Det finns goda skäl till att spegelreflexkameror mer eller mindre tog död på mätsökarkameror. Samma skäl finns fortfarande kvar.
Det finns också goda skäl till att mätsökarkameror fortfarande faktiskt är eftertraktade och omtyckta. Jag hittar tyvärr inte länken nu, men jag såg en bild på ett Voigtländer 35/1,4 sida vid sida med ett Canon EF 35/1,4 L. Voigtländern såg ut som ett bakre objektivlock i jämförelse. Volymskillnaden var säkert 10 gånger eller så.
Tillägg: Såhär ter sig Leica Summicron-C 40/2 mot ett Voigtländer Ultron 40/2:
http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/ultron_vs_summicron.jpg
Trots att Voigtländern är det minsta objektiv jag haft för en spegelreflexkamera, så är Leican ännu mycket mindre. Och för att få grepp om hur liten Voigtländern är, så kan vi jämföra med Nikkor 24-70:
http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/24-70_vs_ultron.jpg
Den dagen en motsvarighet kommer som har en EVF som är lika bra som en optisk sökare kanske det ändrar sig.
Ja, men den dagen lär dröja. Dagens EVF:er är fullständigt bedrövliga, i alla fall om man vill se mer än bara kompositionen.
Som en enkel kamera skulle jag gärna se en ny Olympus OM-1 digital med analoga kontroller, skärpeinställning och bra snittbild.
Just så! Och det måste vara mycket enklare att utveckla än de kompakter med förhållandevis stor sensor som nu är på ingång. Tillverkarna har bara inte förstått det än. Vi som är intresserade av sådana kameror, bryr oss nog i de flesta fall inte om hög processorprestanda och sånt; alltså många bilder per sekund eller möjligheten att se bilden direkt på skärmen. Att vänta någon sekund skulle räcka utmärkt, bara det går att ta ungefär 1-2 bilder i sekunden i serie om kanske 5 bilder.
Det finns lite olika sätt, t ex:
Två filter (ett fäst i blixtskon) med skalor så man kan ställa in dem likadant.
Om det handlar om att få mörk himmel kan man få god ledtråd av exponeringsmätaren.
Man kan ha filtret på en hållare så att man kan svänga ut det precis 180 grader och se genom sökaren och filtret.
Det lät ju fiffigt! Lite bökigt, men polfilter använder man ju inte hela tiden.
Sådär, då har vi eliminerat ännu ett hinder för köp;-) Det största kvarstår dock. Med en mätsökare
måste man omkomponera bilden om man vill ha fokus utåt bildkanten, med oundviklig fokusförskjutning som följd; särskilt med ljusstarka vidvinklar. Å andra sidan gör jag oftast just så när jag använder min D700 och dess AF-indikator, eftersom de perifera punkterna funkar väldigt dåligt med ljusstarka objektiv. Så det kanske inte är ett problem.