Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Resa till Afrika (Kenya)

Produkter
(logga in för att koppla)

Frasse N

Aktiv medlem
Hejsan!

I vinter skall jag resa till Afrika, Starta i Kenya och sedan resa vidare. Jag ska fotografera och bara njuta av det vackra landet.

Är det någon som har några tips då jag aldrig vart ute på en sådan stor resa?

Vore kul att hitta någon förening eller liknande som man kan följa med ett par dagar.

Vore jätte skoj om någon hade några tips eller tom hade vart ute på en liknande resa! :)

Jag är inte direkt berest alls men min konkreta tanke är att inte plocka med sig för mycket. Hellre mobil än hämmad av stor packning.

Inte flasha med så mycket hightechmaterial och dyra saker (onödigt), kör med inkörd bomull..
Sandaler + ett par kraftigare treckingskor..
Förstahjälpenprylar,, (Skavsårdplåster, sax, kniv, (kondom!) etc..)..

Låt inte prylar komma ivägen för upplevelsen, blir lätt så. Och spec första gången man befinner sig på en plats och vill få helhetsbilden.

Kanske kan du i förväg kontakta en av parkvaktorganisationerna. Kanske kan du komma på besök, vara med på en tur ut osv.. Spännande med kontakter och flyta med när man är på plats. Det är lite av tjusningen på en resa, att rivas med och passa på, många tillfällen återkommer aldrig. Men detta förutsätter såklart att turisten (man) är lätt påpackad. Smälta in råder.

Det var lite tankar..

MVH Niclas,

Ett dilemma är långa telen. Jag håller med om att man ska resa lätt, men om du åker på safari behöver du räckvidd. Jag har varit på en del safari, och jag har mest använt 400 mm, en brännvidd som jag aldrig använder annars. I vanliga fall använder jag mest normalen.

För att spä på eländet så ser man mest djur i gryning och skymning, så ljusstyrka är också viktigt. Tyvärr är långa telen med hög ljusstyrka klumpiga, så du får väl göra en kompromiss som du kan leva med.

Ett tips är att inte snåla när det gäller safari. Åk hellre en gång med en bra guide i privat jeep än flera gånger i lastbil med bänk eller folkabuss med taklucka. Lastbilarna är sämst eftersom de inte ens lämnar vägarna, men de andra är inte mycket bättre. I Kenya finns det Massajer som kör guidning, och min erfarenhet var att vår guide hittade mycket mer djur mycket tidigare än de andra bilarna. De växer upp med att valla boskap i vildmarken, så de lär sig fort att se rovdjur av ren självbevarelsedrift.

För övrigt: aids är ett problem. Kolla upp var närmaste moderna sjukhus finns. Det finns ofta något dit rika och utlänningar går. Korruption är vanlig. Ha litet extra kontanter för spontana avgifter längs vägarna. Ta självklart alla sprutor (7 st i en härlig cocktail har jag för mig) och ät malariaprofylax. Jag föredrar den starka nya sorten även om jag hallucinerade litet på nätterna på hög höjd.

Resa till Afrika, det var ett tag sedan.
Mina egena erfarenheter av Afrika är att länderna skiljer sig ganska markant i fråga om framkomlighet och standard och syn på turister.
Kenya som du först ska till är som en skarp kontrast till grannlandet Tanzania. Man får vara beredd på en hel del om man reser på egen hand. Det sunda förnuftet brukar hjälpa långt, men det är inte lika enkelt att resa på egen hand som till exempel i Asien.

Några ställen jag tycker du inte ska missa -
Ngorongoro i Tanzania (isolerat djurliv i botten på en kollapsad vulkan, makalöst klockan 06-07 på morgonen.
Serengeti, ska man besöka en savann i livet, måste det bli Serengeti. Fantastiskt på alla sätt. I dessa områden finns det gott om hotell och researrangörer. Guiderna från dom större Safariföretagen är makalösa och enormt kunniga. Säg att du vill se en krokodil, så fixar dom det. Vill du se en noshörning så fixar dom det. Dom kommunicerar sins emellan och medellar varandra var djuren finns. Värt alla pengar i världen!!
Att sitta vid frukosten och se 20.000 gnuer galopera förbi nedanför på savannen är mäktigt. Vicoriasjön och Tanganyikasjön är också två ställen jag rekomenderar. Har du möjlighet ska du försöka ta dig till Rwanda och besöka bergsgorillor. Listan kan bli hur lång som helst, men avstånden är ofta stora och det kan ofta löna sig att inte ha för långa sträckor att åka bil. Det är ofta skumpigt som man behöver njurbälte och vägarna kan vara grymt trista att åka på. Djuren kommer du se hur som helst. Zebror, giraffer, elefanter med mera. Dom finns i stort sett överallt, till och med i utkanterna av Nairobi.

