Makten
Aktiv medlem
Det finns mattskivor från tredjepartstillverkare, ja. Men helst vill jag inte ha någon snittbild, utan bara en mattare skiva, och det har jag inte hittat. Snittbilden stör mer än den hjälper i mitt fall.Går det inte att byta mattskiva till 700D? Det skulle inte förvåna mig om det finns officiella mattskivor med snittbild odyl. Jag tycker att piratskivan jag har i min 20D fungerar utmärkt.
Jag skulle behålla D700:an, i alla fall tills jag vet mer. Mellanformat är som sagt för klumpigt och ännu mycket dyrare om man inte ska ha någon uråldrig sak (digital då), och då är dessutom sensorn inte särskilt mycket större än FF.Jag har läst en del i den här tråden då jag tycker att M9 är riktigt intressant. MEN, anledningen till att du inte ska köpa den är att du ändå kommer behöva din d700 och din olympus, hade den ersatt någon av dem hade det varit en annan sak. Jag tycker att du ska kolla på vad du kan få för digital mellanformatare för samma pengar som en M9. En sådan är förvisso ännu klumpigare än din d700, men jag tror att den skulle ge möjlighet till bilder som du verkligen skulle gilla... M9an kan inte göra något som din d700 inte kan, och den är inte lika portabel som olympusen.
Haha! Ja, det kanske vore något. Men å andra sidan vill jag gärna hålla hobby åtskilt från jobb. Jag är ganska duktig på att åka skidor för att ta ett annat exempel, men jag skulle aldrig vilja jobba som skidlärare eller hålla på och tävlaJag tycker om att läsa om dina erfarenheter och att kolla på dina bilder. Om du styrde upp en ordentlig blog med reklam och donationsmöjligheter skulle du kanske få in en liten slant åtminstone. Lite som Ken Rockwell fast utan allt svammel.
Ja, det handlar om känsla, kvalitet och handhavande. Bilderna blir antagligen inte bättre än med någon annan någorlunda dyr kamera. I alla fall inte så att jag skulle bry mig. Det är inte av den anledningen jag vill ha en.Okej, jag tycker M9 verkar vara dyrt skräp. Loggan kostar skjortan och man får inte direkt mycket för resten av slanten heller. Jag skulle sälja den genast om jag hade en (kanske till dig). Hellre använder jag en D90 eller kanske t o m en Olympus.
Det där med den "speciella känslan" har de verkligen lyckats sälja in hos somliga. Kanske måste man känna på en för att fatta men det verkar ändå löjligt dyrt för lite väldesignad handhavande-feeling.
Någon får gärna länka till bilder tagna med kameran så att man kan försöka upptäcka känslan i slutresultatet också... Jag har inte sett något speciellt med bilder från M8, har ni?
Jag har sett bilder som ser riktigt bra ut, helt utan brusreducering vid ISO 2500. Jag bedömer skillnaden som ungefär ett steg sämre än D700.Hej Martin!
Ännu en advokat från Hin Håle: Du tycker, om jag förstått det rätt, inte om att fotografera med stativ. Hur skall du då klara av ljussvaga motiv utan att dra upp ISO. Testbilderna på M9 på Dpreview på ISO 1600 tycker jag är skräp pga bruset.
--------------------
Det här med priset är en intressant fråga. Den intressantaste, egentligen. Det är ju endast det som får mig att inte springa och köpa en direkt. Det värsta är att jag har råd. Det är ju ingen summa alls jämfört med vad som är brukligt att lägga på bil, bostad och annat "onödigt". Man kommer ju inte från punkt A till punkt B särskilt mycket "bättre" för att bilen kostar 250.000:- istället för 10.000:-. Förutsatt att den inte pajjar för att den är billig. Ändå tycker de flesta att det är helt normalt att lägga hundratusentals kronor på en bil som dessutom tappar en stor del av värdet så fort man kört ut från handlaren.
Om jag skulle ha en bil så skulle det vara en för 10.000:-. Jag har nämligen inget intresse för dyra bilar
Tillägg: Jag menar inte att alla köper dyra bilar, men att det är få som höjer på ögonbrynen över en helt vanlig Volvo, som ju faktiskt kostar väldigt mycket.