Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A500 och A550 lanserade

Tyvärr såld..... Så det går inte.

Två dagar borta är en evighet då det rör på sig.. :)

men va sjutton. Kom på.. jag kan skicka en iso 12800 bild till dig från testskott igår du kan krypa runt i om du vill och se bruuuuset frodas fast du inte kan jämföra kameror med den iofs....... :)


Edit

Om du har samma adress som sist du fick en bild att kolla på så har du mail nu...
 
Senast ändrad:
Helt rätt jag skulle jämfört med Nikon D5000 istället....Hehehe dock lite pinsamt för Nikon i detta fallet...D300s leverera sämre bildkvalite än D5000 trotts att den är mer än dubbelt så dyr...ja jag vet man betalar för allt annat i D300s men nog faeen borde den ligga på samma nivå i bildkvalite som sitt billigare syskon.

Man kan lika gärna skriva att D5000 är något bättre än D300s i verkligheten skilljer det väldigt lite mellen dom flesta modeller, inom normala isoområden.
 
Både D90 och D5000 är "bättre" än D300s när man testar dem enbart mot brusrelaterade frågor - av många kontroversiella orsaker. En av dem är att videofunktionen i D300s förbättrats en hel del, och en annan är att läshastigheterna varit tvungna att höjas i D300s pga högre fps. Den har dock en hel del andra saker till sin fördel skulle man kunna uttrycka det som... Den är ju ett proffshus på många sätt som inte ens Sonys toppmodell A900 kommer i närheten av... HELT off-topic :)

On-topic - Mätningen och jämförelsen av 550-700 ang "18%"-bruset mäter på exakt 18% av full mättning, och detta är en nivå som i en Sony-kamera ligger en bit ovanför mitten av histogrammet i kameran. Ganska högt (eller ljust om man vill uttrycka det så) alltså. 18% ska motsvara "mellanton", men jag är ganska säker på att Sonykamerorna mäter och exponerar bilden av en homogen platta till 12% mättning i raw om du bara pekar kameran rakt in i en vägg. Jag skulle uttrycka detta som "renhet i mellantoner" snarare än brus. Det de flesta menar med "brus" är hur rent området som börjar en bit UNDER detta i exponering är.

18% SNR är i stort sett fullständigt avhängigt av kamerans "effektivitet", hur mycket av ljuset som faller på sensorn som omvandlas till en mätbar spänning på utgången. Bruset ner mot svartpunkten är betydligt mer avhängigt av kamerans "elektronikbrus", som läggs ovanpå signalen efter sensorn mätt ljusmängden. Mycket elektronikbrus innebär att små skillnader i små uppmätta ljusmängder "drunknar" i signalbehandlingskedjan.
 
Älskade 550 !!!!
Första riktiga testdagen med 550:an!Helt FÖRSTUMMAD när det gäller iso hanteringen. Fotar ju hundar helst och då behövs korta slutartider.iso 1600 bilder är ju helt underbart bra!!!

Vilket bra köp jag gjort ;-))) !!!
 
och i morgon skall jag fota lite pilbågsskytte med Tamron 70-200 f2,8 och se hur bra det objektivet är... om det är bra ens.. ja det visar sig..

Det är helkasst i autofokus enligt alla tester jag läst men vi vet ju nu hur mycket man kan lita på testare,,,,, ska bli roligt att få ta del av din biasfria bedömning. Lägg gärna upp lite bilder som är cropade så att man kan pixelpeepa lite :)
 
Vet om du är ironisk eller skojar.. Men väljer att läsa dig från "skoj" sidan..

Tamronet är rakt inget raketobjektv i fokushastighet inte... reagerade faktiskt på att det är rätt segt ...A550 huset är dessutom klart smått till objektivet. obalansen är "märkbar"....

Och sedan råkade jag radera dom bilder jag provtog uppepå det då jag satt och blippade runt i menyerna.... Så ingen bra dag idag.... Däremot vann dottern sin "klass" . Det va kul.. Så nått bra i alla fall.
 
Har man inte skrivit nåt nytt på kortet kan man alltid få tillbka "det senast inskrivna" på det. Kanske inte så viktigt i just det här sammanhanget, men bra att veta. Det finns gott om program-möjligheter att välja på.
JAG skojade iaf, men jag hoppas det var tillräckligt övertydligt för att inte missförstås som ett påhopp.
 
Ahaa.. Det var inte jag som haft bort bilderna.. Dottern hade redan lagt in dom i datorn och tittat osv på dom.......Inte konstigt kortet sedan var formaterat o klart därmed... Undrade hur sjutton jag burit mig åt för "ställa till" med nått sådant som formaterat oavsiktligt efter ha i alla fall haft Sonykameror en tid nu och vet ju hur menyerna är.....

Men trodde givetvis jag hade "blippat bort" dom av nån underlig anledning då jag skulle ladda in bilderna och dom var borta... Attans ungar...

En sak däremot är inte riktigt ok..

Det är nått fel på kameran (tror jag). .. Fokus stämmer tex inte på lite längre avstånd är min uppfattning.. Korta avstånd märks inte detta så tydligt då man testar som jag gjorde första kvällen. Trodde dåliga ljuset var skäl till lite oskärpa....vad som skett är nog att dom ju sänt kameran i endast sin orginalkartong med enbart omslagspapper runt orginalkartongen .. Ingen yttre kartong som normalt man får med packmatrial därmed som skyddar orginal kamerakartongen.. Utan kantslaget måste slagit rakt in lika hårt i kamerahuset som om kameran utan kartong fått smällen snudd på...... Kartongen var/är i ena hörnet skadad/intryckt. Så kartongen måste ha slagits i rätt hårt då ju hörn är hårdste stället på en kartong varvid något inne i kameran kan ha skadats..och därför nu den spökar med fokuset.. Eller så är det en ej nogrant justerad kamera helt enkelt..


Hursomhelst skall den få åka på kontroll så snart det går så denna sak fixas...Tur Sony har hyfsat korta servicetider...Samt det är garantisak..

Samt tur det inte var världens viktigaste fotande som skedde.. Utan det är ju återkommande tävlingar så man kan göra om det...

Dessutom var detta en tävling så det var ju kasst med fototillfällen,, då det var full rulle hela tiden och man inte fick beträda själva banan för fota "framifrån" medans dom skjuter.. Utan man fick ju enbart vara bakom dom tävlande... Så ryggarna var ju inge skoj direkt att ha på bild... Vilket på sätt o vis var bra det så dom oskarpa bilderna intet gjorde att dom bara kastades just för det ända bara var ryggar... Dessutom var dom flesta enbart "lekbilder" med nya kameran för testa.. HDR var ju lite spännande måste jag säga...

Nån bild blev väl iofs "fungerande".. Skall lägga in nån bild ibland mina bilder vid tillfälle..

:)
 
Tamronet skall på kontroll även det .. Men även/främst kamerahuset.. Därför kamerahuset är inte ok med andra objektiv heller då det blir lite avstånd...

Så jag tror det fått sig en redig smäll då hörnet är klart tillknycklat på orginalembalaget.. Försökte via trycka in ett annat hörn på kartongen för hand utan att lyckas med relativt stor kraft.... Och inser att det krävs en del fart i backen för klämma in hörnet då kamerans vikt ju inte är direkt stor.. Trist.. men tar heller inte risken att vänta och sedan få fler dåligt fokuserade bilder då det blir viktigare fotande.....Tar ju bara ca två veckor med Sony´s (bra för oss amatörer) servicetid dom har att få kameran kontrolerad.. Och klarar mig dom veckorna.. Kameran skall ju finnas nu en god stund..

:)
 
Har tagit lite bilder i helgen och kan konstatera att min kamera definitivt överexponerar i åtminstone vissa lägen. Om jag kompenserar med 0,7 så ser det bättre ut. Bilderna var initialt både lite tråkigt blaskiga med urvattnade färger och de var ganska mjuka. De såg väldigt snarlika ut som de jag sett på nätet tidigare, så jag tror detta är standard A5xx..

Vad säger ni? -0,7 i exponeringskompensation, öka kontrasten +1 och skärpning +1 och kanske (men bara kanske) skruva ned färgmätnaden -1 för att få lite mindre genomslag av rött i starkt ljus. Är bara bilderna riktigt exponerade så ger kameran väldigt mättade och mustiga färger om bilderna exponeras korrekt.

En sak som tog mig på sängen är att varken min externa kortläsare eller min multimedia PC som har några år på nacken fixar minne av typ SDHC (men man kan ju inte få allt för 50 spänn eller hur) men det följer ju med en USB-kabel, så det var ju inte hela världen. Hade dock föredragit att de fortsatt med Compact Flash, de känns lite rejälare även om det stiftgränssnittet förmodligen är mer sårbart en de kontakter som finns till SD-minnena.
 
Någon som vet hur man skriver in Sony´s nya kitobjektiv ""Sony 18-50 f3,6-5,6 Sam"" i objektivsamlingen kanske kan hjälpa till göra det ? Fattar inte hur man gör detta tyvärr så man slipper skriva obektivet varje gång.. kan ju inte heller lägga in det i kameraväskan då det objektivet vad jag ser inte finns registrerat...

Jag är tyvärr minst sagt dålig på detta med datorer tyvärr....
 
...

Jag är tyvärr minst sagt dålig på detta med datorer tyvärr....

Varför köpa sig problem?
Gå tillbaka till analog fotografering, då kan du ställa undan din dator, film är relativt billigare, att köpa nytt, än att hysteriskt köpa ny D-SLR, varje gång Sony kommer ut med något nytt, flera tusenlappar fattigare, tillverkaren klappar sina händer, du tror bara att du får bättre bilder ...
Men ärligt talat, fick du det, vid varje ny "uppgradering"?
 
Tjaa..

Inte vet jag... Det va ju inte meningen att bli en A550.. Det var mer slumpen och yttreomständigheter som gjorde att det blev så.. helst hade jag nog haft kvar min A700 tills ersättaren kommit till det kamerahuset...fast nu fick jag tillbaks "min" klart uppskattade live view..Jag rankar ju A700 husets finare bygge jämnlikt med att ha live view i mindre extremt husbygge...

Vore det för bildkvaliteten hade jag kunnat haft min A300 kvar...

Men va sjutton.. "grejer" är ju i sig roliga att testa också.. Så är det för mig i alla fall.. Om /Att sedan det finns folk som anser "grejer" trist är det upp till dom.. Jag gillar grejer... Samt gillar testa nytt..eller nya vägar... :) :)
 
Men va sjutton.. "grejer" är ju i sig roliga att testa också.. Så är det för mig i alla fall.. Om /Att sedan det finns folk som anser "grejer" trist är det upp till dom.. Jag gillar grejer... Samt gillar testa nytt..eller nya vägar... :) :)

Heheh precis så tycker jag oxå,,men som du säger så är skärmen ett av valen på sonys 550 !
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.