Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A500 och A550 lanserade

Någon som vet hur man skriver in Sony´s nya kitobjektiv ""Sony 18-50 f3,6-5,6 Sam"" i objektivsamlingen kanske kan hjälpa till göra det ? Fattar inte hur man gör detta tyvärr så man slipper skriva obektivet varje gång.. kan ju inte heller lägga in det i kameraväskan då det objektivet vad jag ser inte finns registrerat...

Jag är tyvärr minst sagt dålig på detta med datorer tyvärr....
Du pekar på fältet "Produkter" i överkanten på startsidan, och sedan klickar du på "Recensioner". Därefter klickar du på "Objektiv och filter" och sedan på "Zoomobjektiv". Fortsätt med att klicka på bokstaven "S" (för att nästan direkt komma till Sony). Sedan kan du stega dig fram genom sidorna eller klicka på "Sida 7" för att komma förbi alla Sigmaobjektiv som alfabetiskt kommer före Sony.

Det var väl enkelt? :)

Till sist behöver du veta att detta objektiv har zoomomfånget 18-55 mm, inte 18-50. Nu kan du hitta det här i Fotosidans objektivbank, där det är inskrivet som "Sony SAL-1855". Klicka på detta, och klicka sedan till slut i höger överdel av sidan som kommer upp på den länk som heter "Lägg till i min kameraväska".

Lätt som en plätt, inte sant? :)
 
Tackar!!! Där va det ju... :)

Edit. Men det går inte lägga in det i kameraväskan av nått skäl.?




(18-55 va det ja.!!...skäms på mig..)
 
Har tagit lite bilder i helgen och kan konstatera att min kamera definitivt överexponerar i åtminstone vissa lägen. Om jag kompenserar med 0,7 så ser det bättre ut. Bilderna var initialt både lite tråkigt blaskiga med urvattnade färger och de var ganska mjuka. De såg väldigt snarlika ut som de jag sett på nätet tidigare, så jag tror detta är standard A5xx..

Vad säger ni? -0,7 i exponeringskompensation, öka kontrasten +1 och skärpning +1 och kanske (men bara kanske) skruva ned färgmätnaden -1 för att få lite mindre genomslag av rött i starkt ljus. Är bara bilderna riktigt exponerade så ger kameran väldigt mättade och mustiga färger om bilderna exponeras korrekt.

En sak som tog mig på sängen är att varken min externa kortläsare eller min multimedia PC som har några år på nacken fixar minne av typ SDHC (men man kan ju inte få allt för 50 spänn eller hur) men det följer ju med en USB-kabel, så det var ju inte hela världen. Hade dock föredragit att de fortsatt med Compact Flash, de känns lite rejälare även om det stiftgränssnittet förmodligen är mer sårbart en de kontakter som finns till SD-minnena.


Hejsan. Tänker lite på Dxo, bättre iso än tidigare alpha-kameror har ju 550, men jag förväntade mig högre tal på färgdjup och DR, gamla A700 är lite vassare på den biten, Nikons D5000 och D90 överträffar ju D300, visst från iso 400 drar 550 ifrån A700, har synat i print dom olika parameterna som Joakim pratar om. Hade nog trott att 550 skulle matcha D5000-D90 men icke sa nicke, blir trots allt lite orolig hur sony hänger med övriga här, hade önskat klart högre Dr- färgdjup gent imot A700 här.

Att hävda sig mot Nya 7D gick ju bra om man ser till DX0 i allafall. Får vi betala ett för högt pris för att få högiso-bilder, Nikons D5000-D90 verkar att ha klarat av mera till bildkvalitetens fromma, känner oro här, och en ny A700 vete tusan om dom släpper någon överhuvudtaget, läste Peters länk. Vad tror du om detta StenÅke. Vänl.//Bengt.
 
Fast länken måste även om den nu fungerar "rättas" så objektivet får hela sin beteckning utsatt.. Så hoppas admin kan greja det..

Hur som så fungerade den länken nu ok... tackar för det.. :)


---------------------------------------------------------------

Undrar hur länge det tar innan kameran får en rawkonverterare till Elements7.. Lite trist detta inte finns...
 
Hejsan. Tänker lite på Dxo, bättre iso än tidigare alpha-kameror har ju 550, men jag förväntade mig högre tal på färgdjup och DR, gamla A700 är lite vassare på den biten, Nikons D5000 och D90 överträffar ju D300, visst från iso 400 drar 550 ifrån A700, har synat i print dom olika parameterna som Joakim pratar om. Hade nog trott att 550 skulle matcha D5000-D90 men icke sa nicke, blir trots allt lite orolig hur sony hänger med övriga här, hade önskat klart högre Dr- färgdjup gent imot A700 här.

Att hävda sig mot Nya 7D gick ju bra om man ser till DX0 i allafall. Får vi betala ett för högt pris för att få högiso-bilder, Nikons D5000-D90 verkar att ha klarat av mera till bildkvalitetens fromma, känner oro här, och en ny A700 vete tusan om dom släpper någon överhuvudtaget, läste Peters länk. Vad tror du om detta StenÅke. Vänl.//Bengt.

Jag förstår allvarligt talat inte vad du är orolig för Bengt..orolig för att ditt märke inte hänger med eller vad?? A550 matchar i princip alla andra modeller med samma sensorstorlek enligt DxO...det kommer alltid finnas nån som står ensam på toppen för en stund för att senare blir nedknuffad av någon annan..menar A550 matchar Canons 50D,Nikons D300,Pentax K7 och A700 mfl räcker inte det?? Inte ens Canons 7D rår på Nikons D5000 och D90 enligt DxOs mätningar.
 
Håller med...Det är ett jäkla klagande .. Sony ligger i toppskicktet med kamerorna och blir stegvis duktigare och duktigare och ändå gnälls det.. Så tröttsamt !!

Ta upp riktiga problem där kamerorna inte tar bilderna så hajar jag klagosången.. Men va fasen.. Då varenda Sonykamera jag haft tar finfina bilder så snart man lärt sig dom så hajar jag intet alls av gnället...
 
Fast länken måste även om den nu fungerar "rättas" så objektivet får hela sin beteckning utsatt.. Så hoppas admin kan greja det..

Hur som så fungerade den länken nu ok... tackar för det.. :)


---------------------------------------------------------------

Undrar hur länge det tar innan kameran får en rawkonverterare till Elements7.. Lite trist detta inte finns...

Med tanke på att jag är gammal och glömsk så får du ta detta med en nypa salt tror att adobe släpper raw till 550 sammtidigt som lightroom 3. DxO aviserar sin under januari 2010
 
Njae, det beror på hur man tittar - får jag nog säga.
Sätt upp två fönster bredvid varandra. Man kan inte ha "comparison" igång, man måste titta på kamerorna enskilt, annars dyker inte alla flikar upp.

DxO>7D>FullCS (finns längst till höger bland flikarna, följ pilen)>ISO200>50Lum
DxO>A550>FullCS>ISO200>50Lum

Cirklarnas storlek visar "felmarginalen" eller färgbruset i bilden. Detta är en kombination av brus (som ger värdesosäkerhet) och färgfilternas kvalitet. Större cirkel > mer felmarginal > mer färgbrus > sämre färgmättning.

Kolla gärna CIE-A (simulerad glödlamps-WB) och D50 (dagsljus). Det är inget fel på Sonyns färgåtergivning eller brusegenskaper. I stort sett det enda man kunde önskat sig är lite högre Qe - för att minska totalbruset i alla avsnitt och alla ISO, men det kommer i nästa generation. Förbättringen kommer vara ganska omärkbar.

:)
 
Jag förstår allvarligt talat inte vad du är orolig för Bengt..orolig för att ditt märke inte hänger med eller vad?? A550 matchar i princip alla andra modeller med samma sensorstorlek enligt DxO...det kommer alltid finnas nån som står ensam på toppen för en stund för att senare blir nedknuffad av någon annan..menar A550 matchar Canons 50D,Nikons D300,Pentax K7 och A700 mfl räcker inte det?? Inte ens Canons 7D rår på Nikons D5000 och D90 enligt DxOs mätningar.

Ja tror du har bra pejl på mig vid det när laget Peter, hur mitt tänk fungerar, jag har propagerat hårt för bättre iso egenskaper hos Sony-kamerorna, men som flera andra har påpekat, får givetvis inte iso-jakten, eller borde den inte få förstöra andra egenskaper, som påverkar bildkvaliteten, har jämfört även A900 med 550-7D mm.och A900 rår dom inte på inte ens högre upp på iso stegen, har kollat i print dom olika parameterna, visserligen jämfört mot dslr med ca: 23*15-sensorn, men man ser betydelsen av bra färgdjup, DR, Det du påvisar ovan är ju mycket riktigt sant, och borde räcka ganska långt. att även Nya 7D överraskade negativt är lite av ett mysterium tycker jag, är inte illaseende av något märke som du vet, dom har alla sin plats. men man funderar alltid varför dom gör som dom gör ibland, Varför Pentax K-X fick en mordenare sensor än toppmodellen K7 som exempel. Men som sagt förväntade mig bara att 550 borde också ha fått bättre färgdjup- DR vid bas-iso än den äldre A700. Men varför skall inte vi få en mera rekordelig, magnesium, vädertätad, LV- modell. Dom byggde ju A700 för tusan, den blir väl 2 år snart, den perfekta filmfunktionen kan vi väl vänta på ett tag till, det andra borde dom väl klara. Men tack för dom värmande orden, med extragrepp kan nog 550 ge ett solidare intryck. //Bengt.
 
Ja tror du har bra pejl på mig vid det när laget Peter, hur mitt tänk fungerar, jag har propagerat hårt för bättre iso egenskaper hos Sony-kamerorna, men som flera andra har påpekat, får givetvis inte iso-jakten, eller borde den inte få förstöra andra egenskaper, som påverkar bildkvaliteten, har jämfört även A900 med 550-7D mm.och A900 rår dom inte på inte ens högre upp på iso stegen, har kollat i print dom olika parameterna, visserligen jämfört mot dslr med ca: 23*15-sensorn, men man ser betydelsen av bra färgdjup, DR, Det du påvisar ovan är ju mycket riktigt sant, och borde räcka ganska långt. att även Nya 7D överraskade negativt är lite av ett mysterium tycker jag, är inte illaseende av något märke som du vet, dom har alla sin plats. men man funderar alltid varför dom gör som dom gör ibland, Varför Pentax K-X fick en mordenare sensor än toppmodellen K7 som exempel. Men som sagt förväntade mig bara att 550 borde också ha fått bättre färgdjup- DR vid bas-iso än den äldre A700. Men varför skall inte vi få en mera rekordelig, magnesium, vädertätad, LV- modell. Dom byggde ju A700 för tusan, den blir väl 2 år snart, den perfekta filmfunktionen kan vi väl vänta på ett tag till, det andra borde dom väl klara. Men tack för dom värmande orden, med extragrepp kan nog 550 ge ett solidare intryck. //Bengt.

Tar ett nappatag mot Nya D300s. Och 400 iso har 550 i verkligheten 310 iso och där är verkligen 550 mycke stark, behåller alltså där bättre DR där än 300s, så visst har du rätt Peter, går inte att begära så mycke mer. Då skall man också komma ihåg att D300-300s har varit klassad som kameran som levererar bäst kvalitet av dslr, och varit något av referenskamera av många sajter, ser då här till rena bildkvaliteten, men en skillnad i pris på ca: 12000 Kr, kanske det fina prohuset många tycker är värt den summan. Men A550 är synnerligen stark. /Bengt.
 
Och man skall/bör kanske minnas i samanhanget att A550 är en typ startseriekamera... Som kommer sjunka i pris framöver mot det den kostar idag såsom alltid kameror gör efter en tid..

Dom andra startseriekamerorna ( a230 A330 A380 ) Sony gör är ju en slags paralell kameratyp för kränga av dom sensorer mm man har i lager som jag tror.... A550 är därmed att anse såsom en startkameraserie och inget annat.. och såsom en startseriekamera är den rakt inget att "leka med"..

Eller Jo.. Menade den är mycket att leka med... hehe..
 
Senast ändrad:
Jag ska berätta en hemlighet för dig. Tala inte om det för någon. Men vissa dagar när jag inte fotograferat tillräckligt kan jag ta fram A700 framåt kvällen, hålla den i handen, känna tyngden och stadgan. Sedan ler vi hemlighetsfullt i samförstånd innan den försvinner ner i sin mjuka väska igen.

Ärlighet vara längst :) ...

Förstår inte problemet, men min fru undrar när jag plockar fram min nyköpta A550 och bara står och håller och tittar på den:

- Du kan väl inte stå och titta på en kamera som inte ens är PÅ?

- Kom och lägg dig!

:)

Andreas
 
Senast ändrad:
Tar ett nappatag mot Nya D300s. Och 400 iso har 550 i verkligheten 310 iso och där är verkligen 550 mycke stark, behåller alltså där bättre DR där än 300s, så visst har du rätt Peter, går inte att begära så mycke mer. Då skall man också komma ihåg att D300-300s har varit klassad som kameran som levererar bäst kvalitet av dslr, och varit något av referenskamera av många sajter, ser då här till rena bildkvaliteten, men en skillnad i pris på ca: 12000 Kr, kanske det fina prohuset många tycker är värt den summan. Men A550 är synnerligen stark. /Bengt.

Här har det smugit sig in ett sakfel, Enligt Dxo har både D300 och D300s bättre DR än A550.
För övrigt är det alltid vanskligt att jämföra en instegskameras pris/ bildkvalité med en betydligt mer pro inriktad utan att ta hänsyn till övrig prestanda.
Jämförelsen kan lika gärna göras mot D5000 som faktiskt är billigare än A550 och mer jämförbar i övrig prestanda
 
Här har det smugit sig in ett sakfel, Enligt Dxo har både D300 och D300s bättre DR än A550.
För övrigt är det alltid vanskligt att jämföra en instegskameras pris/ bildkvalité med en betydligt mer pro inriktad utan att ta hänsyn till övrig prestanda.
Jämförelsen kan lika gärna göras mot D5000 som faktiskt är billigare än A550 och mer jämförbar i övrig prestanda

Hur har du läst de diagrammen? Kolla i Print över alla ISO-tal. Samlingsvärdena i "Sensor" kan leda väldigt fel. De är bara till för att ge en snabbt "fingeravtryck". Det blir ofta väldigt missvisande om man bara sammanfattar egenskaperna på vad en kamera mäktar med i sitt lägsta ISO-område. Det är viktigare också att kolla hur kurvan ser ut och inte stilla sig blind på nominella ISO-tal. Kollar man noga så ser man ju att skillnaden mellan A550:s nominella ISO-tal och de uppmätta tangerar och slår Nikons, vilket i sig är en bedrift eftersom Nikon oftast tidigare haft betydligt större avvikelser mellan nominella och uppmätta ISO-tal. ISO 1280 i A550 är egentligen 952, 6400 är 4859, 3200 är 2382 och så vidare. Så prestanda vid nominella 6400 är kanske inte så fantastiska om man betänker att man egentligen ställt in 4850.

Likväl så klarar sig A550 enligt DxO väldigt bra mot både D300s och 7D. Jämför man A700 med dessa tre så ser man tydligt att det är en ny ribba som lagts av den nya generationen sensorer. När det gäller A550 så lyser den klarast som Joakim tidigare påpekat just när det gäller DR. Ta upp A550 och några av dessa konkurrenter exv. D300s och 7D så ser du att både 7D och A550 har näst intill identiska DR-kurvor om man bortser från ISO 100, som saknas helt på A550. D300s är klart sämre. Vid praktisk fotografering är säkert skillnaderna i bildkvalitet mycket marginall. Man kan ju också betänka att Canon 7D faktiskt har 18 Mp och klarar sig rätt bra i jämförelsen öven med Nikon-kameran som har endast 12 och betydligt större pixlar.

Däremot ser jag en klar skillnad mellan min A350 och min A550 när det gäller brus på låga ISO. A350 har faktiskt klart brusfriare låg-ISO-bilder än A550 som dock har klart större DR.
 
Här har det smugit sig in ett sakfel, Enligt Dxo har både D300 och D300s bättre DR än A550.
För övrigt är det alltid vanskligt att jämföra en instegskameras pris/ bildkvalité med en betydligt mer pro inriktad utan att ta hänsyn till övrig prestanda.
Jämförelsen kan lika gärna göras mot D5000 som faktiskt är billigare än A550 och mer jämförbar i övrig prestanda


På basiso ja men från iso400 är A550 bättre...antar att du inte kollat diagrammen utan sammanställningen.
Varför skulle det vara vanskligt..sådana jämförelse förekommer överallt när det är bildkvaliten som skall jämföras.
Jag tror vi alla vet om vid det här laget att Nikons D5000 och D90 "toppar" på DxO när det gäller bildkvaliten.
 
Torbjörn:

Har du provat tamron 70-200 med a550 med läget 5 bilder/sek på ett rörligt föremål ?
Tycker det känns som om tamronet inte hänger med där.
Kan det vara så?
Blir många felfokuseringar då.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.