Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Så Leica M9 snart (9/9/09)

"Tråkigt att höra att AF:en var så seg men hellre långsam AF än ingen alls."

Vete fan om jag håller med. Jag har inte använt en af-glugg på ett bra tag nu. Af skulle jag bara sakna vid enstaka tillfällen och då har jag en annan kamera redo:)

Resonemanget kring ett spegelhus i storlek som Konican är intressant och lockar mej också.

En digital FE2/FM2.

/K

Senast ändrad:
Tråkigt att höra att AF:en var så seg men hellre långsam AF än ingen alls.
Jag fokuserar hellre manuellt med en bra sökare under vilka omständigheter som helst. Idag använde jag mitt enda AF-objektiv för första gången på länge. Det var skittråkigt.

En annan stor fördel är att man kan sätta på ett zoomobjektiv om man vill.
Det håller jag inte med om heller. Zoomar är tråkiga. Och tunga.

Jag fokuserar hellre manuellt med en bra sökare under vilka omständigheter som helst. Idag använde jag mitt enda AF-objektiv för första gången på länge. Det var skittråkigt.

Det håller jag inte med om heller. Zoomar är tråkiga. Och tunga.
Att ha valet måste ändå vara en fördel.

Med risk för att tråden spårar ur så måste jag också säga att det var ett bra tag sen jag faktiskt använde AF till något. En bra mätsökare är grymt effektiv på exakt fokusering. Sen att det sitter en liten joystick på fokusringen, som på VC35/2,5, gör inte saken sämre.

Hoppsan, jag köpte just en M8 istället:-D En tredjedel av priset känns ganska överkomligt när resten är ungefär samma, förutom lite mindre sensor. Och så får de andra tillverkarna (och Leica) lite tid på sig att utveckla en ännu bättre sensor till nästa gång;-)

Nu återstår bara objektivproblemet:-S Det blir inte direkt lättare av 1,33x beskärningsfaktor. Men ett Nokton 35/1,2 är nog riktigt trevligt även på M8 (motsvarar ungefär 45/1,6 på FF).
Imorrn ska jag till Schönherrs och se om de har kvar ett litet fint Voigtländer 28/3,5 som man kan ha när det är ljust ute:)

Grattis Martin! Ska bli kul att höra vad du tycker om den, en rapport i bloggen kanske?
Absolut. Jag kommer säkert att gnöla och spotta lite över en del saker, men jag tror att den är tillräckligt trevlig ändå. Jag bryr mig inte så mycket om skärmupplösning, snabb skrivning till minneskortet och sånt. Trevlig sökare (samma som M9!), manuella små objektiv och byggkvalitet långt utöver det vanliga blir nog mumma:)
Frågan är om jag nånsin kommer att peta på E-P1:an igen. M8 känns plötsligt så "billig" jämfört med tankarna på M9 att jag inte kommer att tveka att ha den med överallt. Och bara den saken är ju mycket positivt.

Nu ska internetgirot göra sitt. Jag sitter här med fyra papp i handen som jag kan spendera på ett objektiv. Frågan är vad. Jag ska nog låta reparera Summicron-40:an, om det inte blir för dyrt. Lite lång brännvidd nu plötsligt, men extremt kompakt och av vad jag sett mycket bra.

Martin, varför tog du inte M8.2 ?

Leica M8.2 = Billig
Jättebillig... Mer än dubbelt så dyr mot vad jag just betalat för M8. Jag köpte den alltså begagnat. Skillnaderna mot M8.2 är inte så stora vad jag förstått. Tyst slutare och repfritt displayglas behöver jag inte.

Tillägg: Vem tror ni man ska vända sig till för inte alltför dyr reparation av ett enkelt (tror jag) fel på en Leica-glugg?

Hoppsan, jag köpte just en M8 istället:-D En tredjedel av priset känns ganska överkomligt när resten är ungefär samma, förutom lite mindre sensor. Och så får de andra tillverkarna (och Leica) lite tid på sig att utveckla en ännu bättre sensor till nästa gång;-)

Nu återstår bara objektivproblemet:-S Det blir inte direkt lättare av 1,33x beskärningsfaktor. Men ett Nokton 35/1,2 är nog riktigt trevligt även på M8 (motsvarar ungefär 45/1,6 på FF).
Imorrn ska jag till Schönherrs och se om de har kvar ett litet fint Voigtländer 28/3,5 som man kan ha när det är ljust ute:)

Haha! Det var ju det jag sa att du skulle göra redan i inlägg #91
(http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1400816&postcount=91)

Du kommer precis som jag att upptäcka att utbudet av (prisvärda) gluggar i Stockholm just nu är väääääldigt begränsat, nästintill obefintligt.

Kör hårt! Återkoppla snart!

Jättebillig... Mer än dubbelt så dyr mot vad jag just betalat för M8. Jag köpte den alltså begagnat. Skillnaderna mot M8.2 är inte så stora vad jag förstått. Tyst slutare och repfritt displayglas behöver jag inte.

Tillägg: Vem tror ni man ska vända sig till för inte alltför dyr reparation av ett enkelt (tror jag) fel på en Leica-glugg?

Åh, det är ju några till skillnader, optimerade sökarlinjer och vulkaniten. Sedan får man ju sämre snabbaste slutartid på M8.2 än på M8 1/4000 mot 1/8000.

Men det är detaljer som inte är så viktiga trots allt.

Ett tipssom kan låta korkat, men som jag faktiskt tycker är lite smart. Är att skicka iväg kameran till Solms för att göra Vulkanit uppgraderingen. Den kostar 300 Euro och som bonus så får du ett helt års ny garanti på kameran. Bra att ha om något skulle pajja.

Nackdelen är att det tar 4 veckor.

Haha! Det var ju det jag sa att du skulle göra redan i inlägg #91
(http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1400816&postcount=91)

Du kommer precis som jag att upptäcka att utbudet av (prisvärda) gluggar i Stockholm just nu är väääääldigt begränsat, nästintill obefintligt.

Kör hårt! Återkoppla snart!

Jo, det blir ju lite surt om man sitter med en kamera utan objektiv. Om inte Schönherrs har 28:an kvar så beställer jag nåt kul på nätet imorrn. 28 mm känns som ett bra val, men det är synd att de ljusstarka varianterna är mycket större än till exempel 35/2. 35/2,5 kanske inte vore så dumt förresten.

Jo, det blir ju lite surt om man sitter med en kamera utan objektiv. Om inte Schönherrs har 28:an kvar så beställer jag nåt kul på nätet imorrn. 28 mm känns som ett bra val, men det är synd att de ljusstarka varianterna är mycket större än till exempel 35/2. 35/2,5 kanske inte vore så dumt förresten.

Kul att höra att du blivit med Leica :) Ser fram emot att höra vad du tycker om den jag också. Jag hade helt missat att M8 hade 1.33x crop, trodde de var aps-c-kameror. 1.33x är ju inte alls så illa!

Både 35 mm / F 1,4 Nokton och 35 mm / F 2,5 Color-Skopar Pancake II är sjukt sexiga små objektiv, för ganska "lite" pengar, men det där har du långt bättre koll på än mig :) Om jag var du skulle jag antagligen sälja E-P1an och köpa optik/täcka delar av kostnaden för M8an. Vad fyller Olympusen för syfte nu?

Martin, behåller du din Nikonutrustning?
Japp! Hade det blivit en M9 så kanske det sett annorlunda ut. Men M8:an är för "dålig" i jämförelse, med sin mindre sensor. Och så är den inte så dyr att jag nödvändigtvis måste göra mig av med något annat, även om jag nog rensar bort ett och annat objektiv.

Grattis till kameran!
Tack!

Kul att höra att du blivit med Leica :) Ser fram emot att höra vad du tycker om den jag också. Jag hade helt missat att M8 hade 1.33x crop, trodde de var aps-c-kameror. 1.33x är ju inte alls så illa!
Nävisst, det är inte så dumt faktiskt. Jag tror inte att jag kommer använda den alls i riktigt dåligt ljus, och därmed har jag också en anledning att använda D700 när det behövs.

Både 35 mm / F 1,4 Nokton och 35 mm / F 2,5 Color-Skopar Pancake II är sjukt sexiga små objektiv, för ganska "lite" pengar, men det där har du långt bättre koll på än mig :) Om jag var du skulle jag antagligen sälja E-P1an och köpa optik/täcka delar av kostnaden för M8an. Vad fyller Olympusen för syfte nu?
Ja, så blir det nog. Sen tror jag att E-P1:an kommer att totalt tappa nästan allt värde när MFT-kamerorna ångar framåt.
35/1,4 Nokton verkar ge extremt mycket fokusförskjutning, så den har jag nog tappat intresset lite för. Jag har läst massor om alla Voigtländerobjektiv (och en del Leica), och det verkar som att de som är bäst är de med asfäriska linser här och var. Inte så konstigt kanske, då de är bättre korrigerade för sfärisk aberration, vilket är det som orsakar fokusförskjutning.
Men jag köper nog ett Nokton 35/1,2 lite senare. Det verkar för bra för att vara utan;-) Dock inte så billigt som många andra.

Tillägg: Ett problem är det där med att sensorn har väldigt klent IR-filter. Jag får med ett 39-millimetersfilter som passar på en del objektiv, men jag har ingen aning om var man kan köpa fler. Det kostar säkert skjortan också. Å andra sidan kan man börja ägna sig åt lite IR-foto igen:) Och så är det säkert rätt fint med IR-känslighet när man fotar svartvitt.

När det gäller ir-filter så är Aifo stället som gäller.Det är som som har agenturen i Sverige för B+W och Cyberphoto och de andra köper från Aifo.

Dock, som med allt annat smalt inom foto, så finns det väldigt lite hemma och det tar oftast 2-3 veckor att få hem något. Segt...

Vilket innebär att det är nästan lika billigt och mycket snabbare att beställa från tex. RobertWhite.

Priserna ligger från ca 6-700 och uppåt beroende på diameter. Men kolla på Aifos webbshop, www.aifo.se, där ser du aktuellt pris och lagersaldo.

Tillägg: Med frakt och skatter kostar 52mm uv/ir filter 884 kronor från RW. Samma filter på Aifo kostar 838 kronor, lite billigare, men inte i lager.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar