yaz skrev:
...
...det är verkligen synd att folk tar detta på ett närmast fanatiskt sätt
….
hur kan det gå till den grad att man struntar i att fotografera och slänger sig in i en onödig och oändlig dispyt om vems kamera är bäst
…
strunta i kameran, och titta på bilderna istället? När jag skriver "bilderna" så menar jag inte att leta efter färgspridningar och brus, utan istället se på bilden som bild, som vår konstart, vår passion.
…
jag föreslår att vi återgår till att analysera varandras bilder, ge tips på förbättring av teknik, stötta varandra
…
inte ...beroende på vilken kamera vi äger och gillar!
…
..så strunta i kamerorna och fotografera, kommentera, tipsa, hjälp, beröm, njut av varandras bilder.
Ju fler som har din inställning, desto mer kan själva arten/konsten fotografi (för nog måste vi betrakta den som en konstart) framhävas.
Många fina trådar finns ju dock i detta forum, just för att sprida tankar och erfarenheter kring själva sättet att utnyttja en kamera oavsett vilken. Nu råkade denna tråd ha slutordet "test" i sig, vilket av naturliga skäl medförde resonemang av mer handfast teknisk art.
Trots de "duster" som utspelats i tråden, är jag övertygad om att de flesta av deltagarna, när de väl står bakom sin egen kamera, kan konsten att utnyttja sitt verktyg på rätt sätt och skapa bilder av hög klass.
Trots allt är fotokonsten beroende av teknik i olika former. Ibland kan därför diskussionen runt olika typer av kameror vara intressant: storformat mot småbild, småbild mot digitalkameror, digitala spegelreflexkameror mot "prosumerkameror" etc.
Om vi återgår till själva fotokonsten/fotograferandet, har jag märkt att, trots de senare fyrtio årens utveckling (eller kanske just därför), en annan inställning visas själva verktyget (kamera, optik osv.) än tidigare – en slags lättja. Många av dagens fotografer skaffar sig sin kunskap/erfarenhet främst genom principen att efter ett stort antal misstag komma rätt. Inget större intresse visas själva grunden till misstagen. Dessa kan i sin tur bero på optiska eller andra fenomen, som på ett tidigt stadium lätt kunnat undvikas genom att primära kunskaper inhämtats t.ex. inom området optik. Om den grundläggande förståelsen finns för sambanden mellan olika optiska parametrar ökar vanligtvis möjligheten att nå optimalt resultat med den kamera man förfogar över.
Så… olika trådar har olika syfte detta råkade vara en mer tekniskt inriktad sådan och får väl bedömas därefter.
Mycket kunnigt folk har yttrat sig och sakfrågan har stötts och blötts i alla tänkbara "bildvinklar". Man måste ha full förståelse för de mer proffs-inriktade och deras ofta oförsonliga syn på kameror som inte platsar i lägret.