... Bilderna blir bättre än jag vågat hoppats på och billiga zoomar ger samma sting i bilderna(på skärm) som jag fick med fasta
objektiv på aps-c,då fotar jag i jpg och har läst att man får ut mycke mer från 850 om man fotar i raw.
Idag åkte jag in till stan och gick längs strandvägen och på djurgårn i den härliga eftermiddagssolen för att under ett par timmar ägna mig åt seriös fotografering där jag var mycket noga med inställningar, motivval, bildkomposition, fokus osv.
Jag hade både a850 och a550 med mig för att ge kamerorna en match mot varandra. Fotade i Raw+jpeg utan några DRO eller artistiska inställningar och hade omväxlande Sigma 70/2.8 och Sony 50/1.4 på 850n och kitobjektivet 18-55SAM på 550n och fotade samma motiv med bägge kamerorna.
Första skillnaden när man använder bägge kamerorna om vartannat är vilken ENORM skillnad det är i sökaren. Först 850 med Sigma 70 och sen över till 550 med kit-objektiv, 550 känns som en leksak med en pytteliten mörk suddig sökare när man direkt flyttat över. Helt otroligt, den känslan har jag aldrig haft med 550 förut, antingen har jag tagit den ena eller den andra kameran och då har skillnaden inte alls märkts på samma sätt, men nu var det som natt och dag, bokstavligen!
När jag gått igenom och tittat på bilderna först i jpg-format så kan jag konstatera att bilderna från bägge kamerorna är fantastiska!, fast a850s bilder är über-fantastiska! Helt sanslöst makalöst.
Sedan har jag tagit några utvalda bilder och plockat in dom i Photoshop CS5 Raw-konverterare och det är ju som ytterligare dag och natt. Kan knappt tro det är sant.
Problemet, vilket är oerhört frustrerande för mig, är att jag inte behärskar vare sig photoshop eller raw-konverteringen. Har tittat igenom Moderskeppets intro-video och snappat upp en del och har anmält mig till distanskursen i bildbehandling på HSJ, hoppas att jag inte är helt obildbar.
Kommer nog att ta ett tag att gå igenom och bildbehandla, men sedan tänkte jag göra min recension och jämförelse mellan kameramodellerna och publicera här om det finns intresse.
Helt klart så långt är att RAW rockar fett och att det är heeelt sjuuukt vilken fantastisk bildkvalité som Sony A850 ger med högklassiga objektiv.
/Mats