Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Resa till Afrika (Kenya)
- Trådstartare Frasse N
- Start datum
cowboy
Aktiv medlem
Lite OT: "Rätt tid för safari" (RES 11/2006)
Senaste "RES" (11/2006) som damp ner i postlådan idag har en bra väder- och säsongsguide för de afrikanska safaridestinationerna, från Kenya i norr till Sydafrika i söder.
Samma nummer har också en artikel "Underbara män vid vatten" om paddling på Zambesi vid Mana Pools i Zimbabwe.
Härliga bilder som fint illustrerar landskapets rymd och storhet, det speciella brända afrikanska ljuset och som förmedlar den härliga frihetskänsla som infinner sig vid en enkel klassisk safari i väglöst land (tyst motorlös transport till fots eller i kanot, där man sover i tält eller under the stars och lagar käket över öppen eld).
Senaste "RES" (11/2006) som damp ner i postlådan idag har en bra väder- och säsongsguide för de afrikanska safaridestinationerna, från Kenya i norr till Sydafrika i söder.
Samma nummer har också en artikel "Underbara män vid vatten" om paddling på Zambesi vid Mana Pools i Zimbabwe.
Härliga bilder som fint illustrerar landskapets rymd och storhet, det speciella brända afrikanska ljuset och som förmedlar den härliga frihetskänsla som infinner sig vid en enkel klassisk safari i väglöst land (tyst motorlös transport till fots eller i kanot, där man sover i tält eller under the stars och lagar käket över öppen eld).
Frasse N
Aktiv medlem
Hejsan!
Sitter just nu mombasa och njuter av varmen!
ska efter jul aka tag fran kenya till sa. en resa pa over 500mil!
Kommer resa igenom tanzania, zambia, zimbabwe, botzwana och till sist sa.
ar det nogon som gjort en liknande resa och har nagra tips pa stallen att besoka under resans gang?
Tack for svar.
(bilder kommer nog tyvarr inte forrens jag kommer hem da internetuppkopplingarna har inte klarar av det!)
Sitter just nu mombasa och njuter av varmen!
ska efter jul aka tag fran kenya till sa. en resa pa over 500mil!
Kommer resa igenom tanzania, zambia, zimbabwe, botzwana och till sist sa.
ar det nogon som gjort en liknande resa och har nagra tips pa stallen att besoka under resans gang?
Tack for svar.
(bilder kommer nog tyvarr inte forrens jag kommer hem da internetuppkopplingarna har inte klarar av det!)
cowboy
Aktiv medlem
Tag?
Att åka tåg genom Afrika verkar kul (och långsamt), så mycket folk du kommer att träffa och vilka fina fototillfällen du kommer att få, man blir grön av avund...
TANZANIA
Förutom de uppenbara måstena i norr...
* Serengetis djurliv och slätter, fjortontusen kvadratkilometer!
* slutenheten i den 600 meter djupa Ngorongoro Crater
* Olduvai Gorge med utgrävningar och rester av 1,8 miljoner gamla förfäder till Homo Sapiens
* bestigning av Kilimanjaro
...så är det öde ogästvänliga och folktomma månlandskapet runt Lake Natron fantasieggande men svårt att nå.
Extra skönt är att här är lejonfritt (kolla först med massaierna...) så man kan sova utomhus och slipper tältet. Man somnar till schakalernas ylande och under natten tassar de försiktigt nära för att se vad det är som snarkar så.
Jag skulle gärna vilja besöka Selous Game Reserve i sydöst, har hört många lockande berättelser därifrån, men det är nog tyvärr svårt att ta sig runt där om man inte är självgående med fyrhjulsdriven bil och ordentlig utrustning.
Tanzania är mysigt med trevliga nyfikna människor, effektiviteten i samhället är väl inte alltid så där i toppklass.
Att åka tåg genom Afrika verkar kul (och långsamt), så mycket folk du kommer att träffa och vilka fina fototillfällen du kommer att få, man blir grön av avund...
TANZANIA
Förutom de uppenbara måstena i norr...
* Serengetis djurliv och slätter, fjortontusen kvadratkilometer!
* slutenheten i den 600 meter djupa Ngorongoro Crater
* Olduvai Gorge med utgrävningar och rester av 1,8 miljoner gamla förfäder till Homo Sapiens
* bestigning av Kilimanjaro
...så är det öde ogästvänliga och folktomma månlandskapet runt Lake Natron fantasieggande men svårt att nå.
Extra skönt är att här är lejonfritt (kolla först med massaierna...) så man kan sova utomhus och slipper tältet. Man somnar till schakalernas ylande och under natten tassar de försiktigt nära för att se vad det är som snarkar så.
Jag skulle gärna vilja besöka Selous Game Reserve i sydöst, har hört många lockande berättelser därifrån, men det är nog tyvärr svårt att ta sig runt där om man inte är självgående med fyrhjulsdriven bil och ordentlig utrustning.
Tanzania är mysigt med trevliga nyfikna människor, effektiviteten i samhället är väl inte alltid så där i toppklass.
Bilagor
cowboy
Aktiv medlem
Så många är dom inte
Ska naturligtvis vara "... rester av 1,8 miljoner år gamla förfäder till Homo Sapiens..."cowboy skrev:
.... rester av 1,8 miljoner gamla förfäder till Homo Sapiens...
cowboy
Aktiv medlem
ZAMBIA
South Luangwa National Park - en stor fin berömd nationalpark med rikt djurliv. När jag var där -93 var det regnigt och svårt att besöka parken om man inte anlände i fyrhjulsdriven bil. Det fanns inga organiserade parkturer för indivuella resenärer.
Victoria Falls - fallen tar andan ur besökaren, det är ett så j-a häftigt ställe, värt en resa. Fallen ligger i mötespunkten mellan Zambia, Zimbabwe och Botswana. Går man från Livingstone i Zambia över bron till Vic Falls i Zimbabwe hamnar man i en riktig turistfälla med massor av kul aktiviteter: bungy jumping, forsränning och kanotturer på Zambesi, ridning, "Flight of the Angels" (10-15 minuters flygtur över fallen), booze cruises, ja allt man kan tänka sig, reskassan reduceras snabbt.
Här finns restauranger, pizzerior, discos och barer. Souveniraffärer med fina grejor och värsta sortens kitsch. Vic Falls är ett måste, men det är ganska skönt att åka därifrån.
Bild: vi rengör kameror, dricker GT och skriver dagbok/obslista. Skalman sover sött i skalet.
South Luangwa National Park - en stor fin berömd nationalpark med rikt djurliv. När jag var där -93 var det regnigt och svårt att besöka parken om man inte anlände i fyrhjulsdriven bil. Det fanns inga organiserade parkturer för indivuella resenärer.
Victoria Falls - fallen tar andan ur besökaren, det är ett så j-a häftigt ställe, värt en resa. Fallen ligger i mötespunkten mellan Zambia, Zimbabwe och Botswana. Går man från Livingstone i Zambia över bron till Vic Falls i Zimbabwe hamnar man i en riktig turistfälla med massor av kul aktiviteter: bungy jumping, forsränning och kanotturer på Zambesi, ridning, "Flight of the Angels" (10-15 minuters flygtur över fallen), booze cruises, ja allt man kan tänka sig, reskassan reduceras snabbt.
Här finns restauranger, pizzerior, discos och barer. Souveniraffärer med fina grejor och värsta sortens kitsch. Vic Falls är ett måste, men det är ganska skönt att åka därifrån.
Bild: vi rengör kameror, dricker GT och skriver dagbok/obslista. Skalman sover sött i skalet.
Bilagor
cowboy
Aktiv medlem
BOTSWANA
Botswana är ett fantastiskt safariland men ytterst ansträngande för reskassan.
Okavangodeltat
Botswanas juvel är Okavangodeltat, världens största "inland delta" - missa det inte - med dess paradisiskt vackra glittrande vattenlandskap med små gröna palmbevuxna öar, och med ett artrikt men utspritt djurliv i en 15.000 km2 stor folktom ödemark (som Schweiz ungefär) som gör att man tror sig flyttad tillbaka till förkoloniala tider.
Deltat är inte ett träsk utan mer lik en grund översvämmad badstrand med fin fast sandbotten. Vattenståndet har en hyfsat förutsägbar årscykel; det regnar i Angola, vattnet rinner i Okavangofloden genom The Panhandle i nordväst ner i Deltat som långsamt fylls på. Nittifem procent av vattnet avdunstar och resten absorberas av marken medan vattenflödet från Angola klingar av och Deltat blir torrlagt igen - ja, just det, en stor flod som rinner INÅT kontinenten och vattnet bara försvinner i öknen...
Det är normalt lågvatten under sommaren (dvs under norra halvklotets vinter), vattnet kommer under hösten i mars/april och vattenståndet är som högst under vintern i juni/juli.
