Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Med tanke på att jag är gammal och glömsk så får du ta detta med en nypa salt tror att adobe släpper raw till 550 sammtidigt som lightroom 3. DxO aviserar sin under januari 2010
Har kört mycket JPEG med min A350 tidigare. Verkar dock som om mätningen i A550 är lite mer knepíg och lynnig än den i A350. Jag ska mickla lite mer med JPEG-inställningarna men det lutar nog åt att jag börjar köra lite DNG igen. Jag tror faktiskt det behövs för att kameran helt ska komma till sin rätt. A350 tycker jag var så bra med JPEG att jag oftast tyckte det var helt OK efter lite finlir i Lightroom.
Min erfarenhet av Lightroom när det gäller previewrenderingen har alltid pendlat mellan total uppgivenhet och att det är något man kanske måste leva med. JPEG:arna från A550 i Lightroom är inte helt OK tycker jag. Filerna ser inte alls bra ut i LR. LR är inte alls WYSIWYG (What you see is what you get". Detta gäller dock som väl är endast i LR. Exporterar jag ut en JPEG ur kameran efter editering i LR i 100%, så blir resultatet ganska bra när jag detaljkollar resultatet i min PhotoSnap Viewer (som är en liten bra viewer som jag snubblat över när jag installerat CD-brännarprogrammet Nero Burning ROM). Det hade dock varit att föredra att jag sett det jag ser i PhotoSnap Viewer även i Lightroom. Inte ens med previews i 100% iLR fungerar det som det ska.
Jag tycker det danska RawShooter var väldigt mycket bättre på att rendera previews än Lightroom när jag körde det. Adobe köpte som bekant upp Pixmantec som gjorde RS och anställde dessa danskar, men det verkar inte som de blev långvariga hos sin nya arbetsgivare eller så har de hamnat ute i kylan, för i LR står inget att finna av den kompetensen än idag tyvärr. Jag tror jag ska ladda ner Beta 3.0 och se om det är värt att härda ut och vänta på det släppet.