När det gäller att fota - då kan listan bli ännu längre. Motiv finns det så det räcker, men dom flesta bilder är redan tagna. Hitta nya vinklar och motiv, skapa ett nytt sätt att se på djuren, naturen och människorna. Försök komma befolkningen så nära som möjligt. Dokumentera livet i Afrika, hur dom lever, det är mest spännande. Sen när det väl dyker upp en rytande lejonhane i skymningen, så är det underbart.
Utrustning - minst två kamerahus och köp filmen i Sverige. Kör du digitalt så gäller två kamerahus också. Dammet letar sig in överallt så du behöver alla rengöringsgrejer du kan komma på. Gummiblåsa, linsputs med mera. Var noga med att sköta grejerna och ha dom inte framme i onödan, utan förvara dom i en vattentät, stabil och bra fotoryggsäck. Stativ och fjärr rekomenderas, åtminstone en monopod. En sand eller rissäck modell mindre som stöd för fotande från bil är okså bra. Om du inte har ett hysat tele med dig blir besviken, jag lovar. Med 400 mm kommer du ganska nära djuren. Under 400 mm så kommer du märka att du inte kan isolera motivet utan att det blir en grej vid horisonten som ska vara en giraff. Hatt eller keps är ett måste. Solen står högt och du kokar hjärnan på ett par timmar. Jag har alltid med mig Resorb på resor till varmare klimat för salt och mineralbalansen. Det finns bättre grejer i påsar som är lite svårare att få tag på. Men jag rekomenderar vätskeersättning på något sätt. Man dricker oftast för mycket vatten och då lakas kroppen ut på salter och mineraler. Undvik vätskebrist!! Min idealkit hade sätt ut så här: 2 digitala kamerahus, 1 kompaktdigital, 70-200, 400, 16-35 och ett 24-70. Stativ och fjärr, UV och Polfilter på allt. Mellanlagringenhet på 40-80 GB, massor av rengöringsgrejer, bra väska och om man har, et 1,4 konverter. Nu har jag inte mer tid, men vill du ha mer tips - kontakta mig på mailen.

bug skrev:
För övrigt: aids är ett problem.

Ja, visst är aids ett problem. Alltså främst om du tänker ha oskyddat sex med någon tillfällig bekant. Ja, många har utvecklats aids i de afrikanska länderna och det är ett problem, men viruset smittar inte på annorlunda sätt söder om Sahara än det gör runt Stureplan.

Roligare än att prata aids är väl att tipsa om Nakurusjön, (tror den heter så) en bit norr om Nairobi i Great Rift Valley. Själv har jag bara passerat sjön på ett par kilometers avstånd, men två miljoner flamingofåglar är en syn också på distans.

I trakterna av Kericho som ligger ännu längre norrut mot Victoriasjön odlar man mycket te, chai på swahili.

Kijana skrev:
Ja, visst är aids ett problem. Alltså främst om du tänker ha oskyddat sex med någon tillfällig bekant. Ja, många har utvecklats aids i de afrikanska länderna och det är ett problem, men viruset smittar inte på annorlunda sätt söder om Sahara än det gör runt Stureplan.

Roligare än att prata aids är väl att tipsa om Nakurusjön, (tror den heter så) en bit norr om Nairobi i Great Rift Valley. Själv har jag bara passerat sjön på ett par kilometers avstånd, men två miljoner flamingofåglar är en syn också på distans.

I trakterna av Kericho som ligger ännu längre norrut mot Victoriasjön odlar man mycket te, chai på swahili.

Bara en tanke dock. Men du tror inte det syftades på att det kan smitta via blodtransfusion, sprutor och liknande i det här fallet? Det smittar ju som bekant inte bara via sex, varken i Afrika eller på Stureplan!

mange78 skrev:
Bara en tanke dock. Men du tror inte det syftades på att det kan smitta via blodtransfusion, sprutor och liknande i det här fallet? Det smittar ju som bekant inte bara via sex, varken i Afrika eller på Stureplan!

Jo, du har rätt. Var inne på blodtransfusion men tänkte att sannolikheten för att något sådant ska hända just honom är väl trots allt rätt liten. Med kanyler och sprutor är det ju förstås annorlunda.

