Annons

Sony 828 test!

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: En sista släng av sleven!

NisseM skrev:
att man vunnit över 10 % i upplösning och t.o.m. gått om Canon som användes som riktmärke. Det hade man naturligtvis inte kunnat uppnå på annat sätt än att höja pixeltätheten.
Hade man givetvis visst kunnat göra, man kunde gjort sensorn större så man kunde använda sig av samma pixeltäthet och fler pixlar...vilket jag anser hade varit ett långt bättre alternativ.
 
Re: Re: Re: Re: En sista släng av sleven!

sagan skrev:
Hade man givetvis visst kunnat göra, man kunde gjort sensorn större så man kunde använda sig av samma pixeltäthet och fler pixlar...vilket jag anser hade varit ett långt bättre alternativ.
Jo men det där är ju uttjatat - förutsättningen ligger i den använda storleken på bildsensor används. Sony har satsat på detta sensorformat som f.ö. inte är det minsta på marknaden. Man vill komkurrera om en annan kategori fotografer än dSLR-kamerorna helt enkelt - de som vill ha mindre volym/vikt än en större systemkamera motsvarar. Självklart kommer man att ständigt att ligga efter i olika tekniska avseenden, men det har man avsiktligt valt!
 
Re: Re: Re: Re: Re: En sista släng av sleven!

NisseM skrev:
Jo men det där är ju uttjatat - förutsättningen ligger i den använda storleken på bildsensor används. Sony har satsat på detta sensorformat som f.ö. inte är det minsta på marknaden. Man vill komkurrera om en annan kategori fotografer än dSLR-kamerorna helt enkelt - de som vill ha mindre volym/vikt än en större systemkamera motsvarar. Självklart kommer man att ständigt att ligga efter i olika tekniska avseenden, men det har man avsiktligt valt!
Men F828 är inte så liten! Jämför t.ex med 300D och ett billigt 28-200mm.
 
Nä inte är det nån pocketkamera inte... väntar spänt på resultat av Sonys (!) T1... 5 megapixel i fickformat... synd bara att den inte tar microdrive...
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: En sista släng av sleven!

Eftersom storleken på bildsensorn alltid kommer att utgöra begränsningen för hur långt kvaliteten kan drivas!

Vill man gå långt använder man ju småbildsformatet på bildsensorn men då är man inne i en annan klass!. I sin marknadsföring siktar fabrikanterna in sig på ett visst segment och gör vad som är möjligt för att tillfredsställa kundkretsen inom detta.

Jämförelsen mellan produkter avsedda för olika markndssegment blir alltid svår - denna tråd visar exempel på detta. Ett sällskap fotografer som befinner sig i proffsklass eller som vill uppnå resultat i liknade klass kastar sig över en produkt i annan klass med annan inriktning (ett mellanskikt fotografer).Det är som att låta en racerbilsförare fälla utlåtande över en Volkswagen jämfört med Mercedes. Det går aldrig hem för den som riktat in sig på en folka.
 
satsa på en Audi då, samma komfort (lika bra bilder) som lillmercan o snyggare (än småmercorna) men till pris av en VW... nästan... dvs A1... ;-)
 
KGS skrev:
satsa på en Audi då, samma komfort (lika bra bilder) som lillmercan o snyggare (än småmercorna) men till pris av en VW... nästan... dvs A1... ;-)
Ojojoj, det var en våldsamt haltande jämförelse, t.o.m VW har en v12:a som Mercedes får töja sig att nå.
Man kanske skall hålla sig inom VW-familjen och då jämföra med Skoda.
Mercedes är idag ett märke som inte har den klang (och försprång i utförande) de hade för 10 - 15 år sedan......
Men i övrigt har du väl rätt i andemeningen i vad du säger.
Us
 
Den ger ju betydligt bättre bildkvalitet..rätt lustigt med tanke på hur mini den är.

Själv är jag rätt förtjust i V-1

Hade den haft CF, "28-110mm" (istället för "34-136mm") och bättre batteritid så hade jag nog köpt den.
 
T1 passar bättre för ändamålet, dvs ha med sej ut när man festar o aktiverar sej så att en A1 mest är i vägen... V1 e ju nästan lika stor som Aette ;-) Men håller med Larsa om att det är lustigt att den ser ut att ha så mycket bättre bildkvalitet än flaggskeppet 828. Tänk om Dimage XT ger mycket bättre bilder än A1... och Canons lilla Ixus i bättre än 300D... tanken svindlar!
 
jag läser denna tråd och förundras!

jag är en av dem som tycker att 828:an är en trevlig kamera, med några olyckliga nackdelar. min åsikt har dock ingen betydelse i det jag har att säga om trådens utveckling.

det är verkligen synd att folk tar detta på ett närmast fanatiskt sätt. detta gäller båda sidor. jag har suttit i timtal och läst liknande diskussioner på dpreview men jag fattar fortfarande inte.

hur kan det gå till den grad att man struntar i att fotografera och slänger sig in i en onödig och oändlig dispyt om vems kamera är bäst; MIN eller DIN?

"jag har A1, den är bäst!"
"jag har/vill ha 828. DEN är bäst!"
"nä det är den inte alls"
...och så vidare

diskussionen ser förstås inte ut så, men i bakgrunden finns just dessa drivande ståndpunkter.

vad spelar det för roll om din kamerakollega, forumvän, har en kamera som du inte gillar? Måste du racka ner på honom/henne för detta? Kan du inte strunta i kameran, och titta på bilderna istället? När jag skriver "bilderna" så menar jag inte att leta efter färgspridningar och brus, utan istället se på bilden som bild, som vår konstart, vår passion. som vi gjorde innan 828:ans bilder började komma och alla helt struntade i bilderna och såg bara färgspridning och brus.

jag föreslår att vi återgår till att analysera varandras bilder, ge tips på förbättring av teknik, stötta varandra. vi är ETT community; inte flera olika beroende på vilken kamera vi äger och gillar! vi SKA respektera varandras åsikter. "respektera" innebär inte att mobba eller att försöka till varje pris övertala den andre.

så strunta i kamerorna och fotografera, kommentera, tipsa, hjälp, beröm, njut av varandras bilder.

jag tackar för att jag fick chansen att berätta mina tankar. mitt mål med detta inlägg är inte att skapa ännu en debatt..
 
Jag har läst denna tråd och deltagit i den, men jag är inte förundrad. Jag är snarare glad åt att så mycket fakta om denna kamera kommit fram. Som du kanske märkt så är väldigt många människor väldigt osäkra och famlande inför valet av digitalkamera. Det finns hur många trådar som helt om detta på Fotosidan. De svar som de frågande fått tycker jag är av hög kvalitet. Där har man vägt in användning, pris och kvalitet på ett jättebra sätt tycker jag. Jag tycker att vi behöver denna typ av diskussioner och vi behöver bildbedömning. De finns ju här och nu, hur mycket som helst!
Har folk slutat fotografera och slängt sig in i en onödig diskussion? Det kan inte jag tycka. Det är ju studium av just bilder som lett fram till upptäckten att det är något lurt med 828:an.
Jag tycker att det måste vara fullt tillåtet att folk hänger sig åt ”sin” kamera och kanske ibland är lite enkelspåriga och ensidiga. Det viktiga är, tycker jag, att inte någon talar om vad någon annan ska tycka.
/Harald
 
yaz skrev:
...

...det är verkligen synd att folk tar detta på ett närmast fanatiskt sätt
….
hur kan det gå till den grad att man struntar i att fotografera och slänger sig in i en onödig och oändlig dispyt om vems kamera är bäst

strunta i kameran, och titta på bilderna istället? När jag skriver "bilderna" så menar jag inte att leta efter färgspridningar och brus, utan istället se på bilden som bild, som vår konstart, vår passion.

jag föreslår att vi återgår till att analysera varandras bilder, ge tips på förbättring av teknik, stötta varandra

inte ...beroende på vilken kamera vi äger och gillar!

..så strunta i kamerorna och fotografera, kommentera, tipsa, hjälp, beröm, njut av varandras bilder.
Ju fler som har din inställning, desto mer kan själva arten/konsten fotografi (för nog måste vi betrakta den som en konstart) framhävas.

Många fina trådar finns ju dock i detta forum, just för att sprida tankar och erfarenheter kring själva sättet att utnyttja en kamera oavsett vilken. Nu råkade denna tråd ha slutordet "test" i sig, vilket av naturliga skäl medförde resonemang av mer handfast teknisk art.

Trots de "duster" som utspelats i tråden, är jag övertygad om att de flesta av deltagarna, när de väl står bakom sin egen kamera, kan konsten att utnyttja sitt verktyg på rätt sätt och skapa bilder av hög klass.

Trots allt är fotokonsten beroende av teknik i olika former. Ibland kan därför diskussionen runt olika typer av kameror vara intressant: storformat mot småbild, småbild mot digitalkameror, digitala spegelreflexkameror mot "prosumerkameror" etc.

Om vi återgår till själva fotokonsten/fotograferandet, har jag märkt att, trots de senare fyrtio årens utveckling (eller kanske just därför), en annan inställning visas själva verktyget (kamera, optik osv.) än tidigare – en slags lättja. Många av dagens fotografer skaffar sig sin kunskap/erfarenhet främst genom principen att efter ett stort antal misstag komma rätt. Inget större intresse visas själva grunden till misstagen. Dessa kan i sin tur bero på optiska eller andra fenomen, som på ett tidigt stadium lätt kunnat undvikas genom att primära kunskaper inhämtats t.ex. inom området optik. Om den grundläggande förståelsen finns för sambanden mellan olika optiska parametrar ökar vanligtvis möjligheten att nå optimalt resultat med den kamera man förfogar över.

Så… olika trådar har olika syfte detta råkade vara en mer tekniskt inriktad sådan och får väl bedömas därefter.

Mycket kunnigt folk har yttrat sig och sakfrågan har stötts och blötts i alla tänkbara "bildvinklar". Man måste ha full förståelse för de mer proffs-inriktade och deras ofta oförsonliga syn på kameror som inte platsar i lägret.
 
KGS skrev:
Men håller med Larsa om att det är lustigt att den ser ut att ha så mycket bättre bildkvalitet än flaggskeppet 828.

De va nog Kim som skrev det...

Ang. Georgs inlägg så förstår jag ditt resonemang men vill påminna om att detta är en tekniktråd som handlar om just hur denna kamera står sig jämfört med vissa andra. Analysera bilder ska vi självfallet också göra, bilden är enligt mig klart viktigast!

Själv så ska jag erkänna att jag inte läst hela testen av 828 samt inte orkat kika på testbilderna, det utesluter ju dock inte att andra gör det & intresserar sig...

Larsa
 
tack för er förståelse ;)

jag förstår att tråden är tekniskt inriktad, och jag förstår också vad ni menar. jag är själv teknikintresserad, gick teknikprogrammet på gymnasiet och sysslar allmänt med teknik, förutom på kameraområdet.

min rädsla är lite djupare. jag är rädd för att vi i framtiden kommer värdera bilder mer utifrån vilken kamera de är tagna med. om en klockrent vacker bild, som lider av färgspridning, eller något annat fenomen, bedöms utifrån detta.. ja då har vi tappat mycket tycker jag.

hoppas verkligen att det inte blir så..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.