Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
En kamera för avslappnad fotografering, när man är ute för att bara fotografera. Hade den varit helmanuell hade det inte stört mig det minsta. En mer kompakt kamera med LV och filmning, auto allt om man vill det.

850 får täcka fotorundorna och NEX5 (pengar redan undanlagda) får täcka kompaktdelen. Om inte väldigt intressant information om NEX7 kommer ut innan femman finns på butikshyllan. Detta är ju inte omöjligt - även om det isf bara är de manuella möjligheterna jag är intresserad av. Bildkvaliten i stillbild jämfört mellan NEX5-7 kommer med ganska hög säkerhet vara ganska liten, men kontrollsystemet måste jag känna på mer ordentligt först innan jag vet om det är något jag kan trivas med.
.

Grattis till köpet/klippet Joakim...hoppas kameran kommer ge dig många fina bilder.

Precis så resonerar jag också..kommer införskaffa mig en NEX-5 alt precis som dig vänta på NEX-7 om det skulle dyka upp nån intressant och trovärdig info inom den närmaste tiden...förhoppningsvis kommer det konverter för M-fattning då tanken för min del med NEX kameran är att den skall vara såpass liten/smidig att den alltid finns med i fickan trotts att man inte är ute på fotorunda....NEX-5 + konverter med en Voightländer 35/1,4 alt 40/1,4 hade varit perfekt.
 
Ifall du också har kriteriet att det ska vara en Alpha-kamera, så får du vänta ett tag till, okänt hur länge. Möjligen att det kan komma till PMA i höst (det är nog det tidigaste).

Det låter bra. Nichi (min A700) har mycket kvar att ge än, jag har absolut inte bråttom att byta hus, men när de börjar vifta med priser nedåt tio lax för en FF kamera som passar mina objektiv är det klart att jag känner suget. Men jag ska stå emot. Jag ska stå emot.
 

Smart gosse! Lägga upp frestande egna recensioner i en tråd och sälja när priset går upp samt mer eller mindre sälja den via tråden.

Gratulerar! Jag ska komma ihåg tricket. Hade själv kastat mig över ditt erbjudande om jag inte redan ägt en A900.

Dock är jag övertygad om att du inom snar framtid ångrar att du sålde, men jag tror inte Joakim ångrar sig. Ska bli roligt att ta del av hans flerfacetterade tekniska kunnande/bedömning av denna kamera.

Jag har sedan drygt ett år känt mig lite ensam när jag "haussat" A900 för dess AF/sökare/ergonomi samt bildresultat som jag hävdat ligger på mellanformatsnivå med 20+ bakstycke vid basiso upp till iso 800. Därtill att den klart matchar D3x i många situationer.

Så du får komma med ett utlåtande, Joakim.
 
Jag har ju redan haft en (lånad) 850 här en del av tiden det senaste, men jag har inte fått tummarna loss och tillverkat de adapters jag behöver för att kuna utnyttja de objektiv jag främst tänkte på. Så den är körd med enklast tänkbara 90-tals Minolta-kitgluggar än så länge.

Dessa visar dock ganska tydligt vad jag sökte från början - ett sätt att i längden faktiskt SPARA pengar på att köpa en lite dyrare (FF/FX) kamera. Samma sak upplevde jag med D700 - som med ganska enkel optik för ganska få hundralappar - Nikons egen E-serie från tidigt 80-tal, kitzoomar från nittiotalet osv - ändå många gånger gav betydligt högre bildkvalitet än en D90/D300 med jättedyr optik monterad.

Lite tester med Mamiyas 150F/2.8 på D700 jmf Zeiss 100F/2 på D90 gav ganska snabba, lätta besked. 2500kr Mamiya slog Zeiss-optiken monterad på crop med inte helt obetydliga mängder ang. bildkvalitet. Detta trots att 100F/2 makro-planar av många räknas till en av världens bästa objektiv på ny-marknaden just nu, och kostar runt 17-18kkr. Det är fullt i klass med Sony's 135F/1.8, men lite kortare/långsammare.

Det man förlorar är all automatik, men för det sätt jag använder en större kamera på så gör detta ingen större skillnad för mig. Jag är inte sport/fågelfotograf. Men jag antar att det är ganska få dedikerade sportfotografer som kör Sony iaf?

Lite Nikonoptik får dock avyttras lite snabbt för att finansiellt uppväga köpet av den dyrare (än NEX) kameran, planen var som sagt från början att BÖRJA med NEX och sedan efter detta byta huvudkameran till en FF Sony. Men jag förlorar ju inga pengar på denna (redan begagnade!) optik... :-9
Detta är väl nackdelen med Sony just nu - vill man ha optik av högre klass - OCH ha den med full AF/AE så får man upp med börsen och gräva ganska djupt... För oss som inte kan skriva av mer än små mängder kamerautrustning är värdeminskningen på ny dyr optik ganska kännbar. Och det är ju inte alla som gillar helmanuellt, men ändå vill ha bra utrustning!

Nikon-utrustningen stannar dock inom nära håll i familjen - man får hålla så många vägar man kan (utan att gå allt för mycket back på det) öppna... :)
 
Jag har ju redan haft en (lånad) 850 här en del av tiden det senaste, men jag har inte fått tummarna loss och tillverkat de adapters jag behöver för att kuna utnyttja de objektiv jag främst tänkte på. Så den är körd med enklast tänkbara 90-tals Minolta-kitgluggar än så länge.

Dessa visar dock ganska tydligt vad jag sökte från början - ett sätt att i längden faktiskt SPARA pengar på att köpa en lite dyrare (FF/FX) kamera. Samma sak upplevde jag med D700 - som med ganska enkel optik för ganska få hundralappar - Nikons egen E-serie från tidigt 80-tal, kitzoomar från nittiotalet osv - ändå många gånger gav betydligt högre bildkvalitet än en D90/D300 med jättedyr optik monterad.

Lite tester med Mamiyas 150F/2.8 på D700 jmf Zeiss 100F/2 på D90 gav ganska snabba, lätta besked. 2500kr Mamiya slog Zeiss-optiken monterad på crop med inte helt obetydliga mängder ang. bildkvalitet. Detta trots att 100F/2 makro-planar av många räknas till en av världens bästa objektiv på ny-marknaden just nu, och kostar runt 17-18kkr. Det är fullt i klass med Sony's 135F/1.8, men lite kortare/långsammare.

Det man förlorar är all automatik, men för det sätt jag använder en större kamera på så gör detta ingen större skillnad för mig. Jag är inte sport/fågelfotograf. Men jag antar att det är ganska få dedikerade sportfotografer som kör Sony iaf?

Lite Nikonoptik får dock avyttras lite snabbt för att finansiellt uppväga köpet av den dyrare (än NEX) kameran, planen var som sagt från början att BÖRJA med NEX och sedan efter detta byta huvudkameran till en FF Sony. Men jag förlorar ju inga pengar på denna (redan begagnade!) optik... :-9
Detta är väl nackdelen med Sony just nu - vill man ha optik av högre klass - OCH ha den med full AF/AE så får man upp med börsen och gräva ganska djupt... För oss som inte kan skriva av mer än små mängder kamerautrustning är värdeminskningen på ny dyr optik ganska kännbar. Och det är ju inte alla som gillar helmanuellt, men ändå vill ha bra utrustning!

Nikon-utrustningen stannar dock inom nära håll i familjen - man får hålla så många vägar man kan (utan att gå allt för mycket back på det) öppna... :)

Min Sonyutrustning är inte införd i firman utan ett privat "njutningsmedel" för mer kontemplativ fotografering. Och den kom till med stora ekonomiska uppoffringar. Lever under ganska små ekonomiska förhållanden, men det kom ett arv till familjen och jag ville ha något "varaktigt". Då menar jag kanske inte kamerahuset men desto mer Sonys Zeissgluggar. (Yrkesmässigt kör jag Canon som är införda i firman, fast visst slinker det med en och annan Sonybild också).

Jag blev "kär" i den här kameran från första stund och när jag betraktar mina 60x90 förstoringar djupnar bara den kärleken. Men i mitt privata fotande gäller sällan speciellt höga iso. Snabbheten hos A900 är dock inget att klaga på. Den är flinkare än en 5DMkII vad gäller action.

Idag testade jag en Sigmaglugg 150-500/5-6,7 EX DG HSM på den. Väntade mig inget speciellt av den med tanke på det relativt moderata priset den säljs för just nu (c:a 6.000). Men den var helt okej, t o m bra och orkar man hålla klumpen inser man hur snabb och exakt AF är i kameran. Kamerans bildstab kom verkligen till sin rätt här. Jag är förbluffad över resultatet. Helt nöjd. Ska nog försöka lägga vantarna på ett exemplar.

Inga problem att hålla flygande måsar i fokus (och jag är verkligen ingen pippifotograf).

Intressant det du gör med Mamiyaoptiken, men nu har jagCarl Zeiss 135/1.8 ZA, 85/1,4 ZA och 24-70/2.8 SSM. Därtill en trevlig Sony 50/1.4 och ett Sony 16/2.8 Fisheye. Tror säkert att det finns många gluggar som man med adapter kan få att konkurrera med dem. Men isåfall skulle jag helst velat haft snittbild/mikroprisma i kameran.

Jag är dock mycket intresserad av att höra vad du anser om detaljeringen kameran tillsammans med bra optik levererar vid basiso-upp till iso 800. Vid iso 200 hittar A900 tillsammans med någon av Zeissgluggarna fler detaljer och strukturer än 5DMkII gör med motsvarande prime L-optiker. Går förvånande nog att se vid utprintning i större format eller utsnitt.

En lånad D3x med 24-70 gav ungefär samma resultat som A900 med 24-70 vad gäller detaljering och valör. Enda skillnaden jag kan se är att Nikons 24-70 har mer distorsion på lodräta linjer. Vid iso 640 började D3x vinna lite mer mark i DR i de mörkare lågdagrarna dock.

Men för en som köpt en A850 för c:a 12 lakan måste det te sig som rena drömvinsten om man ställer den mot en 70 lakans D3x.

Ha det bra//L
 
Fler A850 för 12999

Var i kontakt med Rajala/Sthlm p g a att jag gjort ett smärre inköp där och man dragit en tusenlapp för mycket från mitt bankkort. Skulle rättas till enl den jag talade med.

Han sade vidare att inom kort, nästa vecka eller så, skulle de få in ett mindre parti A850 för strax under 13.000:-.

Bara lite info för er som känner er plånbok räddad just nu eftersom de billiga A850 är slut för tillfället::)

Och uttalandet ska väl vara trovärdigt, men jag har ff inte sett pengarna på mitt konto ännu:)
 
Jo, men det kallar jag design, eller rättare sagt redesign. Både vackert och funktionellt samtidigt. Jag känner speciellt för den mycket viktiga faktorn som själva vinkeln högerhanden och därmed handleden tvingas hålla på alla dslr. Här blir det helrätt med en tyngre optik.

Näsan i displayen har jag inte lagt så stor vikt vid, men visst är snoken i vägen. Stabil vinklingsbar display med LV har jag pläderat för starkt i en annan tråd och fått kommentarer som att det aldrig kommer att ske på en prokamera. Bl a för att hållbarheten skulle minska och för att en sådan display ytterligare förtjockar kamerahuset. På denna prototyp visas att det går att få både och.

Skulle en dslr av denna typ komma i produktion har vi sannolikt en stilbildare i vardande. I alla fall enl mitt förmenande.

Fast det lär dröja, antar jag lika mycket som jag hoppas eftersom en snabb lansering av en dylik modell skulle tvinga mig att bli bankrånare.

Tills vidare får jag fortsätta att vara extremt nöjd med A900:ans bildmässiga kvaliteter. Och tillsammans med det nuvarande vertikalgreppet är den fortfarande den mest handledsvänliga och ergonomiska tyngre dslr i prosegmentet på marknaden. Testa bara att hålla en A900/A850+ BG i vertikalläge så fattar ni. Avtrycket sitter perfekt och resten av greppet ligger helt vilsamt i handen.

Men denna prototyp är ju på alla sätt outstanding. Total ergonomi/funktion och snygg på en gång.

Varför i h-lv-te, länkade du oss till denna sida, Joakim? Min skönhetssömn blev förstörd:)
 
Framtidens kameror kommer att vara mycket bättre än dagens. Jag begriper inte varför nya kameror år 2010 ser ut som nya kameror 1975, fast större o klumpigare. Jämför t ex årets kamera -75 (Konica TC) med en 850... inte mycket som hänt, ergonomiskt, i varje fall inte till det bättre.
 
Lite OT, men i väntan på kamera så:

En RUGGIGT intressant industridesignstudie, som faktiskt åtgärdar väldigt mycket av det som jag själv tycker är "obekvämt" med en stor och tung kamera:
http://www.tecnofotografia.com/2010/05/prototipo-reflex-con-nueva-ergonomia.html

Sen att den är grymt snygg gör ju inte saken bättre :-D

Såg denna i en tråd på Dpreview...speciellt utseende men ruskigt snygg och jag håller med Lennart att hade denna kameran blivit verklighet så hade det varit svårt att hålla sig från ett köp...enda riktiga missarna som jag ser i designen är placeringen av Fn,playback,suptunneknappen och on/off-switchen...on/off-switchen är nog den största missen då jag tror det skulle vara väldigt lätta att slå av/på kameran av misstag när den är placerad som den är.
 
Såg denna i en tråd på Dpreview...speciellt utseende men ruskigt snygg och jag håller med Lennart att hade denna kameran blivit verklighet så hade det varit svårt att hålla sig från ett köp...enda riktiga missarna som jag ser i designen är placeringen av Fn,playback,suptunneknappen och on/off-switchen...on/off-switchen är nog den största missen då jag tror det skulle vara väldigt lätta att slå av/på kameran av misstag när den är placerad som den är.

Upptäckte att kameran har vridbar skärm, måste då vara en instegare till billigt pris, enligt expertis.
 
Jo, men det kallar jag design, eller rättare sagt redesign. Både vackert och funktionellt samtidigt. Jag känner speciellt för den mycket viktiga faktorn som själva vinkeln högerhanden och därmed handleden tvingas hålla på alla dslr. Här blir det helrätt med en tyngre optik.

Näsan i displayen har jag inte lagt så stor vikt vid, men visst är snoken i vägen. Stabil vinklingsbar display med LV har jag pläderat för starkt i en annan tråd och fått kommentarer som att det aldrig kommer att ske på en prokamera. Bl a för att hållbarheten skulle minska och för att en sådan display ytterligare förtjockar kamerahuset. På denna prototyp visas att det går att få både och.

Skulle en dslr av denna typ komma i produktion har vi sannolikt en stilbildare i vardande. I alla fall enl mitt förmenande.

Fast det lär dröja, antar jag lika mycket som jag hoppas eftersom en snabb lansering av en dylik modell skulle tvinga mig att bli bankrånare.

Tills vidare får jag fortsätta att vara extremt nöjd med A900:ans bildmässiga kvaliteter. Och tillsammans med det nuvarande vertikalgreppet är den fortfarande den mest handledsvänliga och ergonomiska tyngre dslr i prosegmentet på marknaden. Testa bara att hålla en A900/A850+ BG i vertikalläge så fattar ni. Avtrycket sitter perfekt och resten av greppet ligger helt vilsamt i handen.

Men denna prototyp är ju på alla sätt outstanding. Total ergonomi/funktion och snygg på en gång.

Varför i h-lv-te, länkade du oss till denna sida, Joakim? Min skönhetssömn blev förstörd:)

När kan vi planera för rånet, Reagan-mask är inte så tokigt.
 
A850 prissänkt igen!

Kollade på Rajalas hemsida, Nu kränger dem A850 för 12.999 SEK igen. Har ingen aning om hur stort parti de fått in, men visst fasiken är det oerhört prisvärt.

Nu när Sigma gör så många bra objektiv med Sony/KM-fattning är det nästan så man blir förbannad för summan man lagt ned på A900 och Sonys Zeissgluggar. Nja, inte förbannad egentligen. Jag förutsåg väl att FF.kameror skulle sjunka i pris.

Men måste man inte ha LV/filmfunktion så är denna kamera ett bättre val än 5DMkII om man inte överskrider isot för mycket. Jag syftar på byggkvalitet, vädertätning, sökare, AF-säkerhet mm.

Skulle aldrig få för mig att skaffa en Nikon D700 när man kan få A850 till detta pris. Dock har D700 bättre lågljusegenskaper, men också 12MP istället för A850:s 24MP. Och för mig, som är förtjust i detaljering och mer sällan ligger i de högre isoområdena hade valet varit självklart.
 
Kollade på Rajalas hemsida, Nu kränger dem A850 för 12.999 SEK igen. Har ingen aning om hur stort parti de fått in, men visst fasiken är det oerhört prisvärt.

Nu när Sigma gör så många bra objektiv med Sony/KM-fattning är det nästan så man blir förbannad för summan man lagt ned på A900 och Sonys Zeissgluggar. Nja, inte förbannad egentligen. Jag förutsåg väl att FF.kameror skulle sjunka i pris.

Att saker sjunker i pris är ju inget man kan göra åt, 13k för A850 är riktigt bra pris!

Dock så ångrar jag inte en sekund att jag köpt mina A900 för 16-17k styck.

Sigma gör en del bra gluggar, tycker dock inte att de är i samma klass som ZA gluggarna.
 
Att saker sjunker i pris är ju inget man kan göra åt, 13k för A850 är riktigt bra pris!

Dock så ångrar jag inte en sekund att jag köpt mina A900 för 16-17k styck.

Sigma gör en del bra gluggar, tycker dock inte att de är i samma klass som ZA gluggarna.

Nej, det kan man inte göra något åt. Helt rätt. Jag fick min A900 till riktigt bra pris också i dec 2009 så man får ju räkna den tiden som gått och den enorma glädje man haft av kameran.

Nu är ju inte 13000:- för en A850 dess verkliga pris utan sannolikt en specialdeal som är av tillfällig natur.
Enl ÅF i Sthlm (tittade in på JP på söder och Rajala när jag var där förra veckan) så är Sony lättare att sätta "tryck" på vad gäller tillfälliga kampanjer. Man spräcker även en del glugg+huskampanjpaket och säljer dem var för sig.

Sigma gör överlag inte bättre gluggar än Zeiss, men vad jag ville peka på var just kombinationen av Sigmas primeobjektiv, som optiskt kan mäta sig med Zeiss+en för tillfället billig A850, blir extremt billigt sett till bildresultatet.

En väljusterad Sigma 50/1.4 DG HSM, 100-300/4 DG HSM, 24-70/2.8 DG HSM, 70/2.8 DG macro med flera är de facto i samma optiska klass som Sonys Zeissobjektiv. Att se något annat är nog att blunda för fakta.

Själv kör jag med Sonys Carl Zeiss Sonnar 135/1.8 ZA som jag villigt erkänner inte har sin överman från något annat fabrikat. Min Carl ZeissPlanar 85/1.4 ZA är inte optiskt bättre än Nikons gamla skruvdrivna 85/1.4 och min Carl Zeiss Vario-Sonnar 24-70/2.8 SSM är inte optiskt bättre än exempelvis Canons L-motsvarighet. Ej heller bättre än Sigmas motsvarande i EX DG HSM-utförande.

Däremot är de 3 Zeissgluggarna jag räknat upp extremt välbyggda. Sannolikt bättre än de flesta förekommande dyra objektiv på marknaden.
 
Någon som kört just Sigma 100-300F/4 på A850/900? Det är antagligen det första "nyobjektiv"-inköpet som är aktuellt för mig. 70-200F/2.8 är trevligt, men lite i "ingen-mans-land" för mig på FF. Jag slår ALLTID i 200mm-stoppet... :) Jag kommer antagligen fortsätta använda mitt Nikkor 50-135 eller 75-150F/3.5 som vardagszoom. Ett 35-105 eller 135 hade för min del varit idealiskt.
 
Nej, det kan man inte göra något åt. Helt rätt. Jag fick min A900 till riktigt bra pris också i dec 2009 så man får ju räkna den tiden som gått och den enorma glädje man haft av kameran.

Nu är ju inte 13000:- för en A850 dess verkliga pris utan sannolikt en specialdeal som är av tillfällig natur.
Enl ÅF i Sthlm (tittade in på JP på söder och Rajala när jag var där förra veckan) så är Sony lättare att sätta "tryck" på vad gäller tillfälliga kampanjer. Man spräcker även en del glugg+huskampanjpaket och säljer dem var för sig.

Sigma gör överlag inte bättre gluggar än Zeiss, men vad jag ville peka på var just kombinationen av Sigmas primeobjektiv, som optiskt kan mäta sig med Zeiss+en för tillfället billig A850, blir extremt billigt sett till bildresultatet.

En väljusterad Sigma 50/1.4 DG HSM, 100-300/4 DG HSM, 24-70/2.8 DG HSM, 70/2.8 DG macro med flera är de facto i samma optiska klass som Sonys Zeissobjektiv. Att se något annat är nog att blunda för fakta.

Själv kör jag med Sonys Carl Zeiss Sonnar 135/1.8 ZA som jag villigt erkänner inte har sin överman från något annat fabrikat. Min Carl ZeissPlanar 85/1.4 ZA är inte optiskt bättre än Nikons gamla skruvdrivna 85/1.4 och min Carl Zeiss Vario-Sonnar 24-70/2.8 SSM är inte optiskt bättre än exempelvis Canons L-motsvarighet. Ej heller bättre än Sigmas motsvarande i EX DG HSM-utförande.

Däremot är de 3 Zeissgluggarna jag räknat upp extremt välbyggda. Sannolikt bättre än de flesta förekommande dyra objektiv på marknaden.

Jag reagerade dock när A900 släpptes, samma årskamera som MK2:an. Om jag inte mins fel var priset Ca: 29000 Kr för A900 medans MK2:an var Ca: 4000Kr billigare och hade då både LV och filmfunktion + då även högisoegenskaperna, vi var rätt så många som debatterade Sonys högre prissättning och undrade varför, Sony verkade ha noll koll på vad Canon släppte för kamera, tror inte i detta fallet att AF-strulet påverkade Canons prissättning. A900 skulle inte ha varit dyrare än MK2:an, det var sonys första FF och det fans ingen anledning för dom att lägga sig högre. Det lite märkliga som hände var ju att först efter ett år började lovorden formligen hagla över kameran, funderar ännu varför det var så.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.