En av de viktigaste faktorerna när det gäller fokus i mycket svårt ljus alt. nära rent mörker vet vi sedan länge är en bra EVF. När det blir riktigt mörkt ser man ingenting i en OVF men i en bra EVF ser man genom förstärkning tillräckligt bra för att kunna hjälpa kameran fokusera på detaljer i motivet som ineehåller tillräcklig kontrast för att AF ska kunna lösa fokuseringen.
Jag har i mitt kameraägande bara varit med om ett "EVF-byte", från Sony A77-1 till A77-2.
På den tiden gick jag in i garderoben (motsatt tidsandan) med de båda kamerorna och en analog Canon A1. Garderobsdörren fungerade som reglage för testets ljusmängd.
Jag kom fram till det du skrev ovan, den optiska sökaren uppfattades som helt svart, i ett ljus där de båda EVF-erna var gryniga men klart användbara.
EVF-en på A77-2 klarade dåligt ljus avsevärt bättre än dess föregångare, men den största skillnaden var gentemot den optiska sökaren.
Rent allmänt var det mörkeregenskapen, och inte den högre upplösningen, som kändes mest värdefull för mig när jag fick ny EVF.
Jag har varken erfarenhet av, eller kunskap om, de senare EVF:en. Det tycks ha kommit två olika modeller, i ganska tät följd (eller så har jag fått det om bakfoten).
Således är det mycket om EVF:er som jag undrar om.
Dels om de senare EVF:en.
Har de olika egenskaper, eller är de bara "olika bra"/dyra? Har du testat och kunnat jämföra med tidigare modeller, eller har du möjligen läst sådana tester?
Rent allmänt, och egna försök till att tänka logiskt ......
Är inte EVF-er som "omvända sensorer"? I så fall borde ju inte bara hårdvara, utan även mjukvara vara av betydelse.
Uppdateras EVF-er, så som man t.ex. förbättrat hög-ISO-egenskaper på r3:ans sensor, jämfört med r2:an?
Som du nog vet, är jag ända sedan A77-an kom, en stor anhängare av EVF.
Jag kan konstatera att ifrågasättandet av EVF-er upphört, rätt abrupt, och snarast ersatts av lovsånger. Det skedde ungefär samtidigt som Canon och Nikon lanserade sina spegellösa fullformatare.
När jag läser specerna, så har Canon och Nikons kameror EVF-er på mycket snarlika antal pixlar, jämfört med Sony`s.
Fungerar det som jag hört om sensorerna till Nikon? (dvs Sony tillverkare efter Nikons direktiv, och så bestämmer Nikon mjukvaran)
Eller köper de rakt av?
Eller köper alla av tredejpartstillverkare? (fast visst säger Sony att de tillverkar allt till sina kameror själva?)
Eller är likheterna i EVF-ns pixelantal ren slump?
Delge gärna dina kunskaper om EVF-er Sten-Åke.
Det finns nog fler som är intresserade nu.