Å andra sidan ska man kanske inte utgå från att den medicinska personalen i ett u-land inte förstår vikten av hygien och hur smitta sprids. Frågan handlar nog mer om vilka resurser de har för att klara sitt jobb.
Apropå det så tror jag att det finns ett amerikanskt sjukhus i Nairobi, men är inte säker. Aga Khan har helt säkert några sjukhus utspridda i regionen.

Lake Turkana i norra Kenya?

Ett magnifikt ställe i Kenya är Lake Turkana, före detta Lake Rudolf, man tycker sig förflyttad tillbaka i tiden minst hundra år.
Det är öde vindsvepta vidder med lavafält, sten, vulkaner, kameler, hetta och glest med folk.

Det är här storyn i den fina boken "Eyelids of morning. The mingled destinies of crocodiles and men" (text Alistair Graham, bilder Peter Beard, Cronicle Books 1973) utspelar sig.

Jag åkte dit januari -88 med den ekonomiska "The Turkana Bus" organiserad av Safari Camp Services i Nairobi, man skumpar i dagar i ombyggd lastbil över lavafälten, bor i tält, käkar enkelt men gott och har inom några timmar på flaket kompisar från hela världen.

Åk dit under organiserade former med någon arrangör som får ta hand om det praktiska och säkerheten, nordöstra Kenya har till och från varit en tveksam turistdestination med gästande rövarband från Somalia.
Safari Camp Services var förstklassiga arrangörer men det var som sagt arton år sen, ägaren Dick Hedges har mycket gott renomme i safarikretsar.

Kolla också diskussionerna på Lonely Planets webb och deras Thorn Tree Forum, här får man många tips. Destinationer och hotell kan förändras snabbt "things change, prices go up, schedules change, good places go bad and bad places go bankrupt", ta dock de värsta skräckhistorierna med en nypa salt.

Använd moskitnät, långärmat och insektsmedel som komplement till malariapillerna.

Akta dig i trafiken; den är mångdubbelt farligare än alla sjukdomar skorpioner ormar lejon och tveksamma kanyler.

Bilagor

• 521.14_3_sv.jpg
    521.14_3_sv.jpg
    62.3 KB · Visningar: 1,386
Senast ändrad:
Glöm inte kusten

Jag har spenderat en hel del tid i Afrika främst Kenya där min längsta vistelse är tre månader. Jag bodde då i Mombasa. En stad som absolut inte får missas. Om du är i Mombasa finns det ett par saker att kolla upp. Moorings är en pontonresturang som ligger ca 20 min norr om Mombasa i Mtwapa creek. Att ta äta middag här i solnedgången är en fröjd för ögat likväl som magen. För äta bör man annars dör man :) En annan sak som inte får missas när man är vid kusten är Kisite marinepark i södra Kenya precis på gränsen till Tanzania.
Lite mer info och bilder kan du hitta på http://hem.passagen.se/oskarikenya/
//Oskar

Låter som en kanonkul resa! Har själv rest runt i Kenya ett par gånger. Allt från södra delarna upp till gränslandet i norr.

Måste instämma med Bo angående Lake Turkana. Dock ett litet varningens tecken. Numera går det knappt några organiserade turer utan du får boka guide och bil själv. Klart värt besväret dock men du bör kolla upp hur sökerhetsläget ser ut. Var i området senast för ett par månader sedan och det var en ruggig upplevelse. Mycket flyktingar, svält och torka. De har även haft en hel del problem med kriminalitet och shiftas (banditer).

Har inte tid att skriva en uppsats nu men maila mig om du vill ha fler tips. Har en del kontakter till seriösa och bra safari agenturer och en del andra personer som kan hjälpa till.

Angående telets vara eller icke vara.. Du klarar dig långt med en 80-200... I alla fall om du inte bara är ute efter fågelbilder;)
Både när det gäller parkerna i Kenya och Tansania är djuren vana vid människor och du kommer relativt nära. De parker i Kenya där du kan behöva längre telen är framförallt Tsavo och Amboseli. Det du bör tänka på är att ladda upp med ordentligt med batterier.. Kan vara svårt att hitta ställen där du kan ladda upp.. (om du inte bor på de stora lodgerna)

Hör av dig om du har några frågor eller funderingar!

