Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Så Leica M9 snart (9/9/09)
- Trådstartare paco
- Start datum
Makten
Aktiv medlem
Nu vet jag inte vem du vänder dig till, men avsaknaden av "saker" är ibland en fördel. Jag vill inte ha hundra miljarder olika funktionen som inkräktar på formgivningen, vikten och känslan hos kameran. Särskilt inte om jag inte behöver dem.AF är ju bara en av sakerna som saknas.
MichaelAlster
Aktiv medlem
En som använt en leica eller en mätsökare i år kan (ivissafall) fokusera snabbare med sin mätsökare än vad en AF-kamera kan.. det ni.
OCH när man köper en leica eller en mätsökare vet man ju vad man betalar för/köper för något
OCH när man köper en leica eller en mätsökare vet man ju vad man betalar för/köper för något
tormig
Aktiv medlem
Om man inte vill ha det saknas det inte.AF är ju bara en av sakerna som saknas.
lumor_
Aktiv medlem
Om man tänker så kanske man kan kränga väldesignade Leica-pins för 20000kr/st. "Saknar" allt utom den exklusiva LeicakänslanOm man inte vill ha det saknas det inte.
paddmannen
Aktiv medlem
Undrar om man på bilsajter gnäller på bristen på bagageutrymme, benutrymme i baksätet och priset på t.ex. en Porsche?
Det händer nog. Det är väl därför som folk köper en cayenne. Deras hemska SUV finns ju också med en anemisk sketen V6 samt med diesel så priset lär också spela en roll för många köpare.
För mig personligen tycker jag mätsökarkamerorna har oöverkomliga tillkortakommanden, men måste erkänna att Leica-systemet verkligen är något speciellt. Fantastiskt att det fortfarande går att tillverka prylar på den kvalitetsnivån.
För nåt år sedan hade jag nästan räknat ut Leica: De satt fast i sitt gloriösa förflutna, hade helt missat det digitala tåget, satt i knät på Panasonic och höll på med "badge engineering".
Ja, så kommer de med M9 samt S2 och visar att liket lever och vart skåpet skall stå. Aldrig har väl "less is more" varit så sant som med M9:an.
lumor_
Aktiv medlem
Vet inte precis om Porsche är den bil som bäst lämpar sig som liknelse till Leica, tänker snarare på något back to basic.Undrar om man på bilsajter gnäller på bristen på bagageutrymme, benutrymme i baksätet och priset på t.ex. en Porsche?
Nåväl ,om man ska fortsätta på billiknelsen tror jag säkert att man på bilforum skulle oja sig över priset ifall man försökte kränga "lyxbilar" som inte kunde köra snabbt, inte var så bra i mörker, saknade luftkonditionering, regnsensor, inbyggd GPS, och med ett utseende som en sparsmakad Lada till samma pris som en Porsche.
Om man lämnar bilarna därhän. Vad är det egentligen man får för pengarna när man köper en Leica? Om man bortser från den här obestämda Leicakänslan som verkar vara svår att få utan hög prislapp och omöjlig att definiera, vad finns det kvar då som man inte får med en annan kamera?
Om man räknar antalet sålda enheter jämfört med uppmärksamhet kan man i alla fall se någon sanning i "less is more".
lumor_
Aktiv medlem
Det var Makten som bad att få mothugg och inte bara medhåll eftersom han insåg att han borde hejda sig i sitt begär. Inte så många icke Leica-frälsta som läser tråden antar jag.Varför bryr du dig om den här diskussionen öht Per? Du är ju uppenbarligen inte intresserad av att köpa en M9 så varför hålla på och tjafsa om att den inte passar dig?
Varför köpa en stor och otymplig spegelreflex om man inte behöver en massa flashiga funktioner?
avslutad140924
Avslutat medlemskap
Ge oss ett alternativ
Heter förvisso inte Per men här är ett förslag:
Voigtländer Bessa R3A + 40mm f/1,4
http://www.cameraquest.com/voigtr2ar3a.htm
paddmannen
Aktiv medlem
Heter förvisso inte Per men här är ett förslag:
Voigtländer Bessa R3A + 40mm f/1,4
http://www.cameraquest.com/voigtr2ar3a.htm
Det var nog underförstått att den skulle vara digital...
lumor_
Aktiv medlem
Ge oss ett alternativ då Per. Min kravspec är följande:
- Fullframe
- Mindre än en D3000/500D
- Ljusstark (f/1,4), utbytbar, kompakt och skarp optik
- Byggd i metall
Svaret är naturligtvis att de specarna inte finns för rimliga pengar. Om man är beredd att släppa efter på krav nr 2 får man en kamera med resten av specarna för mindre än halva priset (som dessutom är enormt mer mångsidig). Att betala ca 35000kr för att kameran ska vara lite mindre än en D700 eller en 5D mk2 måste vara dumt ifall man inte har behov liknande NASAs.
eon
Aktiv medlem
När jag hade Leica M så upptäckte jag att ett objektivlock (77mm) till mina Nikonobjektiv var så stort att när jag la det ovanpå Leican, så täckte det hela obejktivet (35/1,7) med motljusskydd och en stor del av kameran. Det var bara handgreppen som stack ut på båda sidorna.
Då skämdes jag för den moderna systemkameran.
Då skämdes jag för den moderna systemkameran.
matlep
Aktiv medlem
Svaret är naturligtvis att de specarna inte finns för rimliga pengar.
Det är ju faktiskt så att det inte finns någon annan digital mätsökar kamera med Fullframe. Alternaiven heter ju D700, D3, D3x, 1Ds Mark 2 och 5Dmark 2. Så pengarana spelar ju faktisk inte i det här fallet någon roll.
Om man är beredd att släppa efter på krav nr 2 får man en kamera med resten av specarna för mindre än halva priset (som dessutom är enormt mer mångsidig).
Vilken kamera syftar du på då?
Att betala ca 35000kr för att kameran ska vara lite mindre än en D700 eller en 5D mk2 måste vara dumt ifall man inte har behov liknande NASAs.
Det var ett konstigt påstående. Varför finns det ingen som har behov av en liten kamera? Försök få ner en D700a i fickan. går inte i mina iallafall. M8 med 35 1.4 går utan problem ner i min jacka och väcker väldigt mycket mindre uppmärksamhet.
Makten
Aktiv medlem
Jag ser nog hellre en liknelse med just Porsches design. Medan de övriga sportbilstillverkarna kastar sig över ny teknik, tillverkar Porsche fortfarande bilar som ser ut ungefär som förr, och som inte nödvändigtvis har ohanterligt många hästkrafter. Konservativa som de är så vägrar de dessutom att överge svansmotorn;-)Vet inte precis om Porsche är den bil som bäst lämpar sig som liknelse till Leica, tänker snarare på något back to basic.
Nåväl ,om man ska fortsätta på billiknelsen tror jag säkert att man på bilforum skulle oja sig över priset ifall man försökte kränga "lyxbilar" som inte kunde köra snabbt, inte var så bra i mörker, saknade luftkonditionering, regnsensor, inbyggd GPS, och med ett utseende som en sparsmakad Lada till samma pris som en Porsche.
Man får den minsta FF-kameran som hittills uppbringats. Därtill i ett system som erbjuder extremt små och trevliga objektiv i förhållande till ljusstyrkan, samt en sökare som är väldigt annorlunda mot en spegelreflexsökare.Om man lämnar bilarna därhän. Vad är det egentligen man får för pengarna när man köper en Leica? Om man bortser från den här obestämda Leicakänslan som verkar vara svår att få utan hög prislapp och omöjlig att definiera, vad finns det kvar då som man inte får med en annan kamera?
Om man räknar antalet sålda enheter jämfört med uppmärksamhet kan man i alla fall se någon sanning i "less is more".
Säkert, men hur mycket lägre prislapp? Jag misstänker, precis som jag skrivit förut, att en riktigt bra mätsökardigital från något annat märke kommer att kosta nästan lika mycket. En som inte är helt knallbra kommer fortfarande att kosta massor, och därför kanske kännas mindre prisvärd, till och med.Den som har tålamod att vänta (och kan nöja sej med ett annat märke), kommer nog att finna fler tillverkare som hakar på mätsökartåget. Förhoppningsvis till en snällare prislapp, hoppas jag...
Det jävligaste just nu är att priset på M9 ökar. Antagligen på grund av att efterfrågan är enormt mycket större än utbudet, vilket kanske säger en del om vad många välbemedlade fotografer tycker om trenden med tegelstenskameror.
De finns inte alls, ens för orimliga pengar, annat än i just M9. Det är därför den är dyr.Svaret är naturligtvis att de specarna inte finns för rimliga pengar.
Mångsidighet behöver inte ha någon som helst betydelse om man inte ämnar utnyttja den. Jag använder idag bara manuella objektiv med min D700 (utom en enkel vidvinkelzoom som mest ligger hemma), vilket gör alla finesser med kameran helt bortkastade. Jag har inte en D700 för den snabba autofokusen, vädertätningen, fjörton AF-punkterna, 5 bps eller nåt av det andra dravlet. Det intresserar mig inte ett dyft. Jag äger den för att det är en någorlunda vettig och prisvärd kamera med så stor sensor som möjligt.Om man är beredd att släppa efter på krav nr 2 får man en kamera med resten av specarna för mindre än halva priset (som dessutom är enormt mer mångsidig). Att betala ca 35000kr för att kameran ska vara lite mindre än en D700 eller en 5D mk2 måste vara dumt ifall man inte har behov liknande NASAs.
Att en M9 väger hälften så mycket är inte "bara". D700:ans storlek och vikt suger verkligen elefantpung. Anledningen är att någon har fått för sig att alla proffs (som om det bara vore proffs som köpte proffskameror) vill ha otympliga bautakameror som bara passar bra till jättelika teleobjektiv. Typ det jag avskyr mest av allt;-)
Emil-G
Aktiv medlem
Per: du menar alltså att alternativet vore en D700 eller 5DmkII? Inte ens med en 50/1,4 så kan jag se att de uppfyller punkt 3, nämligen "kompakt". En Summilux Asph 35/1,4 är ~1/3 så stor som en Canon 35/1,4 och Nikon har ingen AF 35/1,4, bara en 35/2 (som förvisso är bland de minsta objektiven man producerar).
Är man ensam om att producera något som en köpare vill ha, ja då kan man ta betalt därefter. Idag har Leica inga konkurrenter på digitalsidan, alltså kan man ta så mycket betalt som marknaden tål. Med tanke på suget efter M9 nu efter lanseringen finns det uppenbarligen en hel del pengar redo att plöjas ner.
Är man ensam om att producera något som en köpare vill ha, ja då kan man ta betalt därefter. Idag har Leica inga konkurrenter på digitalsidan, alltså kan man ta så mycket betalt som marknaden tål. Med tanke på suget efter M9 nu efter lanseringen finns det uppenbarligen en hel del pengar redo att plöjas ner.