Här finns inte östafrikas väldiga viltkoncentrationer utan man kan färdas länge utan att se jota innan man stöter på en flock red lechwe, babianer eller elefanter som filosofiskt står och käkar palmblad.
Man kan ta sig runt i deltat med fyrhjulsdriven bil, mokoro (kanot av urholkad trädstam som stakas fram i den grunda vattnet - hög mysfaktor och mycket fridfullt) eller till häst.
Botswana är ett fantastiskt safariland men ytterst ansträngande för reskassan.
Okavangodeltat
Botswanas juvel är Okavangodeltat, världens största "inland delta" - missa det inte - med dess paradisiskt vackra glittrande vattenlandskap med små gröna palmbevuxna öar, och med ett artrikt men utspritt djurliv i en 15.000 km2 stor folktom ödemark (som Schweiz ungefär) som gör att man tror sig flyttad tillbaka till förkoloniala tider.
Deltat är inte ett träsk utan mer lik en grund översvämmad badstrand med fin fast sandbotten. Vattenståndet har en hyfsat förutsägbar årscykel; det regnar i Angola, vattnet rinner i Okavangofloden genom The Panhandle i nordväst ner i Deltat som långsamt fylls på. Nittifem procent av vattnet avdunstar och resten absorberas av marken medan vattenflödet från Angola klingar av och Deltat blir torrlagt igen - ja, just det, en stor flod som rinner INÅT kontinenten och vattnet bara försvinner i öknen...
Det är normalt lågvatten under sommaren (dvs under norra halvklotets vinter), vattnet kommer under hösten i mars/april och vattenståndet är som högst under vintern i juni/juli.
Här finns inte östafrikas väldiga viltkoncentrationer utan man kan färdas länge utan att se jota innan man stöter på en flock red lechwe, babianer eller elefanter som filosofiskt står och käkar palmblad.
Man kan ta sig runt i deltat med fyrhjulsdriven bil, mokoro (kanot av urholkad trädstam som stakas fram i den grunda vattnet - hög mysfaktor och mycket fridfullt) eller till häst.
Bilagor
cowboy
Aktiv medlem
BOTSWANA
Maun
Maun är Botswanas safarinav, en expanderande nybyggarstad som växer och växer, där alla stora safarioperators har sina kontor och det är här man bunkrar upp med bensin käk dricka film och ammo. Maun har en av södra Afrikas livligaste flygplatser, det startas och landas i ett, de små Cessnorna surrar med turister och förnödenheter ut till alla logder djupt i Deltat.
Bo på Maun Rest Camp (hälsa ägarna Simon och Joyce från mig), en lugn bra campingplats men tyvärr utan restaurang. Simon och Joyce organiserar även enkla tältsafaris av klassiskt snitt och högsta kvalite, de har två LandCruisers och kör 3-, 5- eller 10-dagarsturer till Kalahari, Deltat och norrut till Kasane.
Ett annat trevligt ställe är Audi Camp, ligger tyvärr en bit utanför stan. Här kan man för en rimlig peng hyra ett färdiguppslaget tält med säng och fräscha sängkläder, det känns underbart lyxigt efter dammiga veckor på resande fot, Audi har även pool restaurang och bar. Dessutom har man södra Afrikas mest omtalade utomhusduschar. Audi Camp frekventeras av många Overland Trucks så det är ofta ett trivsamt liv och tjoande i baren.
Maun
Maun är Botswanas safarinav, en expanderande nybyggarstad som växer och växer, där alla stora safarioperators har sina kontor och det är här man bunkrar upp med bensin käk dricka film och ammo. Maun har en av södra Afrikas livligaste flygplatser, det startas och landas i ett, de små Cessnorna surrar med turister och förnödenheter ut till alla logder djupt i Deltat.
Bo på Maun Rest Camp (hälsa ägarna Simon och Joyce från mig), en lugn bra campingplats men tyvärr utan restaurang. Simon och Joyce organiserar även enkla tältsafaris av klassiskt snitt och högsta kvalite, de har två LandCruisers och kör 3-, 5- eller 10-dagarsturer till Kalahari, Deltat och norrut till Kasane.
Ett annat trevligt ställe är Audi Camp, ligger tyvärr en bit utanför stan. Här kan man för en rimlig peng hyra ett färdiguppslaget tält med säng och fräscha sängkläder, det känns underbart lyxigt efter dammiga veckor på resande fot, Audi har även pool restaurang och bar. Dessutom har man södra Afrikas mest omtalade utomhusduschar. Audi Camp frekventeras av många Overland Trucks så det är ofta ett trivsamt liv och tjoande i baren.
Bilagor
cowboy
Aktiv medlem
BOTSWANA
Maun, Moremi, Savuti, Chobe, Kasane (i Okavangodeltats östra del mot "fast mark")
Man kan med fyrhjulsdriven bil köra från Maun i söder, via Moremi, Savuti, Chobe (tidvis finns 25.000 elefanter på 4,2 mils sträcka längs Chobe River *) till Kasane i norr. Här finns samma djurliv som längre ut i Deltat men dessutom vägar, bilar, turister och enkla välordnade campingplatser. Campingplatserna kräver förbokning, vilket nog gäller alla campingplatser i Botswanas nationalparker.
Man är i djurens rike på naturens villkor så det gäller att se sig för, nattetid är det inte ovanligt att lejon traskar rakt genom campen. På campingplatsen i Savuti var det lite extra nervöst med närgångna hyenor inne på området nattetid, ögonen glimmade ute i mörkret, av säkerhetsskäl åkte vi därför före sänggåendet LandCruiser ToR de trehundra meterna från tälten till det befästa toalettkomplexet.
I Kasane kan man bo på den välordnade campingplatsen på Chobe Safari Lodges område. Åk kvällsbåttur på Chobe River, den utgår från Chobe Safari Lodge, och se alla elefanterna bada tumla om plaska och leka i vattnet, en hjärtevärmande demonstration av att även djur kan larva sig, skoja med varandra och känna livsglädje.
Från Kasane är det lätt att ta minibuss till Vic Falls i Zimbabwe.
* OT om den väldiga antalet elefanter i Chobe som sliter något enormt på landskapet.
Jag såg stor skillnad bara mellan -01 och -03, hela skogar var skövlade och nästan utplånade. Trots att de flesta tror att man är på väg mot en ekologisk katastrof tycks man ännu inte tagit steget till game culling (dvs planerad avskjutning, som med elefanter troligen innebär samtidig utplåning av samtliga individer i hjorden), kanske är man rädd för det trauma ett decimerande skulle orsaka ibland de idag ganska trygga och harmoniska elefantflockarna. För att inte tala om det kaos man skulle få i safariindustrin och och det ramaskri som det skulle kunna bli internationellt.
Jakt på den intelligenta och sociala elefanten är en känslig fråga som väcker starka känslor, speciellt som man i andra delar av Afrika kämpar för att hålla liv i sina elefantpopulationer.
Om man läser Peter Beards fotobok "The End of the Game", som bl a brutalt visar hur 30.000 elefanter i Tsavo i Kenya svalt ihjäl på 70-talet som en följd av överpopulationens effekter på miljön, anar man vart Botswanas elefanter är väg.
Maun, Moremi, Savuti, Chobe, Kasane (i Okavangodeltats östra del mot "fast mark")
Man kan med fyrhjulsdriven bil köra från Maun i söder, via Moremi, Savuti, Chobe (tidvis finns 25.000 elefanter på 4,2 mils sträcka längs Chobe River *) till Kasane i norr. Här finns samma djurliv som längre ut i Deltat men dessutom vägar, bilar, turister och enkla välordnade campingplatser. Campingplatserna kräver förbokning, vilket nog gäller alla campingplatser i Botswanas nationalparker.
Man är i djurens rike på naturens villkor så det gäller att se sig för, nattetid är det inte ovanligt att lejon traskar rakt genom campen. På campingplatsen i Savuti var det lite extra nervöst med närgångna hyenor inne på området nattetid, ögonen glimmade ute i mörkret, av säkerhetsskäl åkte vi därför före sänggåendet LandCruiser ToR de trehundra meterna från tälten till det befästa toalettkomplexet.
I Kasane kan man bo på den välordnade campingplatsen på Chobe Safari Lodges område. Åk kvällsbåttur på Chobe River, den utgår från Chobe Safari Lodge, och se alla elefanterna bada tumla om plaska och leka i vattnet, en hjärtevärmande demonstration av att även djur kan larva sig, skoja med varandra och känna livsglädje.
Från Kasane är det lätt att ta minibuss till Vic Falls i Zimbabwe.
* OT om den väldiga antalet elefanter i Chobe som sliter något enormt på landskapet.
Jag såg stor skillnad bara mellan -01 och -03, hela skogar var skövlade och nästan utplånade. Trots att de flesta tror att man är på väg mot en ekologisk katastrof tycks man ännu inte tagit steget till game culling (dvs planerad avskjutning, som med elefanter troligen innebär samtidig utplåning av samtliga individer i hjorden), kanske är man rädd för det trauma ett decimerande skulle orsaka ibland de idag ganska trygga och harmoniska elefantflockarna. För att inte tala om det kaos man skulle få i safariindustrin och och det ramaskri som det skulle kunna bli internationellt.
Jakt på den intelligenta och sociala elefanten är en känslig fråga som väcker starka känslor, speciellt som man i andra delar av Afrika kämpar för att hålla liv i sina elefantpopulationer.
Om man läser Peter Beards fotobok "The End of the Game", som bl a brutalt visar hur 30.000 elefanter i Tsavo i Kenya svalt ihjäl på 70-talet som en följd av överpopulationens effekter på miljön, anar man vart Botswanas elefanter är väg.
Bilagor
cowboy
Aktiv medlem
BOTSWANA
"The Panhandle"
Okavangodeltats tillflöde i nordväst, "The Panhandle", har ett helt pärlband exklusiva lodger med fantastiskt fiske och underbar fågelskådning.
Man fiskar bl a efter Tigerfish, en makalös fighter. Den som är oerfaren får hjälp av fiskeguiderna. Man kan ta med sin egen fiskeutrustning eller låna grejor.
Jag har bara besökt Nxamaseri Island Lodge, en intim och mysig fiskelodge, en av områdets äldsta. Man åker båt ut till laguner och kanaler omgivna av hög tät papyrus och fiskar bland oberäkneliga flodhästar och skygga krokodiler medan kungsfiskarna blixtrar förbi.
"The Panhandle"
Okavangodeltats tillflöde i nordväst, "The Panhandle", har ett helt pärlband exklusiva lodger med fantastiskt fiske och underbar fågelskådning.
Man fiskar bl a efter Tigerfish, en makalös fighter. Den som är oerfaren får hjälp av fiskeguiderna. Man kan ta med sin egen fiskeutrustning eller låna grejor.
Jag har bara besökt Nxamaseri Island Lodge, en intim och mysig fiskelodge, en av områdets äldsta. Man åker båt ut till laguner och kanaler omgivna av hög tät papyrus och fiskar bland oberäkneliga flodhästar och skygga krokodiler medan kungsfiskarna blixtrar förbi.
Bilagor
cowboy
Aktiv medlem
BOTSWANA
Central Kalahari Game Reserve
Kalahari i centrala Botswana är inte en sand-och-sten-öken av Saharatyp utan snarare en väldig ganska viltrik buskstäpp.
Läs Mark och Delia Owens klassiker "Cry of the Kalahari" från -84, lite naivt skriven kanske, men man får ändå en bra uppfattning om vad Kalahari är. Owens hade under sju år sin bas i Deception Valley i norr, det skulle vara intressant att komma djupare in i vildmarken mot söder.
Åk med ett safariföretag som har GPS och satelittelefon, detta är inget ställe där man vill få problem med sin self-drive hyrbil, det kan ta veckor innan man stöter på andra människor och man vill i dessa lejontrakter inte traska till fots mil efter mil genom ett busklandskap där man inte ser vad som ligger på lur.
Om lejonmöten blir skräckupplevelser eller ej beror på vem som ser vem först.
Central Kalahari Game Reserve
Kalahari i centrala Botswana är inte en sand-och-sten-öken av Saharatyp utan snarare en väldig ganska viltrik buskstäpp.
Läs Mark och Delia Owens klassiker "Cry of the Kalahari" från -84, lite naivt skriven kanske, men man får ändå en bra uppfattning om vad Kalahari är. Owens hade under sju år sin bas i Deception Valley i norr, det skulle vara intressant att komma djupare in i vildmarken mot söder.
Åk med ett safariföretag som har GPS och satelittelefon, detta är inget ställe där man vill få problem med sin self-drive hyrbil, det kan ta veckor innan man stöter på andra människor och man vill i dessa lejontrakter inte traska till fots mil efter mil genom ett busklandskap där man inte ser vad som ligger på lur.
Om lejonmöten blir skräckupplevelser eller ej beror på vem som ser vem först.
Bilagor
cowboy
Aktiv medlem
BOTSWANA
Tsodilo Hills
Tsodilo Hills är ett litet bergsmassiv mitt i öknen väster om The Panhandle, ett ställe med påtaglig magisk utstrålning, det är mycket avkopplande att strosa omkring här.
Tsodilo Hills är enligt San (bushmen) det ställe där människan med boskap anlände till jorden. Klipporna är översållade av cirka tvåtusen klippmålningar och nya hittas fortfarande, många är odaterade och en del från så sent som 700 AD. Området har varit bebott av San i minst 35.000 år.
Laurens van der Post (upptäcksresande, filosof, författare, filmare) har skrivit fascinerande om San och Tsodilo Hills och om vad som hände hans team när de tanklöst dödat ett vårtsvin nära de heliga klipporna.
Botswana är högsta kvalite, ALLT är fantastiskt
Bli inte överraskad om en LandCruisersafari i tält idag kostar närmre USD 400/dygn, då är alla avgifter inträden käk dricka och förstklassig guidning inkluderat, detta är budgetalternativet...
Priserna har de senaste 4-5 åren brakat iväg i takt med (nej förresten: mer än) dollarras, galopperande priser på diesel och övrigt importgods och allmän nervositet efter terrorattentat och krig i Irak och Afganistan.
Små exklusiva lodger för kanske 6-8 gäster, inredda med antikviteter, med kök i gourmetklass och med de finaste vinerna, med Afrikas bästa guider och belägna i fantastiska naturmiljöer i stora koncessioner har smått febersjuka dygnskostnader och är ändå fulltecknade år i förväg.
Tsodilo Hills
Tsodilo Hills är ett litet bergsmassiv mitt i öknen väster om The Panhandle, ett ställe med påtaglig magisk utstrålning, det är mycket avkopplande att strosa omkring här.
Tsodilo Hills är enligt San (bushmen) det ställe där människan med boskap anlände till jorden. Klipporna är översållade av cirka tvåtusen klippmålningar och nya hittas fortfarande, många är odaterade och en del från så sent som 700 AD. Området har varit bebott av San i minst 35.000 år.
Laurens van der Post (upptäcksresande, filosof, författare, filmare) har skrivit fascinerande om San och Tsodilo Hills och om vad som hände hans team när de tanklöst dödat ett vårtsvin nära de heliga klipporna.
Botswana är högsta kvalite, ALLT är fantastiskt
Bli inte överraskad om en LandCruisersafari i tält idag kostar närmre USD 400/dygn, då är alla avgifter inträden käk dricka och förstklassig guidning inkluderat, detta är budgetalternativet...
Priserna har de senaste 4-5 åren brakat iväg i takt med (nej förresten: mer än) dollarras, galopperande priser på diesel och övrigt importgods och allmän nervositet efter terrorattentat och krig i Irak och Afganistan.
Små exklusiva lodger för kanske 6-8 gäster, inredda med antikviteter, med kök i gourmetklass och med de finaste vinerna, med Afrikas bästa guider och belägna i fantastiska naturmiljöer i stora koncessioner har smått febersjuka dygnskostnader och är ändå fulltecknade år i förväg.
Bilagor
Anna-Karolina
Ny medlem
Hej Freddie!
Har du redan varit i Nairobi eller kommer du åka förbi där?
Tyvärr hinner jag inte med att ta en avstickare dit när jag åker till Tanzania i slutet av januari men hade jag haft det så skulle ett av mina mål varit ”The David Sheldrick Wildlife Trust” i Nairobi. De tar hand om föräldralösa elefant- och noshörningsungar som sedan släpps ut i det vilda när de vuxit till sig. Jag läste om stiftelsen på Anderson's African Adventures hemsida där de skriver om den lilla elefantflickan Shimba som de adopterat.
Mer om Shimba:
http://www.andersons.se/kenya/shimba.htm
Mer om stiftelsen:
http://www.sheldrickwildlifetrust.org/
Har du redan varit i Nairobi eller kommer du åka förbi där?
Tyvärr hinner jag inte med att ta en avstickare dit när jag åker till Tanzania i slutet av januari men hade jag haft det så skulle ett av mina mål varit ”The David Sheldrick Wildlife Trust” i Nairobi. De tar hand om föräldralösa elefant- och noshörningsungar som sedan släpps ut i det vilda när de vuxit till sig. Jag läste om stiftelsen på Anderson's African Adventures hemsida där de skriver om den lilla elefantflickan Shimba som de adopterat.
Mer om Shimba:
http://www.andersons.se/kenya/shimba.htm
Mer om stiftelsen:
http://www.sheldrickwildlifetrust.org/
Similar threads
- Svar
- 135
- Visningar
- 10 K
- Svar
- 48
- Visningar
- 6 K
- Svar
- 136
- Visningar
- 21 K
- Svar
- 9
- Visningar
- 3 K