Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Resa till Afrika (Kenya)

Produkter
(logga in för att koppla)
Det där låter onödigt negativt. Man kommer rätt nära de vilda djuren i östafrika. Jag lyckades ta helt OK bilder med ett 200mm-objektiv. Bl.a. en i mitt tycke bra bild på ett par lejon som kalasar på en buffel.

Man behöver inga superobjektiv utan klarar sig riktigt bra med en 80-200mm eller en 75-300.

Undviker man regnperioderna så har man gott om ljus och behöver inga superljusstarka telen.

marooned skrev:
Det är ett helvete att hålla reda på alla prylar när man reser, speciellt bland fattiga människor som knappt har mat för dagen.
Du har rätt, att ha för mycket grejor (fotogrejor och andra grejor) med sig när man reser är en säker glädjeförstörare.

Vad som är "för mycket" är naturligtvis olika från person till person.

Om man är på lyxsafari och sitter i en Land Rover i nationalparkerna dagarna i ända kan man kanske ta med hela fotoarsenalen, men om man åker overland truck eller lokalbuss eller ska bära ofta bör man fundera ordentligt innan man packar ner rubbet.

Man behöver förresten inte ha med sig så mycket hemifrån i sin ryggsäck. Afrika är fullt av marknader och affärer där man kan köpa sin Colgate tandkräm, Ariel tvättmedel, Lux tvål, Carlsberg öl, Coca Light läskeblask, Duracell batterier osv precis som här hemma, multisarna har sett till att nästan allt finns att köpa nästan överallt och att man känner igen sig i affärshyllorna.

På en DSLR av typ Nikon D70 räcker det länge med ett 300 millimetersobjektiv för att få fina djurbilder. Inte heller behövs någon extrem ljusstyrka eller högt uppskruvad ISO, omställningarna från kolmörk ofotograferbar natt till fotoljus dag går snabbt och ljuset släcks lika snabbt på kvällen.

Man behöver naturligtvis inte fotografera djur i nationalparkerna bara för att man reser i Afrika, landskapet är storslaget och människorna underbara - se A day in the life of Africa.

Aids - Kanyl risk.

Allvarligt talat så måste jag göra ett litet inlägg här ang Aids risken och kanyler. Är man på resande fot såsom du har tänkt dig tvärs över hela Afrika så skulle jag definitivt överväga att ta med ett eget litet set med sjukmaterial.

Och nej, jag pratar inte om ett helt fältsjukhus men till exempel kanyler/nålar/med mera som kan vara farligt på plats eller svårt att anskaffa. En expanderad första hjälpen om du så vill. Så kallade 'dog tags' med din blodtyp med mera är inte heller fel.

Prata med svensk sjukvård och hör dig för, i vår koncern reser vi aldrig i Afrika eller Asien utan ett kit med både kanyler & mediciner. Alltid lika kul när man kommer hem till Arlanda...

Nu är jag inte fatalist men däremot har jag vistats på sjukhus utomlands. Det betalar sig med förberedelser, till exempel den vanliga papperslappen med lokal översättning på olika språk.

Jag som själv ska till bland annat Serengeti i januari läser denna tråd med stort intresse. Som jag har förstått det så är sand och damm ett stort problem och jag undrar hur man bäst skyddar sig mot det? Och vad gör man när damm och sand väl är ett faktum i ens kamera?

Anna-Karolina skrev:
Jag som själv ska till bland annat Serengeti i januari läser denna tråd med stort intresse. Som jag har förstått det så är sand och damm ett stort problem och jag undrar hur man bäst skyddar sig mot det? Och vad gör man när damm och sand väl är ett faktum i ens kamera?

Kolla in www.savannen.com så har du allt du behöver veta. Kanske bästa siten för den som vill läsa in sig inför en resa till Öst-Afrika.

När det gäller dammet så är allt sant som sagts. Det kan vara otroligt dammigt och en mardröm för kameror MEN, det beror helt på när man åker. På höstarna under de kort regnen så kommer det ofta korta duschar som binder det värsta dammet.

Problemet med regnen är dock att även om det är bra med regn mot dammet, så är det ofta svårare att enkelt se större mängder djur då mycket regn ofta driver gräsätarna att söka sig bort från de farligaste vattenhålen om de kan. Vi var t.ex i Tarangire i Tanzania som har rykte om sig att vara oerhört bra när den är bra men mindre bra när regnen kommer för då sprids hjordarna av gräsätare ut på den enorma Massaislätten och blir mycket svårare att se. Så när vi var där i december, så fanns det mest stationära djur som lejon, elefanter och en del impala att se. Det var faktiskt ganska tomt om än väldigt vackert.

Bästa djurtiden: Varierar från park till park, bl a:
Serengeti december-mars
Masai Mara augusti-oktober
Tarangire september-oktober
Selous & Ruaha september-oktober
Ngorongoro året om

Serengeti och Massai Mara är som bäst när de stora gnu och zebrahjordarna passerar just det ställe du ska besöka i dessa parker. För att krångla till det ytterligare så varierar detta med regnen som man inte alls kan lite på. För ett par år sen när vi var i Tanzania hade regnen nästan helt uteblivit så djuren vandrade överhuvudtaget inte upp i Masai Mara i nån större utsträckning utan stannade i Serengeti. Synd för de i Masai Mara men bra för oss som var i centrala och sydöstra Serengeti. Stora mängder gnuer och zebror fyllde de sydöstra slätterna och de kom i kilometerlånga rader på led som avtecknade sig som ett svart band mot det gula gräset. Fantastiskt.

Vi hade enormt utbyte av att åke med Andersson's African Adventures (http://www.andersons.se/ svenskt med bas i Tanzania). Superfina rymliga Toyota Jeepar som vi hade för oss själva med guide (3 per.). Observera att man inte får åka in i parkerna utan guide i många fall.). Andersson's har verkligen koll och det var mycket prisvärt för den vecka vi fick. Särskilt tydligt blev det när man såg fullpackade minibussar med 10 pers som alla slogs om att få "rätt vinkel" för att fota "drömbilden".

Till sist ett litet tips. Be guiden/chauffören stänga av motorn om bilen vibrerar mycket på tomgång. Motorer på lågt varv gör ibland at hela bilen skakar och dina bilder blir suddiga.

Senast ändrad:
Tack för toppentips Sten-Åke! Känns himla bra att du tipsar om Anderson's African Tours också eftersom vi har bokat genom dem, det blir 2 veckor i Tanzania inkl en vecka på Kilimanjaro.

Anna-Karolina skrev:
Tack för toppentips Sten-Åke! Känns himla bra att du tipsar om Anderson's African Tours också eftersom vi har bokat genom dem, det blir 2 veckor i Tanzania inkl en vecka på Kilimanjaro.

Vad ska man säja? Det är ju en dygd att inte vara småsint men jag är verkligen avundsjuk. För mig kan inga andra resmål mäta sig med östra Afrika. Har man sett det en gång så vill man alltid tillbaka. Jag förstår inte alla som åker fram och tillbaka till Thailand hela tiden och missar detta. Öst-Afrika är för mig och många andra en oerhört mycket större upplevelse än exv. Asien och jag säjer det efter att ha gjort 3 långresor och ett antal kortare till Asien och Mellan Östern som backpacker sen 70-talet. Senaste gången i Öst-Afrika var min fjärde och överlägset bästa och Andersson's African Adventure hade stor det i detta. Fantastiskt bra arrangemang och ofta väldigt fint belägna trivsamma lodger. Så du är bara att gratulera!

Karolina,
Vad gäller att skydda kameran från damm så undvik att ha kameran hängande framme när det inte är nödvändigt. Välj en axelremsväska med stort lock som täcker innehållet även utan att stänga blixtlås eller snäppen och ha den stående på golvet vid fötterna med kameran skjutklar överst i väskan. Och om du måste sitta med kameran än mer beredd så ha den liggande i knät med en jacka draperad över som dammskydd.

Ha med en borste att damma av kameran utanpå och objektiven överallt du kommer åt.
Ha med en blåsbubbla att blåsa rent inne i kameran med.
Gör vård av fotoutrustningen varje kväll inklusive att tömma ur damm ur väskan.

Sten-Åke,
Själv så räknar jag ner till min resa till Sydafrika om tre månader som jag valde som omväxling skull.
Jag har tidigare varit en gång i Kenya och en gång i Tanzania.

/Erik

Anna-Karolina skrev:
Som jag har förstått det så är sand och damm ett stort problem och jag undrar hur man bäst skyddar sig mot det?
Jag har de flesta av mina kameragrejor i en stängd kameraväska med blixtlåsstängning (någon LowePro-modell), det räcker bra, mycket lite tränger in även om väskan ofta är helt täckt med ett tunt lager damm på utsidan.
För riktigt panikartade damm- och regnsituationer har också med mig en stor plastpåse/liten plastsäck som rymmer hela kameraväskan, men har nog aldrig behövt använda den.

Under game drives har jag kamera+teleobjektiv liggandes skjutklar i knät i en stor nylonpåse, som är stor nog att rymma utrustningen (med monterat motljusskydd) och där påsöppningen kan snöras åt så det blir tätt - då håller man allt damm ute. När fototillfället dyker upp har man kameran framme på några sekunder.

Påsen syr man enkelt själv, ser ut som en längre modell av de där tunna olikfärgade packpåsarna man kan köpa på Friluftsmagasinet för att hålla ordning på småpinaler när man packar i ryggsäck. Se bara till att påsen inte är i något alltför prassligt material.

Ta också som vana att göra ren kamerautrustnngen varje kväll.
Det är mysigt att sitta i ljuscirkeln runt fotogenlampan och lejonen ryter i fjärran, man rengör kameror, skriver dagbok, dricker vin och konverserar reskamraterna medan man väntar på att kocken ska bli klar med middagen.

Om du använder sunt förnuft så blir dammet inget problem.

Lite OT: "How to get the Most out of Your Safari"

Värt att läsa hos Garth Thompson Safaris om hur man får ut det mesta ur sin safari och om "tourist etiquette".

Garth är en av Afrikas bästa guider, bor i Zimbabwe och anordnar privata och skräddarsydda exklusiva safaris. Han utbildar också blivande safariguider och har skrivit boken "The Guide's Guide to Guiding".

Även om Garths företag vänder sig till high-end-turister (jag vågar inte ens spekulera i kostnad/dygn) så är många av råden och synpunkterna vettiga för alla Afrikabesökare.

"Don’t leap around when other people are trying to take photos, thus rocking the vehicle or boat and potentially messing up the photo", safarifordon med maxat antal passagerare kan fotograferingsmässigt vara besvärliga, försök att hitta några andra fotointresserade och betala gärna extra för att ni tillsammans ska få ett eget fordon.

Ett till råd om damm:
Precis när bilen har stannat så är dammolnet som störst. Byt inte objektiv förrän det lagt sig.
Rikta öppningen på kameran neråt vid byte.
Och byt inte oftare än nödvändigt. Ha helst två kamerahus med olika objektiv så du slipper byta objektiv alls.
/Erik

eon skrev:
Karolina,

Sten-Åke,
Själv så räknar jag ner till min resa till Sydafrika om tre månader som jag valde som omväxling skull.
Jag har tidigare varit en gång i Kenya och en gång i Tanzania.

/Erik

Din råtta :)
Krugerparken har stått på min lista också ett bra tag.

Rengöringsgrejjer!

Vad bör jag ha för rengöringsgrejjer med mig på min 5månaders Afrika resa?

Och vart går det att få tag i ltie snabbt?

Re: Rengöringsgrejjer!

Kinetronics gär en del produkter som fungerar riktigt bra. Har använt deras "kit" under en del av mina resor. Du hittar deras grejer på http://www.photax.se/

Nu förtiden anvädener jag Hamas grejer istället. Blir något dyrare men fungerar ännu bättre.
Lycka till med städningen;p

Frasse N skrev:
Vad bör jag ha för rengöringsgrejjer med mig på min 5månaders Afrika resa?

Och vart går det att få tag i ltie snabbt?
http://www.photax.se/ Hamas

Rengöringsgrejor

Om du fotograferar analogt föreslår jag att du tar med 1 flaska Kodak Lens Cleaner (37 ml, 55:), 1 paket Kodak linsputspapper (50 blad/paket, 50:) och en mindre blåspensel (ca 50:).

Om du fotograferar digitalt dessutom Hamas stora blåsbälg "Dust Ex" (99:) för att blåsa ren sensorn.

Grejorna finns hos YFO, Scandinavian Photo, Photax eller närmsta "riktiga" fotoaffär.

Du kan lämna de mer sofistikerade sensorrengöringsprylarna (VisibleDustborstar, Sensor Swabs och Eclipsevätska) hemma, farligt är inte dammet.
Som Michael Reichmann på The Luminous Landscape skriver "Don't spend your time being neurotic about dust. Clean it when it gets bad. Don't spend your life worrying about the odd spec of dust. Learn how to use the Spot Healing Brush and Clone Tools in Photoshop. Photographers have been dealing with dust on their negatives for 150 years."

Djuren i all ära, men glöm inte att plåta människor. Jag har varit på fotoresa i Afrika ett par gånger och fått ihop en del bra djurbilder, men det är ändå bilderna på människor som jag värderar högst i efterhand.

