NisseM skrev:
Du refererar till nedanstående tabell:
Data:
Kamera:............Upplösning.........Pixlar.............Verkningsgrad
.........................linjer/mm.........vertikalt.........Upplösning/pixel
Sony 717................73..................1920......................0,038
Canon 300D............77..................2048......................0,038
Sony 828................81..................2448......................0,033
Sony 828*..............63..................1920......................0,033
Förklaringen till din första frågeställning ligger ju uppenbart i de tre övre tabellraderna som tydligt demonstrerar fakta (såvida du inte anser på Internet presenterade tester på upplösning vara korrekt utförda). Dessa visar ju inte att man förlorat i upplösning utan i det avseendet vunnit på den nya. I vad avseende den sjunkande verkningsgraden främst beror på den fysiska förändringen eller på algoritmnivå det kan ingen av oss säkert veta något om. Därför kan man inte heller säkert veta hur verkningsgraden skulle varit om man hållit kvar tidigare pixeltäthet. Av det skälet lät jag den sista raden utgöra ett hypotetiskt exempel (med den osäkerhet som ligger i det) som utnyttjade resultatet av verkliga fakta. .
I din sista fråga håller jag fullständigt med dig - det hade varit meningslöst. Verkligheten, som du kan avläsa i tabellen visat ju dock motsatsen - att man vunnit över 10 % i upplösning och t.o.m. gått om Canon som användes som riktmärke. Det hade man naturligtvis inte kunnat uppnå på annat sätt än att höja pixeltätheten. Att verkningsgraden minskat under processen är självklart något som Canon räknade med (upplösningen ökade ju bevisligen), annars hade man väl knappast sjösatt den nya bildsensorn - eller hur?
Observera att den avslutande diskussionen enbart berörde diskussionen kring upplösningen vid olika pixeltäthet inget annat - resten har redan belysts tillräckligt.
Allmän kommentar:
Denna tråd har med några få undantag befolkats av fotografer som hela tiden resonerat, som om de skulle välja mellan att köpa en Volkswagen eller Mercedes: Trots att man på de flesta vägar kan ta sig fram till målet lika bra är det naturligtvis skönare med en Merca. Mycket av min argumentering har utgått från att se vad Folkan kan klara som Mercan inte kan och vad som gör endera Folkan eller Mercan oumbärlig i andra.
Till skillnad från alla som, med utgångspunkt från bilder och tester på Internet, tvärt nedvärderar Sonykameran som närmst oanvändbar - har jag, som t.ex. Michael Reichmann (ett riktigt proffs med fyrtio års erfarenhet) sett att kameran bär på värdefulla egenskaper, värda att utforska ute på fältet. Vi får väl se vad Sony har i bakfickan.
Det skulle inte förvåna om förseningen (man kallar den så) av den slutliga introduktionen (fyra månader) möjligen kunde ha berott på att man i sista stund trodde sig kunna göra några slutjusteringar (enligt förbättringar som redan fanns framme för nästa lansering) för att förbättra bildresultaten - något som sällan lyckas under stress, Time is money heter det ju, så tvånget att komma ut med kameran så snabbt som möjligt låg säkert teknikerna i fatet.