ANNONS
Annons

Sony A500 och A550 lanserade

Tradera är ju inte precis något särskilt aktivt ställe när det gäller att sälja Sony-kameror. Ingen skulle sälja en A550 inkl kitobjektiv för 3.000 kr, den är klart bättre än t.ex. Canon 600D. I vissa avseenden är A550 bättre än A580, men den senare har lite nya finesser.

Min A550 kostade 9.000 kr när jag köpte den - 3.000 kr begagnad inkl. objektiv är ett rejält underpris.

A550 är den bästa kamera jag haft hittills, och jag har haft många kameror genom åren...

En A500 skulle jag för min del inte köpa alls. A550:ans skärm är i alla avseenden överlägsen. Sedan saknar A500 också 7 bilder/sekund-läget, vilket förstås är roligt ibland. :)

Mitt viktigaste tips - köp inte den billigaste kameran du kan hitta, köp den bästa. Du kommer att ha den ett tag - det är inte roligt att jobba med en repig och dåligt behandlad kamera. A550:an är så bra att det skulle vara en felprioritering att jaga enbart ett bottenpris.
.

Senast ändrad:
Till din konkreta fråga - 5.000 kr är ett bra pris. Skulle för egen del betala 6.000 kr för en A550 + kitobjektiv i bra skick (ifall jag inte redan hade haft en förstås).
.

Till din konkreta fråga - 5.000 kr är ett bra pris. Skulle för egen del betala 6.000 kr för en A550 + kitobjektiv i bra skick (ifall jag inte redan hade haft en förstås).
.

Håller inte riktigt med där. 6 000 är ett överpris för en A550 och 5 000 kan väl kanske gå an, men det är inte speciellt billigt. Snarare borde ett normalpris för den modellen ligga på 4 000-4 500 nånstans.

Jag är på vippen att sälja min A580 med kit-objektiv. Ska suga på det nån dag till innan jag bestämmer mig. Den är i mycket bra skick och jag tänkte begära 5 500 kr för den.

Vill bara tillägga att A550 är en förbaskat rolig kamera (utom på ISO 800). Den gav i alla fall mig en nystart på mitt fotograferande. I vissa avseenden är den rappare än efterföljaren A580 som jag bytte upp mig till, fast bildkvaliten på den nyare 16 megapixel-sensorn är ganska mycket bättre. (Det är förresten min A550 som syns i banner-bilden här ovanför tillsammans med min A900. Respektive bild tagen med den andra kameran .-) ).

Visst är den snygg?
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2101283.htm?set=mp

/Mats

Senast ändrad:
Tradera är ju inte precis något särskilt aktivt ställe när det gäller att sälja Sony-kameror. Ingen skulle sälja en A550 inkl kitobjektiv för 3.000 kr, den är klart bättre än t.ex. Canon 600D. I vissa avseenden är A550 bättre än A580, men den senare har lite nya finesser.

Min A550 kostade 9.000 kr när jag köpte den - 3.000 kr begagnad inkl. objektiv är ett rejält underpris.

A550 är den bästa kamera jag haft hittills, och jag har haft många kameror genom åren...

En A500 skulle jag för min del inte köpa alls. A550:ans skärm är i alla avseenden överlägsen. Sedan saknar A500 också 7 bilder/sekund-läget, vilket förstås är roligt ibland. :)

Mitt viktigaste tips - köp inte den billigaste kameran du kan hitta, köp den bästa. Du kommer att ha den ett tag - det är inte roligt att jobba med en repig och dåligt behandlad kamera. A550:an är så bra att det skulle vara en felprioritering att jaga enbart ett bottenpris.
.

Aktivt och aktivt - tja det ligger två ute nu och en A580. Får väl se var de landar i pris. Men om en A550 är värd 5-6000 kr så gjorde jag iaf ett grymt klipp när jag bytte upp mig till A580...

Och var säljs det Sonykameror om inte på Tradera? Det finns inte en A500-A550 varken på blocket eller FS. Däremot som sagt två på Tradera.
Två A580 på blocket för 6200-6300 kr (vad de får för dem är ju inte säkert) varav den ena påstås vara helt oanvänd och den har varit ute i två veckor utan att bli såld.

Senast ändrad:
.

Vad en kamera egentligen är värd är ju upp till var och en att bestämma. Men med tanke på att Rajala sålde A580 inkl 18-55 för 5990 kr tills för bara någon vecka sedan, och att Cameranu.nl sålde samma paket för 539 euro, så låter inte 5000 kr för en begagnad 550 som ett jättebra pris i mina öron. Men som sagt, det är ju upp till var och en att bestämma vad man vill betala.

Jag tycker att folk generellt sett vill ha alldeles för mycket betalt för begagnade kameror. Många verkar resonera som så att om de betalade 8000 kr för kameran för två år sedan så kan de ta 7000 kr för den på blocket, även om Media Markt tar 6000 kr för den.

Vad en kamera egentligen är värd är ju upp till var och en att bestämma. Men med tanke på att Rajala sålde A580 inkl 18-55 för 5990 kr tills för bara någon vecka sedan, och att Cameranu.nl sålde samma paket för 539 euro, så låter inte 5000 kr för en begagnad 550 som ett jättebra pris i mina öron. Men som sagt, det är ju upp till var och en att bestämma vad man vill betala.

Jag tycker att folk generellt sett vill ha alldeles för mycket betalt för begagnade kameror. Många verkar resonera som så att om de betalade 8000 kr för kameran för två år sedan så kan de ta 7000 kr för den på blocket, även om Media Markt tar 6000 kr för den.

Marknaden bestämmer såklart priset som sagt, men jag håller med. 5000-6000 kr för en A550 är ett kraftigt överpris. Sen att Gunnar betalade 9 000 för sin ändrar inte på det. A550 sjönk nästan genast till 7 990 och låg där länge innan den droppade en tusenlapp till.

A580 är en kraftig uppdatering och förbättring av kameran med en mycket bättre sensor, filmmöjlighet, kontrast AF i sensor-live view, lite snyggare chassi med bättre finish och liten men viktig justering av greppet och avtryckarknappen. A580 såldes som sagt länge för 5 990 även om det var en månad sen det upphörde och inte en vecka.

Det finns ett par saker där A580 faktiskt är lite sämre än A550. Den är inte riktigt lika rapp som föregångaren och den har ett märkligt och irriterande lag i avtrycket när man använder LV och trådlös blixt, vilket är trist för just den kombon är suverän vid bl.a. macro-foto.

Ett rimligt pris för A550 med 18-55 borde vara 3 700 - 4 200 nåt sånt och för A 580 drygt en tusenlapp ytterligare skulle jag tro.

Jag tänker lägga ut min A580 (tror jag, velar fortfarande för jag vill inte sälja den om jag inte måste) för 5 400 kr.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar