Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A500 och A550 lanserade

jag jämför det dom mätt med A700 med det mätta på A550 vilket väl var enkelt att se.....Det står ju solklart.. Nikons siffror bryr mig inte då det inte är nått jag själv har att jämföra med via egen erfarenhet....

Och utifrån dessa kamerors A700 A550 mätta resultat så kan jag utan att blinka påstå för att ilustrera vad jag menar att Dxo marks snudd glömt att sätta en 1á framför siffrorna på A550óns isosiffror för kunna matcha det synbara i skillnaderna A550 kontra A700 uppvisar på höga iso...

Detta sagt med målet att tydligt visa VAD det är jag reagerar på...inte därmed ATT dom glömt någon 1á.. och jag menar INTE att A550 skulle haft en 1á där framför isosiffrorna.. Men skillnaden mellan kamerorna just på den parametern är absolut klart större än siffrorna påvisar.....

och det är det jag inte kan förstå. Samt gärna skulle få en förklaring på av någon som kan sådant här bra som tar sig tid att förklara varför samt hur det kan se så anorlunda ut i praktiken trotts siffrorna indikerar endast en smärre skillnad egentligen...och helhetspoängen inte någon egentlig skillnad alls kanske. Det är ju inte enbart isosiffrorna som skapar det man ser som jag fattar mätningarna.. Utan det är sedan dom andra parametrarna ihop med isosiffrorna tror jag som skapar prestandan ...

men skillnaderna i siffror mot det verkliga synbara är stora skillnader då iso skruvas upp... jag får helt enkelt inte ihop det.. och är nyfiken för att lära mig hur varför,, så jag fattar detta...

tror det är få personer som ser dessa mätningar som fattar dom riktigt exakt såsom jag tydligen kanske inte heller gör då jag inte får ihop det...... dom flesta läser dom nog med glädjen att "deras kamera är bäst".. Vilket jag aldrig gjort därför Sony aldrig är bäst i mätningarna juue...

jag läser dom för att se om dom stämmer med mina erfarenheter i detta fallet jag talar om nu och här och med A700 A550.... och jag får helt enkelt inte ihop "matten" här...:)
 
Då D300ans prestanda i stort sett är som A700.. Och jag jämför med A700 och ser att A550 är totalt överlägsen i höga iso.. Då stämmer Dxo marks mätningar extremt dåligt med det jag ser kan jag lätt påstå...

Så innan dessa mätningar får en "förklaring" så är dom lika relevanta som kattlådans innehåll är som middagsmat.. :)


Edit
För svara om min A700..
Min A700 var korrekt... Dessutom utbytt slider unit samt justerad ...Så den var nog rätt säkert korrekt..

Vi får inte glömma att upp till 5 poängs skillnad går det ej att se skillnad enligt DX0, Sedan är ju A700 en mycket fin bildmaskin, som man inte knuffar med hur som helst. Men håller med dig om iso.siffrorna även MK2:an när den kom fick låga iso-tal, är betydligt mera förvånad över 7D:s poäng. lite konstigt med iso-talen på 550 dock, hade nog väntat mig lite högre tal på färgdjupet också, men skillnaderna är inte stora. skulle själv inte ha några problem med att köpa 550. /Bengt.
 
Då D300ans prestanda i stort sett är som A700.. Och jag jämför med A700 och ser att A550 är totalt överlägsen i höga iso.. Då stämmer Dxo marks mätningar extremt dåligt med det jag ser kan jag lätt påstå...

Så innan dessa mätningar får en "förklaring" så är dom lika relevanta som kattlådans innehåll är som middagsmat.. :) .....[snip].....

Nu förstår jag inte riktigt? Men jag säger ju iofs själv att det krävs en del bakgrund för att kunna översätta DxO valda parametrar till ett verkligt sammanhang. Men titta på dessa jämförelser (A700 vs A550) i "print" läge:

Dynamic range - visar hur långt ner mot svart kameran kan gå innan allt är förlorat i brus. Säger även en hel del om hur bruset i de djupare skuggorna är. Säger även mycket om färgsäkerhet i de djupare skuggorna. Högre värde = mindre brus i de djupaste skuggorna. 1Ev = en dubbling-

SNR 18% - visar hur mycket brus man har i mellantonerna. Detta är "renhet", sällan något man uppfattar som "brus"... 3dB högre = en halvering av bruset.

Tonal Range - är en MYCKET känslig parameter, en väldigt liten skillnad här gör mycket skillnad i en verklig bild. Värdet är ett resultat av en integration av exponeringsområdet dividerat med en integration av bruset över hela exponeringsområdet.


Tittar man på dessa och har med både 550/700 i bilden så motsvara kurvorna exakt det jag förväntar mig av att titta på rawfilerna/bilderna som kamerorna presterar. Framför allt skillnaden i dynamic range visar ganska exakt på skillnaden i praktiskt användbart exponeringsområde i ett foto; A700 är både mindre i sitt användbara område, och mer brusigt inom detsamma.

[edit]
Ignorera ALLTID sammanslagna, vägda "poängsystem" som t.ex DxO's "DxO-Mark Sensor". Om ni inte vet vad siffrorna bakom det sammanslagna betyget betyder/innebär är poängsystemet fullständigt meningslöst och intetsägande.
[end edit]
 
Alla verkar tycka att A700 har en bra sensor. A550 är avsevärt bättre enligt Torbjörn. D5000 är bättre än A550 enligt DP och Dxo.
Hur bra är D5000 då?
 
jag skrev ett förslag på Canon 7D topicen Joakim.. Såg Lennart A nappade på min "tanke" också.. och du är väl att anse såsom en utav deltagarna här som skulle kunna rodda in en del kunskap mm en sådan topic som föreslogs......

Kolla gärna in där I Canontopicen.. tror vi är kanske flera som skulle tycka det vore lärande samt intresant att följa och fråga mm saker i en sådan tråd... ja kolla i alla fall ideen..

Skrev i denna tråd i länk nedan..


http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=111378&page=178
 
Alla verkar tycka att A700 har en bra sensor. A550 är avsevärt bättre enligt Torbjörn. D5000 är bättre än A550 enligt DP och Dxo.
Hur bra är D5000 då?

För att markera då du verkar ha nått du vill föra fram ?.. Samt tar med mitt förnamn i inlägget dessutom.....
Jag har enbart utalat mig om en sak.. isohantering på höga iso samt behållande utav färger med höga iso..Samt i förhållande till mitt märkes egna kameror jag haft.. Absolut noll annat.. Mig veterligt sedan om du vill resonera Nikon så rekomederar jag dig Nikons avdelningar på forumet...Du befinner dig nämligen på Sonyavdelningen vilket du tycks inte sett...
 
Muahahaha vilken soppa det har blivit av dessa dxo mätningar.Tur att man har bra syn och visuellt kan se lite annat än bara siffror.När jag köpte min A-550 tog jag testbilder med den samtidigt som jag tog testbilder med Nikon D90,D5000,Canon eos 7d på mediamarkt(tack för att ni ställer upp med sådant)så var a-550 bilderna bäst allafall i mina ögon.Dxo-mark e bara blahablaha :)

// MVH Christer
 
Ehh...Nu var det ju inte jag som börade jämföra A550 och A700 med Nikon 300s, eller hur. Visste föresten inte att det bara var jämförelser utförda av Sonyägare som var tillåtet i Sonytrådar. ursäkta för det. Om du har problem med att jag använder ditt förnamn kan jag i fortsättningen referera till Mayro om du tycker det är bättre. Ok?
 
Visst A550 verkar ha en bra sensor, men varför jämföra med Nikon D300s?
Om man istället jämför med Nikon D5000 som för övrigt är billigare än A550 så verkar A550 vara lite efter på samtliga punkter, ialla fall enligt Dxo och Dp

http://www.dxomark.com/index.php/en.../0/(brand)/Canon/(brand2)/Sony/(brand3)/Nikon

Helt rätt jag skulle jämfört med Nikon D5000 istället....Hehehe dock lite pinsamt för Nikon i detta fallet...D300s leverera sämre bildkvalite än D5000 trotts att den är mer än dubbelt så dyr...ja jag vet man betalar för allt annat i D300s men nog faeen borde den ligga på samma nivå i bildkvalite som sitt billigare syskon.
 
Men nu var det ju inte A700 utan A550 som jämfördes med D300s i länken tidigare. Vilket är som att jämföra äpplen med päron

Öhh va..det är trotts allt bildkvaliten som skall jämföras o då spelar det knappast någon roll vad kameran kostar,vilken byggkvalite den ha,af-prestandard mm...så varför är det som att jämföra äpplen med päron när dom har samma storlek på senorn??
Men visst ska man bara jämföra kameror som ligger i samma klass så skulle man givetvis jämfört A550 med Nikons D5000 istället för D300s
 
Ehh...Nu var det ju inte jag som börade jämföra A550 och A700 med Nikon 300s, eller hur. Visste föresten inte att det bara var jämförelser utförda av Sonyägare som var tillåtet i Sonytrådar. ursäkta för det. Om du har problem med att jag använder ditt förnamn kan jag i fortsättningen referera till Mayro om du tycker det är bättre. Ok?


Du söker uppenbarligen tjafsa i stället för förstå....

Du tar in mitt namn i din text med massa dravel om Nikon.. Jag har snackat om kameror jag har eller haft.. Samt jämför med A550 och A700.... Så referera du till den som lagt in länkar där Nikon är med och inte till mig oavsett om du använder förnamn eller efternamt eller nick.. Svårt att haja eller??

Hoppas inte det..
 
Helt rätt jag skulle jämfört med Nikon D5000 istället....Hehehe dock lite pinsamt för Nikon i detta fallet...D300s leverera sämre bildkvalite än D5000 trotts att den är mer än dubbelt så dyr...ja jag vet man betalar för allt annat i D300s men nog faeen borde den ligga på samma nivå i bildkvalite som sitt billigare syskon.
Dxomarks mätningar är knappast tillräckligt kompletta för att kunna användas för att bedömma bildkvalitet med.
 
Du söker uppenbarligen tjafsa i stället för förstå....

Du tar in mitt namn i din text med massa dravel om Nikon.. Jag har snackat om kameror jag har eller haft.. Samt jämför med A550 och A700.... Så referera du till den som lagt in länkar där Nikon är med och inte till mig oavsett om du använder förnamn eller efternamt eller nick.. Svårt att haja eller??

Hoppas inte det..

Tråkigt att du tycker det är provocerande att en icke Sonyägare skriver i er tråd och förutsätter att man har svårt att fatta och är ute efter att tjafsa.
Inlägg 1 911 var väldigt långt och innehöll bilder, därför valde jag att använda ditt namn istället för att citera.
 
Öhh va..det är trotts allt bildkvaliten som skall jämföras o då spelar det knappast någon roll vad kameran kostar,vilken byggkvalite den ha,af-prestandard mm...så varför är det som att jämföra äpplen med päron när dom har samma storlek på senorn??
Men visst ska man bara jämföra kameror som ligger i samma klass så skulle man givetvis jämfört A550 med Nikons D5000 istället för D300s

Visst tittar man enbart på bildkvalite så spelar det så klart ingen roll vilken man jämför med. Det är först när man väger in övrig prestanda som det blir lite äpplen och päron
 
D300/D300s/A700/D5000/K-x och faktiskt ett par till använder samma bas i sina sensorer (från början Sony IMX-021 till A700), men det finns både skillnader direkt vid de individuella cellerna och i utläsningen av sensorn i senare versioner - och detta kan göra ordentligt med skillnad i prestanda.

Video-optimering i en sensor sänker dessutom dess stillbildsprestanda, så kan man prestera bättre video/samma stillbildsprestanda så har man förbättrat sensorn avsevärt ur ett total-perspektiv. Sen kan man aldrig jämföra olika TYPER av kameror mot varandra. En Leica M9 kostar dryga 70', och om man bara tittar på bildprestandan så är den klart underlägsen ff-kamerorna i 20-25' kr-klassen. Men man köper ju inte en M9 för absolut bildprestanda eller aoutomatiska funktioner, utan därför att den är användbar i helt andra sammanhang än t.ex 5DII/A900/D700.
 
Nu förstår jag inte riktigt? Men jag säger ju iofs själv att det krävs en del bakgrund för att kunna översätta DxO valda parametrar till ett verkligt sammanhang. Men titta på dessa jämförelser (A700 vs A550) i "print" läge:

Tittar man på dessa och har med både 550/700 i bilden så motsvara kurvorna exakt det jag förväntar mig av att titta på rawfilerna/bilderna som kamerorna presterar. Framför allt skillnaden i dynamic range visar ganska exakt på skillnaden i praktiskt användbart exponeringsområde i ett foto; A700 är både mindre i sitt användbara område, och mer brusigt inom detsamma.

QUOTE]

Efter ditt inlägg förstår jag mer....
Tyckte när jag såg på kurvorna att prestanda var lika. Men efter din förklaring av de olika ser man ju att A550 är klart bättre från iso 800 men att A700 klarar sig bra ibland bättre på iso midre än 400.
Eller har jag tokat fel? Jag trodde det var SNR18% som var bruset man såg men så kan det vara.
 
"Problemet" är att skillnaden är klart större än det som Dxo markt påvisar anser jag .

Det är "problemet" för min del....

fast iofs kan jag skippa det också.. Det var bara nyfikenhet att "förstå" .. men jag tar bort Dxo mark i stället som ej trovärdiga såsom varenda testare och sådant larv redan gjorts med i stort sett.... Och inser att i kamerabranshen finns helt enkelt inget som är tillförlitligt samt förståbart..

jag är ju nöjd med det dom alla A100 A200 A300 A350 Samt A700 klarar.... Dom fungerar allihopa för min del till mitt fotande..

och i morgon skall jag fota lite pilbågsskytte med Tamron 70-200 f2,8 och se hur bra det objektivet är... om det är bra ens.. ja det visar sig..
 
Jasså Mayro har blivit med 550:a!!

Är man borta 2 dagar från FS så hinner det tydligen hända hur mycket som helst ;)

Har du 700:an kvar? Har du isåfall möjlighet att ta 2 exakt likadana bilder med respektive kamera på t ex 800, 1600 och 3200 och maila över fullstora bildfiler. Känner för att pixelpeepa lite?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.