Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Så Leica M9 snart (9/9/09)

Batteriet kan vara slut (nytt kostar typ 1000 kr), men man skall nog inte räkna mer än 250 exponeringar på ett batteri. Har man sin M8 påslagen i väskan och något som trycker lite på avtryckaren så den aldrig går ner i standby så tar batteriet slut snabbt typ några timmar/halvdag.

Jag kör med två batterier och laddar så fort jag får möjlighet.

Jag vann inte auktionen hos LP-foto. Jag hatar auktioner.

-----------------------

Nu sitter jag och försöker beställa ett Ultron 28/2 från Robert White. Det går inte. Jag hatar att betala på internet.
När man väl kommit fram till betalknappen så måste man ha nån ny jäkla kod som aldrig behövts förut. Jaha, då fixar jag en sån kod hos banken, och det står att den är giltig "från och med nu". Provar koden, men den är inte giltig. Försöker ladda om herr Whites hemsida för att göra allt en gång till, men då har jag enligt den "handlat förut" och måste nu logga in med en kod, som jag inte fått.

Behöver jag säga att jag blir vansinnig?

Tillägg: Hur ska man lyckas betala med kort när ALLT går fel? Tydligen måste bankens uppgifter om kortinnehavarens adress, hårfärg, frukostvanor och fan och hans mormor stämma"!%#"&%¤/ Det är ju helt omöjligt att veta på vilken exakt form som adressen ska stå ur ett engelskt perspektiv. Jag blir så jävla trött...

Senast ändrad:
Ta det lungt Makten :)
Du har väl en optik inne för reparation som blir klar snart? ... och så tror jag du nämnde att du redan har en 90mm-glugg? Kör på det tills det dyker upp något :)

För sent, jag har redan lyckats beställa två. Jag älskar internet. När jag för sista gången fått "failure" på RW:s hemsida så övergick jag istället till "övriga betalmetoder" och gjorde en beställning. När denna avklarats står det NOLL och intet om hur man betalar. Bara att man har beställt. När jag sen kollar mailen så har jag fått en order bekräftad, BETALAD MED KORT"#%"¤/(&#%/(%/ Vad i helvete är det fråga om?

Lyckligtvis har jag ju inte gjort den andra betalningen (icke-kort), så jag lär bara få ett objektiv. Men det är så typiskt att denna "säkra" metod uppenbarligen inte är säker för fem öre.

Du har väl en optik inne för reparation som blir klar snart? ... och så tror jag du nämnde att du redan har en 90mm-glugg? Kör på det tills det dyker upp något :)
40:an blir kanske klar på torsdag. 90:an är lagom skojig på denna kamera, så den får ligga undangömd så länge;-)

Jag känner igen frustrationen:

Jag skulle beställa från Foto & Video i våras, men det gick inte.
Att skapa konto och logga in havererade av olika orsaker gång på gång. Och ingen svarade på mina telefonsamtal. Det blev att köpa från annat håll.

Jag känner igen frustrationen:

Jag skulle beställa från Foto & Video i våras, men det gick inte.
Att skapa konto och logga in havererade av olika orsaker gång på gång. Och ingen svarade på mina telefonsamtal. Det blev att köpa från annat håll.
Ja, nu sitter man här. Jag har beställt ett objektiv, men jag vet inte om det är betalt eller inte. Om det inte är det, så vet jag inte hur jag ska betala. Jag får inte svar på mail, men jag får väl avvakta tills imorgon.

Om jag hade struntat i den där auktionen hade jag kunnat beställa redan innan helgen, och kanske haft det i min hand nu. Att man aldrig lär sig.

--------------------------

Jaja, jag har i alla fall kommit fram till ett par saker. De bilder som inte gick att förstora på skärmen var korrupta. Jag misstänker det synnerligen billiga minneskort jag fick med kameran. Batteriet som jag misstänkte var trasigt, verkar funka. Jag hade antagligen lagt ifrån mig kameran med bildvisningen påslagen. Den stängs nämligen inte av om man inte gör det själv, och då dränerar man förstås raskt batteriet på nån timme.

De bilder jag tog med 90-millimetersobjektivet var inget att ha eftersom det vid samtliga tillfällen var för mörkt. Däremot tycker jag att bruset vid ISO 1250 (egentligen 1600 enligt dpreview) är ganska lågt. Bra mycket lägre än vad jag minns att Nikon D200 gav. Och då duger det gott:)
Några fula JPG-artefakter eller dålig auto-vitbalans har jag heller inte sett röken av. Tvärtom verkar vitbalansen funka bättre än på min D700. Jag antar att det handlar om smak och tycke.

De bilder som inte gick att förstora på skärmen var korrupta. Jag misstänker det synnerligen billiga minneskort jag fick med kameran.

Testa blåsa rent kortplatsen med en blåsbälg el dyl också. Det har löst problem med slumpvis korrupta filer för mig en gång.

De bilder jag tog med 90-millimetersobjektivet var inget att ha eftersom det vid samtliga tillfällen var för mörkt. Däremot tycker jag att bruset vid ISO 1250 (egentligen 1600 enligt dpreview) är ganska lågt. Bra mycket lägre än vad jag minns att Nikon D200 gav. Och då duger det gott:)
DxOmark håller med dig om att M8an brusar mindre än D200:
http://dxomark.com/index.php/eng/Im...203|0/(onglet)/0/(brand)/Leica/(brand2)/Nikon

Testa blåsa rent kortplatsen med en blåsbälg el dyl också. Det har löst problem med slumpvis korrupta filer för mig en gång.

DxOmark håller med dig om att M8an brusar mindre än D200:
http://dxomark.com/index.php/eng/Im...203|0/(onglet)/0/(brand)/Leica/(brand2)/Nikon
Japp, jag ska inte sura här:) Ju mer jag använt den (i den mån det går med "fel" objektiv), desto mer säker är jag på att den är rätt. Menyerna är befriande få. Det går liksom inte att ställa in nånting förutom det viktigaste. Samtidigt finns auto-ISO med full frihet att ställa den hur man vill, vilket egentligen är den enda automatik jag är intresserad av. Perfekt!

Jaha, vad gör man nu? Robert White svarar inte på mail. Frågan är om jag ska skita i ordern (som inte är betald eftersom jag inte fått nån information om hur man betalar) och beställa från Cameraquest istället. Detta suger enormt.

Jaha, vad gör man nu? Robert White svarar inte på mail. Frågan är om jag ska skita i ordern (som inte är betald eftersom jag inte fått nån information om hur man betalar) och beställa från Cameraquest istället. Detta suger enormt.

Det är inte så att din kortbetalningsorder är såpass mycket genomförd att de kan få för sig att dra pengar?

Du använde inte FSBs tjänst e-kort (el dyl)? Där skapar man ett virtuellt engångskort med en bestämd summa på, som jag tror att man kan kan deaktivera om man vill. Kör alltid på det vid ev kortaffärer online. Hursomhelst, om du använt sådant så borde du kunna deaktivera det och vara säker på att pengarna inte dras.

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av RW att komma med :(
... det enda råd jag kan ge är nog det ytterst trista "ta det lungt" som jag drog häromdagen ;)

Kan du inte ringa till Robert White och kontrollera vad som har hänt?
Jag hade telefonkontakt med dem och det fungerade bra. Vill minnas att mail också fungerade bra...

Jag hade telefonkontakt med dem och det fungerade bra. Vill minnas att mail också fungerade bra...

Har själv handlat en hel del av RW. Har aldrig haft några problem. Leverans på 2-3 dagar. För att kolla ditt status kan du gå in på ditt konto hos RW, men det vet du väl redan.

Det är inte så att din kortbetalningsorder är såpass mycket genomförd att de kan få för sig att dra pengar?
Absolut ingen aning.

Du använde inte FSBs tjänst e-kort (el dyl)? Där skapar man ett virtuellt engångskort med en bestämd summa på, som jag tror att man kan kan deaktivera om man vill. Kör alltid på det vid ev kortaffärer online. Hursomhelst, om du använt sådant så borde du kunna deaktivera det och vara säker på att pengarna inte dras.

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av RW att komma med :(
... det enda råd jag kan ge är nog det ytterst trista "ta det lungt" som jag drog häromdagen ;)
Drar de pengarna så får jag ett objektiv, något annat tror jag inte. Men det suger att de inte svarar, så att jag inte vet hur det ligger till. Jag har mailat två gånger nu sen igår. Och det står på deras sida att de skickar prylarna inom 24 timmar, så jag förstår inte varför de inte ens kan svara på mail.

Om inget annat funkar så får jag göra det, ja.

Har själv handlat en hel del av RW. Har aldrig haft några problem. Leverans på 2-3 dagar. För att kolla ditt status kan du gå in på ditt konto hos RW, men det vet du väl redan.
Status är att jag lagt en order, inget mer. Jag vet ju heller inte om det är en av kortbetalningarna, eller den order jag lade efteråt där jag ville ha en alternativ betalmetod.

Jag skulle nog ringa RW. De är väldigt trevliga.
Nu fick jag just ett väldigt anonymt mail från dem där det står:

"The status for your one of your orders has been updated. To view the status of this order simply click the link below."

Ingen underskrift, så jag gissar att det är ett autogenererat mail. Orderstatusen är nu "An invoice for payment has been issued", så jag antar att det snart kommer ett till mail med fakturauppgifter. Heja! :)

Drar de pengarna så får jag ett objektiv, något annat tror jag inte.

Det tror givetvis jag också, jag menade att om du nu ska köpa från ett annat ställe bums så kan det vara bra att vara säker på att de inte kan dra pengar från RW och skicka dig ett till likadant. Men nu löser det sig säkert med ta-det-lungt-approachen :)

Det tror givetvis jag också, jag menade att om du nu ska köpa från ett annat ställe bums så kan det vara bra att vara säker på att de inte kan dra pengar från RW och skicka dig ett till likadant. Men nu löser det sig säkert med ta-det-lungt-approachen :)
Jupp, nu har jag fått en e-faktura:) Återstår bara att se hur fasen man gör, men det får bli när jag kommer hem. Har inte bank-dosan med mig på jobbet.

-------------------

Angående valet av objektiv så insåg jag att f/2,8 knappt räcker under "dagtid" (kulen eftermiddag) på vintern, så det är lika bra att tulla lite på storleksmässigheten. Vidare behåller jag nog min E-P1 för att alltid ha i väskan, utan att behöva oroa mig så mycket för värdet. Den är trots allt rätt mycket mindre och kan alltid ligga där. Alternativt ger jag den till morsan och farsan;-)

Vilka märkliga problem man ställs för. Nu har jag betalat objektivet via överföring till konto i Storbritannien. Det olustiga är att jag inte kunde betala i GBP direkt, så jag fick gissa hur många Euro som skulle bli lagom. Om kursen ändras så blir det fel. Om banken där har annan växelkurs än den medelkurs man kan googla sig till, så blir det fel.
Oavsett så blir priset högre än vad LP-foto tar här i Sverige, men de har å andra sidan inte objektivet hemma och har inget leveransdatum att ge.

Nu vidtar väntan, etapp III. Lär inte ha nån glugg till helgen i alla fall, med tanke på hur snabba banker brukar vara.

Nu vidtar väntan, etapp III. Lär inte ha nån glugg till helgen i alla fall, med tanke på hur snabba banker brukar vara.

Ut med dig och fota med 90an och använd begränsningen till att göra något annorlunda. Dra nytta av att se så mycket runtomkring i sökaren. Göra något kreativt. Glöm det perfekta objektivet ett tag. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar