Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
---
Kompaktkameran minskar till fördel för dyrare/bättre telefonkameror
Instegskameran minskar till fördel för NEX/uFT, och kan i allt större grad filma med god kvalitet
Mellanklasskamerorna kommer krympa, ungefär som A33/55/K5 osv
Pro-segmentet kommer se ut PRECIS som tidigare. Av väldigt goda skäl.
---
Det verkar plausibelt.


---
Tyvärr för mig, som gärna hade sett en ny Sony-kamera i pro-segmentet, en ersättare till min 850. Detta får vi nog vänta LÄNGE på dock.
---
Om du med LÄNGE menar flera år, så tror jag inte det blir så illa. Men ett år lär det förmodligen ta.


---
Efter det senaste året har Sonys utvecklingsavdelning fått ganska strikta förhållningsregler skulle jag gissa på.
Hur tänker du då? Vad jag kan se har Sonys utvecklingsavdelning tvärtom under det senaste året verkligen satt Sony på kartan. Fast visst, de har säkert gjort åt kopiöst med sekiner för att under samma år lyckas skriva tre nya blad i kamerahistorieboken...
 
hej sonyfantaster
Aspman mfl ni är inbjudna till att diskutera , att profilera er kamera, om ni nu tycker det finns ett behov, jag betar- testar qp-card programvara med mina 5dmk2 och senaste färgkortet
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=131097

Intressant. Jag har kollat på tråden. Har pulat själv med att försöka göra profiler, men det som blev bra i ena fallet blev inte bra i det andra.

För övrigt får du vara så snäll och inte kalla mig Sonyfantast. Du vet att jag inte är märkesfanatiker. Tänk på att jag bor väldigt nära Skånes största dricksvattentäkt:):). Här i Småland skickar vi det sämre vattnet till Skåne och använder Bergaåsens utmärkta vatten istället.

När du har vägarna förbi någon gång kan du komma och bada i "min vik". Tänk sedan att veta att du dricker ditt eget badvatten:)

Skämt åsido. Ska följa den andra tråden ordentligt. Tack!

//Lennart
 
Har du vägarna förbi Lund så kan vi ta och se efter om programvara och kort kan förbättra din kameras färgegenskaper jämfört med vedertagna profiler
 
Canon kommer att svara,frågan är när och med vad och hur bra.

Nikon svarade med besked för några år sen efter att i flera år legat hopplöst efter Canon. Då hade större delen av ledningen för Nikon bytts ut och fått order av styrelsen att se till att återta tätplatsen från Canon.

Jag tror inte att Canon ligger lika mycket efter idag som Nikon gjorde då, och därmed finns inte lika stort incitament att rycka upp sig rejält. Det finns nog en risk att Canon kommer att halka efter ett tag till innan det blir dags för något helt nytt. Man kan ju notera att det Canon som totalt övergav alla tankar på bakåtkompatibilitet (förutom blixtsystemet) 1987 inte riktigt är samma som idag. Idag är man mycket mer konservativa.
 
Senast ändrad:
Här Bengt kan du se lite data om olika sensorer
exv G12 DR, Canon 7d DR , Nikon d7000 DR baserat på sensordata
http://www.sensorgen.info/

När jag läser tabellerna hur skall jag tänka, läsbrus minskar med ökad iso men tappar mättnad (saturation) tillika DR. FF-kameran D700-bas-iso, över 15 i läsbrus men höga mättnadssiffror.

Jämför D700 en FF-kamera Iso 6400. Läsbrus 6.0 mättnad 1773 DR 8.2
A580 Iso 6400. Läsbrus 3.5 mättnad 742. DR 7.7- A580 en APS-C.

//Bengt.
 
Senast ändrad:
Den är lite svår Bengt, men tänk så här:

Per pixel:
Vid ISO6400 kan en D700 samla 1773 fotoner.
Under tiden som den gör detta får den en felmarginal på 6 fotoner.
1773/6 = 296:1 = 8.2 Ev

Vid samma ISO samlar en A580 (som ju har mindre yta, och fler pixlar) "bara" 742 fotoner. Men den har också ett lägre läsbrus, 3.5.
742/3.5 = 212:1 = 7.7 Ev.

Efter hand som man höjer ISO (förstärkningen) sjunker ju maxmängden man kan stoppa in i förstärkaren innan utsignalen mättas. Mättnad sjuker alltså efter hand.
Men det elektroniska bruset beror i vissa kameror på saker EFTER förstärkningen. Då sjunker detta brus påverkan relativt insignalen - läsbruset "sjunker" ju egentligen inte, men dess andel av signalen per foton minskar.
 
Den är lite svår Bengt, men tänk så här:

Per pixel:
Vid ISO6400 kan en D700 samla 1773 fotoner.
Under tiden som den gör detta får den en felmarginal på 6 fotoner.
1773/6 = 296:1 = 8.2 Ev

Vid samma ISO samlar en A580 (som ju har mindre yta, och fler pixlar) "bara" 742 fotoner. Men den har också ett lägre läsbrus, 3.5.
742/3.5 = 212:1 = 7.7 Ev.

Efter hand som man höjer ISO (förstärkningen) sjunker ju maxmängden man kan stoppa in i förstärkaren innan utsignalen mättas. Mättnad sjuker alltså efter hand.
Men det elektroniska bruset beror i vissa kameror på saker EFTER förstärkningen. Då sjunker detta brus påverkan relativt insignalen - läsbruset "sjunker" ju egentligen inte, men dess andel av signalen per foton minskar.

Tackar så mycket. denna tabells mättnad går den att relatera till DX0:s Färgdjup på något sätt.
 
Senast ändrad:
Avlägset, men visst har den det.

Färgdjup är en kombination av sensorns färgfilter och deras branthet samt hur mycket brus det hela exponeringsomfånget på ett visst ISO innehåller.

Bruset inom exponeringsomfånget räknas ut med hjälp av FWC (mättnadsgrad) och läsbrus. Alltså kan man säga att sensorns FWC (maximala mättnadsgrad) och det maximala färgdjupet per exponeringsomfång är linjärt relaterade.
 
Lite nyfiken på en A850 faktiskt.
Ligger väl just nu på en 13 lakan begagnad va? Tror ni att det kommer sjunka ner mot 10 inom en framtid?

Sen undrar jag också om det går att ta "lågupplösta" RAW-bilder? På min A550 går det bara att ta 14,2mp när man fotar RAW och personligen är jag inte speciellt intresserad utav att ha stora 24mp-bilder på min dator som bara tar plats... Så, går det?
 
Man tjänar inte speciellt mycket på att skala ner bilderna "i kameran" innan man kommer ner mot 25% förstoring (1:16 upplösning, 1.5MB).

Nej, jag tror inte den "normalt" sett kommer ner till tio papp. Möjligvis vid någon utförsäljning (vilket iofs Sony gör ganska ofta).

Råfilerna är inte speciellt mycket större än de från t.ex NEX5 eller A580 A550. För att sätta det hela i lite perspektiv: Du får plats med 70-80.000 råfiler på en hårddisk som kostar 700kr.
 
Lite nyfiken på en A850 faktiskt.
Ligger väl just nu på en 13 lakan begagnad va? Tror ni att det kommer sjunka ner mot 10 inom en framtid?

Sen undrar jag också om det går att ta "lågupplösta" RAW-bilder? På min A550 går det bara att ta 14,2mp när man fotar RAW och personligen är jag inte speciellt intresserad utav att ha stora 24mp-bilder på min dator som bara tar plats... Så, går det?

Ligger nog lite under det begagnat. Tror du kan få en för 11000.

Jag är ganska säker på att A850 kommer att dras in alldeles snart och att A900 sänks i pris. I samband med det är det troligt att enstaka lager-ex av A850 säljs ut lite billigare. Det är möjligt att det kommer någon uppiffning av A900 samtidigt som priset sänks till, ska vi gissa 18000 kr.

Varför köpa en A850 och inte utnyttja de underbara 24,6 megapixlarna?!?
Kameran har ett läge med komprimerad raw, cRAW, som gör filerna hanterbara, bara 24 MB styck. Tillsammans med Sonys drivrutin för Windows kan du browsa dina raw-bilder direkt, så det finns ingen anledning att spara dubbla bilder, jpeg+raw.

Jag kör enbart cRAW och browsar igenom bilderna direkt på kortet i datorn och kopierar bara över de som är bra och rensar sen ut.

Nu kanske någon höjer på ögonbrynen lite, men jag har en A850 som jag ev. säljer, fast i så fall i paket med ett original vertikalgrepp, flera objektiv, Sigma 20/1,8, Sony 28-75/2,8SAM och Sony carl Zeiss 85/1,4. Kameran VG och Sony-objektiven är i absolut nyskick. Sigma-objektivet är bra det med, men motljusskyddet snäpper inte fast riktigt ordentligt hårt, så det kan skruva av sig av sig självt. Går nog enkelt att fixa iofs.

Just den här kameran är nog ett extremt bra exemplar! Fokusering ligger exakt på både kamera och objektiv (objektiven har varit inne för kalibrering) och det är grejer som är mindre än ett år gamla med fullständig garanti (inte sigma-objektivet).

Hör av dig till mig via mail om du är intresserad. Kan ge dig mycket bra pris och med avdragsgill moms för företag för absolut toppklass-utrustning. Finns lite olika varianter på tänkbara affärer... :)


/Mats
 
Ligger nog lite under det begagnat. Tror du kan få en för 11000.

Jag är ganska säker på att A850 kommer att dras in alldeles snart och att A900 sänks i pris. I samband med det är det troligt att enstaka lager-ex av A850 säljs ut lite billigare. Det är möjligt att det kommer någon uppiffning av A900 samtidigt som priset sänks till, ska vi gissa 18000 kr.

Varför köpa en A850 och inte utnyttja de underbara 24,6 megapixlarna?!?
Kameran har ett läge med komprimerad raw, cRAW, som gör filerna hanterbara, bara 24 MB styck. Tillsammans med Sonys drivrutin för Windows kan du browsa dina raw-bilder direkt, så det finns ingen anledning att spara dubbla bilder, jpeg+raw.

Jag kör enbart cRAW och browsar igenom bilderna direkt på kortet i datorn och kopierar bara över de som är bra och rensar sen ut.

Nu kanske någon höjer på ögonbrynen lite, men jag har en A850 som jag ev. säljer, fast i så fall i paket med ett original vertikalgrepp, flera objektiv, Sigma 20/1,8, Sony 28-75/2,8SAM och Sony carl Zeiss 85/1,4. Kameran VG och Sony-objektiven är i absolut nyskick. Sigma-objektivet är bra det med, men motljusskyddet snäpper inte fast riktigt ordentligt hårt, så det kan skruva av sig av sig självt. Går nog enkelt att fixa iofs.

Just den här kameran är nog ett extremt bra exemplar! Fokusering ligger exakt på både kamera och objektiv (objektiven har varit inne för kalibrering) och det är grejer som är mindre än ett år gamla med fullständig garanti (inte sigma-objektivet).

Hör av dig till mig via mail om du är intresserad. Kan ge dig mycket bra pris och med avdragsgill moms för företag för absolut toppklass-utrustning. Finns lite olika varianter på tänkbara affärer... :)


/Mats

Tack för ett långt och klart svar! Tyvärr måste jag nog säga att det ligger något år i framtiden att jag skaffar en A850. Har inte helt bestämt mig heller och när jag gör det blir det nog bara hus eftersom att jag redan har en del objektiv samt att jag inte är sådär jättetät (Som student är det svårt att ha foto som hobby ;)
Anledningen till att jag tycker 24,6mp är onödigt är väl att jag väldigt sällan skriver ut stora bilder och det känns dumt att slöa ner LR och tvinga på massa extremt stora bilder.

cRAW låter dock intressant. Ska kolla upp det!
 
Tack för ett långt och klart svar! Tyvärr måste jag nog säga att det ligger något år i framtiden att jag skaffar en A850. Har inte helt bestämt mig heller och när jag gör det blir det nog bara hus eftersom att jag redan har en del objektiv samt att jag inte är sådär jättetät (Som student är det svårt att ha foto som hobby ;)
Anledningen till att jag tycker 24,6mp är onödigt är väl att jag väldigt sällan skriver ut stora bilder och det känns dumt att slöa ner LR och tvinga på massa extremt stora bilder.

cRAW låter dock intressant. Ska kolla upp det!

Ett ÅR framåt? Ja, då lär du få en A850 för under 10 K, helt klart, men då finns det säkert andra alternativ också...

Köp en Nikon D700 vetja. FF med 12 megapixel.
Fin kamera, men jag fattar inte varför man inte vill ha alla mp (om man inte är ute efter snabbheten och renare bilder pga lägre pixeltäthet, men inte för att "spara plats").


/Mats
 
Tack för ett långt och klart svar! Tyvärr måste jag nog säga att det ligger något år i framtiden att jag skaffar en A850. Har inte helt bestämt mig heller och när jag gör det blir det nog bara hus eftersom att jag redan har en del objektiv samt att jag inte är sådär jättetät (Som student är det svårt att ha foto som hobby ;)
Anledningen till att jag tycker 24,6mp är onödigt är väl att jag väldigt sällan skriver ut stora bilder och det känns dumt att slöa ner LR och tvinga på massa extremt stora bilder.

cRAW låter dock intressant. Ska kolla upp det!

Visst är det så att 24Mpix är lite i överkant om man inte specifikt är ute efter det. Själv hade jag sagt till mig själv att inte gå på A850 pga att jag hellre ville ha 12 Mpix då det räcker väldigt långt. "Tyvärr" så sjönk priset ner till 13000 och då kunde jag inte låta bli ändå. Resultatet är underbart hög bildkvalité och en kamera som gör som jag vill, men en mycket slöare bildbehandling. Att hårddiskarna fylls fortare är visserligen ett faktum men inte ett stort problem. Problemet ligger i processorkraft och kallas "ny dator".

Vill du ändå ha en A850 för 10.000 så finns det en nu på FS:
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=145813
 
Kan undra varför en del vill göra sig av med A850/A900. Det finns inte många alternativ till liknande bildkvalitet i upplösning, färghantering idag. Ett snäpp bättre i klassen kostar c: 40.000:- mer (Nikon D3x).
Enda kamerorna som ligger i liknande prissegment är Canon 5DMkII och Nikon D700. Behöver man upplösningen är ju 5DMKII intressant medan storebror 1DsMkIII för samma pris som D3x är relativt bortkastade slantar enligt min åsikt och efter att ha provat.

Visst, vi kan snacka frånvaro av LV mm.

Vill man gå ett rejält snäpp uppåt är ju nya Pentax 645 klart intressant.

Efter att sprungit omkring på en mängd pressuppdrag i helgen och faktiskt använt min gamla Eos 20D enbart i svåra ljusförhållanden kan jag bara konstatera att A850/A900 är overkill i det mesta såvida man inte ska göra extremt stora bilder med bra detaljering i isoområdet basiso upp till 1600.

Det är så jag använder mina Sony FF-kameror.

Är folk så förtvivlat rädda för att kamerorna ska bli "omoderna"? Det finns så mycket annat att förbättra. Extremt intressant med skapandet av färgprofiler via QP-card t ex. Verkar göra underverk. Finns en speciell tråd för detta ämne som varmt kan rekommenderas.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=131097

//Lennart
 
Upplösningen (filstorleken) ser jag verkligen inte som ett "problem".

Som jag själv nämnt tidigare i denna tråden så använder jag själv ytterst sällan mer än 12MP i en "färdig, levererbar" bild. Jag köpte en A850 för att jag VILLE skala ner oberoende av situation. En nerskalad bild är i de allra flesta fall betydligt mer trogen mot verkligheten än en bild där man pressar varje pixel till att ge maximalt informationsutbyte. Digitalt har ju denna "egenheten".

Maximal bildkvalitet i en digitalkamera - detaljering vs brus vs informationsmängd (upplösning) är i stort sett optimal vid ca 70% orginalskala, dvs en halvering av MP-mängden. Jag såg min D700 som en 6MP-kamera, verklig informationsmängd.

A850/A900 ska användas som det de är. De är inte supersportkameror som D3s eller 1Ds4, men de är fantastiska när man inte behöver ha så bråttom, och på rimliga ISO.

De fungerar dessutom (när man tittar på bilderna man jämför i samma presentations-storlek) inte speciellt känsliga för optiken man använder. Jag får ha RUGGIGT bra objektiv på en D90,A580, D7000 för att få samma bildskärpa som jag får med ganska enkla objektiv på en A850. När man rampar upp objektivkvaliten hänger dock FF 24MP av crop-kamerorna vad det gäller skärpa/detaljering i den färdiga bilden ganska så fort.
 
Mats
Du kan få köpa min Canon 5D mkII med 24-105 L f4. Har även ett 50 mm f1,8 "plastobjektiv" till den :)
 
Mats
Du kan få köpa min Canon 5D mkII med 24-105 L f4. Har även ett 50 mm f1,8 "plastobjektiv" till den :)

Jag skulle ju få provköra den lovade du ju.
Hursomhelst räcker antalet kameror jag har till för tillfället och det finns ju nån i NEX-tråden som verkar sugen på att byta ut sin 5D mot en NEX.

Ska fundera på saken, ge mig ett erbjudande jag inte kan säga nej till, vetja ;-)

Kanske skulle vara bra att inhandla en Canon. Folk här verkar ha fått för sig att jag är lite ensidig förespråkare för Sony av någon obegriplig anledning.



/Mats
 
Denna tråd har ju varit lite i dvala en tid. Den lilla tid jag haft till övers har använts till att maximera resultaten från A900/A850.

Och det är nästan förbluffande hur många småförbättringar man ständigt kommer på i olika situationer.
Just nu ser jag i princip inga begränsningar för egen del ( d v s hur jag använder kamerorna).

Detta är ju iofs en universell sanning; ju mer man lär sig kamerans uppträdande i olika situationer desto bättre blir resultaten. Jag ser ingen anledning att klaga på något just nu. Möjligtvis avsaknaden av LV.

Tobbe vill tydligen sälja sin 5DMkII.

jag har gjort jämförelser mellan 5DMKII och A900/A850. Färghanteringen tycker jag är till Sonys fördel.
Det pågår ju en annan tråd där det påvisas hur färghanteringen via QP card och mjukvara kan förbättra färhanteringen hos alla kameror. Men i pilotfallet används en 5DMKII som exempel.

Denna metod skulle givetvis lyfta Sonys FF-kameror ännu mer. Mycket intressant.

I övrigt finns det vissa karaktärsskillnader mellan Sonys FF och exv 5DMKII, men med facit i hand så här långt är det mycket jämnt skägg vad gäller bildresultat. Med bättre färgegenskaper (via egna profiler gm QP-card) och lite bättre lågljusegenskaper framstår 5DMkII som bättre vid högre iso.

Dock skulle det vara intressant att höra vad dessa egna färgprofiler (som Joakim bl a ligger bakom) kan tillföra Sonys FF-modeller. Om Joakim läser detta får han gärna komma med ett svar.

Färghanteringen tycker jag annars varit den starkaste sida hos A900/A850 vs 5DMkII.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.