Annons

Solförmörkelse 20/3

Produkter
(logga in för att koppla)
Gjorde lite test idag

SMC Pentax-M 200mm F4
Vivitar 2X Tele Converter
Dörr ND 3.0 1000x
Samsung NX11, 1/320 sec, F32, ISO 100

Gissar det är överexponerat eller ur fokus. Borde sett solfläckar, de kan man se om man projicerar solen på ett papper. Lovande att se lite färger i kanterna.
 
SMC Pentax-M 200mm F4 är väl inte världens bästa objektiv speciellt inte med Tele Convertern, dessutom körde jag F32 antar att jag tappar mycket detaljer, runt F11 hade nog varit bättre.
Man ser en solfläck nere till höger, på originalfilen ser man även en fläck uppe till vänster.
 
Ett till test med större bländare, idag är det molnigare än igår

SMC Pentax-M 200mm F4
Vivitar 2X Tele Converter
Dörr ND 3.0 1000x
Samsung NX11, 1/2000 sec, F11, ISO 100
 

Bilagor

  • _SAM9852_2.jpg
    _SAM9852_2.jpg
    94.4 KB · Visningar: 142
Tradigt att man inte har fått tag på ett telezoom för det är ju knappast lönt att fota med ett 40mm och ND1000
 
Var beredda på att vara minst uppe i höjd med Sundsvallstrakten för att få en skymt av solförmörkelsen i morgon. Molntäcket verkar lägga sig tungt över den södra halvan och det lär bli ett par ovanligt mörka timmar på förmiddagen som enda upplevelse.
 
Jaha, njöt ni av förmörkelsen? Är jag dum eller är det inte 20/3 idag? Eller var det ett annat år förmörkelsen skulle vara? Borde inte det mörkna åtminstone liiiite om 80% av solen är förmörkad? Well well... Så skoj var den solförmörkelsen..
 
Här i Stockholm är det så där lagom mulet att man med blotta ögat tydligt såg att månen skymde en rejäl bit av solen.
Tog några foton med Tamron 200-500 på Sony a57. Fick köra utan Baader solfilm eftersom med den blev det för mörkt, molnen räckte bra som filter.
 
Jaha, njöt ni av förmörkelsen? Är jag dum eller är det inte 20/3 idag? Eller var det ett annat år förmörkelsen skulle vara? Borde inte det mörkna åtminstone liiiite om 80% av solen är förmörkad? Well well... Så skoj var den solförmörkelsen..

Lite ovetenskapligt utan att tänka på andra parametrar än just hur stor del av solen som skyms så borde en "övertäckning" av 75% av av solens yta ge två stegs exponeringsskillnad.
 
Jag trodde det skulle inträffa tidigare på förmiddagen, så jag trodde jag hade missat det helt. Men så märkte jag att det blev lite mörkare ute, så jag gick ut med mitt 70-200 och fotade lite spontant genom regnmolnen.
 

Bilagor

  • MW1_4592.jpg
    MW1_4592.jpg
    16.5 KB · Visningar: 78
Tagit genom en kikare och en systemkamera jag inte lärt mig helt och hållet, mulet så skärpan är därefter men man ser och det är huvudsaken.
 

Bilagor

  • 4.jpg
    4.jpg
    12.3 KB · Visningar: 54
Jaha, njöt ni av förmörkelsen? Är jag dum eller är det inte 20/3 idag? Eller var det ett annat år förmörkelsen skulle vara? Borde inte det mörkna åtminstone liiiite om 80% av solen är förmörkad? Well well... Så skoj var den solförmörkelsen..

Jag såg heller ingenting av solförmörkelsen rena skämtet

Såg den tydligt i Stockholm, molnen gjorde att man kunde titta utan filter. Förmörkelsen var större än jag trott.

Det blev inte bara mörkt, utan även kallt. Fåglarna tystnade...lite kusligt.
 
Här uppe i norr var det klarblå himmel, och solen var väldigt intensiv idag.

Snösparvarna blev helt crazy när det började, om de nu inte var galen av någon annan anledning vill säga. Fick en känsla av att det hängde ihop.
 
Jaha, njöt ni av förmörkelsen? Är jag dum eller är det inte 20/3 idag? Eller var det ett annat år förmörkelsen skulle vara? Borde inte det mörkna åtminstone liiiite om 80% av solen är förmörkad? Well well... Så skoj var den solförmörkelsen..

Den syntes utmärkt tydligt genom ett lagom tjockt molntäcke här i Skåne. Tittade du åt fel håll?
 
Gråmulet och regn i Stockholm, men fångade ett par bilder i Kungsträdgården.
 

Bilagor

  • EclipseSTHLM20150320001liten.jpg
    EclipseSTHLM20150320001liten.jpg
    336.2 KB · Visningar: 49
  • EclipseSTHLM20150320002liten.jpg
    EclipseSTHLM20150320002liten.jpg
    279.5 KB · Visningar: 53
Samma i Malmö. Emellanåt tunnades molnen ut något och det gick att skymta solförmörkelsen.
 

Bilagor

  • DSC05757_arw_800.jpg
    DSC05757_arw_800.jpg
    59.6 KB · Visningar: 62
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.