Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Så Leica M9 snart (9/9/09)

Personligen så tror jag att bildstabiliseringen på en Leica inte skulle vara en särsklit bra idé. Redan nu med M8/M9 finns det en liten avtrycksfördröjning och den skulle förmodligen öka markant med bildstabilisering. Det tar ju bort lie av grejjen med mätsökarkamerors direktavtryck.

Skulle inte var speciellt svårt att komma runt, bara att se till att stabiliseringen aktiveras på samma sätt som ljusmätaren, alltså "softpress" eller vad det kallas:)

Redan nu med M8/M9 finns det en liten avtrycksfördröjning och den skulle förmodligen öka markant med bildstabilisering.

Finns det några belägg för detta överhuvudtaget?
Jag har en kamera med antiskak och har aldrig märkt av ett slöare avtryck med antiskaken på. Det värsta som kan hända är att antiskaken inte hinner ställa in sig, men den hindrar dig inte att trycka av.

Som kuriosa kan man konstatera att en leica M8 har 0.080s avtrycksfördröjning medans en Nikon D300 ligger på 0.045s, D3: 0.040s, en sketen D90: 0.07s, Sony A900 (med antiskak): 0.072s...

Det där med gamla sanningar... (fast en Leica M7 var snabbare än en Nikon F)
Fast oftast beror väl den där uppfattningen på att man "glömt" stänga av autofokusen så att fokuseringstiden läggs till.

Problemet med bildstabilisering i kamerahuset är att man inte har en aning om ifall bilden kommer att bli skarp eller inte. Har man den i objektivet (på en spegelreflexkamera) så ser man ju direkt hur stabilt det blir vid en viss brännvidd.
Skulle inte tro det. Inte en chans att man kan göra någon som helst vettig bedömning av resultatet bara för att man ser dämpningen i sökaren eller inte. Dessutom kan man inte göra mycket annat än att hålla stadigt,trycka av och hoppas på det bästa om man nu är säker på sina inställningar i övrigt.
Att IS på oftast ger betydligt skarpare bilder är det ingen tvekan om.

Skulle inte tro det. Inte en chans att man kan göra någon som helst vettig bedömning av resultatet bara för att man ser dämpningen i sökaren eller inte.
Märkligt, alla gånger jag provat optisk bildstabilisering så har jag tydligt sett hur sökarbilden blivit stabil, och därmed kunnat bedöma betydligt lättare vilken slutartid som behövs för en skarp bild.

Dessutom kan man inte göra mycket annat än att hålla stadigt,trycka av och hoppas på det bästa om man nu är säker på sina inställningar i övrigt.
Javisst, och om man då SER hur skakigt det är, så kan man välja en lämplig tid. Det kan man inte om man inte har en aning om hur antiskak-joxet arbetar.

Att IS på oftast ger betydligt skarpare bilder är det ingen tvekan om.
Jo, det är det verkligen. Jag måste gå ner på ungefär 1/10 sekund eller lägre med 17-millimetersobjektivet på E-P1 för att antiskak ska ge skarpare bilder. Vid kortare tider ger det istället sämre skärpa. I fallet med just denna kamera misstänker jag att det beror på att man optimerat funktionen för folk som håller kameran med raka armar. Det gör inte jag.

Någon som hört något om leveranser av M9? Har det ens kommit fler ex än de tre butiks-exen till Svedala?

Leica M9 - förväntade leveranstider.

Någon som hört något om leveranser av M9? Har det ens kommit fler ex än de tre butiks-exen till Svedala?

Jag fick ett mail från Daniel på YFO ang detta tidigare idag, jag citerar:

"kommer att vara svårt med leverans , de släpper ett fåtal kamereror
i okt , tror att om du beställer nu så får du nog en i början på 2010"

Så de överst på väntelistorna kanske har tur och får ett ex i år, men om man beställer nu så får man vänta minst tre månader - typ.

/johan e

Så de överst på väntelistorna kanske har tur och får ett ex i år, men om man beställer nu så får man vänta minst tre månader - typ.
Det måste vara väldigt olönsamt att hålla på sådär. Om man måste vänta tre månader så är risken ganska stor att man kommer till sans, tröttnar eller köper något annat istället. Jag är betydligt mindre sugen nu än för ett tag sen. Jag vill fortfarande ha en, men om jag måste vänta tillräckligt länge så kommer jag inte att köpa en. Korkade marknadsförare...

Nej, jag tror inte det är samma. Den ena annonsen ligger på 28750kr och finns i Uppsala (Johan Ericson/Fotosidan), den andra 24500kr och finns i Stockholm (Blocket).

Eftersom jag inte är intresserad av objektivet tycker jag de ligger alldeles för högt även om det är garanti kvar på den ena. Av många olika skäl måste jag vänta med att köpa en M8 men €2000 låter betydligt rimligare.

Ja, det har dykt upp några beg, M8:eek:r nu när M9:an kommit. Jag är också lite sugen på en (nästan ett bättre alternativ än en Leica X1 som kommer att kosta 18 000 ny).

Men frågan är, gäller garantin (om det nu finns nån kvar) för den som köper beg? Jag trodde att garanti bara är mellan säljaren/företaget och den som köpte kameran ny. Kan man verkligen lita på att garanti gäller för tredjeperson?

Ja, det har dykt upp några beg, M8:eek:r nu när M9:an kommit. Jag är också lite sugen på en (nästan ett bättre alternativ än en Leica X1 som kommer att kosta 18 000 ny).

Men frågan är, gäller garantin (om det nu finns nån kvar) för den som köper beg? Jag trodde att garanti bara är mellan säljaren/företaget och den som köpte kameran ny. Kan man verkligen lita på att garanti gäller för tredjeperson?

Japp, garantin följer varan. Dessutom så har man två års reklamationsrätt för tillverkningsfel enl konsumentköplagen. Så att handla nästan nytt med garanti kvar är lika trygt som att köpa nytt - oavsett om det gäller bilar eller kameror ;-)

Det är butikens kvittodatum som anger starten för garantins löptid, därför är det alltid full garantitid på demo-varor, fast de kanske är flera år gamla och i värsta fall en smula slitna...

/johan e

Det måste vara väldigt olönsamt att hålla på sådär. Om man måste vänta tre månader så är risken ganska stor att man kommer till sans, tröttnar eller köper något annat istället. Jag är betydligt mindre sugen nu än för ett tag sen. Jag vill fortfarande ha en, men om jag måste vänta tillräckligt länge så kommer jag inte att köpa en. Korkade marknadsförare...

Leica hoppas nog att det bara är en minoritet av de potentiella kunderna som är så otåliga och impulsiva att de helt enkelt inte KAN vänta några månader.

Om du nu tvingas vänta lite grand och, som du så insiktsfullt själv konstaterar, "kommer till sans" så är det kanske något positivt med leveranstiden trots allt?

Det är väl en avvägningsfråga för tillverkaren huruvida det är lönsamt att introducera nya produkter innan leveranserna kommit igång på riktigt:
-Man tappar de otåliga kunderna som "måste ha nu nu, annars köper jag ett EF 800/5.6IS eller en motorbåt", men man vinner de kunder som under tiden mellan introduktion och verklig leverans skulle köpt en konkurrentprodukt, men som nu väljer att vänta.

I fallet M9 har nog Leicas marknadsförare gjort helt rätt. Dels är potentiella köpare av din extremt otåliga kaliber troligtvis i minoritet, dels är det viktigt att kameran "är svår att få tag i" eftersom det skapar ett sug.
Många knäppskallar kommer nog köpa M9:an enbart pga hypen som pågår just nu. Hade hyllorna redan varit fulla av M9:eek:r skulle de knappast brytt sig.

Japp, garantin följer varan. Dessutom så har man två års reklamationsrätt för tillverkningsfel enl konsumentköplagen. Så att handla nästan nytt med garanti kvar är lika trygt som att köpa nytt - oavsett om det gäller bilar eller kameror ;-)

Det är butikens kvittodatum som anger starten för garantins löptid, därför är det alltid full garantitid på demo-varor, fast de kanske är flera år gamla och i värsta fall en smula slitna...

/johan e

Nja, riktigt så enkelt är det inte!

Konsumentverket ha en del nyttig information på sin hemsida. Men mer snabbläst är nedanstående DN-artikel som beskriver problematiken:

http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/se-upp-for-begagnad-garanti-vid-ditt-natkop-1.841011

/Jocke

Sanslös hype. Bra att det tar tid så du gör något vettigare med stålarna.
Det är enbart en läcker pryl. Enbart. Tänk på hur begränsad (och därmed begränsande) den är. Extremt ocker att sälja en kamera som inte ens har AF för det priset.

Det är enbart en läcker pryl. Enbart. Tänk på hur begränsad (och därmed begränsande) den är. Extremt ocker att sälja en kamera som inte ens har AF för det priset.

Det där är dumt att säga. Alla har olika preferenser utifrån hur man fotograferar.
Du tycker att 50k är överpris för att den inte har AF, det betyder inte att t.ex. jag gör det.

Skall dock hålla med om att priset är styvt. Dock är kameran handgjort i högsta kvalitet, och bör därför rättfärdiga ett högre pris. Den har i likhet med Nikon och Canons topp modeller en 36*24 sensor som kostar att köpa in.

Vidare investerar man inte bara i ett hus, utan i ett system som övergår det mesta i dagens marknad i förhållande till optisk kvalitet.

Dom som köper M9, vet vad man får för pengarna, både tekniskt, estetiskt och inspirerande. Detta kan många gånger ses i det slutgiltiga resultatet.

Christian

/johan e

Undrar hur många som står i kö på tre ställen(eller ännu fler..). Det hade vart intressant att veta hur den "riktiga" väntelistan ser ut. Jajja. Det var ju samma sak med 5Dmk2 när den kom. ;)

Det där är ett påstående som upprepas ofta. Men vart finns alla begagnade M8or?

På blocket: inga
På FS: 2st
Hos handlarna: inga

Det är ju inte direkt några mängder.

Om du nu tvingas vänta lite grand och, som du så insiktsfullt själv konstaterar, "kommer till sans" så är det kanske något positivt med leveranstiden trots allt?
För mig kanske, men knappast för Leica. De skulle sälja säkert dubbelt så mycket om kamerorna fanns tillgängliga ett par-tre veckor efter lanseringen än om kameran finns att köpa först ett halvår senare.

I fallet M9 har nog Leicas marknadsförare gjort helt rätt. Dels är potentiella köpare av din extremt otåliga kaliber troligtvis i minoritet, dels är det viktigt att kameran "är svår att få tag i" eftersom det skapar ett sug.
Många knäppskallar kommer nog köpa M9:an enbart pga hypen som pågår just nu. Hade hyllorna redan varit fulla av M9:eek:r skulle de knappast brytt sig.
Hade M9 funnits i lager så hade jag redan köpt en. Jag var på f*tthåret att sälja hela min utrustning för att finansiera en, men lyckligtvis gjorde jag inte det. Då hade jag stått utan kamera idag.

Jag jobbar själv inom R&D, så jag vet hur extremt långt det kan vara mellan förfrågan till tillverkning. Men Leica borde verkligen ha kunnat förutspå den efterfrågan som nu finns. Det finns ju inga andra alternativ. Marknaden är också så fluktuativ att en liknande kamera från en annan tillverkare kan dyka upp när som helst. Tänk er en Zeiss digital mätsökarkamera för halva priset lanseras nu. Leica skulle gå i konkurs.

Viss hype, ja. Men som sagt så finns det inga alternativ. Inte ens något i närheten.

Angående AF så vill jag inte ens ha det. AF kostar betydligt mindre än att göra välbyggda saker rent mekaniskt. Jag vill ha sval metall, välsmorda snäckgångar och minimal storlek på objektiven. AF ger motsatsen. Plastiga, stora objektiv som glappar och ser ut som skit rent estetiskt i jämförelse.

-----------------

Jag sparar fortfarande. Den här månaden lägger jag undan tretusen spänn. Oavsett kamerans nackdelar så vet jag att jag kommer att älska den.

Jag försökte lite gatufoto idag med D700 och 28/2,8 samt 50/1,2. För det första är kameran med objektiv monterat så tung att man ruttnar. Ungefär dubbla vikten mot en M9 med CV 35/1,4. För det andra syns den väldigt väl. Folk flyttar sig, tittar konstigt eller gör annat som förstör bilderna. För det tredje är det halvt omöjligt att fokusera "on the fly" med 50/1,2 vid stora bländaröppningar.

Här hade jag all tid i världen att fokusera, men hann ändå inte riktigt: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Nikkor_50_1_2_AI/DSC_8392.jpg

Det finns ju många på Ebay också. men jag tycker ändå att det inte är tal om "mängder" med kameror. Om alla som ska sälja väntar tills de har sin M9a i handen så kommer det ju definitivt bli prisdumpningar en masse.

Det fanns ytterligare en M8 på Blocket igår. Några "mängder" har jag inte sagt, utan att de dyker upp. M9:an har ju knappt börjat säljas än, så det lär säkert dyka upp, om inte mängder, så iaf fler framöver.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar