Annons

Sony A500 och A550 lanserade

Japp. Ingen vet vad det är ... inte ens på sony!!

Sony skickade mig vidare till deras reparatörer som står lika frågande !!!
Det är ju så att man kan hålla sig för skratt!!
 
Senast ändrad:
Har inte A550, men i manualen står:
"The setting is fixed to D-R(Off) when (Sunset) or (Night Port./View) is
selected in Scene Selection.The setting is fixed to D-R(Auto) when other modes are selected in Scene Selection."

"When the exposure mode is set to AUTO or Scene Selection, you cannot select [Auto HDR]."
 
Jag trasslade in mig med live view och tittögat.. Därför i ena funkar inte det andra eller hur det var.. Så kolla om du har gjort liknande miss...
 
Är likadant i bägge lägena . KAn ej stänga av HDR , står i läge auto och går endast att bläddra upp i ev-stegen.(Fotar hela tiden 3 bilder)
D-R går inte påverka på något sätt oavsett LV eller Sökare, står alltid "OFF"

God jul ! :-(
 
Ta ur batteriet en stund.. Ibland kan sådant hjälpa då elektronik hänger sig...

Och efter en stund då du startar den igen så fabriksinställ den direkt...



Lite om possetiva saker då..

vilka bra bilder denna kamera tar i dåligt ljus.. Den formligen leker i iso 1600 som om det var lågiso på mina förra kameror typ.. Samt fint att den dessutom har färger kvar att bygga bilden ifrån..
 
Senast ändrad:
Vad anser du om fokusen med ditt tamron, torbjörn.
Har du provat f2,8 och fota på ett avstånd av ca. 20-25 m
Fokuserar den rätt då, eller missar den ofta?
 
Jo, det är just precis det dom mäter - bildkvalitet. Men det ligger två "dolda" systemparametrar inbyggda i det system som byggs av kombinationen användaren/tolkaren av informationen och informationen i sig.

För det första är den normale användaren inte kapabel att översätta de rena siffrorna till någon slags "bildresultat" i huvudet, och för det andra så är inte "bildkvalitet" ett universellt liktydigt substantiv.

Jag kan ta en färgfilteruppsättning och en SNR-kurva och se det resulterande färgbruset framför mig, pga de jobb jag gjort tidigare och det jag gör just nu. Förhoppningsvis är de flesta kameraanvändare så friska att de inte "drabbas" av detta... :)

Ordet "bildkvalitet" kan ju också betyda så mycket... Om färgbruset är av den naturen att det är lätt att brusreducera bort, är då bildkvaliten hög? Är det då alltså viktigare med "släthet" än med detaljåtergivning? Arbetar du mycket med full-omfångsbilder, eller tycker du att de 8Ev som finns med i en normal jpg är den perfekta balansen mellan kontrast och mängd information?
Det finns ju massvis med dylika val att göra i en bedömning av "bildkvaliet" för den enskilde användaren, och då är vägda översiktssiffror som t.ex "SensorMark" som DxO använder ganska meningslösa.

Ska man ha någon egentlig nytta av de siffror/kurvor som DxO publicerar krävs det ganska mycket bakgrundskunskap om vad mätresultatet innebär. Orden "brus i skuggorna" har HELT olika mening i siffrorna, och syns på helt olika avsnitt i parametrarna beroende på vilka tonkurve-val man som användare gör.
För mina bilder kräver jag DR, jag VILL ha med så mycket omfång som möjligt - även om det blir märkbart (oundvikligt) brus i de lägsta skuggorna. För någon som vill ha hög-kontrast-bilder så är då t.ex 18% SNR viktigare för "bruset" i bilderna man tar. Vill man ha STARKA färger, men inte kräver så mycket färgtonsupplösning (KenRockbad) så är Canons färgfilter bra, de möjliggör starka färger långt upp i ISO. Vill man ha finupplösta färgskalor och mycket detaljering så är Sony bättre - men de offrar då en del områdesfärgstyrka i de högsta ISO-förstärkningarna. Osv, osv.... Så en parameter kan vara mer eller mindre viktig beroende på hur användaren vill behandla sina bilder.

Även om inte alla direkt förstår innebörden av ex, +3db, bit eller 2-4 ggr mer färgdjup, som DX0 trots allt beskriver nedanför den parameter man valt att studera, så kan man se vid dom olika iso-punkterna, när man jämför flera kameror, hur dom ligger till, och i flera fall ligger dom mycket nära varandra, och man tar slutsatsen att där är inte skillnaden så stor, så även en ovan kan se om glipan är liten eller stor, skalan till vänster visar stegen om det skilljer +6db eller ej, DX0 uppfattar jag som unik på det sättet att DX0 känns neutral, frågar jag kalle-canon på gatan så säger han att bilderna är toppen, kalle-canon, eller Sune-Sony, eller Nicke-Nikon som kan vara ganska färgade, vet man inte riktigt var man har, där är DX0 bra, dom ger en möjlig grundpotensial som är intressant. /Bengt.
 
Då det är så tradigt med att visa bilder på detta forum så länkar jag till hemmabio där jag lagt ut en bunt bilder..

Dom är endast snabbtagna grejer för liiiite visa . och absolut inget proffsigt..Så ta inte på några hårdbedömmarbrillor..

men dom antyder ju ändå att detta är en kamera som kan saker bara man får lite ljus med färger att utgå ifrån.. och att den kan ta bilder i dåligt ljus ...

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=241262&st=300
 
Har klarat mej bra än så länge med 18-55 gluggen och mitt 55-200 som tagit kanonbilder utomhus som inomhus och undrar lite hur 550 skulle göra sej med ett typ sony AF-50/F1,8(den billiga för 1800kr) nån som vet ??

MVH Christer
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.