Ett tips är att ta med "gåvor", t.ex. T-shirts och kulspetspennor. Jag hade med mig flera hundra pennor på senaste resan, de gick åt som smör i solsken.

Om du åker i en minibuss med öppningsbart tak, se då till att ha ett skapligt stabilt bordsstativ som stöd mot kanten på busstaket. Jag rekommenderar inte "bönpåsar" eller liknande, ett bordsstativ som sitter fast i kameran funkar mycket bättre.

Om du har en tung kamera så kan du bygga en sån här. Det blir STABILT.

Kan bara hålla med Acke angående människorna!! Djuren, miljön och stränderna i all ära men det mest intressanta i min mening är människorna. Längs hela den Afrikanska östkusten bor det ett antal otal olika stammar, alla med sina speciella mönster, färger, traditioner mm. Ska inte säga att alla är villiga att fotograferas men många är.

Håller även med om att pennor, kläder mm är väldigt uppskattat! Fyll ut väskan till bristningsgränsen på vägen ner.

Däremot vill jag slå ett slag för bönpåsen som enligt mig är flexiblare och minst lika bra som ett bordsstativ. Iofs har jag inte testat Ackes "patenterade mojäng" men den ser intressant ut ;p

acke skrev:
Djuren i all ära, men glöm inte att plåta människor. Jag har varit på fotoresa i Afrika ett par gånger och fått ihop en del bra djurbilder, men det är ändå bilderna på människor som jag värderar högst i efterhand.

Ett tips är att ta med "gåvor", t.ex. T-shirts och kulspetspennor. Jag hade med mig flera hundra pennor på senaste resan, de gick åt som smör i solsken.

acke skrev:
Djuren i all ära, men glöm inte att plåta människor.
Utanför turiststråken är de flesta nyfikna på utlänningarna och det går bra att kommunicera även om man inte har något gemensamt språk.

Ibland har jag med en packe vykort från Sverige, av intresset och frågorna förstår man att kungafamiljen, älgar i snölandskap, sill potatis nubbe, röda stugor med vita knutar, eller dans i folkdräkt kring midsommarstången är exotiska företeelser - vi svenskar är hemmablinda.

Känn av situationen, bryt inte magin i mötet, kanske ska man vänta några timmar innan man tar fram kameran, eller så ska man inte ta fram den över huvud taget.

Det är kul att få en guidning i getflocken ("which is your best goat? why?") av getherden, eller handgripligen bli undervisad hur man blodlåter boskapen i masaaibyn, eller lära sig hantera spjut av de unga krigarna.
En höjdare i norra Kenya var att hänga med och delta i Turkana- och Samburukrigarnas dans (puh, vi hade träningsvärk i dagar efteråt) mitt i natten ute i bushen, det var lite otäckt att efteråt gå hem i mörkret, skönt vi hade spjutbeväpnad eskort ända till tältet.
Att fotografera i dessa lägen kändes helt fel, kamerorna låg kvar i väskan hela tiden, jag har inte en enda bild.

Bilagor

• 519.16_1_sv.jpg
    519.16_1_sv.jpg
    55.6 KB · Visningar: 277
Dammigt, kallt, blåsigt, blött, billigt, trevligt och socialt

Även en Overland Truck (ombyggd fyrhjulsdriven lastbil med säten på flaket och kapelltak) funkar hyfsat bra att fotografera från. Lastbilen är tung med styv fjädring och man kan - om motorn är avstängd - ta suveränt stadigt stöd mot säten och lämmar när man fotograferar med långa teleobjektiv.
Att fotografera från en LandCruiser eller minibuss full med folk är betydligt ostadigare, det är alltid någon som rör sig eller nyser precis när man tar Bilden.

En Overland Truck kör ganska sakta så man hinner uppfatta vad som händer längs vägen. Man sitter högt och ser bra när man spanar efter vilt i nationalparkerna. Det höga perspektivet ger dock lite tråkig bildvinkel när djuren är riktigt nära (då vill man helst ner så lågt som möjligt).

Lastbilarna är trots fyrhjulsdriften inte så lämpliga att köra i terräng med, när de kör fast så kör de fast ordentligt. I många nationalparker är det heller inte tillåtet att lämna vägarna.

Livet på flaket brukar vara trevligt och socialt, inom några timmar har man vänner från hela världen.

Bild: gasen i botten norrut på C77, trots att vi snart korsar ekvatorn är det kallt som f-n

Bilagor

• 518_31_1_sv.jpg
    518_31_1_sv.jpg
    49.2 KB · Visningar: 272
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar