Annons

Skillnad digitalkamera och scanner

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftersom jag har både en negscanner och en digitalkamera så är min personliga åsikt att det blir betydligt bättre bilder med ett bra dia och negscanner än vad det blir med en digitalkamera. I synnerhet om man ska jämföra med en digitalkamera i mellanprisklass.

Pris/prestanda är överlägset till scanners fördel under förutsättning att du redan äger en analog kamera som tar skarpa och välexponerade bilder. Jag tycker dessutom att det enklare att hantera färgstick/vitbalansering på film än med digitalkameran. Filmen har jag oftast koll på hur den reagerar i olika ljussituationer medans jag aldrig har koll på hur vitbalanseringen i digitalkameran kommer att agera, i synnerhet inte om man väljer att ha automatisk vitbalansering. Detta fungerar väl olika bra på olika kameror dock.

En mycket trevlig fördel med scanner är att man kan skanna samma bild flera gånger men med olika nivåer. Vitsen med det är naturligtvis att få med så mycket låg- och högdagrar som möjligt. Med digitalkamera måste man välja vilket man vill prioritera. Ofta resulterar det i både utfrätta högdagrar och igensotade lågdagrar.

Digitalt har andra fördelar såsom att det är snabbt och enkelt att hålla på med det. Snabbare feedback, behöver egentligen inte anteckna hur man gjort en exponering eftersom feedbacken är omedelbar i displayen på baksidan osv...

Kontentan är väl, ska det vara snabbt och enkelt ska du välja en digitalkamera och om det är bildkvalité du är ute efter så är det en scanner.

Mvh
Maverick

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto