Annons

Solförmörkelse 20/3

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag följde NRKs direktsändning från Svalbard. När solen täcktes helt blev det alldeles svart. Då bytte de filter på kameran och koronan framträdde tydligt. När "diamantringen " framträdde blev det åter för starkt ljus och det kraftigare filtret åkte på.
Vad jag menar är att man bör ha planerat väl i förväg om man ska få de bilder man tänkt så man inte stod där på Svalbard med frusna fingrar i minus 20 med ett ND1000-filter på och inte fick med ett skvatt på bild under de tre minuterna som den totala förmörkelsen varade.
 
Här i dalarna såg man inte ett smack, snö och tunga moln :(

Samma vid Observatoriet i Trankärr utanför Mariestad.
Med blotta ögat gick det skymta solen genom regnmolnen i ca 5 minuter...

Hade lagt många timmar på förberedelse för att göra time-lapse men sånt är livet.
 
Hade förberett mig väl, men trots det, så var det mulet här i N. Bohuslän. Tittade ut när det var dags och såg till min förvåning att det var bara lätta moln i vägen., In i vild panik och hämtade ut kamera, stativ och filter och fick denna bild någon minut innan max.
 

Bilagor

  • _DSC1627.jpg
    _DSC1627.jpg
    116 KB · Visningar: 66
#39, 40 och 45. Har ni använt automatisk vitbalans?
Som jag minns förra förmörkelsen (90talet eller 10 år sen?) så var ljuset blått.
Själv låg jag och sov den här gången, annars hade jag nog ramlat omkull...
 
Jag körde också RAW, för att förtydliga, men lät Camera Raw använda kamerans inställningar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.