Annons

Så Leica M9 snart (9/9/09)

Tålamod är en dygn ;-)

Nä, visst, jag håller med. jag är allergisk mot att buda på tradera och ebay, men LPs auktioner kanske är en aning annorlunda.

Bara lite om LPs auktioner. Det är ingen fara att köpa därifrån. LPFoto kan man ju lite på. Däremot ska man vara medveten om att det läggs på lite avgifter på budet om man tar hem auktionen.
Jag köpte ett objektiv på vårauktionen. Mitt maxbud var 800 men med frakt och avgift blev det så småningom om 1244 som jag fick betala.

Den typen av extrautgift förekommer ju inte hos Tradera.

/johan

Auktioner avskyr jag. Bara att man måste vänta, bjuda och hålla på, utan att veta om man får köpa prylen eller inte gör det helt ointressant.

Martin. Gå ner till butiken och syna de mest intressanta sakerna, sen kan du ju alltid lämna ett noga genomtänkt bud från soffan, så att säja.

/K

Martin. Gå ner till butiken och syna de mest intressanta sakerna, sen kan du ju alltid lämna ett noga genomtänkt bud från soffan, så att säja.
Det är precis vad jag just har gjort! Och jag hittade ett objekt(iv) som jag ska lägga ett bud på:)

Sen fingrade jag lite på ett Zeiss Biogon 28/2,8. Det var ganska tungt, men inte alls så stort som jag hade trott. Det betyder också att Voigtländer 28/2 inte är så stort, eftersom de har nästan identiska mått. Något att fundera på om jag inte vinner auktionen.
Förresten insåg jag just att Voigtländer uttalas med F i början. Det har jag aldrig tänkt på, men när en av gubbarna i butiken sa det, så gick det upp ett ljus. Inledande enkel-v på tyska uttalas ju F. "Fo(i)chtlendr" ungefär, alltså.

Nu ska jag läsa på lite om hur auktionen funkar. Jag kanske har ett objektiv redan på måndag:)

Bara lite om LPs auktioner. Det är ingen fara att köpa därifrån. LPFoto kan man ju lite på. Däremot ska man vara medveten om att det läggs på lite avgifter på budet om man tar hem auktionen.
Jag köpte ett objektiv på vårauktionen. Mitt maxbud var 800 men med frakt och avgift blev det så småningom om 1244 som jag fick betala.

Den typen av extrautgift förekommer ju inte hos Tradera.

/johan
20% + 40:- tror jag avgiften är. En sak som kan vara bra att komma ihåg är att den här sajten lägger på ytterligare några procent. Och man kan inte lägga sitt bud i förväg samma dag så att säga (eller när aktionen väl startat kanske det är). Men det går bra att skicka in sitt bud med posten eller på plats om man är i närheten.

Senast ändrad:

Minoltas M-objektiv skall man se upp lite med. Spec. 28:an lider ofta av seperation mellan linselementen. Om man absolut vill ha ett (inget dåligt objektiv rent optiskt) så bör man syna det noga före köp, inte minst genomlysa det med tex en ficklampa.

LP-auktioner är roliga att gå på - inte minst för att se så många "foto-nördar" på samma ställe ;-) Och det fina med auktioner är att man faktiskt kan göra fynd, är man tex sugen på ett analogt M-hus så kan LP's auktion vara helt rätt. Har även sett fina objektiv gå för långt under förväntat pris. Har själv mest ropat hem olika tillbehör som tex Leica bordstativ mm.

/johan e

Och man kan inte lägga sitt bud i förväg samma dag så att säga (eller när aktionen väl startat kanske det är). Men det går bra att skicka in sitt bud med posten eller på plats om man är i närheten.
Såhär står det:

"LP FOTO AB åtar sig också kostnadsfritt skriftliga inropsuppdrag till ett för köparen så förmånligt pris som möjligt. Skriftliga inropsuppdrag skall vara oss tillhanda senast dagen före auktionen."

Det låter väldigt trevligt tycker jag. Då kan man få prylen till lägre pris än det maxbud man lagt. Frågan är bara vad det verkliga utropspriset är, då priserna i katalogen är uppskattningar av marknadsvärdet.

Utöver vad Johan E redan påpekat ovan så kan det även vara bra att veta att en M Rokkor 28 mm visar "fel" ramar i sökaren. På en M6:a visas 35 ramen och på en M8 visas 24 och 35.
Jag har genom lite forskning insett det, men att det också går att fixa;-)

-----------------------------

Jag kikar just på de klubbade priserna vid tidigare LP-auktion, och det ser ut som att allt som inte är ovanligt och har samlarvärde, går ganska billigt. Strax över utropspris bara. Många billiga fina Nikkor där, till exempel!

Angående M9:an.
Finns här någon som lagt någon beställning eller erhållit kameran än? Jag ställde mig i kö hos flera handlare samma dag kameran blev officiell . Har inte hört ett knyst än.

Nej, det verkar vara dåligt med leveranser runtom världen. Lite tråkigt, men å andra sidan får man väl anta att Leica om någon prioriterar att allt ska rätt till med varje exemplar, framför att få ut dem så snabbt som möjligt.

Själv har jag fått min M8. Det är en pjäs som är svår att beskriva utan att blanda in känslor, så jag avstår ett slag. Tyvärr har jag just för tillfället bara Elmar 90/4 att leka med, vilket handikappar kameran till något helt annat än vad den är gjord för.
Men i alla fall; alla "stora nackdelar" som det brukar tjatas om, såsom långsamhet, dålig skärm och sånt, ser jag som rent nonsens. Det måste komma från folk som ändå inte "passar till kameran".
Kameran är redo när jag trycker på knappen, och det är egentligen det enda viktiga. Om den sen skriver bilden till kortet på en halv eller fem sekunder är ointressant.
Nöjet att fokusera med mätsökaren - eller bara vyn i sökaren - är heller inte att förakta.

Jag är så nöjd så det är inte klokt:) Vinner jag inte en viss auktion på söndag så köper jag ett Voigtländer 28/2 i alla fall. Jag har insett att den här kameran är så trevlig att jag kommer använda den så mycket att jag måste ha ett ljusstarkt objektiv.

Jag ska försöka mig på att ladda upp lite bilder från 90/4:an imorgon. Jag sitter ute i obygden med mobilt bredband just nu.

Angående M9:an.
Finns här någon som lagt någon beställning eller erhållit kameran än? Jag ställde mig i kö hos flera handlare samma dag kameran blev officiell . Har inte hört ett knyst än.

YFO talar om en leverans nu i oktober, hur många kameror det handlar vet de ej än.

Flera fotografer som har M9:eek:r har köpt dem i Tyskland alt. via tyska handlare - det verkar som om de första tilldelningarna har gått till "hemmamarknaden" samt USA. Inget konstigt i det, vi i Sverige får nog betraktas som en väldigt liten markand.

Om man bokar en M9 nu så tror YFO på leverans i januari - ganska OK enligt mig :)

/johan e
Ps.
Enligt Leica så har det sålts fler M8:eek:r bara i Hamburg än på hela den Skandinaviska marknaden ;-)

Senast ändrad:
...Vinner jag inte en viss auktion på söndag så köper jag ett Voigtländer 28/2 i alla fall. Jag har insett att den här kameran är så trevlig att jag kommer använda den så mycket att jag måste ha ett ljusstarkt objektiv...

Ett tips är Nokton 35/1,4 SC på Tradera:
http://www.tradera.com/Voiglander-Nokton-1-4-35-mm-SC-Leica-M-auktion_100756183

35mm blir ju som en 50mm och Noktonen har fin ljusstyrka, ursnygg bokeh och är "Singel Coted" vilket ger lite mjukare färger och bättre täckning i lågdagrarna.

/johan e

Martin
du kan få låna summicron 40/2 och elmarit 90/4 av mig
hur de fungerar på dagens leica vet jag inte
40an är/var svinskarp
jag har också en 35/2 + summicron 90 liggande någonstanns + 21 superangulon men den funkar inte med din kamera

Ett tips är Nokton 35/1,4 SC på Tradera:
http://www.tradera.com/Voiglander-Nokton-1-4-35-mm-SC-Leica-M-auktion_100756183

35mm blir ju som en 50mm och Noktonen har fin ljusstyrka, ursnygg bokeh och är "Singel Coted" vilket ger lite mjukare färger och bättre täckning i lågdagrarna.
Vad jag har sett så har den apful bokeh:-/ Single coated ser jag som en ren nackdel eftersom det bara ger lägre kontrast. Det är väl för folk som håller på med film där hög kontrast kan vara ett problem?

Näe, det är en bra 28:a jag ska ha:)

Martin
du kan få låna summicron 40/2 och elmarit 90/4 av mig
hur de fungerar på dagens leica vet jag inte
40an är/var svinskarp
jag har också en 35/2 + summicron 90 liggande någonstanns + 21 superangulon men den funkar inte med din kamera
Tack för erbjudandet, men 40/2, och 90/4 är precis de objektiv jag redan har;-) 40:an är inne på reparation, så det är lite frustrerande att bara ha ett alldeles för långt och ljussvagt teleobjektiv att leka med. Men det funkar faktiskt förvånansvärt bra. Så jag ser verkligen fram emot hur det ska bli med ett "riktigt" objektiv.

Jag har lyckas hitta en märklig bugg förresten. Vissa av bilderna visas inte i full upplösning när man förstorar dem på skärmen. De blir bara pixliga, medan andra visas i full upplösning. Jag fattar ingenting.
Sen verkar tyvärr batteriet vara helvisset, så jag får nog köpa ett nytt. Och det kostar väl skjortan förstås:-/ Kameran var tvärdöd och batteriet helt urladdat när den legat påslagen i nån timme. Jag fick lite panik innan jag insåg att det bara var batteriet.

Jag har varit borta länge från Leica, hade min period 78-84.
Fungerar Superangulon 21 med dagens Leica, har det sista exemplar som gjordes innan Leitz kom med sin Elamrit 21:a till M. Ägde föresten ett av de första exemplaren av Elmarit 21 som jag sålde dyrt då specifikationerna inte stämde med Leicas specifikationer på den tiden, en samlare trodde det rörde sig om ett preexemplar som var unikt. Problemet då var med bla M5 att superangulonen inte fungerade med M5 spot mätarm som poppade upp och ställde sig framför slutaren. Ett jack fick göras i objektivets bajonette som förhindrade att armen aktiverades (minns jag rätt, jag tror det)
SuperAngulon var ett av skarpaste objektiv jag hade på den tiden.
Superangulonexemplaret jag har kvar är orört och ligger i orinalförpackning tillsammans med sökare inköpt i London 1981.
Såg det då som en investering,samtidigt köpte jag en Nikon F Titan orörd i orginallåda med Titan sirligt skrivet på framsidan , det visade sig med tiden vara en riktig bra investering.

Senast ändrad:
Jag har lyckas hitta en märklig bugg förresten. Vissa av bilderna visas inte i full upplösning när man förstorar dem på skärmen. De blir bara pixliga, medan andra visas i full upplösning. Jag fattar ingenting.

Det är inte så att du växlar mellan att fotografera med jpeg och rå-format?

Bilden du ser på baksidan när bildfilen är i rå-format är en inbäddad jpeg, denna bild har ofta lägre upplösning än vad som är normalt med en ren jpeg-fil. När du sedan försöker förstora rå-bilden beter den sig precis som du beskriver, i mitt fall med rå-filer på Canon G9 och S90. Lösningen är då att fotografera rå+jpeg, så används jpeg-filen vid visning på skärmen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar