Annons

Så Leica M9 snart (9/9/09)

Hade dom en Summicron-M 28mm f/2 för 15000 kr då måste den varit begangnad ny kostar den typ 35000 kr. Du kanske menade Elmarit-M 28mm f/2,8 den brukar gå på typ 15000-18000 ny.

det finns en för € 1211 på http://www.photografica.com/

fantastiskt kompakt objektiv

Hade dom en Summicron-M 28mm f/2 för 15000 kr då måste den varit begangnad ny kostar den typ 35000 kr. Du kanske menade Elmarit-M 28mm f/2,8 den brukar gå på typ 15000-18000 ny.
Ja, jag menade Elmarit. Då var det ett fint pris! Men den är för dyr. Nånstans måste jag dra gränsen;-)

det finns en för € 1211 på http://www.photografica.com/

fantastiskt kompakt objektiv
Utan moms, vilket man lär åka på att betala.

Nä dom har inte moms på begagnade objektiv, tror desutom att det är mitt gamla objektiv. Priset är de € 1211 som jag sa inkl allt

Nä dom har inte moms på begagnade objektiv, tror desutom att det är mitt gamla objektiv. Priset är de € 1211 som jag sa inkl allt
Det är väl lag på moms även på begagnade prylar om de säljs kommersiellt? Står det på paketet att det kostat si och så mycket så kommer garanterat farbror Tullverket att skicka en otrevlig räkning sen. Skriver de däremot inte värdet så har man istället ingen försäkring på eländet. Så har det alltid funkat när jag handlat musikprylar från utlandet:-S

Hur som helst, jag har inte råd att lägga upp den summan på ett bräde. Så jag får snällt vänta en månad. Hoppas 40:an blir reparerad snart, så har jag en trevlig glugg medan jag funderar:)

Tillägg: Hoppas förresten ni ursäktar att jag "tagit över" tråden med mitt M8-tjat. Den handlar ju trots allt egentligen om M9. Men eftersom det är ungefär samma kamera så kanske det inte gör så mycket. Intressenterna är nog ungefär samma;-)

Nån som vet vilka handlare i Stockholm som håller sig med Leica-gluggar? Både nytt och begagnat. Ska kika förbi LP-foto imorrn tänkte jag. Det finns inget på hemsidan, men eftersom hemsidor uppenbarligen sällan stämmer med verkligheten...

Ja det kan jag inte svara på för jag har bara handlat direkt i butiken då jag bor i Lund
Åhå! Det talar i och för sig att det redan är VAT (eller vad det heter i Danmark) påslaget. Euron står i 10,4, så det är ju inte snorbilligt, men bra mycket billigare än en ny i Sverige.

Jag antar att du sålde ditt för att köpa den ljusstarkare Summicronen? Har du förresten nån uppfattning om hur de äldre icke-asfäriska 28:eek:rna presterar? Många Leica-freaks verkar tycka att de moderna objektiven ger för "lite personlighet", men från alla bildexempel jag sett så gillar jag de nya gluggarna bättre. Jag antar att det kan ha en del att göra med att de flesta använder dem till film, och då kan hög kontrast ju vara något negativt ibland. Hos en vidvinkel vill jag gärna ha mjukaste möjliga oskärpa också, vilket inte behöver vara lika intressant på längre objektiv.

Jag har provat runt lite under de senaste åren men ASPH objektiven har en speciell känsla med sin superdetaljskärpa.

Skulle nog inte atska på en äldre 28mm då de är både klumpigare och sämre.

Zeiss Hologon 16mm f/8 M-konverterad
(otroligt skarp, fast bländare 8, helt raktecknande och 2 stegs vinjetering)

Zeiss Distagon ZM 18mm f/4
(Superskarp, bred lite klumpig, perfekt motljuskydd med bajonett)

Leica Super-Elmar-M 18mm f/3,8 ASPH
(Superskarp, upplevs som kompakt och tung, ihopbyggt motljuskydd i metall)

Leica Elmarit-M 24mm f/2,8 ASPH
(Mycket skarp, upplevs som kompakt och tung, klumpigt motljuskydd)

Leica Elmarit-M 28mm f/2,8 ASPH
(Superskarp, otroligt kompakt, raktecknade, smidigt motljuskydd)

Leica Elmar-M 28-35-50mm f/4
(Skarp, inte raktecknade, lite trög brännviddsväljare)

Leica Summicron-M 28mm f/2 ASPH
(Supersuperskarp, kumpigt motljuskydd som bör bytas till det som Summilux-M 35mm har)

Leica Summicron-M 35mm f/2 ASPH
(Superskarp på alla vis, liten smidigt motljuskydd)

Leica Summilux-M 35mm f/1,4 ASPH
(Superskarp på alla vis, sladdrig bländarring, bra motljuskydd)

Leica Summicron-M 40mm f/2
(Mycket skarp och smidig, lite jobbit att den inte stämmer med sökar ramarna)

Leica Summicron-M 50mm f/2 ver 2
(OK skarp nerbländad, ingen tap för fokusering, coolt motljuskygg i metall)

Leica Summicron-M 50mm f/2 ver 4
(OK skarp på alla bländare, har tap för fokusering, coolt motljuskygg i metall)

Leica Elmar-C 90mm f/4
(OK skarp på alla bländare, ingen tap för fokusering, filter E39 passar nästan, inget vettigt passande motljuskydd)

Det är väl lag på moms även på begagnade prylar om de säljs kommersiellt? Står det på paketet att det kostat si och så mycket så kommer garanterat farbror Tullverket att skicka en otrevlig räkning sen. Skriver de däremot inte värdet så har man istället ingen försäkring på eländet. Så har det alltid funkat när jag handlat musikprylar från utlandet:-S

Hur som helst, jag har inte råd att lägga upp den summan på ett bräde. Så jag får snällt vänta en månad. Hoppas 40:an blir reparerad snart, så har jag en trevlig glugg medan jag funderar:)

Tillägg: Hoppas förresten ni ursäktar att jag "tagit över" tråden med mitt M8-tjat. Den handlar ju trots allt egentligen om M9. Men eftersom det är ungefär samma kamera så kanske det inte gör så mycket. Intressenterna är nog ungefär samma;-)

Nån som vet vilka handlare i Stockholm som håller sig med Leica-gluggar? Både nytt och begagnat. Ska kika förbi LP-foto imorrn tänkte jag. Det finns inget på hemsidan, men eftersom hemsidor uppenbarligen sällan stämmer med verkligheten...

Här är några svenska handlare
http://www.schonherrsfoto.se/index.html
http://www.wibergsfoto.se/

Några mycket bra engelska handlare. Har själv köpt av dessa. Både nytt o begagnat. Ffordes har mycket begagnat av o till.
http://www.robertwhite.co.uk/default.asp?
https://secure.ffordes.com/index.htm

Per

Nu har jag tänkt, räknat och grubblat lite mer. Den där danska firman verkar faktiskt synnerligen vettig, särskilt hur betalning och sånt funkar. Inget opersonligt kontokortstrixande, Paypal eller sånt, utan mailkonversation och överenskommelse samt kontoöverföring. Det gillar jag. Priset är dessutom ganska bra (förutsatt att objektivet är i bra skick).
Jag har en intressent på min E-P1, så när lönen rullar in på fredag har jag råd att betala 28/2,8:an direkt.

Jag tror det får bli så. Det är det objektiv som känns mest rätt, och dessutom är det troligen den bästa 28:a som finns om man inte ska gå upp till dubbla priset.

-----------------------

Jonas, du skriver om Elmar-C 90/4 att "filter E39 passar nästan". Vad menar du med det? Är det inte vanlig 39-millimetersgänga? Inte för att jag tror jag kommer använda gluggen eftersom den blir så fasligt snäv på den mindre sensorn, men med tanke på att den är sjukt kompakt så kan den kanske få följa med i väskan när man vill ta "närbilder". 1 meters närgräns är inte så begränsande vid en sån bildvinkel, tycker jag.

Jag antar också att du menar Summicron-C 40/2, inte Summicron-M? Har inte hört talas om den senare. Men C:n är ju den jag lämnat på service nyss:)

Stämmer det är Summicron-C 40mm som jag menar, Elmar-C 90mm har en annan stigning på gänorna än E39, typ någon efterleva sedan dom samproducerades med Minolta Rokkor till CLE. E39 filer fastnar men sitter inte lika perfekt som det borde, jag har aldrig tappat filtret dock.

Det är väl lag på moms även på begagnade prylar om de säljs kommersiellt? Står det på paketet att det kostat si och så mycket så kommer garanterat farbror Tullverket att skicka en otrevlig räkning sen. Skriver de däremot inte värdet så har man istället ingen försäkring på eländet. Så har det alltid funkat när jag handlat musikprylar från utlandet:-S [...]

Photografica ligger i Köpenhamn så tullen lär inte säga ett skvatt!

Martin, har du kollat in LPs auktionskatalog inför söndagens auktion? Kanske finns det nåt spännande, såg ett helt gäng med Summicron 2/35mm. Fanns säkert massor av spännande prylar, det brukar det ju göra.

Auktioner avskyr jag. Bara att man måste vänta, bjuda och hålla på, utan att veta om man får köpa prylen eller inte gör det helt ointressant.

Det är verkligen sant.
Hela idén går ju ut på att köparen ska luras att bjuda för mycket. Annars kunde man satt ett fast pris från början. Av samma anledning har jag aldrig haft nån som helst lust att handla på Ebay eller Tradera. Folk är ju så puckade att de börjar bjuda över varandra när det är en hel vecka kvar. Vad fan vinner man på att trissa upp priset i förväg? Bättre att inte göra nåt alls förrän i sista stund då.

Auktioner avskyr jag. Bara att man måste vänta, bjuda och hålla på, utan att veta om man får köpa prylen eller inte gör det helt ointressant.

Tålamod är en dygn ;-)

Nä, visst, jag håller med. jag är allergisk mot att buda på tradera och ebay, men LPs auktioner kanske är en aning annorlunda.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar