Annons

Så Leica M9 snart (9/9/09)

Jag gissar på ca 20kkr.
Rätt på öret;-) Jag knöck den som låg ute på annonsmarknaden. Det är den billigaste jag sett hittills.

Jag har just varit hos Schönherrs och lämnat in Summicronen. Han (Schönherr själv kanske?) trodde att det skulle gå på 600 pix att fixa, och så länge det är under tusenlappen så blir det nog bra.

Nu har jag däremot ett stort dilemma över vilken 28:a jag ska köpa. Det finns egentligen bara två alternativ:

Voigtländer 28/3,5 Color skopar
Voigtländer 28/1,9 Ultron

Det finns ett nyare 28/2, men det ska enligt många vara sämre och ge fokusskift, vilket den gamla inte gör. Den gamla har skruvfattning och finns bara i silver, vilket matchar lite illa med en svart M8. Dessutom är den ganska stor.
3,5:an däremot verkar mycket bra, men är så jäkla ljussvag. Å tredje sidan kanske det är dumt att ha massa stora objektiv när jag redan har jordens mörkeruppsättning i min D700. Och 40/2 funkar nog skapligt som normal.
Därmed lutar det åt 28/3,5. Hojta gärna om ni har andra kufiska förslag:)

Råna spargrisen och köp ett Elmarit 28/2,8 ASPH.
Perfekt bildkvalitet, riktigt litet och lätt.

Råna spargrisen och köp ett Elmarit 28/2,8 ASPH.
Perfekt bildkvalitet, riktigt litet och lätt.
Och alldeles för dyrt. För en M9 hade jag kunnat tänka mig kostnaden, men inte med M8. Jag kan inte motivera ett så dyrt objektiv till den kameran, med mina syften.

Jag har varit nära att trycka på knappen både för 28/3,5 och 28/1,9 under kvällen. BÅDA visar sig vara skruvgängade och i silverfinish. Det gör ju inget rent praktiskt... Men vafan alltså. 28/3,5 i silver är sjukt snygg på en svart M, då fronten är svart:p. Men 1,9:an är lite för stor för att matcha.

M6 med 28/3,5 i silver: http://dl.getdropbox.com/u/87957/Camera_Pics/Skopar_28/Skopar28_1.jpg
M4 med svart 28/2 (som är lika stor som 28/1,9): http://www.cameraquest.com/jpg5/Voigt282_03.jpg
Silverfärgad 28/1,9: http://www.kenrockwell.com/voigtlander/images/28mm-f19/D3S_5898-1200.jpg

Frågan är nu; ska jag köpa ett (lika) ljusstarkt objektiv (som är ganska stort) som komplement till 40:an, eller ska jag skita i ljusstyrkan och gå på samma minimala storlek som 40:an? En nöt som inte är lätt alls.

Skulle jag välja silver så skulle det vara kamerahuset för de är snyggare, men inte objektiven.

Jag avundas dig inte alls detta dilemma Makten. På en dslr hade jag lätt valt det klumpigare ljusstarkare objektivet, men på en så här nätt kamera är valet mycket svårare.

Har själv en M8, med en användbar max ISO på 640 så är f/2,8 lite i det snålaste laget för att inte få för långa tider samtidigt som det kortare skärpedjupet är intressant.

Jag skulle köpt på den nya Voigtländer 28mm f/2. Kör själv med en Summicron-M 28mm f/2 ASPH och den sitter perfekt på M8.

Har själv en M8, med en användbar max ISO på 640 så är f/2,8 lite i det snålaste laget för att inte få för långa tider samtidigt som det kortare skärpedjupet är intressant.

Jag skulle köpt på den nya Voigtländer 28mm f/2. Kör själv med en Summicron-M 28mm f/2 ASPH och den sitter perfekt på M8.

Håller med!
28/2 är perfekt för M8 som inte trivs på för höga ISO (tyvärr finns det ingen 28/1,4 med M-bajonett)
Jag upplever Voigtländers nya Ultron 28:a som mycket använbar, spec. med tanke på priset: 5.500 Kr på LP-Foto. Den är nästan, och nu talar vi om mycket små skillnader, lika bra som Leicas Summicron 28:a för 35.000 kr. Vilket borde göra den till ett självklart alternativ. Gamla Ultronen med M39 och f/1,9 känns större och blockerar lite mer av sökaren.

Tyvärr så fungerar inte Voigtländers Nokton 35/1,2 på M8 utan modifiering. Har frågat LP men de moddar inte, vilket gör att Cameraquest.com är enda alternativet - vad jag vet...

/johan e
http://www.fotosidan.se/blogs/photo/index.htm
Om nu någon missat vad jag skriver om bla Ultron 28.an ;-)

Jag har en känsla av att jag har en helt annan uppfattning om vilken brusmängd som ger "användbara" bilder. Med tanke på att jag inte hade några större problem med ISO 1600 på min D200...

Jag har tänkt lite mer och vill inte tulla på storleken. Däremot känns f/3,5 i uslaste laget. Ett 28/2,8 vore en lagom kompromiss. Och där har jag just insett att det finns ett Zeiss Biogon 28/2,8 för ungefär 9 lax. Det är ungefär hälften av vad Leica 28/2,8 kostar och dubbelt mot Voigtländern. Frågan är var fasen man kan köpa den. Och om den är "bra". Hellre mjuk bokeh än knallskärpa, om vi säger så.
En intressant detalj är att den har en närgräns på 0,5 meter istället för 0,7. Går M8:ans fokusjox ner så lågt, eller slutar den funka vid 0,7?

Att Nokton 35/1,2 måste moddas för M8 har jag också något minne av, men de som säljs av Cameraquest är åtgärdade enligt deras hemsida.

Tillägg: Jag har också tänkt tanken på ett begagnat Leica 28/2,8. Det blir dyrt, men säkerligen bra. Ju bättre och mer välanpassade objektiv jag köper, desto mindre torde suget efter FF bli;-) Och det blir nog mindre dyrt i längden alltså. Jag "behöver" trots allt bara ett enda objektiv.

Man kan bara använda mätsökaren ner till 0,7m även om objektivet går närmre.

För M8 så tycket jag att följande objektiv kombinationer sitter perfekt, har liknande kvalité och stil.

Voigtlander Ultron 28mm f/2
Voigtlander Super Wide Heliar 15mm f/4.5

eller...

Leica Summicron-M 28mm f/2 ASPH
Leica Super-Elmar-M 18mm f/3,8 ASPH

Olika prisklasser men är likvärdiga givet sina egna begränsningar.

Leica Summicron-M 28mm f/2 ASPH är förmodligen den bästa 28mm objektivet på marknaden, möjligen med undantag för den nya Leica Elmar-M 28mm f/2,8 ASPH som har 0% i distortion.

Jag kikade lite mer på specarna för Zeissen, och den är faktiskt ungefär lika stor som Ultron 28/2. Så den är med andra ord ännu sämre om man ser till ljusstyrka per storlek.

Leica 28/2 är för dyr eftersom jag vid ett senare byte till FF inte kommer att ha något större intresse för det. 28/2,8 däremot är lockande. Det värsta är att det är omöjligt att få tag i sånt här begagnat i Sverige, och nytt blir dyrt. Emellertid är det fortfarande tillsammans med kameran i storleksordningen av hälften av priset hos endast en M9 utan objektiv. Tål att tänkas på.

Kikar man på Leicas egna distorsionskurva för 28/2,8 så är det inte direkt "0%", men väl under en procent. Mycket bra, med andra ord.

Ang bild kvalite på leica ASPH

När det gäller 28mm och 35 mm objektiv så är dessa båda paren helt jämnställda vad beträffande alla kvalitéer, det ända som skiljer dem är ljusstyrka.

Summicron-M 35mm f/2 ASPH
Summilux-M 35mm f/1,4 ASPH

Elmarit-M 28mm f/2,8 ASPH
Summicron-M 28mm f/2 ASPH

28mm paret är lite skarpare men det är inget som överhuvud taget märks alla är extremt användbara på största bländaren. Jag bländar i princip aldrig ner min Summicron-M 28mm ASPH

När det gäller objektiv till leica m så tycker jag att det är en fördel om objektiven är lika stora för då spelar det ingen roll i vilket fack som dom hamnar i jacka/väskan eller de medföljande små läderväskorna.

För den som vill packa litet till sin M8 är följande en hit...
--------------------------------------------
Voigtlander Super Wide Heliar 15mm f/4.5
Leica Elmarit-M 28mm f/2,8 ASPH
Leica Super Elmarit-M 50mm f/2,5

För den som vill ha lite bättre ljustyrka så är följande en hit...
Leica Summicron-M 50mm f/2 ASPH eller Leica Summilux-M 50mm f/1,4 ASPH

För storfräsaren så är följande en hit...
Leica Summilux-M 21mm f/1,4 ASPH
Leica Summilux-M 35mm f/1,4 ASPH

På en M9 så skull det se ut som
Leica Summicron-M 75mm f/2 ASPH

eller...

Leica Summilux-M 50mm f/1,4 ASPH

Jag tycker nog att mer än 2-3 objektiv är lite bökigt att ha med, tre objektiv ger ett objektiv i var jackficka och ett på kameran. Det är en fördel om ett av objektiven är f/1,4 så man kan klara lite sämre ljus.

Jag har själv
------------------------------------------
Leica Summicron-M 50mm f/2 gen 2
Leica Summicron-C 90mm f/4

Beroende på motiv och miljö så tar jag med mig 3 av dem när jag går ut.

Efter mycket tänkande lutar det just nu åt ett flång nytt Elmarit 28/2,8. Avbetalningsmöjligheter är inte så dumt, och jag antar att det kommer att behålla sitt värde tämligen väl eftersom marknaden för M-objektiv uppenbarligen inte är så stor.

Jag köpte min summicron-m 28mm för 15000 kr på ebay
Det är ungefär samma pris som det lägsta i Sverige. Jag var just hos Fotovideo och var beredd att köpa det rakt av, men de hade det inte inne och kunde inte säga någon leveranstid. Så jag avstod. Jag har lite svårt att förstå varför man skriver att saker finns i lager som inte finns i lager. Likaså undrar jag varför så många butiker inte svarar på mail. Inte så märkligt att man köper från utlandet istället.
Ebay totalvägrar jag eftersom säkerheten är noll.

Så nu har jag snart en kamera men inga objektiv:-( Ganska frustrerande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar