joakim d
Aktiv medlem
Underbart!!!
Jag gillar verkligen att man kan ställa en fråga så här och få mycket relevant information på relativt kort tid. Fortsätt gärna så här!!!
Har ni dessutom exempel på kameror där dessa objektiv verkar fungera bättre resp. sämre?
Vi pratar om två typer av objektiv här, dels för mätsökarkameror och dels för spegelreflexkameror. För de sistnämnda är det inga problem att använda dem på moderna kameror så där spelar kameramodellen ingen direkt roll utan det är mer kvaliteten på objektivet som är avgörande.
För mätsökarobjektiv så är det, naturligtvis, Leicas digitala kameror som de fungerar bäst med, som Alf var inne på så har det med ljusvinklarna att göra vilket är något Leica har tagit hänsyn till när de designat sina sensorer vad gäller utformningen av mikrolenser (eller vad nu micro lenses heter på svenska) och genom att ha tunnare glas ovanpå sensorn.
Många har ju prövat att använda mätsökarobjektiv på Sony A7 kameror så där går det nog att hitta olika tester och resultaten är minst sagt blandade men om man ska generalisera så fungerar objektiv som är 50mm och längre bra medan de som är vidare än 50mm ofta inte fungerar så bra men detta kan variera mycket från model till model.
Det finns en amerikansk firma som heter Kolari som konverterar Sony a7 kameror genom att byta ut glaset som ligger över sensorn mot ett tunnare vilket gör att bildkvaliteten blir bättre med mätsökarobjektiv.
Jag har sett några exempel på folk som använder mätsökarobjektiv på Fujikameror men det är inte alls lika vanligt som Sony A7 kameror så min slutsats av det är att bildkvaliteten är sämre på Fuji för dessa objektiv.
Spegelreflexkameror fungerar inte alls med mätsökarobjektiv.
Användandet av gamla objektiv på moderna kameror diskuteras flitigt på detta amerikanska forum, http://www.fredmiranda.com/forum/board/55