Om du nu tvingas vänta lite grand och, som du så insiktsfullt själv konstaterar, "kommer till sans" så är det kanske något positivt med leveranstiden trots allt?
För mig kanske, men knappast för Leica. De skulle sälja säkert dubbelt så mycket om kamerorna fanns tillgängliga ett par-tre veckor efter lanseringen än om kameran finns att köpa först ett halvår senare.
I fallet M9 har nog Leicas marknadsförare gjort helt rätt. Dels är potentiella köpare av din extremt otåliga kaliber troligtvis i minoritet, dels är det viktigt att kameran "är svår att få tag i" eftersom det skapar ett sug.
Många knäppskallar kommer nog köpa M9:an enbart pga hypen som pågår just nu. Hade hyllorna redan varit fulla av M9
r skulle de knappast brytt sig.
Hade M9 funnits i lager så hade jag redan köpt en. Jag var på f*tthåret att sälja hela min utrustning för att finansiera en, men lyckligtvis gjorde jag inte det. Då hade jag stått utan kamera idag.
Jag jobbar själv inom R&D, så jag vet hur extremt långt det kan vara mellan förfrågan till tillverkning. Men Leica borde verkligen ha kunnat förutspå den efterfrågan som nu finns. Det finns ju inga andra alternativ. Marknaden är också så fluktuativ att en liknande kamera från en annan tillverkare kan dyka upp när som helst. Tänk er en Zeiss digital mätsökarkamera för halva priset lanseras nu. Leica skulle gå i konkurs.
Sanslös hype. Bra att det tar tid så du gör något vettigare med stålarna.
Det är enbart en läcker pryl. Enbart. Tänk på hur begränsad (och därmed begränsande) den är. Extremt ocker att sälja en kamera som inte ens har AF för det priset.
Viss hype, ja. Men som sagt så finns det inga alternativ. Inte ens något i närheten.
Angående AF så vill jag inte ens ha det. AF kostar betydligt mindre än att göra välbyggda saker rent mekaniskt. Jag vill ha sval metall, välsmorda snäckgångar och minimal storlek på objektiven. AF ger motsatsen. Plastiga, stora objektiv som glappar och ser ut som skit rent estetiskt i jämförelse.
-----------------
Jag sparar fortfarande. Den här månaden lägger jag undan tretusen spänn. Oavsett kamerans nackdelar så vet jag att jag kommer att älska den.
Jag försökte lite gatufoto idag med D700 och 28/2,8 samt 50/1,2. För det första är kameran med objektiv monterat så tung att man ruttnar. Ungefär dubbla vikten mot en M9 med CV 35/1,4. För det andra syns den väldigt väl. Folk flyttar sig, tittar konstigt eller gör annat som förstör bilderna. För det tredje är det halvt omöjligt att fokusera "on the fly" med 50/1,2 vid stora bländaröppningar.
Här hade jag all tid i världen att fokusera, men hann ändå inte riktigt:
http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Nikkor_50_1_2_AI/DSC_8392.jpg