Annons

Sony A9 II lanserad

Produkter
(logga in för att koppla)
Den obesvarade frågan är ju exakt vad N/C kommer med. Om A9II som är den nyaste sportkameran slår konkurrenterna är väl inte konstigt, frågan är snarare hur den står sig mot de ännu ej fullt lanserade D6 och 1DX III? För målgruppen spelar detta kanske mindre roll, de har sina system (fast i o f s är det Sony som måste slå N/C för att ta marknadsandelar, N/C måste helt enkelt vara bra nog för att inte tappa).
 
Den obesvarade frågan är ju exakt vad N/C kommer med. Om A9II som är den nyaste sportkameran slår konkurrenterna är väl inte konstigt, frågan är snarare hur den står sig mot de ännu ej fullt lanserade D6 och 1DX III? För målgruppen spelar detta kanske mindre roll, de har sina system (fast i o f s är det Sony som måste slå N/C för att ta marknadsandelar, N/C måste helt enkelt vara bra nog för att inte tappa).

Bara att titta historiskt, Nikon kom med sin D3 var det 2007, 2009/10 kom D3s mycket bra kameror, dom låg kvar på 12mp med D3s och Canon ökade på mp med sina. Här blev det två modeller som var lika stora, D3s hade/har fortfarande mycket bra hög-iso egenskaper. Vad hjälpte det, Canon sålde dubbelt så mycket kameror i alla fall, fast skillnaden i försäljning hade ändå ökat för Nikon genom kraftfulla kampanjer och erbjudande. Volvo har sålt bäst i Sverige sedan hedenhös tydligen av ren tradition, det fins flera andra märken som är bättre på totalen, men visst kunde man cykla till OK och köpa brytarspetsar för Volvo, dom hade det mesta.
 
Javisst, men ingen annan kamera Sony har idag hanterar "rolling shutter"-problemet bättre än A9:eek:rna och de kommer ju aldrig i mål med A7s III. Så varför ta bort S-log just ur A9 när det finns i samtliga Sonys andra kameror från A6300 och A7r II (som båda är samtida) till de nyare A7 III, A7rIII och A7r IV. Visst är väl det ändå lite märkligt? En enda typ saknar S-log och det är den dyraste av de alla ???

Om det hade varit det Jonas hade rynkat ihop hårdast på så hade jag förstått. Det mesta annat är väl rätt logiskt.

Jo men StenÅke, Jonas må vara extra kritisk ( även jag vill gärna dra i väg ) men flertalet recensenter påtalar faktiskt detta med 10bit 60p hela tiden, inte så mycket med tidiga A7II kanske men med följande modeller, och även A6500 gick man på lite hårdare nu skulle väl den få 10bit 60P trodde man, den hade ju som du skriver en radda av s-log att välja i mellan, A7III var så bra att den i princip var likvärdig men A7s vad gäller hög-iso, så man undrade om någon ny A7s var nödvändig, för en duktigt familjefilmare räcker nog A7III rätt så långt, det knepiga här var väl att Full HD läget var inte så bra av någon anledning , men 4K fick beröm för sin klarhet.

Nikons Z6 har möjlighet till 10bit 60P med extern utgång till en special skärm, har lyckas reda ut gamla autofokus problem vid video också, Nikon video start vid början med D90 har varit mindre lyckad, men kommer starkt som synes, Canon EOS R har fått FW som klarar ögonfokus på längre håll också, lika så Fuji vad det verkar med senare FW. Inte visste jag att 1DXII faktiskt klarar 16bps i Live View, där trodde jag länge att Sony var värst med sina 8 bps,( gamla A550 klarade 4bps i Live View )

A9II är vass ingen tvekan om det, f/16 också ser intressant ut, men gamla A9 hävde sig bra mot D5 vid mörkerfokus som du mins.
 
Bara att titta historiskt, Nikon kom med sin D3 var det 2007, 2009/10 kom D3s mycket bra kameror, dom låg kvar på 12mp med D3s och Canon ökade på mp med sina. Här blev det två modeller som var lika stora, D3s hade/har fortfarande mycket bra hög-iso egenskaper. Vad hjälpte det, Canon sålde dubbelt så mycket kameror i alla fall, fast skillnaden i försäljning hade ändå ökat för Nikon genom kraftfulla kampanjer och erbjudande. Volvo har sålt bäst i Sverige sedan hedenhös tydligen av ren tradition, det fins flera andra märken som är bättre på totalen, men visst kunde man cykla till OK och köpa brytarspetsar för Volvo, dom hade det mesta.

Vad jag menade var vilken prestanda deras modeller kommer ha och inte när de släpps eller vad de heter (vi vet ju att de släpps för samma 2020 OS).
 
Dom vanliga förklaringarna har vi hört/läst så många gånger om yrkesfolket, man vill känna igen sig, inte för stora förändringar med kameran, allt om tålighet, ladda batteriet på måndag och skjuta bilder hela veckan, dom är lite konservativa men inte i negativ mening.

Nikonexemplet ovan bevisar att man byter inte märke nästan oavsett vad andra tillverkar, liten eller stor uppgradering av A9II har ringa betydelse i stort, visst är det ett antal som köper och vi kan komma och se en och annan på arenorna, men det generella antalet kameror kommer att vara Canon, gamla objektiv passar också, sedan går man tveklöst på Canon spegelfria om några år, som sagt objektiven har dom redan. Sony måste nog uppfinna en modell som inte går att tekniskt tillverka i dag igentligen, men hur mycket bättre kan en kamera bli igentligen, Canon folket bryr sig inte om något DR 11,0 eller 13,6 skit samma, man vinner tävlingar runt hela världen med mästar bilder hela tiden, en liten M6 har dom för snabba familje bilder.
 
Dom vanliga förklaringarna har vi hört/läst så många gånger om yrkesfolket, man vill känna igen sig, inte för stora förändringar med kameran, allt om tålighet, ladda batteriet på måndag och skjuta bilder hela veckan, dom är lite konservativa men inte i negativ mening.

Nikonexemplet ovan bevisar att man byter inte märke nästan oavsett vad andra tillverkar, liten eller stor uppgradering av A9II har ringa betydelse i stort, visst är det ett antal som köper och vi kan komma och se en och annan på arenorna, men det generella antalet kameror kommer att vara Canon, gamla objektiv passar också, sedan går man tveklöst på Canon spegelfria om några år, som sagt objektiven har dom redan. Sony måste nog uppfinna en modell som inte går att tekniskt tillverka i dag igentligen, men hur mycket bättre kan en kamera bli igentligen, Canon folket bryr sig inte om något DR 11,0 eller 13,6 skit samma, man vinner tävlingar runt hela världen med mästar bilder hela tiden, en liten M6 har dom för snabba familje bilder.

Nää, precis som i fallet Sony så kommer det säkert krävas att man skaffar R-objektiv för att få ut topprestanda av exv. AF. Gamla objektiven kommer nog mest fattiga amatörer att fortsätta med precis som det var så länge Sony inte hade fått fram ett brett bra sortiment av E-mounts. Personligen har jag bara ett enda A-mount kvar och det åker nog ut snart det med för det finns numera mycket bättre grejor. Det går inte att ens jämföra ett gammalt Sigma 150-500 med Sonys nya 200-600mm bara för att ta det exemplet. Nya firmwares har gjort att äldre objektiv numera funkar bättre än tidigare men det är fortfarande så att om man verkligen vill ha ut allt av sina kombos så krävs objektiv med de nya snabbare fokusmotorerna som explicit är gjorda för E-mount.
 
Nää, precis som i fallet Sony så kommer det säkert krävas att man skaffar R-objektiv för att få ut topprestanda av exv. AF.
Nej, inte precis som i fallet Sony. Canon har haft elektrisk koppling mellan kamera och objektiv i 32 år nu, så utgångläget är betydligt bättre än om de hade haft skruv-AF under en stor del av den tiden. Förmodligen kommer nya objektiv att prestera bättre än gamla, men det gäller ju oavsett fattning.

Jag är lite förbryllad över att många i tråden är fixerade vid Canon, när tråden handlar om en ny Sonykamera. Jag tror inte att A9II behöver skämmas för sig när det gäller jämförelser med Canons (eller Nikons) toppmodeller för (bl.a.) sport. Inte ens när vi kommer att kunna jämföra med de förmodade nya modeller som antas komma nästa år.
 
Nej, inte precis som i fallet Sony. Canon har haft elektrisk koppling mellan kamera och objektiv i 32 år nu, så utgångläget är betydligt bättre än om de hade haft skruv-AF under en stor del av den tiden. Förmodligen kommer nya objektiv att prestera bättre än gamla, men det gäller ju oavsett fattning.

Jag är lite förbryllad över att många i tråden är fixerade vid Canon, när tråden handlar om en ny Sonykamera. Jag tror inte att A9II behöver skämmas för sig när det gäller jämförelser med Canons (eller Nikons) toppmodeller för (bl.a.) sport. Inte ens när vi kommer att kunna jämföra med de förmodade nya modeller som antas komma nästa år.

Men dom skriver nu om Canons APS-C med 32,5mp sensorn att man skall skruva på bättre objektiv för att göra den fina sensorn rättvisa, bland annat grabbarna på DPR.
 
Den som har Sony vill ofta känna att han valde rätt, så då är det viktigt hur Sony står sig mot Canon.
Den som har Canon vill gärna känna att han valde rätt, så då är det viktigt hur den står sig mot Sony.

Sådana är vi, ofta.
 
Nej, inte precis som i fallet Sony. Canon har haft elektrisk koppling mellan kamera och objektiv i 32 år nu, så utgångläget är betydligt bättre än om de hade haft skruv-AF under en stor del av den tiden. Förmodligen kommer nya objektiv att prestera bättre än gamla, men det gäller ju oavsett fattning.

Jag är lite förbryllad över att många i tråden är fixerade vid Canon, när tråden handlar om en ny Sonykamera. Jag tror inte att A9II behöver skämmas för sig när det gäller jämförelser med Canons (eller Nikons) toppmodeller för (bl.a.) sport. Inte ens när vi kommer att kunna jämföra med de förmodade nya modeller som antas komma nästa år.

Jo det är ungefär samma läge eftersom ingen vid sina sinnens fulla bruk skruvar på Sonys LA-EA2 eller EA4-adaprar på ett A9-hus idag. Dessa adaptrar gör om en A9 racer till en Goggomobil och det är nog få intresserade av idag 2019 som köpt en A9:a. Med dessa adaptrar blir även en A9:a i praktiken en 6-7 år gammal A77 SLT med dedikerad AF-sensor och samma objektivjusteringsproblem som DSLR:er alltid har plågats av. Det är bara med LA-EA3 (som ger helt fritt till huvudsensorn) och A-mountobjektiv med inbyggd fokusmotor som alla de moderna AF-funktionerna i exv. A9 II blir tillgängliga.

Det är inget konstigt med en Canon-relaterad diskussion i en Sony-tråd som denna. Så har det ju varit ända sedan A7r II lanserades för ett antal år sedan då även Canon-fotografer upptäckte att inlåsningen i Canons skyddade verkstad helt plötsligt hade upphört när även de fick samma möjligheter som andra att skruva på sina befintliga objektiv på Sony-hus.
 
Den som har Sony vill ofta känna att han valde rätt, så då är det viktigt hur Sony står sig mot Canon.
Den som har Canon vill gärna känna att han valde rätt, så då är det viktigt hur den står sig mot Sony.

Sådana är vi, ofta.

Visst kan det vara så men numera behöver man ju som sagt inte välja om man inte vill eftersom man faktiskt kan använda Canon-objektiv på Sony-hus. Nu funkar det riktigt hyfsat med cross-over och man behöver inte välja det ena eller andra utan kan faktiskt välja både och om man nu känner för det. Det är ju en fördel om man slipper byta allt på en gång.
 
Sony tillverkar sensorer till flera av sina konkurrenter så det där tror jag inte spelar så stor roll.

Inte spelar någon roll? Ja men ännu har ingen annan släppt någon FF med stackad sensor. Det är ju flera år sedan den kom så den är ju knappast någon nyhet men Sony är fortfarande ensamma om denna och ingen annan verkar ju få fram något liknande än. Den sensorn är fortfarande A9:ans stora sellingpoint eftersom den ger vissa möjligheter som inga andra FF-sensorer hittills gett.
 
Ja, och också sensorer som inte används av Sony själva (t.ex. i D5 eller XT-3). Men de är förstås inte det bästa Sony har att erbjuda enlgt somliga ;)

Det finns en del som tyder på att Sony inte äger de konstruktionerna fullt ut. Hade de gjort det så kanske vi hade sett den sensor som sitter i Fujis XT-3 i A6600 också. Det är länge sedan Sony lyfte att det finns generellt tillgängliga och företagsspecifika sensorer som inte alla har tillgång till hursomhelst så det är väl inget konstigt om det gäller sensorer som exv. Nikon och Fuji varit med att ta fram också. Det här funkar säkert åt båda hållen. Att Sony harvat vidare med äldre APS-C konstruktioner visar väl bara att de inte riktigt har samma fokus på det formatet som de har på FF för egen del. Det är väl t.o.m. högst troligt att Fuji tvingats ta tag i en del av sensor utvecklingen själva om det skulle hända något. Det vore väl inget unikt för även Olympus har ju pyst visst missnöje med att Sony inte varit särskilt lyhörda för deras önskemål.

Sensorn som finns i D850 verkar ju skilja sig lite från Sonys äldre sensorer som sitter i A7r III och A7r II och i A7r IV så sitter ju inte sensorn som finns i D850 utan något nyare med högre upplösning. Annars hade det väl kanske varit mer naturligt att man använt Nikon-sensorn även i A7r IV. Man har ju inte sambrukat de högupplösta FF-sensorer för A7r-serien sedan version 1 av den modellen och det är väl en 5-6 år sedan minst. Ingen har heller fått tillgång till a7s-sensorerna ännu eller velat ha dem om det nu handlar om det istället.
 
Så här skriver sonyalpharumors
"YES the new Sony A9II is coming within weeks!!!
I am now 100% SURE Sony will announce the new Sony A9II in late September/early October. I got clear evidence supporting this but I cannot for obvious reason share it to you. Trust me on this rumor I will NOT be proven wrong ;)"


Så det intressanta är med efterföljande till A9 är att AF är bäst på marknaden vad det gäller spegellösa men gissar på att sony försöker ta in på Nikon D5/6 och Canon 1dx mark II. Så vad kan vi tro bätte AF är ju nästan givet och det kanske till och med fixar bättre FPS. Kanske bättre vädersäkring och handhavande. Meny kommer de nog lämna orörd.


Det som är intressant med A9 är att mjukvaran i video är väldigt begränsad men sensor har stor potential så gissar på att de inte vill bränna fs7/fs5.

Det som vore mest intressant är om de slog ihop a7sII och A9 till en och samma kamera men mycket tveksam till det.


Sony har gjort en hel del tveksamma lanseringar senaste tiden.


Det som skulle vara riktigt tråkigt är om den har lite högre mp och lite bättre af typ som a7rIV uppgraderingen.


Gäsp........
 
Den som har Sony vill ofta känna att han valde rätt, så då är det viktigt hur Sony står sig mot Canon.
Den som har Canon vill gärna känna att han valde rätt, så då är det viktigt hur den står sig mot Sony.

Sådana är vi, ofta.

Kan så klart vara så, annars har nog kampen uteslutande stått mellan Canon och Nikon, vilket bara har varit positivt för konsumenten, fast det lugnade ned sig så småningom, var nog som störst under den analoga eran. Det tog ju en evinnerlig tid innan ersättare till 7D och D300 kom, man körde stenhårt med lanseringen av småbilds modellerna under tiden, D600 överraskade stort med sitt för tiden låga pris.

Canon har också en mycket trogen kundkrets, förmodligen störst av alla tillverkare, och dom sitter med flera kameror och många objektiv, ekonomiskt svårt att göra vettiga byten blir det också, samtidigt som skillnaderna mellan olika kameror inte är milsvida precis. för flera år sedan så kunde man läsa om någon lokal tidning som i besparings syfte köpte in ett antal Nikon 3200 till sina fotografer, man behöver inte alltid pansar kameror för att fotografera en invigning av något nytt daghem eller liknade uppdrag.
 
Något liknande läge finns alltså inte för Canon.

Du kan allt om Canon PMD, hur gick det med dom där STM-objektiven som skulle förbättra en viss ryckighet med autofokusen vid video med 80D, senare USM-objektiv fungerade väl också bra fast man gick i från STM-beteckningen, Nikon kom med objektiv med tillägget P, så visst har det hänt saker med objektiven.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar