Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
FYI.

Med en whiteboard-penna och putsning med fiberduk så är repan så gott som bortrollad.
Med en fiberdukstrasa över objektivet så passar originallocket alldeles perfekt lagom trögt, så jag klippte ut det runt och limmade fast, samt förseglade med tejp så blev det en alldeles utmärkt lösnng till slut.
fisheye-lock1_400.jpg
fisheye-lock2_400.jpg

Slutet gott, allting gott.


/Mats
 
Grattis till kameran! Var nu en duktig pojke och ladda batteriet fullt innan du pillar med den. ;O)

Jag har varit duktig och laddat fullt och sedan "pillat" en del. Eftersom jag är bortrest hos släkt så får jag pilla mera när jag kommer hem. :)
Funderar redan på kompletteringsinköp i objektivväg men får väl ta lite tid på mig.
Känns riktigt trevligt så här långt. Har ni köpt skydd till LCD-skärmen?
 
Nu när jag är van storleken så känns kameran helt ok,tycker där i mot inte att designen är så lyckad och då är det inte det kantiga prisma huset jag tänker på.Undrar även vad de på Minolta tänkte på då de satte låsningen till objektiven på "fel" sida.....Bilderna blir bättre än jag vågat hoppats på och billiga zoomar ger samma sting i bilderna(på skärm) som jag fick med fasta
objektiv på aps-c,då fotar jag i jpg och har läst att man får ut mycke mer från 850 om man fotar i raw.
 
... Bilderna blir bättre än jag vågat hoppats på och billiga zoomar ger samma sting i bilderna(på skärm) som jag fick med fasta
objektiv på aps-c,då fotar jag i jpg och har läst att man får ut mycke mer från 850 om man fotar i raw.

Idag åkte jag in till stan och gick längs strandvägen och på djurgårn i den härliga eftermiddagssolen för att under ett par timmar ägna mig åt seriös fotografering där jag var mycket noga med inställningar, motivval, bildkomposition, fokus osv.

Jag hade både a850 och a550 med mig för att ge kamerorna en match mot varandra. Fotade i Raw+jpeg utan några DRO eller artistiska inställningar och hade omväxlande Sigma 70/2.8 och Sony 50/1.4 på 850n och kitobjektivet 18-55SAM på 550n och fotade samma motiv med bägge kamerorna.

Första skillnaden när man använder bägge kamerorna om vartannat är vilken ENORM skillnad det är i sökaren. Först 850 med Sigma 70 och sen över till 550 med kit-objektiv, 550 känns som en leksak med en pytteliten mörk suddig sökare när man direkt flyttat över. Helt otroligt, den känslan har jag aldrig haft med 550 förut, antingen har jag tagit den ena eller den andra kameran och då har skillnaden inte alls märkts på samma sätt, men nu var det som natt och dag, bokstavligen!

När jag gått igenom och tittat på bilderna först i jpg-format så kan jag konstatera att bilderna från bägge kamerorna är fantastiska!, fast a850s bilder är über-fantastiska! Helt sanslöst makalöst.

Sedan har jag tagit några utvalda bilder och plockat in dom i Photoshop CS5 Raw-konverterare och det är ju som ytterligare dag och natt. Kan knappt tro det är sant.

Problemet, vilket är oerhört frustrerande för mig, är att jag inte behärskar vare sig photoshop eller raw-konverteringen. Har tittat igenom Moderskeppets intro-video och snappat upp en del och har anmält mig till distanskursen i bildbehandling på HSJ, hoppas att jag inte är helt obildbar.

Kommer nog att ta ett tag att gå igenom och bildbehandla, men sedan tänkte jag göra min recension och jämförelse mellan kameramodellerna och publicera här om det finns intresse.

Helt klart så långt är att RAW rockar fett och att det är heeelt sjuuukt vilken fantastisk bildkvalité som Sony A850 ger med högklassiga objektiv.


/Mats
 
Idag åkte jag in till stan och gick längs strandvägen och på djurgårn i den härliga eftermiddagssolen för att under ett par timmar ägna mig åt seriös fotografering där jag var mycket noga med inställningar, motivval, bildkomposition, fokus osv.

Jag hade både a850 och a550 med mig för att ge kamerorna en match mot varandra. Fotade i Raw+jpeg utan några DRO eller artistiska inställningar och hade omväxlande Sigma 70/2.8 och Sony 50/1.4 på 850n och kitobjektivet 18-55SAM på 550n och fotade samma motiv med bägge kamerorna.

Första skillnaden när man använder bägge kamerorna om vartannat är vilken ENORM skillnad det är i sökaren. Först 850 med Sigma 70 och sen över till 550 med kit-objektiv, 550 känns som en leksak med en pytteliten mörk suddig sökare när man direkt flyttat över. Helt otroligt, den känslan har jag aldrig haft med 550 förut, antingen har jag tagit den ena eller den andra kameran och då har skillnaden inte alls märkts på samma sätt, men nu var det som natt och dag, bokstavligen!

När jag gått igenom och tittat på bilderna först i jpg-format så kan jag konstatera att bilderna från bägge kamerorna är fantastiska!, fast a850s bilder är über-fantastiska! Helt sanslöst makalöst.

Sedan har jag tagit några utvalda bilder och plockat in dom i Photoshop CS5 Raw-konverterare och det är ju som ytterligare dag och natt. Kan knappt tro det är sant.

Problemet, vilket är oerhört frustrerande för mig, är att jag inte behärskar vare sig photoshop eller raw-konverteringen. Har tittat igenom Moderskeppets intro-video och snappat upp en del och har anmält mig till distanskursen i bildbehandling på HSJ, hoppas att jag inte är helt obildbar.

Kommer nog att ta ett tag att gå igenom och bildbehandla, men sedan tänkte jag göra min recension och jämförelse mellan kameramodellerna och publicera här om det finns intresse.

Helt klart så långt är att RAW rockar fett och att det är heeelt sjuuukt vilken fantastisk bildkvalité som Sony A850 ger med högklassiga objektiv.


/Mats

Instämmer helt och hållet. Jag noterade samma sak när jag gick från A700 till A850. Satt och glodde ett tag i sökaren på A850 och det fanns ju hur mycket som helst att upptäcka :). Sedan när bilden poppade upp i Camera Raw så var lyckan fullkomlig. Som jag skrivit tidigare är jag mycket nöjd med den precisa AF och den härliga ergonomin. Är också mycket nöjd med kitzoomen Sony 2,8/28-75 SAM.
 
...
Undrar även vad de på Minolta tänkte på då de satte låsningen till objektiven på "fel" sida.....
...
Hmm... Fel sida i förhållande till vad? Till vad du har varit van vid tidigare, förmodar jag? :)

Tror alltså inte att man kan tala om "rätt" eller "fel" sida här. För min egen del är detta inga problem alls. Jag har genom åren ägt väldigt många olika kameror (3-siffrigt antal) och det har suttit objektivlåsknappar på alla uptänkliga och oupptänkliga ställen. Man vänjer sig ganska snabbt vid var knappen sitter någonstans, oavsett var tillverkaren ifråga har råkat sätta den.

Annars får du väl ta och satsa på de nya Sony NEX-kamerorna, där sitter ju objektivlåsknappen på andra sidan... :)


...
då fotar jag i jpg och har läst att man får ut mycke mer från 850 om man fotar i raw.
Det stämmer. Se t.ex. de båda inläggen ovan alldeles efter ditt eget, av Mats och pic-tor!
 
Jo om man byter objektiv med kameran hängande runt halsen så siter nog låsningen rätt då jag gärna håller objektivet i höger hand.....Fotade i raw då jag hadde Canon 40d men med Pentax K20/K7 kändes det inte nödvändigt,och nu har jag ingen bra raw converterare.Det och den stora datamängden att hantera och lagra samt att jpg bilderna är helt ok för mig gör att jag avvaktar med raw.850 och "Beercan" är den bästa kamera och zoom kobinationen jag har testat och jag väntar nu med spänning på ett Minolta af 28-135 och hoppas på att det är ett "bra" ex jag har köpt.Även en m42 adapter är på väg och jag förväntar mig fina bilder med mitt Zeiss Sonnar135mm.
 
Jo om man byter objektiv med kameran hängande runt halsen så siter nog låsningen rätt då jag gärna håller objektivet i höger hand...

Håller helt med. Känns väldigt naturligt att med ett stadigt tag runt objektivet använda höger långfinger för knappen. Skulle nog iofs. funka på andra sidan också med tummen, mest en vanesak.

Canon och Nikon har ju också knappen på precis samma ställe så vad är det som är så udda med Sony?


/Mats
 
Citerar vad jag skrev på Dyxum:

"Well, in another recent thread here:
http://www.dyxum.com/dforum/topic62730&get=last.html
it is found that Sony Hong Kong says that A900 is discontinued.

This could mean:
1) Sony will top the A900 any time soon.
2) Sony have replaced the production of A900 with production of A850.
3) Sony Hong Kong have made a mistake.
4) We have an A700 successor-situation - these cameras have sold better than Sony had anticipated, so the supply is drained before the A900 successor is ready to be launched. Perhaps the most likely? :) "
Nu vet vi hur det ligger till.

Sony har förklarat att A900 fortfarande produceras, liksom A850. Däremot så har man lokalt (i vissa länder) beslutat att enbart distribuera A850. På samma sätt som man på vissa ställen också valt att inte distribuera A450.

Svaren på de fyra frågorna blir således:
1) Okänt när. Sony uppgav dock att det kommer bättre saker till höstens PMA än vad vi förmodligen förväntar oss. Låter lovande (fast vi ska nog ändå inte förvänta oss det omöjliga)!
2) Ej korrekt. Båda tillverkas fortfarande.
3) Kan möjligen vara så, men det sannolika är att man i Hong Kong bestämt sig för att enbart distribuera A850.
4) Så är det inte heller (åtminstone inte än).
 
Whaaaaat? (igen)

Nu har priset gått upp igen. Japanphoto har den inte och bara huset går för 19600kr på Rajala. Jag tror att jag gjorde rätt som slog till för 13000kr. Måste säga att priserna fladdrar rätt så friskt!
 
A850 till salu!

Det här är mycket svårt, men jag har bestämt mig för att sälja min A850.

Jag kan inte motivera att ha två stycken kameror och trots att A850 är en helt underbar kamera, så väljer jag att behålla min A550. Jag vill absolut ha fullformat, men vill inte avstå från LiveView mm., så jag väntar tills nästa generation FF-hus med detta och video kommer, även om det förmodligen dröjer ett helt år eller så.

Eftersom jag köpte den under den tillfälliga prisdippen till 12999 hos JapanPhoto så säljer jag den för strax under det priset, 12500, inkl. ett original LCD-skydd som suttit på redan från början.

Då jag köpt kameran till min firma så är priset inkl. avdragsgill moms för näringsidkare.

Kameran är i absolut nyskick med endast 380 exponeringar och med originalkartong och samtliga tillbehör, vilka inte ens är uppackade (förutom remmen och batteriet).

Även vertikalgreppen jag har, ett original och ett pirat är till salu, samt även mitt älskade Carl Zeiss 16-35. Objektivet är helt fantastiskt på FF, men det tillför inte så mycket i brännvidd på APS-C och jag kan inte ha ett såpass dyrt objektiv liggandes oanvänt. Har inte bestämt mig för priset än, men lägger in annons i kväll.

Så, ni som missade superpriset, nu finns chansen igen att göra en ännu bättre affär. låter annonsen ligga här i max två veckor, sen lägger jag ut den på Tradera istället.


/Mats
 
Klart irriterande att jag redan har kameran. Tycker inte om att låta en bra affär gå mig förbi. :O)
 
Min plan var ju redan spikad, och att det lutade åt Sony var också tydligt, eftersom jag vill kunna "återanvända" objektiv mellan de två kameror som jag tycker täcker mina personliga behov.

En kamera för avslappnad fotografering, när man är ute för att bara fotografera. Hade den varit helmanuell hade det inte stört mig det minsta. En mer kompakt kamera med LV och filmning, auto allt om man vill det.

850 får täcka fotorundorna och NEX5 (pengar redan undanlagda) får täcka kompaktdelen. Om inte väldigt intressant information om NEX7 kommer ut innan femman finns på butikshyllan. Detta är ju inte omöjligt - även om det isf bara är de manuella möjligheterna jag är intresserad av. Bildkvaliten i stillbild jämfört mellan NEX5-7 kommer med ganska hög säkerhet vara ganska liten, men kontrollsystemet måste jag känna på mer ordentligt först innan jag vet om det är något jag kan trivas med.

Jag har använt Sony ganska mycket tidigare också, men bara lånade grejor... Nu ska jag bara bygga om min Mamiya 645-NikonF mellanring till en Mamiya-Alpha... :) sen är sommaren räddad.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.