Trevlig resa om inte annat!
/Gustaf

Hör med svenska ambassaden i Nairobi om råd och tips. Det finns en del svenskar där nere och svenska skolan och ambassaden brukar samordna arrangemang. Många av svenskarna har varit där nere runt 10 år och brukar ha gott om tips.
Se till att du INTE prickar in regnperioderna. Vägarna brukar vara väldigt dåliga under den tiden.

Kenya är storslaget och det finns jättemånga ställen att besöka. Masai Mara är kanske den mest kända parken som ligger granne med Serengeti i Tanzania.
Basecamp Explorer är ett svenskt företag som har en bas i Nairobi. Levnadskostnaden är i princip lika hög där som i Sverige.

Nakuru ligger ca 2000 möh så det är betydligt svalare (behagligare) där än nere vid kusten.

Tack för alla superbra svar!

Kommer nog att kontakta ett par av er personligen och ställa lite fler frågor angående afrikaresan och hoppas att jag kan få lika bra svar på dom som jag fått på dessa! :)

Resmål

Hade tänkt att börja i Kenya och sen ta mig ner till Sydafrika.

Skulle gärna vilja se lite länder på vägen dit och det vore toppen med buss/bil för att se så mycket som möjligt!
Frågan är bara om man vågar åka buss/bil hela vägen ner till SA?

Finns det några resmål där på vägen som nikan tipsa om!? :)

Kijana skrev:
Å andra sidan ska man kanske inte utgå från att den medicinska personalen i ett u-land inte förstår vikten av hygien och hur smitta sprids. Frågan handlar nog mer om vilka resurser de har för att klara sitt jobb.
Just det.
"Dåligt rengjorda injektionsnålar är en av smittoorsakerna till hiv."
http://www.nyteknik.se/art/46862

Så det kan vara en god idé att, som Ulf Ågerup föreslog, kolla upp var de välutrustade sjukhusen finns. Det är större chans att de har ordentlig steriliseringsutrustning där.

bug skrev:
Ett tips är att inte snåla när det gäller safari. Åk hellre en gång med en bra guide i privat jeep än flera gånger i lastbil med bänk eller folkabuss med taklucka. Lastbilarna är sämst eftersom de inte ens lämnar vägarna, men de andra är inte mycket bättre.
Eller hyr en bil och kör runt själv. Nu är det förvisso 30 år sen jag var i Kenya, men då var det inga problem att hitta massor av vilt när man körde på egen hand i parkerna och reservaten.

Vi prickade in perfekt

arneri skrev:
Se till att du INTE prickar in regnperioderna. Vägarna brukar vara väldigt dåliga under den tiden.
Regntiden är även den en upplevelse eller hur man nu ska uttrycka sig.... Rätt kul ändå och grävandet, lyftandet, pushandet, och att ha röd lera från fotsulorna ända upp i nacken är absolut en del av The Real Africa.

Vår minibuss "bogged down" mellan Amboseli och Tsavo East sedan vägen förvandlats till en såphal lervälling.

Vi slapp dammet, alltid något. Och det fanns djur överallt, inte bara runt vattenhålen.

Bilagor

• 514.18_1_sv.jpg
    514.18_1_sv.jpg
    69.8 KB · Visningar: 491
Senast ändrad:
"... do you all swim?"

Det har regnat i Turkanaland och vägen är översvämmad och lokalbussen kommer inte vidare.
Men vi har fyrhjulsdrift och Esias kollar vattendjupet på vägen "sir, I think it's safe to cross, besides, can you all swim?", tur det inte är jag som ska köra.

Bilagor

• 310.20_1_sv.jpg
    310.20_1_sv.jpg
    57.7 KB · Visningar: 475
Djurfoto är nog både svinsvårt och dyrt (objektiven). Är man inte duktig så blir man bara besviken när man ser andras bilder. Det är liksom inte kul att visa en ful elefantbild, alla människor har redan sett riktiga topp-bilder och filmer om afrikas djur.

Dessutom kan man ha otur med vädret, det kanske är disigt hela tiden och då blir det inga knivskarpa bilder med 600mm objektivet som man har släpat 1500mil.

Det är roligare att bara njuta av resan och ta snapshots med en fet vidvinkel, typ 10-20 och kanske en 50/85mm för porträtt osv, eller kanske nåt macro på 60/90mm?

Det är ett helvete att hålla reda på alla prylar när man reser, speciellt bland fattiga människor som knappt har mat för dagen. Dessutom slipper man stativ till 10-20 vidvinkeln, något som man bör ha till 400-600mm.

just my 2 cents

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar