glömmer vi detta och går tillbaks till själva tråden. Ursäkta min utvikning, jag blev bara så irriterad.
 
Peter, jag kan lossa adaptern för en rimlig peng (om du hittar den...) :)
Jag har en ny sändning på gång, men det kommer nog ta två veckor iaf. Och det är ju synd om den bara ska ligga och skräpa...

Torbjörn, har jag bara vägarna förbi stannar jag gärna på en kaffe, med eller utan kamera/objektivjämförelser...

Inga tester än - saknar fortfarande lite för mycket delar för att det ska finnas något mer än bara snabba funktionskontroller att visa... :)

Jag letar febrilt efter någon som har en orginalprecisionsmattskiva hemma så att man kan få kolla på en.... Men det verkar bara finnas på centrallagret... :-( Men skivan är så pass liten att det går att ersätta den med en Canon FF efter lite modifiering. Detta kanske t.o.m blir både lättare och billigare.

Tidigare fråga:
Manuella M42-objektiv går alldeles utmärkt, men om man använder chippade adapters för att kunna köra med SSS/fokuskonfirmering så bör man se till att adaptern rapporterar en brännvidd som helst ska ligga inom +/- 20% av det använda objektivets brännvidd. Då funkar SSS med garanterat minst 80% effektivitet förutom då att fokuskonfirmeringen också fungerar. Om adaptern anger en längre brännvidd än objektivets verkliga gör inget - du har då fortfarande hjälp av SSS, men systemet kommer arbeta lite för lite (underkompensera för skakningarna).
Tvärtom är dock inget bra, om objektivet är för mycket längre än vad adaptern rapporterar. Då kan SSS t.o.m göra mer skada än nytta för bildskärpan då det ganska snabbt överkompenserar.

Jag har tidigare borrat ur ett hål ur adaptern som ska passa över fokusskruven så att man slipper det eviga slitandet på skruvtoppen. Då kan man (iaf från F/2 och upp) köra med fokus-trap, alltså att ha fokusprioritet och AF igång när man fokuserar manuellt. Då tar kameran bilden när AF-systemet säger "ok".
 
Joakim eftersom du va den enda som tävlade om adaperringen så är den din :) hittade en med chip som ska ge fokusindikation...förhoppningsvis så fungera men jag har som sagt inte möjligheten till att testa om den fungerar eller ej så skulle den inte fungera få du nöja dig med att köra helmanuellt eller kasta den i sjön :).

Maila din adress så skickar jag den till dig så fort jag har slutat jobba.
 
Joakim adaptern är skickad...med lite tur dyker den upp hos dig imorgon annars har du den på måndag...hoppas den fungerar och att du får nytta av den.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.